Geplaatst: 4 mei 20254 Mei Wij hebben ook heel lang enkele steigers gehad die soms wel een winter lang ergens in het dorp tegen een huis stonden of veel te lang ergens binnen ( een was een kamersteiger) daar waar ik leefde in ons dorp in Frankrijk en ding: hoe stom of erger je je buur ook vind je helpt altijd als iets nodig hebben.. steiger, de trekker, ons busje ook heel vaak. Alle boeren hielpen iedereen in het dorp met hun trekker als het nodig was hout uit het bos te halen. Iets er voor geven was onnodig. Het is eigenlijk juist wel mooi dat je dat kunt doen en op een dag komt het vast wel op de een of andere manier wel naar jou toe. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 4 mei 20254 Mei Ik denk dat jij in een heel ander dorp woonde in Frankrijk @ appelvrouw. Er kwam toch onlangs een delegatie uit je dorp met allerlei lekkers en die mooie mand. Dat zie ik hier echt niet gebeuren.
Geplaatst: 4 mei 20254 Mei Ja dat is waar Mellie. Ik had en heb daar hele mooie vrienden. Maar ik heb het nu over de buren en dorpsgenoten niet speciaal over vrienden. Daar is hulp aan anderen de normaalste zaak van de wereld en je hoeft niet voor te bedanken. Mag wel maar wordt niet perse verwacht. . Ik heb er wel van geleerd dat het belangrijk is om in een gemeenschap je hulp te hebben zonder onderscheid des persoons. Ik kan me niet voorstellen dat niemand dankbaar is voor jullie hulp met de steiger, een bedankje zou anders best welkom zijn natuurlijk. De Fransen vonden ons vaak wel wat overdreven met onze bedankjes en wilden ons dan ook vaak weer wat terug geven😅 We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 5 mei 20255 Mei Mag ik ook even klagen? Somehow hebben de bladluizen mijn plantjes ontdekt. Zowel binnen op de kweektafel boven als in de foliekas achterin onze tuin hebben deze etterbakjes in enkele dagen zichzelf tot een explosie verheven. Waar komen die krengen vandaan? Enfin. Ik heb geen keus dan alles (maar dan ook ALLES) handmatig aan te pakken. En zo sta ik plant voor plant af te lappen met koud water (de blaadjes), een spuitfles met koud water (de knoppen) en een spuitfles met neemolie, water en zeep (preventie voor herinfectie). Ook de potten en onderzetters lap ik af. Ik hoop dat het hiermee gered is. Als er nog iets is dat ik kan doen, adviezen welkom. Maar ik ben vandaag wel zoet dus. Wat een werk! Gelukkig kan ik alles buiten zetten om weer op te drogen, zodat ik weet waar ik ben gebleven, de plantjes harden meteen wat af. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 5 mei 20255 Mei @Rookie dat zou heel fijn geweest zijn. Ik heb wel insektenhotels. Maar nog geen lieveheersbeestje gezien. Wel een verdwaalde op de moestuin. Misschien maar kijken of ik er daar eentje kan vangen en dan uitzetten in de kas. Alle hulp is welkom. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 5 mei 20255 Mei Ja, weet ik @Petrasmoestuin. Maar er moe(s)t nu iets gebeuren. Gelukkig is het mooi weer. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 5 mei 20255 Mei Ik klaag gewoon nog even door. Ik ben op ongeveer 2/3 met de plantjes schoonmaken. Op de helft als ik boven meereken. Ondertussen heb ik de peulen opgebonden, voorgetrokken sugarsnaps geplant en onkruid gewied om wat af te wisselen. En boem, daar lig ik weer gestrekt omdat mijn lijf het niet trekt. Ik vergeet steeds opnieuw dat ik er rekening mee moet houden, omdat ik dan lekker bezig ben en niet doorheb dat ik overbelast. En als ik pijn voel, ben ik al te laat. Grrrr. Voor vandaag klaar. Vavaond soep maken, dat lukt nog wel denk ik. Radijsblad en brandnetels. En rabarbarmoes maken. En en. Oh wacht, rusten. O ja. Grrrrrr. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 5 mei 20255 Mei O meid, jij hebt echt je dag niet. Pas een beetje op jezelf, jij bent heel belangrijk.
Geplaatst: 5 mei 20255 Mei @Tanja65 Ja wij willen veel. Je moet de tijd verdelen in de week, maar dat is niet altijd mogelijk, vooral als er dingen tegen zitten. Pas goed op jezelf.
Geplaatst: 5 mei 20255 Mei Dank dames, doorgaans doe ik dat ook. Maar soms vergeet ik het, en soms heb ik ook gewoon echt geen zin er rekening mee te houden. En dan ga ik verder dan goed voor me is, per ongeluk of expres. Maar maak je geen zorgen - ik stop vanzelf 🥴. gelukkig scheen de zon. Dat was dan wel weer erg lekker. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 6 mei 20256 Mei Op 4-5-2025 om 22:20, Mellie zei: @gitta oooo wat balen wat balen! Dat moederhart… ik hoop dat het alsnog heel leuk is geworden. We hebben gezellig vanaf de bank naar de parade gekeken. Dan zie je alles en niet alleen het gedeelte waar je mee loopt. Dus eigenlijk hebben we nu veel meer gezien. Dus het was prima zo. Onze zoon was er tevreden mee, dan ben ik dat ook.
