Gwen Geplaatst: 24 april 2017 Geplaatst: 24 april 2017 Hej, Even een vraagje ter preventie van de krulziekte. Is een afdak, dus zonder zijwanden voldoende om krulziekte te voorkomen of moet het echt het idee van een kas zijn? Zelf wil ik graag een perzik/nectarine leien langs de schuur omdat die muur de meeste zon en warmte vangt. Ik wil hem op de hoek planten en dan 2 kanten op de takken leien. Het dak van de kas kan ik laten oversteken tot op het schuurdak en daar het kasdak (golfplaat) verankeren. Dan zijn er geen zijwanden, maar wel de schuurmuren, kaswand aan de ene kant en muur van de buren aan de andere kant. Dus wel behoorlijk beschut, maar toch zoveel mogelijk zon en warmte. Spuiten wil ik echt pertinent niet doen, dus start graag onder de best mogelijke omstandigheden voor de boom (waar ik enten op wil plaatsen, het liefst per tak een andere soort) ter preventie van het ontstaan van krulziekte. In een ander topic vraag ik naar de (meest) resistente rassen tegen krulziekte, maar heb nog geen reacties gekregen. Wellicht is die vraag niet te beantwoorden. Bij voorbaat dank voor de reacties. Gwen Quote
gitanoiwan Geplaatst: 25 april 2017 Geplaatst: 25 april 2017 Ik heb het spuiten met BP ook nooit begrepen , het mengsel is niet bepaald gezond te noemen met al die zware metalen wat erin zit... en als ik lees dat mensen als een gek hebben gespoten met BP en dan nog veel schade hebben aan de bomen ik las zelfs 80% dan kun je denk ik beter wat anders bedenken , ik ga een dwerg perzik in mijn kas proberen gaat het niet goed dan maar geen perzik dan maar een pruimensoort erbij Quote
wilma2 Geplaatst: 25 april 2017 Geplaatst: 25 april 2017 ter attentie van mr windindewilgen, de vraag was gesteld mee te delen of ik krulziekte heb dit jaar ondanks de bespuitingen die ik gedaan heb,wel, in de red meldred geen krul.dat is te wijten aan de plastic hoes die er om heen gezeten heeft, maar de bloesem is afgevallen de wilde perzik ufo4 heeft wel krul ondanks bespuitingen maar wel nieuw blad en +- 5 bloesemsde peregrine heeft krul en flink wat vruchtbeginselsde red haven heeft geen krul ook geen fruit, verkeerd gesnoeid in 2016als ik het zo bekijk heeft 4x spuiten niet echt geholpen. wellicht verkeerd tijdstip of het middel niet sterk genoeg gemaaktvolgend jaar (bij leven en welzijn nieuwe kansen)groetjes van wilma Quote
DennisUtrecht Geplaatst: 10 mei 2017 Geplaatst: 10 mei 2017 Ik heb vandaag mijn enorm aangetaste perzik boompjes teruggesnoeid, er zat al geen normaal blad meer aan, en nu nog steeds niet natuurlijk.Heb ik daar goed aan gedaan? Lijkt mij dat de boom zich dan in ieder geval kan concenteren op iets minder boom en dus herstel. Groetjes,Dennis Quote
aalterse-willy Geplaatst: 11 mei 2017 Geplaatst: 11 mei 2017 Het spuiten met BP is wel gebonden aan de weersomstandigheden geloof ik. Vlak voor een regenperiode heeft het geen zin want het spoelt er weer af. Goed de knoppen in de gaten houden want als ze beginnen te schuiven is de besmetting het grootst. Er bestaan ook andere producten maar of die echt beter zijn tegen KZ of het milieu? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
AshaiRey Geplaatst: 11 mei 2017 Geplaatst: 11 mei 2017 Ik heb meerdere keren met BP gespoten en het heeft totaal geen invloed gehad. Vrijwel alle soorten hier zijn enorm aangetast tot wel 90% toe. Het weer is zodanig gunstig geweest voor de schimmel dat zelfs nieuw blad ook aantastingen vertonen. Quote Groetjes,Bram
windindewilgen Geplaatst: 11 mei 2017 Auteur Geplaatst: 11 mei 2017 Op dit ogenblik is de krul op zijn duidelijkst. Als je niks wil spuiten dan hen je enkel keus uit: Avalon, fruteria, jayhaven, redwing en sanquine de savoi. Deze rassen blijven bij mij 90% schoon.Ook het ras revita kan nog net, scoort rond de 15% aantasting. Mijn behandel grens ligt op 15% aantasting. De rest van al mijn rassen moet meer worden behandeld. Dat BP niet goed werkt ligt aan het moment van behandeling, daar is wel wat denkwerk voor nodig. En ook fingerspitsgeful,yin yang enz. Trouwens ik ben geen fan van BP maar dat terzijde.Ik hoop op de perzik en abrikoos dag [zaterdag 24 juni vanaf 12.00uur] hier wat dieper op door te kunnen gaan. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
