Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Restjes groente afval (uienschillen en kontjes, stukken prei etc etc) gaan bij mij in de "soepzak" en dan de vriezer in. Ook vleesbotjes gaan erbij. Als de zak vol is dan gaat de inhoud in een pan met water en trek ik er bouillon van.

Dat dus vandaag ook weer gedaan en daar twee en halve liter bouillon uit gewonnen.

Geplaatst:

Hahah lekker ernie ik heb nu ook nog runderboullion op die manier in potten in de weckketel staan .

Jop heeft gister 25 kilo appels gehaald. Ik heb vandaag de helft ongeveer verwerkt.

Tot nu toe resulteert dat in 3 potten appel azijn in de maak.

17 potten appeltaart vulling

21 potten appelmoes

1,5 liter appelsap. Maar hij hangt nog verder uit te lekken. Van het sap wil ik appelstroop gaan maken.

2019091918561365801568913669.jpg2019091918393516821568913691.jpg

2019091913272748181568913715.jpg

Geplaatst:

83977e77071f40da7a26f8da12be62cb.jpg

Bosvruchten abrikoos. De lepel smaakte heerlijk. Bijna 2 kg fruit (1,25 kg rood fruit en rest abrikoos) met slechts 500 suiker. Zo veel meer smaak als je zo weinig suiker gebruikt. Voor het eerst geleisuiker gebruikt. Dat dan weer wel.

Zo geurig dankzij die abrikozen joh. Mmmm! Helemaal blij. Mijn voorraad gedroogde abrikozen slinkt aanzienlijk sinds ik dat heb ontdekt als waanzinnige smaakmaker! Na openen wel beperkter houdbaar, maar is toch in no time op. Dit zijn sowieso de leuke weggeefpotjes voor de leuk. Maar dat weggeef voor de leuk is wel ruim 1 kg fruit. Gaat rap dan ineens met je jam. Nog 3 250 ml potjes gevuld voor mezelf.

Geplaatst:

Geen nadeel hoor, is gewoon anders. In geleisuiker zit pectine in waardoor je jam beter bindt en mooi opstijft. Maar ik vind een beetje vloeibare jam wel lekker. Voor pruimen of nectarines is het fijner denk ik. Pruimen komt zo veel sap van af en zijn zelf ook zo zoet waardoor ik gewone suiker al snel mierzoet vind Ook erg persoonlijk wie wat lekker vind natuurlijk.

Geplaatst: (aangepast)

Blauwe Druiven. Ras Boskoop.

Druivensap gemaakt:

Schoonmaken. Heel in de pan. Een uur zachtjes koken.

De lege druiven drijven in t sap. Veel kon zo door door een fijnmazig vergiet over in tweede pan. *Van wat in t vergiet achterblijft nog een beetje sap uit kunnen drukken met bolle kant lepel. Ff opkoken en dan in weckflessen. IMG-20190922-WA001291101569576437.jpeg

Anders van kleur en smaakt ook echt anders en lekkerder dan druivensap uit de winkel.

* gecorrigeerde tekst. Originele tekst bleek niet helemaal te kloppen bij herhaling.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Ow, mooi Trea!

Ga ik de volgende x ook zo maken. Normaal halen wij het door de passeerzeef en dan in flessen. Dit is een stuk gemakkelijker en langer houdbaar!

Geplaatst:

En dat in deze tijd van het jaar!

Ik heb voornamelijk wat kruiden geplukt en gedroogd en hazelnoten uit hun buitenste bolster gehaald en toen ingemaakt in plastic netjes..nog gehad van Thea 82167FBB-2A05-4C73-A2CC-A6063A378F8E40271569603188.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Geen nadeel hoor, is gewoon anders. In geleisuiker zit pectine in waardoor je jam beter bindt en mooi opstijft. Maar ik vind een beetje vloeibare jam wel lekker. Voor pruimen of nectarines is het fijner denk ik. Pruimen komt zo veel sap van af en zijn zelf ook zo zoet waardoor ik gewone suiker al snel mierzoet vind Ook erg persoonlijk wie wat lekker vind natuurlijk.

Dat wist ik inderdaad, dacht even dat er misschien nog een nadeel was Maar thnx voor uitleg!

Ik ga morgen nog 1 keertje tomaten inmaken! En dan zit er wel op dit jaar vermoed ik!

Geplaatst:

Laatste tomatenunmaak: 6 kg trostomaten gekocht. Zelfde wijze als anders, met ui, knof en kruiden. 1 verschil: ik had venkel met tomaat uit de oven gemaakt in witte wijn. Ik heb het vocht wat over was, bij de saus gedaan. Dat smaakte dusdanig goed, dat ik nog een klotsje wijn erbij heb gegoten. Ik denk dat het de lekkerste tomatensaus is geworden. In 5 grote potten gedaan van 850 ml, zodat ik ook een pot soep kan opentrekken. Het rook heeeeerlijk!

Geplaatst:

1,5 kg frambozen, 500 gr ongewelde abrikozen die na het wellen zon beetje het dubbele waren. Dom van me. Niet over nagedacht. Ik heb de helft maar ingevroren. Andere helft in de jam erbij. 2 kg fruit en geen potjes kwam ik achter. Ja, handig die tomatensauzen van deze week!

Zitten nu in wat kleine potjes, paar Olvarit en paar mega potten... nou ja. Het is zoals het is. Rook wel heel lekker, maar ik ruik op kwart kracht momenteel, dus ben benieuwd hoe heftig de geur wel niet was...

Geplaatst:

Op de markt 3 bloemkolen gekocht voor €1 en 3 bak witte druiven voor €1. Heerlijke druivengelei van gemaakt en van de bloemkool (met wat wortel) piccalilly.

2019100111132272351570269964.jpg

Met de rest van de inmaak vlnr;

• Boontjes
    Peertjes
    Rozebottel jam/saus
    Stoofpeertjes
    Druivengelei
    Piccalilly

Ook bouillonpoeder gemaakt. Eerst wat uitgeprobeerd in de oven. Dat ging echt goed en toen maar een droogkast gekocht; En gedroogde appeltjes uit eigen boom. Verder hebben we nogal wat kruiden staan samen met lavendel. Die gaan ook nog de droogkast in.

Geplaatst:

Pan vol tomatensaus, alleen met zout/peper/olijfolie/suiker/komijn.

Dit keer niet in de literweckpotten maar verdeeld over diverse kleinere potten en potjes en... het pastte weer precies!!!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...