Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Tja, mijn oven is misschien minder heet dan andere ovens, maar ik steriliseer zowel appelmoes (20 min.) als sambal (10 à 15 min.) in de oven op 130 gr...ik laat de oven voorverwarmen met de hete potten erin en stel dan die tijd in.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

snap ik, maar omdat je potten niet op druk staan kan de temp van de inhoud waar water in zit niet hoger worden worden dan 100 graden; de inhoud gaat koken en daarmee de toegevoerde warmte weer afstaan

alleen als er erg veel andere stoffen in zitten, suiker of zout gaat de kooktemp iets omhoog

Geplaatst:

Aha, wil je dan eigenlijk zeggen dat ik net zo goed op 100 graden kan steriliseren? Ik doe het eigenlijk altijd voor de deksels..de inhoud en de pot is meestal wel heet genoeg, maar de deksels koelen snel af en worden ook nog aangeraakt. Hoe dan ook, voor appelmoes en sambal werkt het. Enne botulisme ben ik niet zo snel bang voor met appelmoes.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

nee, je doet het goed zo mi, voor potten en deksels op 130 graden

maar als je botuilisme wilt uitschakelen in bijvoorbeeld sambal of niet zure groenten (zoals cees vraagt) moet ook de inhoud op 121 graden komen

Geplaatst:

Ok, terug naar het topic

Gisteren zomaar rode currypasta gemaakt van een combinatie van Aji Colorado en Large Red Cherry pepers, knoflook, gember, mosterd- en korianderzaad, suiker, zout en limoensap. Mjammie! 24 uur laten 'rijpen' en daarna in ijsblokjesbakje ingevroren, altijd handig.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Geweckt: Appeltaartvulling.....geen idee of dat goed gaat trouwens

Appel in blokken, walnoot, krenten en n beetje suiker en kaneel, afvullen met water 20 minuten op 80 graden.

Geplaatst: (aangepast)

Ananas - Hurrikan HOT Sauce:

Net gemaakt, staat nu af te koelen en ziet er uit als romige lichtgele advocaat...

Recept naar eigen keukeninhoud aangepast (had graag limoen in huis gehad ipv de mandarijntjes) en ging ongeveer zo:

- 1 blik Ananas (groot blik)

- Peper Hurrikan (C. Chinense, heel erg heet gelig pepertje)

- Peper Aji Habanero (erg heet, ook geel)

- Peper Yellow Pointy (erg mild geel pepertje)

- 5 grote tenen knoflook

- 4 grote bollen sjalot of 6 kleintjes

- zout/verse peper

- azijn

- 2 mandarijnen (grote)

- borrelglas citroensap

- 2 eetlepels eigengemaakte appelmoes

- snufje kerriepoeder

Alles beetje fijnsnijden, sjalotjes in de pan fruiten, knoflook erbij...

Rest er ook bij, ook het sap van de ananas.

Zout en azijn naar smaak bijvoegen.

Tijdje laten pruttelen, in de blender... tot moes, terug in de pan.

Opnieuw verhitten, weer ff pruttelen tot gewenste consistentie.

Proeven, eventueel nog wat bijvoegen.

In flesjes/potjes gieten.

Erg lekker geworden deze tweede eigen HOTsauce ooit door mij gemaakt.

aangepast door Gast
Geplaatst:
Ananas - Hurrikan HOT Sauce:

Net gemaakt, staat nu af te koelen en ziet er uit als romige lichtgele advocaat...

Recept naar eigen keukeninhoud aangepast (had graag limoen in huis gehad ipv de mandarijntjes) en ging ongeveer zo:

- 1 blik Ananas (groot blik)

- Peper Hurrikan (C. Chinense, heel erg heet gelig pepertje)

- Peper Aji Habanero (erg heet, ook geel)

- Peper Yellow Pointy (erg mild geel pepertje)

- 5 grote tenen knoflook

- 4 grote bollen sjalot of 6 kleintjes

- zout/verse peper

- azijn

- 2 mandarijnen (grote)

- borrelglas citroensap

- 2 eetlepels eigengemaakte appelmoes

- snufje kerriepoeder

Alles beetje fijnsnijden, sjalotjes in de pan fruiten, knoflook erbij...

Rest er ook bij, ook het sap van de ananas.

Zout en azijn naar smaak bijvoegen.

Tijdje laten pruttelen, in de blender... tot moes, terug in de pan.

Opnieuw verhitten, weer ff pruttelen tot gewenste consistentie.

Proeven, eventueel nog wat bijvoegen.

In flesjes/potjes gieten.

Erg lekker geworden deze tweede eigen HOTsauce ooit door mij gemaakt.

Had je anders 2 limoenen gedaan ipv mandarijn? Ik wil dit van het weekend maken en kan ik iets doen ipv appelmoes? Ik gebruik nooit appelmoes. Anders gooi ik er gewoon wat extra fruit in

Voedselkollektief Almere

Biologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs

Geplaatst:

Eh... denk dat ik wel 3 limoenen had genomen (en wat stukjes schil laten meetrekken), maar dat moet je even proeven denk ik. Moet ook niet gaan overheersen natuurlijk.

De appelmoes heb ik eigenlijk alleen genomen ipv extra suiker en vanwege het frisse en omdat ie in beeld in de koelkast stond. Dus die hoeft er eigenlijk helemaal niet door.

Verder heb ik het qua kruiderijen heel voorzichtig aan gedaan omdat ik nogal snel van de TE factor ben daarin en dat zou jammer zijn. En ik wilde de kleur mooi helder geel houden. En nu smaakt ie heel puur.

Ik houd verder niet zo van erg zoet dus heb er geen extra suiker door gedaan maar dat zou dus wel kunnen indien gewenst.

Dit was één van de recepten die ik als inspiratie heb genomen, zonder de worteltjes dan dus:

https://snapguide.com/guides/make-pineapple-habanero-hot-sauce/

Succes en ben benieuwd wat je er van gaat brouwen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...