Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Tomatensaus. Veeeeel te veel saus.

Hij was mislukt wegens een peper die zo pittig was, dat ik 2 liter saus heb bijgemaakt... wij eten best pittig en ik kan wel wat hebben, maar het was echt niet te eten! Het heeft me veel extra werk gekost.

Op zij is een peper meer f minder niet zo’n punt. Dan maak je wat meer, maar ik had én bijna geen tomaten meer. Het hoosde buiten (half noord Holland is weggespoeld, dus het was best wat) én het allerbelangrijkste... ik had helemaal niet genoeg potten voor zo veel saus! Morgen eten we tomatensoep met room. De rest van de saus

Geplaatst:

Niet uit eigen tuin, maar van mensen uit de buurt die ze gratis aan de weg hadden staan. 4 kilo stoofperen.zelf vindt ik ze niet lekker maar mijn vrouw is er gek op.

En er liggen nog een aantal rode en savooiekolen en koolrabi's te wachten om verwerkt te worden maar ik kom er maar niet aan toe

Geplaatst:

Eergisteren 4 potten peche de vigne jam met limoncello en vandaag 9 potten jam van prune de prince de beste pruim voor de lekkerste jam.

Linked Image

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Gisteren weer potten volgestoken met groentecurry. Negen grote en 5 kleintjes.

Alleen groente uit eigen tuin en de smaakjes uit het keukenkastje.

Dit keer met: Knoflook/ uien/ sjalotten/ boontjes/ wortel/ mais (van de kolven van de buurman)/ augurk/ courgettes/snijbiet/ appeltje/ pepers/ paprikaatje en tomaten.

Deze methode bevalt me prima om de verschillende oogsten te verwerken.

Edit: Oh en geweldige ontdekking gedaan (voor mij dan)... Vind het genereren van grotere potten nogal lastig maar ik eet wel graag hazelnootpasta alleen daar zitten van die plastic deksels op helaas...

Nou had ik bij WeckenOnline laatst van allerlei besteld waaronder wat extra deksels ter vervanging van de roestigen.

https://www.weckenonline.com/jampotdeksel-blauwe-ruit-motief-rond-82.html

En... probeerde zo'n deksel op de grote hazelnootpastapot... En wat blijkt... ze passen!

Joepie... alleen jammer dat ik niet meer deksels heb besteld.

Geplaatst:

Handy Erny.

Ernstig off topic maar er is ook een gedicht over van Cees Buddinge geloof ik..ff zoeken..

Jawel, lang leve het internet toch. Uit de alledaagse gedichtjes:

PLUK DE DAG

Vanochtend, na het ontbijt,

ontdekte ik, door mijn verstrooidheid,

dat het deksel van een middelgroot potje marmite

(het 4 oz net formaat)

precies past op een klein potje heinz sandwich spread

natuurlijk heb ik toen meteen geprobeerd

of het sandwich spread-dekseltje

ook op het marmite-potje paste

En jawel hoor: het paste

enfin

On topic, ik ben groente aan t drogen voor bouillonpoeder..een nieuwigheidje

Geplaatst:

Lekker he, zelfgemaakt boullionpoeder. Sinds de voedseldroger hier zijn intrede deed ben ik om, wel zo handig ook met kids die van alles niet mogen. Maar ook zoveel lekkerder!

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Acht kilo tomaten in twee sessies vermaakt tot 6 1/2 liter tomatensaus. Deze zit nu in de voorheen genoemde wecksapflessen en zijn geweckt in de oude weckketel van mn moeder (voorheen weckte ik in een wasketel) waarvan ik zelfs de thermometer werkend heb teruggevonden.

Ook de eerder al met bramensap gevulde wijnflessen geweckt met nu een weckdopje erop ipv de schroefdop.

Geplaatst:

Rozenbotteljam gemaakt.

Ben er niet heel tevreden over, aangezien het vorig jaar de allerlekkerste jam was die ik ooit had gegeten. Geurig, smaakvol en een sterke rozensmaak. Vond het heerlijk.

Dit jaar 2,5 potje jam met een lekkere smaak, maar na alle tijd had ik op hetzelfde resultaat als vorig jaar gehoopt. Dat is dan wel een beetje jammer be2cb7d0ad30c33e16e36adc2a6475fd.jpg

Geplaatst:

En een potje ingemaakte pepers. 4 soorten, waarvan 3 Turkse en de Chinese 5 colour. Eigen knof en eigen tomaatjes erdoor

Over een maandje lekker met Turkse rijst of bonenstoof opeten. Brood dopen in het vocht. Mmmmm! Nu al zin in!

Ga komende week meer maken.

Geplaatst:

Waarom zou de jam anders smaken dan het vorige jaar> Waren de bottels droger/ later of eerder geplukt?

Hier 4 potjes kwetsenjam met koekkruiden en een flinke pot notenpasta met gekochte amandelen/ gekregen walnoten en uit eigen hof hazelnoten. Dat notenpasta maken is eigenlijk een fluitje van een cent met een redelijke keukenmachine..

