appelvrouw Geplaatst: 23 oktober 2014 Geplaatst: 23 oktober 2014 Tja, mijn oven is misschien minder heet dan andere ovens, maar ik steriliseer zowel appelmoes (20 min.) als sambal (10 à 15 min.) in de oven op 130 gr...ik laat de oven voorverwarmen met de hete potten erin en stel dan die tijd in. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 23 oktober 2014 Geplaatst: 23 oktober 2014 snap ik, maar omdat je potten niet op druk staan kan de temp van de inhoud waar water in zit niet hoger worden worden dan 100 graden; de inhoud gaat koken en daarmee de toegevoerde warmte weer afstaan alleen als er erg veel andere stoffen in zitten, suiker of zout gaat de kooktemp iets omhoog Quote
appelvrouw Geplaatst: 23 oktober 2014 Geplaatst: 23 oktober 2014 Aha, wil je dan eigenlijk zeggen dat ik net zo goed op 100 graden kan steriliseren? Ik doe het eigenlijk altijd voor de deksels..de inhoud en de pot is meestal wel heet genoeg, maar de deksels koelen snel af en worden ook nog aangeraakt. Hoe dan ook, voor appelmoes en sambal werkt het. Enne botulisme ben ik niet zo snel bang voor met appelmoes. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 24 oktober 2014 Geplaatst: 24 oktober 2014 nee, je doet het goed zo mi, voor potten en deksels op 130 gradenmaar als je botuilisme wilt uitschakelen in bijvoorbeeld sambal of niet zure groenten (zoals cees vraagt) moet ook de inhoud op 121 graden komen Quote
mw vogel Geplaatst: 24 oktober 2014 Geplaatst: 24 oktober 2014 Ok, terug naar het topic Gisteren zomaar rode currypasta gemaakt van een combinatie van Aji Colorado en Large Red Cherry pepers, knoflook, gember, mosterd- en korianderzaad, suiker, zout en limoensap. Mjammie! 24 uur laten 'rijpen' en daarna in ijsblokjesbakje ingevroren, altijd handig. Quote
RobO Geplaatst: 24 oktober 2014 Geplaatst: 24 oktober 2014 ja, 2 kg stoofpeertjes gemaakt, 1 kg ingevroren Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 2 november 2014 Geplaatst: 2 november 2014 Jorieke bij de kweeperen gelei gebruik je dan gewone suiker of gelei suiker? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 2 november 2014 Auteur Geplaatst: 2 november 2014 Gewone suiker. Geleien doet het al uit zichzelf Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
thea Geplaatst: 2 november 2014 Geplaatst: 2 november 2014 Appels geperst voor de MOER. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
geedee Geplaatst: 3 november 2014 Geplaatst: 3 november 2014 Geweckt: Appeltaartvulling.....geen idee of dat goed gaat trouwens Appel in blokken, walnoot, krenten en n beetje suiker en kaneel, afvullen met water 20 minuten op 80 graden. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 3 november 2014 Geplaatst: 3 november 2014 Nou kweeperen gekookt voor gelei, uit laten lekken in een bakje was het laatste water eruit aan het knijpen zegt mijn moeder even bakje leeg gooien en voor ik er erg in had al het vocht in de gootsteen Volgende keer beter Quote
Erny Geplaatst: 3 november 2014 Geplaatst: 3 november 2014 (aangepast) Ananas - Hurrikan HOT Sauce: Net gemaakt, staat nu af te koelen en ziet er uit als romige lichtgele advocaat... Recept naar eigen keukeninhoud aangepast (had graag limoen in huis gehad ipv de mandarijntjes) en ging ongeveer zo: - 1 blik Ananas (groot blik)- Peper Hurrikan (C. Chinense, heel erg heet gelig pepertje)- Peper Aji Habanero (erg heet, ook geel)- Peper Yellow Pointy (erg mild geel pepertje)- 5 grote tenen knoflook- 4 grote bollen sjalot of 6 kleintjes- zout/verse peper- azijn- 2 mandarijnen (grote)- borrelglas citroensap- 2 eetlepels eigengemaakte appelmoes- snufje kerriepoeder Alles beetje fijnsnijden, sjalotjes in de pan fruiten, knoflook erbij...Rest er ook bij, ook het sap van de ananas.Zout en azijn naar smaak bijvoegen.Tijdje laten pruttelen, in de blender... tot moes, terug in de pan.Opnieuw verhitten, weer ff pruttelen tot gewenste consistentie.Proeven, eventueel nog wat bijvoegen.In flesjes/potjes gieten. Erg lekker geworden deze tweede eigen HOTsauce ooit door mij gemaakt. 5 november 2014 aangepast door Gast Quote
Mariekeenfrance Geplaatst: 4 november 2014 Geplaatst: 4 november 2014 Mmm, die hotsaus wil ik ook eens maken, maar dan met andere gele peper. Hier kan je niet alles vinden. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
