Ga naar inhoud

echte krenten(boom) rassen, wat zijn de voordelen in NL?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Op 14-1-2022 om 13:58, Flup zei:

Ik heb deze gekocht, omdat er vlakbij ons huis een wilde krentenboom staat. En die geeft fantastisch lekkere vruchten. Geen idee welk soort dat is helaas, vandaar dat ik deze twee soorten heb gekocht. Stekken heb ik ook al geprobeerd, maar dat wilde niet echt (jaren geleden). Moet ik nog maar eens doen, want die soort is echt veel te lekker.

@Flup

Flup, waar staat die boom? Ik heb ook wel interesse in stekken of zaadjes van een lekkere boom. Het hebben van een variëteitnaam is dan ondergeschikt. 

Overigens is vgm het grootste verschil tussen de botanische wilde variant en de rassen dat de laatste beduidend grotere krenten hebben (met vaak minder duidelijke pitjes). Hoe is dat bij jouw wilde favo, Flup?

Geplaatst:

@EdelSpint de wilde boom staat vlak bij mijn huis. Ik ga dit jaar ook proberen om zaden daarvan te winnen en die groot te laten groeien. De krenten zijn niet zo groot, vergelijkbaar met mijn witte aalbesstruik (die geeft iets kleinere aalbessen dan mijn rode aalbesstruiken). De pitten / zaden in de krenten zijn wel duidelijk, maar weer niet zoals bij de aalbessen. Mij storen ze niet bij het eten in ieder geval.

Wat mij betreft kun je zeker zaden / stekken krijgen van die boom, maar of ik dat tegen die tijd nog weet, ik ben bang van niet. Dus mocht je mij tegen die tijd een pb sturen, dan stuur ik met alle plezier zaden en stekken op.

• Like 1
Geplaatst:

@Flup, weet je zeker dat het een cultuurvariëteit betreft en niet gewoon de standaard lamarckii? Ik heb de laatsgenoemde in de achtertuin en de bessen zijn inderdaad ongeveer van aalbesgrootte, ontzettend lekker zoet en als ik de smaak moet beschrijven dan gaat dat richting een krent, maar veel beter. Ik zou het eerder als een mengelmoes van een goede zoete kers, gedroogde pruim en honing/dadel, absoluut niet zuur.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Wat een leuk topic. Ik krijg een krentenboompje van een bekende die meerdere zaailingen heeft, hij weet alleen de soort niet. De krenten zijn wel ontzettend lekker en doen het goed in allerlei baksels. Is het mogelijk om erachter te komen welke variëteit het is (of wellicht toch een wilde soort).

Geplaatst:
19 uren geleden, Marinke zei:

Is het mogelijk om erachter te komen welke variëteit het is

Heel misschien. Maar dan zou je best beginnen met duidelijke foto's te maken van de struik, vorm, blad, zo mogelijk bloesems en vruchten en er van alles over te vertellen. Maar wel leuk om te horen dat je er een hebt die vanwege het fruit zo de moeite waard is! 

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

• 2 years later...
Geplaatst:

Ondertussen heb ik een Amelanchier Alnifolia 'Smokey' gekocht, het formaatje viel wel wat tegen bij bezorging. En dit jaar sowieso geen vruchten meer.

Zijn er ondertussen meer mensen met een saskatoon/juneberry/alnifolia? Wat zou een goed aanvullend ras kunnen zijn naast Smokey?

Ik hou deze denk ik nog even een tijdje in een (grotere) pot ipv de volle grond.  Als het goed is, is hij goed winterhard.

Geplaatst:

Zaad van Amelanchier soorten direct na de oogst zaaien. Zaden hebben eerst enige tijd warmte nodig gevolgd door een koude periode van enkele maanden (stratificatie). Dit werkt meestal goed. Ik heb slechte ervaringen met 'oud'  zaad.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...