Geplaatst:
Waarom zou de jam anders smaken dan het vorige jaar> Waren de bottels droger/ later of eerder geplukt?

De bottels waren toen later rijp. Heb het toen in de herfstvakantie gemaakt en dat was in de laatste week van oktober. Dit jaar is alles eerder rijp, want er waten er ook heel veel verschrompeld (niet geplukt). En ik herinner me van vorig jaar veel meer vruchtvlees. Voor mijn gevoel was dit een en al pit en ben ik 2 u aan het zeven geweest. Het is nog steeds een lekkere jam die ik zonder schroom cadeau zou durven doen, maar die van vorig jaar staat op nummer 1. Die was verrukkelijk. Deze is ‘slechts’ lekker.

Geplaatst:

Niet net ingemaakt, maar vandaag voor het eerst geproefd, ingemaakte courgettes / ondermaatse uitjes. Het was gewoon een probeersel van een paar weken geleden, twee kleine potjes als resultaat. Ik heb destijds 100 van die inmaakrecepten bekeken en uiteindelijk iets van een combinatie ervan gebruikt, sommige dingen weggelaten, andere dingen toegevoegd en natuurlijk nooit dat geimproviseerde recept opgeschreven, want ik verwachtte er eigenlijk niet zoveel van.

En het is toch godse lekker... Courgettes en uitjes zijn heel knapperig, de smaak is niet te zuur, niet te zoet, en met een lekker pittige nasmaak (volgens mij was dat een scheut cayennepeper), het is echt heerlijk, ik heb al een half potje op, gewoon zo weg gehapt. En nou wil ik meer maken, maar ik weet dus niet meer precies wat ik gedaan heb.

Geplaatst:
Appeltje kun je wat van die notenpasta meebrengen voor de proeftafel?

Misschien Angela, als het me lukt de tijd te nemen een tweede pot te maken ( appeltje eitje maar wel eerst hazelnoten en noten kraken. Bovendien heb ik bijna geen amandelen meer die moet ik dus dan kopen en dat staat op mijn lijstje voor nl daar zijn de bio amandelen ( een stuk) goedkopen dan hier. Dus misschien!

(En je kan geen kleine hoeveelheid maken ivm de keukenmachine, die draait het dan niet genoeg.)

Geplaatst:

De eerste vier flessen appelsap, van dit jaar, ontrokken uit de appels met de sappan.

Straks de overgebleven appelmoes verwerken en dan weer aan het schillen want het hele huis ruikt appelig van al die zoete geurende appels in huis.

En weer een batch Funky Sauce gemaakt, dit keer met de zeer scherpe fruitige Surinam Red peper. Oeffff...

Nog even het recept:

Funky Hot Sauce

- 500 gram (rode) pepers

- 3 eetlepels zout

- 500 gram (goede) witte wijnazijn (ik had alleen gewone azijn dus die gebruikt)

Pepers wassen en eventueel ontkronen (heb ik dit keer niet gedaan). In de keukenmachien en samen met het zout vermalen.

In glazen pot doen en goed naar beneden drukken.

Twee dagen afgedekt (dus niet afgesloten) laten staan.

Na die tijd aanvullen met de azijn en dan 5 dagen laten staan.

En dan is ie klaar.

Dus afgieten door een zeef en de pepermassa goed uitdrukken.

Saus in flesjes gieten.

Afgelopen keer heb ik zelfs een tweede en derde batch getrokken van dezelfde pepermassa. Heb wel steeds weer wat zout toegevoegd. Deze batches waren minder funky van smaak maar nog steeds lekker heet dus goed te gebruiken om van alles op te hitsen.

(Vorig keer heb ik dus half Adjoema en half rode zoete puntpaprika gedaan.

Heb de massa in twee potten verdeeld. Hebde ene met mijn zelfgemaakte rode wijnazijn opgegoten en de ander met gewone azijn. Die met eigen azijn was duidelijk beter.)

Sausje is echt bedriegelijk lekker en kan overal doorheen en overheen om dingen net dat beetje op te kikken.

Edit: na lang zoeken het recept teruggevonden. Het is de Rode Pepersaus.

https://www.elleeten.nl/Food/hete-saus-recepten

(Het stond me bij dat ik vorig keer had gelezen dat ik 5 dagen elke dag de pot moest schudden maar dat vind ik opeens niet meer terug... )

Onderweg kwam ik ook nog de handelswijze voor echte gefermenteerde pepermoes tegen. Moet je alleen iets meer geduld voor op kunnen brengen.

https://www.chilipeppermadness.com/cooking-with-chili-peppers/how-to-make-fermented-pepper-mash/

De overgebleven uitgezeefde pepermoes bewaar ik ook in een potje om nog eens sambal mee te maken oid...

Geplaatst:

Dank je Erny , ik was net aan het opzoeken hoe ik de pepers verder kon conserveren. Ik heb zojuist de pepers gemixt met het zout, en in een potje gezet.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...