Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Kweeperen compote met kaneel, kardemom en gember en stoofpeertjes in cider met sinaasappels en gember. Mijn Balls potten zijn nu bijna op, gelukkig heb ik nog kratten vol beugel potten.

image.thumb.jpg.5c911a78c580b60990773d5b4a7f2608.jpg

• Like 3

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Mooie potten en mooie inhoud. 😎

Gisteren een appelcake gebakken voor een vrind. Moest alleen wel glutenvrij zijn, dus de glutenvrije zelfrijzend bakmeel van de appie gebruikt. Werd een wat raar beslag, beetje klef zeg maar, maar leverde toch een heerlijke appelcaketaart op. :mrgreen:

Appels uit eigen oogst.

• Like 1
Geplaatst:

Druk bezig met appelmoes maken! Kratje appels gescoord bij een boerderij langs de IJssel. Niet uit eigen tuin, want mijn appelbomen moeten nog even oefenen. 

20201019_164059.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Wauw! Kwee met sinaasappel klikt goed, Appeltje :clap:
En Arja: prachtige moesappelen zeg. Wordt vast erg lekker. En een beetje oefenen voor die kilo’s en kilo’s die jullie eigen boompjes gaan opbrengen kan geen kwaad! :)

Hier harissa gemaakt. Net beetje geproefd. Verrassend lekker. Weer eens wat anders dan een standard sambal.

Dit recept gevolgd. Al was mijn eindproduct droger en er zaten meer fliebertjes in dan ik hier zie. Wss waren mijn tomaten te weinig tov de pepers ofzo? Nah ja. Toch een aanrader

https://www.mooiemoestuin.nl/inmaken/harissa/

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Klinkt lekker Charly. Ga ik onthouden.

Heb een mega lange inmaakdag achter de rug. Eerst begonnen met tomatensaus met pepers voor een Turks gerecht. Zit verder niets in, alleen dat. Maar toen kreeg ik mega zin in halfgedroogde tomaatjes en besloten een paar kilo in de oven te gooien.

Onderwijl bezig geweest sambal te maken en ook nog paprika’s ingemaakt. Een vriend vroeg om ingemaakte pepers en laat ik nou toevallig midden in de pepers gezeten te hebben. Nog een potje voor hem gemaakt.

Het was een lange dag, maar voorlopig geen pepers noch tomaten meer. Zal wel rustig worden

7 potten tomatensaus, 3 potten half droge tomaat, 1 pot ingemaakte pepers

fd4449eec4b5aa36a2123e1a74dccaf6.jpg

Het rook zo waanzinnig lekker en had nog niet gegeten, dus vrees dat ik een potje aan tomaten al goed en wel had weggewerkt voordat het in een potje was geëindigd

65f17cf0c5971e6b1fcef5e1b9adfd0e.jpg

Na 22 kleine potjes sambal was ik het beu en heb nog 3 grote potten gedaan. 1 potje was al direct vergeven toen ik aan het vullen was. Vandaar dat je er 1 minder ziet.

42b02df6cca321b9e95c1a9cee149cab.jpg

De kapjes zijn de scheidslijn van eigen pepers. Die waren overigens een stuk sneller gaat, maar die schoof ik dan onder een dikkerdje zodat ze toch heet waren, maar niet verbrandden. Was erg content met deze briljante oplossing

e09eba106f488770bc0c868eb4d82359.jpg

• Like 1
Geplaatst:

Nog 5 potten kweeperen op cider gemaakt, dit x zonder sinaasappelen maar wel met piment, steranijs en vanille. 
en 4 kilo biet geroosterd en daarna geraspt ingevroren voor een winterstamppotje.

Geplaatst:

kant&klare zuurkool geweckt, 14 potten, nog 4 kg te gaan

stoofpeertjes van nichtje, ze mocht meteen meeproeven

bierstoof, 2 kg, de laatste gaatjes van de vriezer zijn nu wel vol

Geplaatst:
Op 27-10-2020 om 16:32, appelvrouw zei:

Nog 5 potten kweeperen op cider gemaakt, dit x zonder sinaasappelen maar wel met piment, steranijs en vanille. 
en 4 kilo biet geroosterd en daarna geraspt ingevroren voor een winterstamppotje.

@appelvrouw. Die geroosterde biet, gewoon zonder iets de oven in, of met kruiderijen ?

