RobO Geplaatst: 16 december 2016 Geplaatst: 16 december 2016 @applevrouw: gaan we doen, aardappels erondermisschien met wat chorizo of kleine beetje speksnippers Quote
Charly Geplaatst: 16 december 2016 Geplaatst: 16 december 2016 Die "pompo"-gratin leest steeds lekkerder. Mmmmm! Ik ga dat in het weekeinde eens uitproberen. Als het wat idd zo lekker is, komt ie ook meteen als bijgerechtje op t menu voor Kerstmis. Quote wees bevriend met kleine dingen
speets Geplaatst: 18 december 2016 Geplaatst: 18 december 2016 Afgelopen week ham en spek van een veldvarken gezouten, gerookt en de ham gekookt: heerlijk De pancetta blijft nog even in de koeling want het is nog wat te warm om hem op te hangen. Heb een frame gemaakt voor de snijmachine, want die liep steeds weg. Dat werkte een stuk makkelijker.Alleen dat spek is een probleem. Ik had al ergens gelezen dat je het mes nat moet maken, maar dat hielp niet genoeg: het spek schoot steeds achter het mes aan. Zal ook wel liggen aan de te ondiepe tandjes van de duwer Dus dat moest met de blote hand Of had ik het eerst even in de vriezer moeten leggen? Het gekke is dat al die zoute dingen tegenwoordig véééél lekkerder smaken dan voordat ik zoutarm moest gaan eten.Elk nadeel hep ze voordeel Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
henkg Geplaatst: 18 december 2016 Geplaatst: 18 december 2016 Een beetje pompoensoep gemaakt. Vier liter, van ruim 3 kg (bruto) flespompoen, eigen oogst.Ik kwam een paar uien te kort. Geen zin om boodschappen te doen (is 15 km ver, op zondag moet ik naar Brabant), dus maar wat meer prei (eigen oogst) gebruikt.Inmiddels gekookt en gladgemaakt met de staafmixer. Proeven: prei is te proeven maar zeker niet overheersend, net zout genoeg, net peper genoeg, maar er miste nog iets. Met een paar eetlepels suiker: helemaal goed.Nu laten afkoelen en in porties invriezen.Recept: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R853188/pittige-pompoensoep?_requestid=1423386De kookroom zit er al door, dat wordt later dus voorzichtig verwarmen. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
RobO Geplaatst: 18 december 2016 Geplaatst: 18 december 2016 de gratin weer gemaakt, met de aardappels, jummie Quote
appelvrouw Geplaatst: 19 december 2016 Geplaatst: 19 december 2016 Lekker! Ik ga het ok doen vandaag en dan met de aanvulling van mijn buurvrouw, een laagje tomaat ( vers in plakjes) tussen de beide groenten.Gisteren boerenkool, o o o wat is dat toch lekker. Wel leuk, sinds ik boerenkool kweek wordt de stamppot steeds groener en smeuïger.. wat een verschil toch verse boerenkool of van die droge bejaarde kruimels uit zo`n voorgesneden zak van onze grootgrutter.Nog steeds trots op het zaaigoed zelfgekweekt..de planten groeien geweldig. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 19 december 2016 Geplaatst: 19 december 2016 Staat in de oven ( zie boven) Wat we ook nog gedaan hebben is 20 liter eau de vie uit 2014 afgevuld uit de grote Bonbons in flessen. Henk we hadden het nog over jou, volgend jaar moet je maar eens komen op deze vuldag ( hips )Van de week gaan we ook naar de stoker met 60 liter mirabellenprut en 30 liter kweepeer... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