windindewilgen Geplaatst: 11 mei 2017 Auteur Geplaatst: 11 mei 2017 Wilma, je bespuitingen hebben wel redelijk geholpen, mijn redhaven is voor 70% ruim aangetast. Dat is het rottige met verschillende rassen op een plek, ieder ras heeft een wat ander spuit moment.Waar heb je mee behandeld? En wat voor tijdstip ongeveer. Voor de al hiervoor genoemde persicadag hoop ik op de website een uitgebreid verslag te publiceren over de behandeling tegen KZ, En anders op 24 juni zelf. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Yuras Geplaatst: 13 mei 2017 Geplaatst: 13 mei 2017 Eind november (nog met bladeren) heb ik alle toppen - groei punten weg gesnoeid, ergens rondom 20 december met BP bespotten, tweede keer met BP rond 25 februari behandeld. Nu, als het KZ gevaar wel weg is, het resultaat - het meest gevoelige rassen (champion en melred - met veel aandacht bespoten) hebben vrijwel geen KZ, de andere, met iets minder aandacht bespoten, hebben/hadden max 15% gekrulde bladeren. Volgende seizoen ga ik weer toppen wegnemen, 2 a 3 keer met BP behandelen. Hopelijk, dat helpt de bomen min of meer gezond houden. Wat wel graag wil ik - iets minder ernstig, dan BP. Op volkstuin complex, waar perziken onbehandeld blijven, KZ treed van 75% op Red haven tot 100% op andere rassen.... Perziken van Persica staan vrijwel 100% gekruld. Stuk os 5 van heb ik begin mei met Vital behandeld, die hebben aantal nieuwe gezonde bladeren, zonder KZ. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 13 mei 2017 Geplaatst: 13 mei 2017 Mijn oude perzikboom welke vorig jaar zo erg KZ had heeft er nu weinig last van. Wel merkte ik vandaag dat er een redelijke bladval is. Bijna alle bladeren vouwen halvelings dicht en velen vallen af. Nu denk ik dat het door de droogte komt want hoewel het nu wat geregend heeft is de grond nog steeds zeer droog, zanderig zelfs.Het veldje ligt bezaaid met bladeren. Bij de perkel zijn ook bladeren afgevallenmaar veel minder. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Fruittuin17 Geplaatst: 16 mei 2017 Geplaatst: 16 mei 2017 Even een vraagje ter preventie van de krulziekte. Is een afdak, dus zonder zijwanden voldoende om krulziekte te voorkomen of moet het echt het idee van een kas zijn? Dit wil ik ook wel heel graag weten, of een afdakje helpt tegen krulziekte Quote
Ann123 Geplaatst: 16 mei 2017 Geplaatst: 16 mei 2017 Even een update.Midden april had ik verschillende twijgjes met krulziekte. Ik heb die weggehaald en in de vuilnisbak (ipv compost) gegooid. We zijn een maand later en ik heb geen enkel gekruld blad meer gezien. Ik ben blij dat dit forum er is. Daardoor zal ik dit jaar voor het eerst nectarines hebben Hopelijk blijft dit zo. Spuiten ga ik niet doen. Stel dat hij in de toekomst echt ziek wordt dan komt er een andere boom. Maar voorlopig lijkt hij kerngezond. Quote
windindewilgen Geplaatst: 5 juni 2017 Auteur Geplaatst: 5 juni 2017 Vandaag de tweede beoordeling krulziekte uitgevoerd. Door het mooie weer van de laatste tijd zijn de bomen volop in de weer gekomen tegen de krul. Classificatie reeks loopt van 0, avalon, via 3, redhaven, naar 5, symphony. Hierbij staagt de 0 voor praktisch onvatbaar, de 3 voor gemiddeld vatbaar, en de 5 voor zeer vatbaar. Vooral rassen waar enkel het blad wordt aangetast staan er weer vrij florissant bij. Deze rassen hebben nu de meeste aangetaste bladeren afgestoten.De grootste problemen zitten altijd bij de rassen waar de schimmel ook in het nieuwe hout gaat woekeren. Bij de rassen van beoordeling 5 zie ik nu dat veel van het nieuwe hout en de daarop voorkomende bladeren bruin worden en totaal afsterven. Deze classificatie heeft enkel betrekking op krulziekte en zegt niets over vatbaarheid voor andere ziekten en/of smaak. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
