Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaagbank #4

Featured Replies

• 2 weken later...
Geplaatst:

Vorigjaar 2 zaken gemeente compost opgehaald.
Het nieuws van een paar weken terug..

https://www.alphens.nl/nieuws/schadelijke-stoffen-geconstateerd-in-monsters-compost.html

Tv-programma EenVandaag heeft monsters van het uitgedeelde compost genomen en onderzocht.

Uit het onderzoek bleek dat in het compost lage concentraties pesticiden, PFAS en zware metalen aangetroffen zaten. PFAS,  poly- en perfluoralkylstoffen, zijn slecht afbreekbaar en slecht voor de gezondheid. Zo kunnen die stoffen, wanneer ze het menselijk lichaam binnenkomen, een nadelig effect hebben op het immuunsysteem en mogelijk kanker veroorzaken.

Ok... Heb vorig jaar dus PFAS Jalapeno's gekweekt. 😫 

@Mellie Is alles goed me je familie na die ellendige aardbevingen van vandaag?

Geplaatst:

Ik weet niet eens meer of ik vorig jaar compost heb opgehaald, laat staan waar gebruikt...

Vandaag weer even op de tuin geweest, en WEER geconstateerd dat er nog 2 vijgen aangevreten zijn, ook deze hebben gelukkig nog wel wortels, maar minder dan voor de winter, ze wiebelen ook / staan ook scheef. Dat zijn er nu dus al 6, waarvan 5 in dezelfde rij.

Wat kan er dan wel in de volle grond? Geen vijgen, appels, wortelgroenten of andere groenten met een penwortel zoals sla en snijbiet...

Geplaatst:

Zouden jullie niet gewoon eens beginnen met vallen zetten als het zo erg is? Van die vallen waarbij je ze vangt en niet doodt. Die staan bij ons nu overal op het terrein. 

Geplaatst:

@Mellie Is alles goed me je familie na die ellendige aardbevingen van vandaag?

Wat lief dat je er naar vraagt. Voelt toch minder eenzaam. Meesten zijn veilig. Een dode. Maar het is niets wat anderen meemaken. Complete gezinnen zijn samen met hun woonwijk van de aardbodem weggevaagd. Alles is dan zo relatief. Niemand die ik spreek, durft te klagen, omdat ze het hebben overleefd. Ik heb familieleden die meer dan 24 u in de auto hebben gezeten. Dan zeggen ze, we hebben tenminste nog een auto. Het is in- en intriest. Het zet alles weer in perspectief. Bedankt voor het meeleven 🫶[emoji2533] erg waardevol.
Geplaatst:

@Mellie heel veel sterkte.. het is een enorme tragedie die vele vele families treft. Kan mij het leed en de ellende niet voorstellen maar ben in gebeden en gedachte bij de slachtoffers en hun familie. Doneren ja, maar meer kan ik helaas niet doen 😥

Geplaatst:

@Mellie veel sterkte voor je familie. Het moet vreselijk zijn!

Levensmotto Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀

Geplaatst:

Wat een afschuwelijke ramp is het! Zoveel getroffenen, de omvang en het leed zijn onvoorstelbaar. Zit ik me daar te balen van mijn griep/verkoudheid in mijn veilige, warme huis met genoeg eten en drinken en lieve mensen om me heen. Heel veel sterkte, Mellie, we leven met je mee! 🫶

Geplaatst:

Veel sterkte voor jou @Mellie en je familie, intriest wat je beschrijft en machteloos tegen zoiets, het is nauwelijks te vatten.

Geplaatst:

Sterkte @Mellie - ik heb aan je gedacht. Het is echt verschrikkelijk nieuws. Ik weet gewoon niet wat ik moet zeggen.

Geplaatst:

Sterkte Mellie en andere meelezenden die familie of vrienden in Turkije of Syrië hebben.

Mijn klacht valt er natuurlijk bij in het niet. Kiespijn. Best wel flinke kiespijn️. Aan een kies die al 5 jaar aan t klooien is, excusez le mot. De tandarts gaf er twee weken geleden antibiotica voor, voor 6 dagen want er zat een kleine een ontsteking onder de wortel. Dacht ze. Hielp eigenlijk niks. Sinds dagen alweer de hele tijd aan de pijnstillers, gisteren maar weer met spoed  naar de tandarts gegaan. 
Ze vond dat er niet veel aan de hand was. Terwijl alles in mij schreeuwde haal dat ding eruit of maak hem minstens open concludeerde ze dat de kiezen teveel op elkaar zaten en begon een beetje te slijpen aan boven en onder kiezen. Dit voelt zeker beter zei ze, nee hoor zei ik, en hup nog een stukkie eraf. De uitdrukking bekkenbeul kreeg een diepere betekenis zeker omdat ik sinds gisteravond nog veel meer pijn heb. En het klopt daar.  En heel raar aanvoelende kiezen. Ruw. Bleeeeehhh😭😱

Morgen heb ik een urgentie afspraak in Luxemburg ik kan alleen maar duimen dat het een wat luxere en modernere praktijk is. 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@appelvrouw Kiespijn is zeker een klaag waard, diepe ellende...
Sterkte morgen en ik hoop voor je dat je dan echt geholpen wordt

Geplaatst:
18 uren geleden, appelvrouw zei:

Ze vond dat er niet veel aan de hand was. Terwijl alles in mij schreeuwde haal dat ding eruit of maak hem minstens open concludeerde ze dat de kiezen teveel op elkaar zaten en begon een beetje te slijpen aan boven en onder kiezen. Dit voelt zeker beter zei ze, nee hoor zei ik, en hup nog een stukkie eraf. De uitdrukking bekkenbeul kreeg een diepere betekenis zeker omdat ik sinds gisteravond nog veel meer pijn heb.

