Mellie Geplaatst: 17 september 2019 Geplaatst: 17 september 2019 Lindebloesem voor de thee is gereed en de eerste pot is alweer gezet! Quote
jootje Geplaatst: 17 september 2019 Geplaatst: 17 september 2019 Mooi, Mellie.Krijgt de thee ook zo'n kleur? Ben nu appelschillen aan het drogen voor thee... Quote
Mellie Geplaatst: 17 september 2019 Geplaatst: 17 september 2019 De thee opzetten met koud water en dan flink laten koken is de truuk voor die mooie rode kleur! Quote
appelvrouw Geplaatst: 17 september 2019 Geplaatst: 17 september 2019 11 potjes prunes de prince confiture. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 18 september 2019 Geplaatst: 18 september 2019 Lindebloesem voor de thee is gereed en de eerste pot is alweer gezet! en matching nails hier wat potten karamelperen geweckt Quote
Erny Geplaatst: 18 september 2019 Geplaatst: 18 september 2019 Restjes groente afval (uienschillen en kontjes, stukken prei etc etc) gaan bij mij in de "soepzak" en dan de vriezer in. Ook vleesbotjes gaan erbij. Als de zak vol is dan gaat de inhoud in een pan met water en trek ik er bouillon van.Dat dus vandaag ook weer gedaan en daar twee en halve liter bouillon uit gewonnen. Quote
Cupcakeje Geplaatst: 19 september 2019 Geplaatst: 19 september 2019 Hahah lekker ernie ik heb nu ook nog runderboullion op die manier in potten in de weckketel staan . Jop heeft gister 25 kilo appels gehaald. Ik heb vandaag de helft ongeveer verwerkt. Tot nu toe resulteert dat in 3 potten appel azijn in de maak. 17 potten appeltaart vulling21 potten appelmoes 1,5 liter appelsap. Maar hij hangt nog verder uit te lekken. Van het sap wil ik appelstroop gaan maken. Quote
Mellie Geplaatst: 25 september 2019 Geplaatst: 25 september 2019 Bosvruchten abrikoos. De lepel smaakte heerlijk. Bijna 2 kg fruit (1,25 kg rood fruit en rest abrikoos) met slechts 500 suiker. Zo veel meer smaak als je zo weinig suiker gebruikt. Voor het eerst geleisuiker gebruikt. Dat dan weer wel. Zo geurig dankzij die abrikozen joh. Mmmm! Helemaal blij. Mijn voorraad gedroogde abrikozen slinkt aanzienlijk sinds ik dat heb ontdekt als waanzinnige smaakmaker! Na openen wel beperkter houdbaar, maar is toch in no time op. Dit zijn sowieso de leuke weggeefpotjes voor de leuk. Maar dat weggeef voor de leuk is wel ruim 1 kg fruit. Gaat rap dan ineens met je jam. Nog 3 250 ml potjes gevuld voor mezelf. Quote
Saalk86 Geplaatst: 25 september 2019 Geplaatst: 25 september 2019 Wat is dan een nadeel van geleisuiker? Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Mellie Geplaatst: 26 september 2019 Geplaatst: 26 september 2019 Geen nadeel hoor, is gewoon anders. In geleisuiker zit pectine in waardoor je jam beter bindt en mooi opstijft. Maar ik vind een beetje vloeibare jam wel lekker. Voor pruimen of nectarines is het fijner denk ik. Pruimen komt zo veel sap van af en zijn zelf ook zo zoet waardoor ik gewone suiker al snel mierzoet vind Ook erg persoonlijk wie wat lekker vind natuurlijk. Quote
Trea Geplaatst: 27 september 2019 Geplaatst: 27 september 2019 (aangepast) Blauwe Druiven. Ras Boskoop. Druivensap gemaakt:Schoonmaken. Heel in de pan. Een uur zachtjes koken. De lege druiven drijven in t sap. Veel kon zo door door een fijnmazig vergiet over in tweede pan. *Van wat in t vergiet achterblijft nog een beetje sap uit kunnen drukken met bolle kant lepel. Ff opkoken en dan in weckflessen. Anders van kleur en smaakt ook echt anders en lekkerder dan druivensap uit de winkel. * gecorrigeerde tekst. Originele tekst bleek niet helemaal te kloppen bij herhaling. 1 oktober 2019 aangepast door Gast Quote
Mellie Geplaatst: 27 september 2019 Geplaatst: 27 september 2019 Ow, mooi Trea! Ga ik de volgende x ook zo maken. Normaal halen wij het door de passeerzeef en dan in flessen. Dit is een stuk gemakkelijker en langer houdbaar! Quote
