Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaagbank #4

Featured Replies

Geplaatst:

Klaagje: er groeit stiekem een brandnetel tussen mijn aardbeien. AU. 

Geplaatst:
2 uren geleden, acpronk zei:

ze meer gingen sparen ivm de onzekere wereldeconomie en zo, vanwege de vele oorlogen en handelsspanningen.

Dat is natuurlijk leuk als "ze" geld over hebben, maar voor veel mensen gaat vakantiegeld op aan noodzakelijke dingen die nu zijn. 

Niet voor mij, want dankzij jou 🤨 is er ook ergens een dahlia-pakket op weg naar hier. Komt vanzelf.....

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Ook even klagen, sinds begin mei, wordt ik elke dag, soms meerdere dagen gebeld door onbekende 06-nummers. Scam telefoontjes.

- Bel me even terug op whatsapp, computerstem

- Engelse berichten over overheids en dat er geld betaald moet worden.

- smsjes betaal nu 148,- euro openstaande belasting.

Dit wordt gewoon irritant. Krijg meer telefoontjes van scammers dan van echte mensen.

Geplaatst:

Ja, soms blijf je aan het blokkeren.

Geplaatst:
2 uren geleden, woldistel zei:

dahlia-pakket

Oh leuk, wat heb je besteld?
Of komt dat tezijnertijd in het aankoop topic?

Geplaatst:

Vast wel.

Vorig jaar was sowieso een gevecht met SLAK en velen hebben het net tot één bloem gered. Ik had van afgelopen aankoop na opgraven voor de winter ook wel wat virusknollen (hup, grijze kliko) en ook niet alles heeft de overwintering op zolder overleeft. Dus ik was wel weer toe aan iets nieuws.

Ik wacht nu gewoon weer af. Pakket is wel aangemeld van de verzender (op zondag?) en ik heb hetzelfde trek en trees antwoord. Druk, komt nog wel. Dus ik doe geduld. Komt ook niet op een dag voor € 6,95..

Geplaatst:

Ik heb antwoord gekregen, het wordt morgen verzonden.
Dus eerst aangemeld na aankoop, en blijkbaar gaan ze niet voor 1 (of 2) order(s) naar het postkantoor.

Geplaatst:

@Rorror je kunt nummers blokkeren.

Geplaatst:

Blokkeren heeft geen zin, geen gespoofde 06 nummers, dus bellen elke keer onder een ander 06 nummber. Al bel je terug, krijg je een persoon aan de lijn van wie het nummer is, en die geven aan niet gebeld te hebben, maar wel last hebben dat meerdere mensen hun terugbellen.

Geplaatst:

Daar heb ik ook een tijdje last van gehad. Wat voor mij goed werkte was de telefoon instellen op "niet storen" zodat de telefoon alleen met geluid over gaat wanneer degene in de contactlijst staat. 
Bij mij stopte het vanzelf. 

aangepast door loes

Geplaatst:

@rorror ik neem nooit onbekende nummers op. Ik zoek ze op internet op, een enkele keer kan het een dokterspraktijk zijn en dat zie ik dan.
Alle nummers blokkeer ik, want vaak word ik door hetzelfde nummer gebeld of alleen het eindnummer is gewijzigd. De blokkeer ik dan ook gelijk.
Dan houdt het toch in een korte tijd op. Ik heb dat een tijd lang niet gedaan, en dan werd ik constant lastig gevallen.

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

@loes Dat is een goede! Ik heb hem nu ingesteld op niet storen en alleen overlaten gaan van de contactpersonen lijst! Bedankt!

Ik sla altijd direct alle nummers op van mensen of bedrijven. Dus zie eigenlijk altijd wel wie het is. Als het belangrijk is spreken mensen ook eigenlijk altijd mijn voicemail in. Dus daarop terugbellen kan ik ook altijd.

Ik hoop dat het zo beter gaat!

Geplaatst:
Op 3-6-2025 om 19:58, acpronk zei:

Ik heb antwoord gekregen, het wordt morgen verzonden

De mijne is ook onderweg, wordt morgen bezorgd. Ik ben dan niet thuis 😕 maar gelukkig is het ophaalpunt op loopafstand.

Geplaatst:

Twee dagen. En al mijn kapucijners zijn een ruïne 🫣. Twee dagen geleden was ik nog op de moestuin. De peulen van de kapucijners begonnen lekker te groeien. Uit tijdgebrek hadden we geen net er over gegooid. Fout. Vandaag kwam ik, en waren alle (ALLE) planten halverwege geknakt. Plus op die hoogte alle bladeren aangevreten. De vogels, ik vermoed duiven, hebben zich aan de schuine stokken vastgeklampt en de planten met hun gewicht vermorzeld. Oef.

Maar kapucijners blijken zeer veerkrachtig. De meeste planten waren ondanks de schade (echt doorgeknakt!) toch doorgegroeid en hadden zich al weer aan andere planten gehecht. Het was een oerwoud. Ik heb plant voor plant de grijpertjes losgetrokken, en de planten weer opgebonden. Opnieuw uit tijdgebrek heb ik snel wat zilveren slierten opgehangen. Morgen direct een net. Les geleerd. 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Zo'n beetje elke nacht hertrn op visite....dit keer hebbrn ze diverse aardbeienplanten in bakken omgevroet en grotendeeks opgrvreten 😞 Deze was behoorlijk duur...

