Geplaatst: 27 juli 20231 j Auteur Goed bezig allemaal!! Hier heb ik alle zakjes en bakjes met kleinfruit uit de vriezer gehaald. Die spaar ik daar op door elke paar dagen te plukken en wat vers te eten maar het overschot in te vriezen. Het bleek alleen best wel een hele grote berg. Dus alles is rozepaars (van framboos en braam en zwarte bes) en al mijn spullen zijn in gebruik om uit te lekken en te zeven enz. Langzaamaan komt er weer overzicht en ga ik dingen in potten en flessen gieten. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 27 juli 20231 j Heerlijk weer allemaal. Hier een pruttelend pannetje met gekregen pruimen, eigen kumquats en ( misschien iets te veel) geraspte verse gember. Voor in de yoghurt en op brood. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 27 juli 20231 j Zo lekker om tijdens zo'n regenachtige dag lekker te rommelen in de keuken... Ik las bij de recepten trouwens de vraag aan Charly voor haar knoflooksaus.. niet gevonden..
Geplaatst: 30 juli 20231 j Dat inmaken van jullie ziet er wel echt next level uit, prachtig om te zien ook die grote hoeveelheden, ik spaar op het moment ook echt alle potten van het werk. Vandaag ga ik voor het eerst inmaken het plan is om mais relish, zoetzure komkommer, zoetzure cherry/kers tomaatjes en geroosterde tomatensaus te gaan maken, en volgende week nog wat courgette in zoetzuur, heb mij goed ingelezen dus het zou goed moeten komen =]
Geplaatst: 30 juli 20231 j @Lia56 tomaten saus is gelukt het zijn 3 potten geworden, van 5 kilo gesneden tomaten met de zaad holtes eruit en het meeste sap, toen uurtje in de oven roosteren, ui erbij gedaan, toen in de blender, koken tot het indikte, toen door een zeef en nog even opnieuw gekookt. Komkommer in zoetzuur is ook gelukt, en de mais relish, helaas had ik niet genoeg voor de paprika/tomaten ketchup, en een vriend kwam langs en at alle cherry tomaatjes op dus dat wordt een andere keer cherry tomaatjes inmaken 😅 keuken is wel een bende nu
Geplaatst: 30 juli 20231 j Waarom zaadholtes en alle sap eruit, daar zit ook smaak in? Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf van wat je er nadien wil mee doen, maar extra inkoken is meestal niet nodig, je hebt nu concentraat in vrij grote potten, zeven voor de pitten doe je sowieso ook en bij 5kg tomaten zijn maar 3 potjes een beetje jammer. Dit is geen kritiek, maar zover inkoken hoeft meestal niet voor een goede smaak bij eigen teelt en dan heb je meer.
Geplaatst: 30 juli 20231 j Ik denk wel dat het een heel lekkere tomatensaus is. Maar ook ik dacht, huh…3 potten van vijf kilo? bij mij gaat voor tomatensaus wat ui en knoflook in de ( soep) pan. Daar gaan paprikas bij, veel tomaten en soms zelfs courgette. En lekker veel kruiden! Poosje laten pruttelen, staafmixer erdoor en klaar! Lekker hoor! maar ik wel een keer bij veel oogst tomatensaus van alleen tomaten maken, en dan inderdaad in de oven roosteren eerst! Hoe dan ook, wél lekker bezig geweest Kevins Moestuin!
Geplaatst: 30 juli 20231 j @redzebra ik heb nog nooit eerder saus gemaakt, en het recept opgevolgd maar snap ook waarom deze persoon de zaden eruit haalde vooral om zelf zaad van te winnen 😛 dus de volgende keer kan ik inderdaad de zaden en sap laten zitten dankjewel 😇 de smaak van de saus is inderdaad wel erg lekker hele geconcentreede smaak.
Geplaatst: 30 juli 20231 j Ach ja Kevin, wel heel veel geleerd voor je volgende saus poging! Deze zal vast heel intens en lekker smaken.Je kunt op verschillende manieren saus maken. Bv door eerst je tomaten, ui, knof met kruiden te roosteren in de oven en daarna in een pan en blenden, of direct je ingrediënten in een pan. Wat ik het lekkerste vind, is tomatensaus met veel ui en knof en alleen tomaat met wat kruiden. Als ik de saus wil gebruiken, doe ik er altijd wat paprika bij. Ik vind het lekkerder als dat nog een beetje ene bite heeft en door al dat gepruttel is dat anders niet. En heb je haast, dan is de saus zo ook uitstekend. Ik ga voor Italiaanse kruiden zoals salie, oregano, tijm en basilicum. Ik doe er altijd een flinke draai zwarte peper en eigen chilipeper bij. Dat laat ik inkoken. Dat hoeft niet meer met een staafmixer bewerkt te worden. Dat is dan al helemaal zacht.