appelvrouw Geplaatst: 27 september 2019 Geplaatst: 27 september 2019 En dat in deze tijd van het jaar!Ik heb voornamelijk wat kruiden geplukt en gedroogd en hazelnoten uit hun buitenste bolster gehaald en toen ingemaakt in plastic netjes..nog gehad van Thea Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 28 september 2019 Geplaatst: 28 september 2019 roggebroodje met cranberries, groenbemester laten gaan, 4 m2 = 600 g rogge Quote
Mellie Geplaatst: 1 oktober 2019 Geplaatst: 1 oktober 2019 4 potten appel rabarber frambozen compote (incl 2 verdwaalde bramen) met kaneel en vanille. appels uit de schooltuin, rest van de eigen tuin. En voor degenen die zich zorgen maken over oxaalzuur: niet doen. Zie link. https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/139659-de-geneeskracht-van-oxaalzuur.html Quote
Mylena Geplaatst: 1 oktober 2019 Geplaatst: 1 oktober 2019 Courgette in het zuur, verschillende soorten jam, appelmoes met een scheutje rum, peertjes op siroop, courgettesoep tomatensaus . Quote
Saalk86 Geplaatst: 1 oktober 2019 Geplaatst: 1 oktober 2019 Geen nadeel hoor, is gewoon anders. In geleisuiker zit pectine in waardoor je jam beter bindt en mooi opstijft. Maar ik vind een beetje vloeibare jam wel lekker. Voor pruimen of nectarines is het fijner denk ik. Pruimen komt zo veel sap van af en zijn zelf ook zo zoet waardoor ik gewone suiker al snel mierzoet vind Ook erg persoonlijk wie wat lekker vind natuurlijk. Dat wist ik inderdaad, dacht even dat er misschien nog een nadeel was Maar thnx voor uitleg! Ik ga morgen nog 1 keertje tomaten inmaken! En dan zit er wel op dit jaar vermoed ik! Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Mellie Geplaatst: 4 oktober 2019 Geplaatst: 4 oktober 2019 Laatste tomatenunmaak: 6 kg trostomaten gekocht. Zelfde wijze als anders, met ui, knof en kruiden. 1 verschil: ik had venkel met tomaat uit de oven gemaakt in witte wijn. Ik heb het vocht wat over was, bij de saus gedaan. Dat smaakte dusdanig goed, dat ik nog een klotsje wijn erbij heb gegoten. Ik denk dat het de lekkerste tomatensaus is geworden. In 5 grote potten gedaan van 850 ml, zodat ik ook een pot soep kan opentrekken. Het rook heeeeerlijk! Quote
Mellie Geplaatst: 4 oktober 2019 Geplaatst: 4 oktober 2019 1,5 kg frambozen, 500 gr ongewelde abrikozen die na het wellen zon beetje het dubbele waren. Dom van me. Niet over nagedacht. Ik heb de helft maar ingevroren. Andere helft in de jam erbij. 2 kg fruit en geen potjes kwam ik achter. Ja, handig die tomatensauzen van deze week! Zitten nu in wat kleine potjes, paar Olvarit en paar mega potten... nou ja. Het is zoals het is. Rook wel heel lekker, maar ik ruik op kwart kracht momenteel, dus ben benieuwd hoe heftig de geur wel niet was... Quote
Henk D Geplaatst: 5 oktober 2019 Geplaatst: 5 oktober 2019 Op de markt 3 bloemkolen gekocht voor €1 en 3 bak witte druiven voor €1. Heerlijke druivengelei van gemaakt en van de bloemkool (met wat wortel) piccalilly. Met de rest van de inmaak vlnr;BoontjesPeertjesRozebottel jam/sausStoofpeertjesDruivengeleiPiccalillyOok bouillonpoeder gemaakt. Eerst wat uitgeprobeerd in de oven. Dat ging echt goed en toen maar een droogkast gekocht; En gedroogde appeltjes uit eigen boom. Verder hebben we nogal wat kruiden staan samen met lavendel. Die gaan ook nog de droogkast in. Quote
Erny Geplaatst: 5 oktober 2019 Geplaatst: 5 oktober 2019 Pan vol tomatensaus, alleen met zout/peper/olijfolie/suiker/komijn.Dit keer niet in de literweckpotten maar verdeeld over diverse kleinere potten en potjes en... het pastte weer precies!!! Quote
jootje Geplaatst: 8 oktober 2019 Geplaatst: 8 oktober 2019 Kweepeer jam en gelei!Mooi he, en ruikt zo lekker! Dankjewel Jet, voor de peertjes! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.