20250606_101540.thumb.jpg.f6a3bcfb21a79828201c7110f2596f49.jpg

Vind de hertjes toch eventjes wat minder leuk worden zo.

Geplaatst:

Katten en verhoogde moesbakken zijn niet altijd een goede combinatie 😶. Die extra bemesting hebben de tomaten echt niet nodig. En zo komt die basilicum helemaal niet op!

Geplaatst:

Ik hoop dat de bamboestokken en het gaas de herten tegen zullen houden, maar ik denk het niet, eerlijk gezegd...

En ze springen met gemak over een hek van 1.80 hoog.

Geplaatst:

@Rookie kreeg van buren te horen dat herten niet graag over hekken springen als ze niet zeker zijn dat ze veilig zullen landen/er weer uit komen.

Ik heb dus de bakken (staan tegen de zijkant vh huis) aan 3 kanten ingepakt met t gaas en de bovenkant dichtgevouwen en t volle grond stuk heb ik aan 2 kanten omheind, gezien de overige 2 zijdes te dicht begroeid zijn, en ik heb nog 10m over voor een 2e baan daarbinnen.

Verre van ideaal, maar ik moet even iets tot ik daadwerkelijk een hek rond t perceel heb staan.....ze slopen alles!

En waarom....geen idee, want er groeit van alles in de bossen rond mn huis.

aangepast door Vlavlip

Geplaatst:

Het gras is altijd groener...

Het lijkt me echt lastig.

Geplaatst:
28 minuten geleden, Vlavlip zei:

En waarom....geen idee, want er groeit van alles in de bossen rond mn huis.

Veredelde planten die als voedsel voor mensen dienen zijn meestal sappiger, zoeter en groter. Looi- en bitterstoffen zijn eruit geselecteerd. Die zaten er oorspronkelijk juist in om vraat te beperken. Dat is trouwens ook de reden waarom bast en knoppen graag gegeten worden door reeën, herten hazen enz. Zit lekker veel suiker in om stukvriezen in de winter te voorkomen.

Misschien dat zelf je territorium markeren nog een beetje helpt tot je een hek hebt 😉

Geplaatst:

Als ik zo lees wat herten in de VS zo allemaal in tuinen aanrichten ... alleen een stevig hekwerk houdt ze tegen (of een jachtgeweer). Zal in Zweden wel niet veel anders zijn. Ik heb ooit het verhaal gehoord van een tuinier in Finland waar geregeld elanden in de tuin kwamen, daar wordt je niet blij van.

Geplaatst:

@Vlavlip Misschien heb je iets aan onderstaande oplossing. Van oorsprong Zweeds bedrijf volgens mij. De positieve testuitkomsten zijn met damherten uitgevoerd.

https://stick-shop.nl/blog/test-trico-garden/

aangepast door Dahli

Geplaatst:
2 uren geleden, woldistel zei:

Misschien dat zelf je territorium markeren nog een beetje helpt tot je een hek hebt 😉

Misschien moet ik mn hond eens uitgebreid gaan kammen en t haar overal door de tuin gooien, ze vinden haar namelijk maar niks. 

1 uur geleden, Brabantse Tuinprins zei:

alleen een stevig hekwerk houdt ze tegen (of een jachtgeweer).

Plan was een hek van gaas gezien t echt puur was zodat mn hond niet bij iedereen op visite kan als ze alleen buiten is,  maar misschien moet ik kijken naar een upgrade. Buutman heeft een kruisboog op de veranda liggen, die was al grapjes aan t maken.....maar t is nu geen jachtseizoen en dat lijken de herten dondersgoed te weten.

@Dahli dat zou mogelijk helpen om de planten te beschermen tegen opeten, maar de grootste schade tot nu toe is omdat ze dus in t stuk grond waar ik gezaaid heb uitgebreid gaan staan dansen of iets, zit in ieder gevan steeds vol met diepe pootafstukken, en ze oa de planten in mn bakken uit graven of iets. Heb nu al meerdere keren aardbeienplanten weer terug moeten stoppen in de grond, en dat waren planten waar ze niet van hadden gegeten.

De plant op de foto was gewoon even behoorlijk balen, omdat dat nou net een gewone aardbei is die ik speciaal heb gekocht (en ze zijn hier behoorlijk duur), terwijl ze de bosaardbeitjes die er al stonden en waarvan ik er tig heb niet echt op lijken te eten.

Geplaatst:

De voortuin is hier toegankelijk voor de herten, dat mag en is geen probleem. Die eten altijd de appels van onze appelbomen. 

Aardbeienplanten heb ik hier in overvloed, uitlopers daarvan ook. Die mogen altijd gratis afgehaald worden.

Kleine klaag hier: De slakken vinden het geweldig in mijn tuin! De wijbergslakken zijn welkom, die gedoog ik bij het opvreten van mijn groente en fruit, maar de naaktslakken hoef ik niet. Ik zaai nu voor de 4e keer pompoen en courgette voor, de vorige 3x hebben de naaktslakken alle planten opgevroten. Ook mijn wedstrijdpompoenplanten. Zo zonde! Gelukkig heb ik zaadgoed genoeg, maar het is wel al wat laat voor pompoen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.