Geplaatst: 31 juli 20231 j Jam jam jam en sap! Bramensap vind ik het allerlekkerste sap. Dat maakte een moeder van een vriendin van me altijd. We hebben altijd te weinig bramen, dus dat maak ik nooit, maar vandaag wel. Een half litertje sap en een beetje bramenjam. Aardbeien en mango jam gemaakt van gekochte mango uit de vriezer. Zouden aparte jammen worden, want de dochter is dol op aardbeien jam en ik heb nog mango/aardbei liggen. Maar… als je niet voor de rest van je leven mbt bevroren mango’s verpest wil worden, moet je even dit stukje skippen. Ik koop soms mango uit de vriezer voor jam. Daar zit soms een stuk mango bij wat naar vis smaakt. Echt vreselijk smerig en overduidelijk een vissige smaak. Dat wil ik niet in mijn jam. Ik heb het niet geroken, maar ineens dacht ik, verhip! Stel dat… en toen aardbeien bij de mango gedaan. En als je niet weet dat mango soms naar vis smaakt, dan heb je vast nergens last van. Zo kan ik nog wel een paar dingen meer opsommen die voor de rest van mijn leven verpest zijn qua smaakbeleving [emoji1787]Het is weer veilig!Flesjes zijn het sap. De kinderen mochten alleen voor dit doel sap drinken bij het ontbijt, want had flesjes nodig. 3 flesjes, maar slechts 2 gevuld. Kleine flesjes gebruik ik heel veel en zoek steeds dingen die ik kan kopen daarvoor. Lege flessen kopen kan ook, ik weet het [emoji38]
Geplaatst: 31 juli 20231 j Smaakt alleen ingevroren mango soms naar vis, of heb je dat ook wel eens met verse mango gehad? Ik eet alleen vers, maar onlangs had een vriendin van me gedroogde mango uit Thailand meegenomen, oh zo lekker, net snoep! Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 31 juli 20231 j Auteur Ik heb potjes met framboos+braam+zwarte bes+aardbei-puree ingemaakt, en een paar liters sap van al die vruchten plus pruim. Ook heb ik wat zakken van die puree ingevroren. En een paar dagen later heb ik nog pruimen ontsapt en dat samen met bramensap heet in flessen gedaan. De bramenpulp was niet erg goed uitgeperst dus dat ligt nu in de vriezer om nog eens samen met iets anders te verwerken. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 1 augustus 20231 j Smaakt alleen ingevroren mango soms naar vis, of heb je dat ook wel eens met verse mango gehad? Ik eet alleen vers, maar onlangs had een vriendin van me gedroogde mango uit Thailand meegenomen, oh zo lekker, net snoep!Alleen de ingevroren versie. Heel apart. En ook niet altijd hoor! Maar soms een hele zak die naar vis smaakt… toch een kilootje zonde. Zodra je het weet, proef je het continue. Een gevalletje once you’ve seen it, you cannot unsee it’
Geplaatst: 2 augustus 20231 j Terwijl ik boven de verfdampen hing, de kozijnen te verven, dacht ik ondertussen wel perzikjam te kunnen maken. Heel goed gelukt zoals je ziet. Pan is bijna schoon. De lucht zal wel een poosje blijven hangen [emoji38] lekker hoor.
Geplaatst: 2 augustus 20231 j Pruimen-aardbeienjam, pruimen-kruisbessenjam en pruimen-allerlei-bessenjam.
Geplaatst: 2 augustus 20231 j 5 hours ago, Amrutten said: Augurken, rode biet en kruisbessenvla. Kroesjele, lekker! 2 augustus 20231 j aangepast door marcelru
Geplaatst: 2 augustus 20231 j Augurken en atjar. Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Geplaatst: 3 augustus 20231 j Voor het eerst courgette chutney gemaakt, ik ben heel erg benieuwd of dat het een beetje is gelukt.
Geplaatst: 3 augustus 20231 j Enkele kleine potjes smeerwortelzalf met smeerwortel olie en tinctuur uit eigen tuin. Ook uet het roer stokje van de rozemarijn struik, wat blaadjes salie en goudsbloemen. Van alles bij elkaar zalf gemaakt met behulp van bijenwas en wolvet. Heerlijke zalf geworden voor de pezen en spieren. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.