Erny Geplaatst: 4 november 2014 Geplaatst: 4 november 2014 In de recepten die ik vond gebruiken ze er Habanero's voor, en niet eens persé geel.Hier gaat er ook nog wortel doorheen:https://snapguide.com/guides/make-pineapple-habanero-hot-sauce/ Die Hurrikan van mij is ontstaan door een kruising met een Habanero dus die heeft ook dat aroma en die scherpte. Quote
Mariekeenfrance Geplaatst: 4 november 2014 Geplaatst: 4 november 2014 mmmm, lijkt me lekker! Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
Erny Geplaatst: 4 november 2014 Geplaatst: 4 november 2014 En de bijbehorende foto van mijn sausje: Quote
RobO Geplaatst: 5 november 2014 Geplaatst: 5 november 2014 zuurkool van Bloemendaalse Gele(pot 1 was klaar, zuurkool van spitskool, heb even gesnoept uit de pot en was tevreden) Quote
Valerie Geplaatst: 5 november 2014 Geplaatst: 5 november 2014 Ananas - Hurrikan HOT Sauce: Net gemaakt, staat nu af te koelen en ziet er uit als romige lichtgele advocaat... Recept naar eigen keukeninhoud aangepast (had graag limoen in huis gehad ipv de mandarijntjes) en ging ongeveer zo: - 1 blik Ananas (groot blik)- Peper Hurrikan (C. Chinense, heel erg heet gelig pepertje)- Peper Aji Habanero (erg heet, ook geel)- Peper Yellow Pointy (erg mild geel pepertje)- 5 grote tenen knoflook- 4 grote bollen sjalot of 6 kleintjes- zout/verse peper- azijn- 2 mandarijnen (grote)- borrelglas citroensap- 2 eetlepels eigengemaakte appelmoes- snufje kerriepoeder Alles beetje fijnsnijden, sjalotjes in de pan fruiten, knoflook erbij...Rest er ook bij, ook het sap van de ananas.Zout en azijn naar smaak bijvoegen.Tijdje laten pruttelen, in de blender... tot moes, terug in de pan.Opnieuw verhitten, weer ff pruttelen tot gewenste consistentie.Proeven, eventueel nog wat bijvoegen.In flesjes/potjes gieten. Erg lekker geworden deze tweede eigen HOTsauce ooit door mij gemaakt. Had je anders 2 limoenen gedaan ipv mandarijn? Ik wil dit van het weekend maken en kan ik iets doen ipv appelmoes? Ik gebruik nooit appelmoes. Anders gooi ik er gewoon wat extra fruit in Quote Voedselkollektief AlmereBiologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs
Erny Geplaatst: 5 november 2014 Geplaatst: 5 november 2014 Eh... denk dat ik wel 3 limoenen had genomen (en wat stukjes schil laten meetrekken), maar dat moet je even proeven denk ik. Moet ook niet gaan overheersen natuurlijk.De appelmoes heb ik eigenlijk alleen genomen ipv extra suiker en vanwege het frisse en omdat ie in beeld in de koelkast stond. Dus die hoeft er eigenlijk helemaal niet door. Verder heb ik het qua kruiderijen heel voorzichtig aan gedaan omdat ik nogal snel van de TE factor ben daarin en dat zou jammer zijn. En ik wilde de kleur mooi helder geel houden. En nu smaakt ie heel puur.Ik houd verder niet zo van erg zoet dus heb er geen extra suiker door gedaan maar dat zou dus wel kunnen indien gewenst. Dit was één van de recepten die ik als inspiratie heb genomen, zonder de worteltjes dan dus:https://snapguide.com/guides/make-pineapple-habanero-hot-sauce/ Succes en ben benieuwd wat je er van gaat brouwen. Quote
Mariekeenfrance Geplaatst: 6 november 2014 Geplaatst: 6 november 2014 Ik heb het recept ook over genomen en bewaar dit even. Wij zijn bezig de keuken aan het renoveren en kan nog wel even duren. Quote Mijn naam is Marijke, maar de Fransen noemen mij Marieke.
Piroska Geplaatst: 6 november 2014 Geplaatst: 6 november 2014 4 potten "kappertjes" van oost-Indische kerszaadjes gemaakt vandaag. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Ktrijn Geplaatst: 8 november 2014 Geplaatst: 8 november 2014 Ik heb net voor het eerst sambal gemaakt van al mijn pepers die nog groen waren. Ik heb al eens geproefd en dat was lekker! Quote
RobO Geplaatst: 9 november 2014 Geplaatst: 9 november 2014 droogbonen gedopt, in pot gedaan in vriezer Quote
mw vogel Geplaatst: 16 november 2014 Geplaatst: 16 november 2014 De grootste selderijknollen gerooid, in de keukenmachine gesnipperd en in zakjes in de diepvries.(wel schoongemaakt natuurlijk ) Quote
Bosbrandje Geplaatst: 16 november 2014 Geplaatst: 16 november 2014 1 kg bosbessen in de vriezer gevonden en omgetoverd tot jam. Lekker! Quote “To plant a garden is to believe in tomorrow.”― Audrey Hepburn
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.