windindewilgen Geplaatst: 8 juli 2017 Auteur Geplaatst: 8 juli 2017 Ik heb net de perzik keuring krulziekte op mijn website gezet. www.windindewilgen.nl, ga via knop tuin naar linker menu ziekten bestrijding.Graag reacties hierop met eigen ervaringen krulziekte. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Roland Geplaatst: 8 juli 2017 Geplaatst: 8 juli 2017 Indien je zwavel spuit en dit op een alumineum en composiet schitting komt, geeft dit dan kleurverschillen? en als je op een houten schutting of lichte muur spuit? Quote
Nasuada Geplaatst: 8 juli 2017 Geplaatst: 8 juli 2017 Is dit de krulziekt Quote https://www.deblijehoeve.nl/
windindewilgen Geplaatst: 8 juli 2017 Auteur Geplaatst: 8 juli 2017 Nee, zo te zien is dit pruim en die kunnen geen krul krijgen.Wat het wel is? Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
windindewilgen Geplaatst: 8 juli 2017 Auteur Geplaatst: 8 juli 2017 roland geen ervaring met verkleuring van schuttingen enz. door zwavel. In een klein hoekje proefje doen? Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Nasuada Geplaatst: 11 juli 2017 Geplaatst: 11 juli 2017 Mocht iemand een idee hebben, vooral hoe ik eraf kom Quote https://www.deblijehoeve.nl/
windindewilgen Geplaatst: 11 juli 2017 Auteur Geplaatst: 11 juli 2017 Nasuda, heb je soms, ik bedoel de boom he, veel last gehad van de melige pruimelius? Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Tutti-frutti Geplaatst: 21 augustus 2017 Geplaatst: 21 augustus 2017 Even een update.Midden april had ik verschillende twijgjes met krulziekte. Ik heb die weggehaald en in de vuilnisbak (ipv compost) gegooid. We zijn een maand later en ik heb geen enkel gekruld blad meer gezien. Ik ben blij dat dit forum er is. Daardoor zal ik dit jaar voor het eerst nectarines hebben Hopelijk blijft dit zo. Spuiten ga ik niet doen. Stel dat hij in de toekomst echt ziek wordt dan komt er een andere boom. Maar voorlopig lijkt hij kerngezond. Er is of was dit voorjaar hoornspaanders te koop in pakken van 2 kg bij de Lild. Dit is een organische mest stof.Hierin zit 2% Zwavel Ik heb deze hoornspaanders bij meerdere fruitbomen in meerdere potten door de grond heen bewerkt.Wat denk je? Quote
Ann123 Geplaatst: 21 augustus 2017 Geplaatst: 21 augustus 2017 Was ik ervan denk? Helemaal niks. Ik weet niets over de krulziekte. Ik heb na het blad plukken geen gekruld blad meer gezien en ik had nectarines (boompje vorige winter aangeplant). Quote
Yuras Geplaatst: 9 oktober 2017 Geplaatst: 9 oktober 2017 Tja. Een van de perziken op de volkstuin toont NU krulziekte symptomen ... 6 manden te vroeg... Quote
windindewilgen Geplaatst: 22 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 22 oktober 2017 Tja, yuras, het kan optreden zodra het koud en nat wordt. Dus ook in september en oktober.Het is vrij uitzonderlijk, maar het kan gebeuren. Vooral bij zeer vatbare rassen komt het voor.Ikzelf ben nu bezig met de voorbereidingen voor een proef met krulziekte bestrijding met gewone huishoud soda in combinatie met zwavel.Je kan ook bakpoeder nemen maar dat is een stuk duurder, Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
Yuras Geplaatst: 22 oktober 2017 Geplaatst: 22 oktober 2017 Ja, dit is boompje van Persica, zaailing waarschijnlijk. Vrijwel alle zijn perziken dit voorjaar waren zwaar aangetast. Komende winter ben ik van plan om die perziken met BP behandelen, hope op betere uitkomst. Voorlopig alle aangetaste bladeren af. Soda met zwavel... Dit lijkt een leuke combinatie, maar komt er niet natriumsulfaat in plaats van aparte componenten? In ieder geval houd ons op de hoogte Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.