Geplaatst: 13 mei 202513 Mei Nu kom ik toch ook graag eens mopperen. Wij hebben een heel wilde en natuurlijke tuin. Hier groeien grote bomen, inheemse kruiden, er liggen takkenhopen en er staan bosjes brandnetels. Nooit hebben we iets van gif gespoten en ons plantgoed is allemaal biologisch. Waarom springt heel dat ecosysteem niet als een dolle in het rond om die massa aan bladluizen op te eten die nu zelfs op de tomaten geland zijn? Alles waar Velt en Gardeners World mee uitpakken om je tuin plaagdierbeheersbaar te houden, hebben we! Waar zitten die mezen en lieveheersbeesten en al die andere hulpjes die voor een schoon evenwicht zouden zorgen? Misschien moet ik hun feeder met zonnebloempitten weghalen, de verwende nesten!
Geplaatst: 13 mei 202513 Mei Wij voeren de vogels totdat het weer beter wordt. Dat was ergens begin april. Er zijn genoeg wormen en rupsen te vinden momenteel en er zijn genoeg nestjes.
Geplaatst: 14 mei 202514 Mei Ik voel met je mee @ElkeV80. Hier ook veel luizen. Ik ben al in de weer geweest met ijskoud met natuur azijn. Daar kunnen ze slecht tegen. Hopelijk werkt het. Anders wordt het groene zeep met ijskoud water. Natuurlijke producten maar gebruiken als de lieveheersbeestjes enzo het niet willen doen. Ik wil geen gif gebruiken, dan kan ik net zo goed stoppen en groente uit de supermarkt kopen. Zo heeft ieder jaar zijn uitdagingen.
Geplaatst: 16 mei 202516 Mei Ik was vandaag bezig met het mos te verwijderen tussen de wortelen. Ik moet dan kijken of ik de zaaiingen niet weg krab. Vooral die plakken die ertussen zitten. Ik had stokjes neergezet die aangeven waar de zaaiingen zitten en daar moet ik dan voorzichtig zijn, maar laat ik het zitten, dan worden de plakken steeds groter. Ik zei tegen mijn man, die ook meehelpt met water geven, geef daar maar geen water vandaag. Maar het gekke is, de grond is helemaal niet nat bij wijze van spreken, het bovenlaagje, maar eronder is het droog. Ik heb ook zaaiingen binnen die droog zijn, maar toch paddestoelen in de pot hebben. Het nadeel in zo’n grote bak onder een gordijn is, dat je niet altijd kunt zien hoeveel water je sproeit, in aparte kleinere bakken is het makkelijker te herkennen dat er mos in zit en die moet je echt direct weghalen, maar daar heb ik niet altijd tijd voor. Volgend jaar toch maar niet zo veel wortelen bij elkaar zaaien, maar misschien toch in aparte kleinere bakken. Het mos groeit het snelst bij groente die niet zo gauw kiemen, zoals wortelen. Bij andijvie, spinazie of sla b.v. heb ik dat probleem niet of bijna niet ondanks dat ze veel water nodig hebben. 16 mei 202516 Mei aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 16 mei 202516 Mei @Petrasmoestuin Zo weg is dat mos in dit stadium toch niet? Het zorgt er voor dat de grond niet dicht slaat bij regen, en goed voor de micro organismen lijkt me. Als je net gezaaid hebt is het anders, maar hier zullen de planten vast geen hinder van ondervinden. Ik zou het pas verwijderen bij het zaaien. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 17 mei 202517 Mei De grond slaat juist wel dicht, ik kan die plakken er niet uithalen zonder de grond mee te nemen. @acpronk Ik heb al een paar keer gemerkt dat zaaiingen er niet door kunnen komen. B.v. bij Chinese bieslook die hele dunne sprietjes heeft, maar ook bij de wortelen dus. Ik had het groen al eerder moeten krabben, maar ik werk al vele uren in de tuin en hier had ik even geen tijd voor. Maar als ik dat niet doet, dan worden het dus plakken. Vooral als op die plek niet veel zon en wind komt. 17 mei 202517 Mei aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 17 mei 202517 Mei Zaailingen komen niet makkelijk door het mos heen maar dat is op te lossen door in het zaaigeultje/kuiltje wat brekerzand te strooien. Ik zie mos ook niet direct als een nadeel maar als een levende mulchlaag welke heel ondiep wortelt dus geen directe concurrent is en tegelijk uitdroging voorkomt. Het is wel opvallend dat je juist in je bakken met speciale grondmix zoveel last hebt van mos.
Geplaatst: 17 mei 202517 Mei Kleine klaag. Ik wilde dit weekend lekker veel in de tuin werken, ook bij huis. Gisteren zelfs vrij voor genomen. In de voortuin is nog steeds niet gedaan wat ik wil doen. Kweek wegwerken, een paar struiken aan de zijkant weghalen en wat nieuwe planten erin. Ik heb een paar Viburnum's, wat Hortensia's en een paar rozen die ik in de voortuin wil. Helaas hebben de poezen een flinke spaak in het wiel gestoken. Lekker langharig en dan beide flink aan de diarree 😾 Al een paar dagen zijn ze van slag. De broekjes zijn inmiddels flink kort geknipt, dus overal poepstipjes achterlaten is wel voorbij, maar beide dames eten erg weinig en daardoor krijgen ze ook niet zoveel vocht binnen. Want gewoon water drinken doen ze zelden. Dus dat hou ik dan wel extra in de gaten. En af en toe toch maar wat extra vocht via een voerspuit. Wordt niet zo op prijs gesteld. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 17 mei 202517 Mei Sterkte @woldistel! Ik weet uit ervaring hoe vreselijk dat is. Ook voor de kat want die willen altijd schoon zijn en blijven maar schoonmaken. Heel erg naar en zielig. 1 x meegemaakt, ik hoop nooit meer.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.