henkg Geplaatst: 19 december 2016 Geplaatst: 19 december 2016 Jet, ik heb al een agenda 2017 Mijn dit jaar 2e jaars mirabellen hebben nog niet gebloeid. Dus ook geen vruchten en ook geen ... Heel normaal, maar ik kijk ze de grond uit. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Erny Geplaatst: 21 december 2016 Geplaatst: 21 december 2016 PompoenHotPureesaus. Zo'n 3 liter. (Pompoenen waren niet rijp geworden en ietwat aangetast dus moesten op, hadden wel een beetje bitter nasmaakje vandaar de toevoegingen.) Pompoen met gepelde tomaten en ruim rode Habanero's en wat perzik uit blik flink laten sudderen.Verder nog Djoeroek Poeroet, citroensap, suiker, p/z en een paar blokjes met knoflookstengelpesto om de boel op smaak te brengen. Gaat gebruikt worden als basis voor sausjes, salsa, dipjes en smeersels. Kan dan verder opgeleukt worden. Quote
appelvrouw Geplaatst: 21 december 2016 Geplaatst: 21 december 2016 Jet, ik heb al een agenda 2017 . Wij nog niet Henk. De eau de vie bij de stoker opgehaald..11 liter zeer dure mirabellen ( duur want het fruit is gekocht) en 3,5 liter kweepeer die heel apart smaakt. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 30 december 2016 Geplaatst: 30 december 2016 3 kg ratjespuree voor de vriezer, die beesten lopen nu toch echt uit1 kg pompomoes wegens te vroeg geoogst (tsja, die RobO moest zo nodig op vakantie....) Quote
RobO Geplaatst: 4 januari 2017 Geplaatst: 4 januari 2017 laatste kweeperen verwerkt: gelei en jamlaatste stoofpeertjes geweckt: winterrietjes met 1 kruidnagel, 1 steranijs, suiker, snufje zout, 1 kaneel en een flinke slok goed voorgeproefde witte port (hik ) Quote
Lenepeen Geplaatst: 5 februari 2017 Geplaatst: 5 februari 2017 Charly, wil je nog recepten om je pompoenen te verwerken?Ik maak er wel eens jam van. Fijnkoken en door een zeef drukken of door de passe-vite. De laatste keer heb ik er fijngesneden gedroogde abrikozen bijgedaan (van die donkere). Maar met citrus ook erg lekker. Door yoghurt, in een taartje of blokje kaas erdoor halen. Heb ook wel een soort kruidcake met pompoen gemaakt. Zijn meerdere varianten op, dus even googelen wat je lekker vindt. Quote Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
Anna3 Geplaatst: 4 april 2017 Geplaatst: 4 april 2017 Rabarbermoes met sinaasappel en gember die met de helft van de aangegeven hoeveelheid suiker nog best zoet is:Wel een heerlijke smaakcombinatie Quote
Charly Geplaatst: 10 april 2017 Geplaatst: 10 april 2017 Ik maak er wel eens jam van. Fijnkoken en door een zeef drukken of door de passe-vite. De laatste keer heb ik er fijngesneden gedroogde abrikozen bijgedaan (van die donkere). Maar met citrus ook erg lekker. Door yoghurt, in een taartje of blokje kaas erdoor halen. Heb ook wel een soort kruidcake met pompoen gemaakt. Zijn meerdere varianten op, dus even googelen wat je lekker vindt.Joh, zie ik nu pas, omdat Anna over haar rabarber schreef (en over een jaar of 2 toch zeker ook oogst verwacht van mijn nieuw gescoorde plantje ).Dank voor de tip! Pompoenjam had ik nog niet overwogen, maar met de nieuwe pompoenzaden van Appelvrouw (Tonda America - even uit mijn hoofd) krijg ik hopelijk hele zoete pompoenen tot mijn beschikking dit jaar. Dus lijken me zeker de zoete gerechten een must om te proberen! Dank voor het meedenken Quote wees bevriend met kleine dingen
Indy Geplaatst: 5 mei 2017 Geplaatst: 5 mei 2017 De laatste stoofpeertjes ingemaakt,in cranberrysap. Zo,die zijn me lekker zeg! Ik had een restje cranberrysap staan van een verjaardag dus dat er bij gekiept, en suiker. Uiteraard na vullen weer een restje peertjes over, dus de tuin ingewandeld, en rabarber opgehaald. Die gekookt, en het restant peertjes daar weer bij gedaan. Geleisuiker toegevoegd, en volila,lekkere basis voor koeken, of jam. Quote