Toen je bij de tandarts met de klacht kiespijn kwam, hebben die wel eerst een rontgen foto genomen? Want als er niks aan de kies te zien is, is dat bij ons de standaard weg. Op rontgen foto is ontsteking gemakkelijk op te herkennen. Zonder foto wat van kiezen afslijpen op de gok dat het helpt, is niet de netste oplossing, aangezien je de beschermde buitenlaag weghaald, waardoor kies nog gevoeliger wordt. Zo had ik een paar jaar geleden een gaatje aan zijkant kies gehad, en na het boren en opvullen was deze erna erg gevoelig tot een moment van uiterstepijn. Liep er te lang mee door, waardoor de pijn nagenoeg weg was. Alleen bij eten en aanraking van kies deed deze nog pijn. Uiteinde een wortelkanaal behandeling gehad. Op klap op de vuurpijl brak het boortje ook nog eens af. Die kregen ze er niet meer uit, dus die zit nu onder de vulling. Uiteindelijk was het gaatje aan zijkant kies dieper geweest waardoor wortel dus daarna geinfecteerd werd en zo dus die wortelkanaalbehandeling nodig was. Gelukkig nu geen last meer van.

Hoop dat ze je er in Luxenburg snel vanaf kunnen helpen, meteen vragen om een fototje. Kost hier in nederland rond de 17a20euro.

Geplaatst:

Dank je ja foto was al twee week geleden genomen. Vandaag weer. Enfin het verhaal is uitgebreider dan ik hier op heb geschreven. Een vette ontsteking onder de kies ondanks 6 dagen antibiotica twee weken terug, Nu dus nog meer antibiotica, sterker en langer.Enfin lief dat je reageerde, we houden erover op..🥴

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Lieve allemaal,

Bedankt voor het meeleven. Het zijn heel roerige tijden. Iedereen kent wel iemand die is getroffen. Mijn hart huilt. Maar alles gaat door.

Dus of het nu kiespijn is @appelvrouw, of pech in de moestuin, of anderszins iets wat niet goed loopt, je baalt er van. Leed is leed. En daarna prijs je jezelf gelukkig dat het niet erger is. Elhamdulillah. En je gaat weer door.
Ik ga vandaag weer eens wat zaaien. De narigheid van mijn netvlies af. Misschien weer wat actiever op het forum worden. Mijn zaailingen vertroetelen. Dat soort dingen.

Geplaatst:

Klein klaagje maar, zijn echt ergere dingen

Hond was gisteren aan de dunne, kwamen vanochtend uit bed.... en ja hoor verrassingen....  

Nou, op je nuchtere maag is dat niet echt je van het.. gelukkig hebben we tegels en t kleed was nog niet terug gelegd

Beest kan er ook niets aan doen maar toch

Geplaatst:

3 foto's zeggen genoeg.

Weer 3 vijgen ontworteld door woelmuizen. In totaal al 9 deze winter. Het tempo gaat omhoog, de hebben er zin in🙄

IMG_20230215_162640.jpg

IMG_20230215_162706.jpg

IMG_20230215_162718.jpg

Geplaatst:

Nou.... de koel/diepvries kast was al een keer ( uit zichzelf) ontdooid, nu weer... dus ding weg ( bewaard voor de ingemaakte potten) en maar een nieuwe gekocht... zo zonde om alles weg te moeten gooien..

wordt 1 uur voordat de eters komen, gebracht... 

Toch jammer van alle ingemaakte etenswaren..

Geplaatst:

Hé dat is wel heel vervelend en inderdaad zonde van 't eten! 

Geplaatst:

@Lia56 Maar ingemaakte dingen hoeven toch juist niet in de koeling of diepvries?

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:
6 minutes ago, woldistel said:

Maar ingemaakte dingen hoeven toch juist niet in de koeling of diepvries?

Nee... ingemaakt kan nu in de "oude" niet werkende vriezer. Ingevroren kan nu straks in de nieuwe...
Erwtensoep etc maak ik niet in omdat er vlees in zit... dat gaat in de vriezer. Ook pepers liefst in de vriezer... heb er wel een aantal gedroogd maar ziet er toch anders uit,,

Geplaatst:

ingemaakt,... doe ik de laatste jaren ook, spaart veel plaats uit in de diepvriezer en kwam deze tegen deze week 😀 https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230209_96878309 Maar er zit hier ook nog veel in de driepvriezerkist, dan zou het hier ook wel balen zijn als ik dat moet wegsmijten.

aangepast door redzebra

• 2 weken later...
Geplaatst:

O, @Mellie, wat erg ! Ik wens je heel veel sterkte.  Sinds een week ligt manlief in het ziekenhuis op de hartbewaking.(hartfalen)  Daar kreeg hij ook nog een miltinfarct.  Dit moet nu eerst opknappen. Ondertussen ben ik mij aan het inlezen in natriumarm,vochtbeperkend, en suikervrij eten. Ik heb al wat kruidenmixen gevonden om te maken. Gelukkig aten we altijd al onbewerkt 😊 dat scheelt al enorm, alleen gebruikte ik wel zout,en dat mag nu niet. 

aangepast door Indy

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.