Geplaatst:

Ik probeer yacon siroop te maken, maar geen idee of het lukt... heb de grote knollen geschild en de kleintjes schoongeschrobt en met een laagje water opgezet... maar het lijkt niet iets te doen geloof ik. Wordt wel de voorspelde zwarte kleur. Erg onappetijtelijk, maar hoort kennelijk zo.

8ab120d93f52099143cb508bdb2ee066.jpg

Geplaatst:

65d48acf51ed100a6e6aaf9b75f6ae41.jpg

Het huis rook gisteren zó lekker. Vijgen kiwi jam, jaja, rare combi, maar verrukkelijke smaak. Bleef beetje waterig en toen heb ik 6 gedroogde vijgen erdoor heen gedaan. Hij smaakt echt zo lekker!

Mango aardbei is de andere jam. 3 mango’s 3 verschillende kleuren alledrie totaal anders, ook qua smaak. Blijft toch geinig. Geen basilicum erin ditmaal, maar wel een halve limoen voor de extra kick. Ook een toppertje deze combi. Fijn als dingen goed uitwerken.

• Like 1
Geplaatst:

Pepperflakes gemaakt. Beter: pepperpoeder. Want voor heel hele pepers zijn flakes te groot, behalve bij 2+ uur stoofgerechten, dan mengen alle smaken wel..

De madame Jeanette was al gedroogd, een paar dagen geleden kwam ik Habanero en Cayenne tegen, in de vriezer.

Alles gedroogd tot echt kurkdroog, daarna in het koffiemolentje, en zie:

20201110_pepperflakes.jpg

Vlnr: Madame Jeanette, Habanero, Cayenne. Lijkt weinig, is méér dan genoeg.

• Like 5

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Prachtige zo die kleuren, Henk!
Hoe een mens zich rijk kan voelen he.
Hier ook een potje vol. Van de wedstrijdpepers icm wat Aji blanco crystal. Alle zaadjes eruit. Drogen. Koffiemolentje erover. En sjonge-jonge. Wat een aroma! (Okay. Wel stevig geniesd bij het opendraaien van het molentje. Want het is ook een pittig luchtje hoor! ‘Achoo!)

Over aroma’s gesproken: ben echt weg van de zelfgemaakte harissa. Kende dat goedje helemaal niet. Maar ben ‘hooked’. Niet om puur op je boterham te doen ofzo. Maar als smaakmaker is het een geweldig ingrediënt.
In bijna allen gerechten gaat voortaan een theelepeltje. Samen met mijn bouillonpasta. Die combinatie geeft aan alle gerechten een soort extra diepe smaak. Zonder te overheersen. Van soepen tot sauzen tot door gehakt kneden. Aanraders dus!
En dat UET. Het is toch prachtig!

• Like 3

wees bevriend met kleine dingen

• 2 weeks later...
Geplaatst:
Op 11-7-2020 om 16:57, appelvrouw zei:

1800 gr aalbessen gemengd met 900 gr suiker en daar potten mee gevuld, voor de helft ongeveer. In iedere pot een kruisbes voor de kleur en dan verder aanvullen met eau de vie 45%

Hey, @Jorieke123 hoe is het met jullie pot? Ik ben al aan de tweede🤪 niet op één dag hoor..

Ik drink de eau de vie en Lie eet de besjes in de yoghurt, dat vind ie helemaal niet erg.ED3D01E2-8AC3-4A25-834A-00BFA3640008.thumb.jpeg.65c1228da577d0aa77e18f108dee1ed7.jpeg

• Like 3

Geplaatst:

Vandaag eindelijk de laatste pepers fijn gemalen. Zag er een beetje tegen op, omdat ik steeds als ik er aan denk, lenzen in heb en het dan toch niet durf met peperhandjes. Nu maar ietsje krokanter gemicrowaved en toen in een hakmolentje. Werkte prima. Komend jaar geen chilivlokken nodig tot aan de nieuwe oogst. (Hoop ik...!)

Geplaatst: (aangepast)
4 minuten geleden, Jorieke123 zei:

mix of cake

Vergeet niet dat de besjes ook vol met eau de vie zitten dan😀👏 of zou de alcohol eruit dampen bij een cake. 

4 minuten geleden, Jorieke123 zei:

pitjes en dat zure

Heb ik ook last van. Maar als eau de vie sapje is het dus heerlijk.

Edit: misschien de besjes uitpersen?

aangepast door appelvrouw
  • Like 1

• 3 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...