speets Geplaatst: 5 mei 2017 Geplaatst: 5 mei 2017 Zojuist peperolie gemaakt op de manier uit Sichuan met licht geroosterde pepers ( was achteraf niet nodig want de pepers worden ook wat geroosterd omdat je hete olie giet op de gedroogde ( pimientos de padron en cayenne) pepers..zojuist geproefd, mooi (en iets té) pittig en een heerlijke geroosterde smaak aan de rode olie..Ik had gedroogde pepperflakes in olie gedaan volgens het recept van Diana, maar nu durf ik het niet meer te gebruiken ivm botulisme Ik weet wel dat de kans heel klein is, maar tóch ... Dus ik ben benieuwd naar hoe je dat precies doet. Gewoon kokende olie erover en klaar? Moet je het nog zeven? En gebruik je dit recept nog? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
timvk2000 Geplaatst: 5 mei 2017 Geplaatst: 5 mei 2017 @ speetsbotulisme onstaat als je vocht (in dit geval bijvoorbeeld VERSE pepers ) in olie stopt. dit omdat je dan het vocht opsluit in de olie, aangezien olie t vocht afstoot. dan ontstaat er botulisme. als je gedroogde pepers gebruikt, kan dat naar mijn weten geen kwaad, aangezien er geen vocht in zit. groetjes tim Quote
speets Geplaatst: 5 mei 2017 Geplaatst: 5 mei 2017 (aangepast) Dank je Tim, ik ken de theorie ook Maar iedereen moet zelf bepalen of 'ie dat risico wil nemen. Ik heb (te) veel botulisme gezien in mijn leven en ik kan je verzekeren dat dat een hele akelige manier is om dood te gaan. 6 mei 2017 aangepast door Gast Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Indy Geplaatst: 5 mei 2017 Geplaatst: 5 mei 2017 Jij hebt al gedroogde pepers gedaan, dus daar is het vocht al uit. Ik maak het eigenlijk elke zomer wel een keer, snijdt een peper in stukken,doe dat in een flesje met olie, en laat dat een paar weken staan. Daarna zeef ik de peper er uit, en gebruik de olie.Ik zet het echter wel in de koelkast,en nu las ik in een ander topic dat dat dan misschien weer niet handig is Affijn, wij zijn er nog nooit ziek,of misselijk van geweest. Dat neemt niet weg dat er geen risico is, maar ik heb het (gelukkig) nog niet meegemaakt. Quote
speets Geplaatst: 6 mei 2017 Geplaatst: 6 mei 2017 "wij zijn er nog nooit ziek,of misselijk van geweest" Dat is het nou juist: het is een zeer potent toxine. Dus mensen die het niet overleven, kunnen dat niet meer navertellen Maar mijn vraag gaat niet over botulisme, of wat jullie ervan vinden dat ik die olie niet vertrouw hè Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Indy Geplaatst: 6 mei 2017 Geplaatst: 6 mei 2017 Ik gaf ook antwoord op jou vraag of je het zeven moet Ik zeef het wel, nee ik gebruik geen kokende olie. Quote
appelvrouw Geplaatst: 6 mei 2017 Geplaatst: 6 mei 2017 Die kruiden olie maak ik niet meer nee..maar die hete geroosterde peperolie wel..niet zeven we gebruiken het met pitjes en al. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 12 juli 2017 Geplaatst: 12 juli 2017 Party sticks:.Schreef ik vorig jaar augustus. Ondertussen geproefd en heerlijk bevonden..dus vandaag maar weer maken Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 12 juli 2017 Auteur Geplaatst: 12 juli 2017 Had je het recept ook in dat bericht staan? Misschien in een topic zoals deze plaatsen? augurken-inmaken-in-zoetzuur-t6435.html Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.