Kibas Geplaatst: 15 juli 2017 Geplaatst: 15 juli 2017 Leuk om te zien Mellie. Ik heb 9 komkommers en nog veel meer courgettes in allerlei vormen en kleuren geoogst. Gisteren veel soorten gezaaid voor de herfst- en winteroogst, o.a. diverse chicorei familieleden (roodlof, cichorei wortel, snijlof, punterella etc) , winterandijvie, wintersla, snijsla en andere herfst-slasoorten en vlas. De kolensoorten en de winterpostelein komen nog.
tuinLB Geplaatst: 15 juli 2017 Geplaatst: 15 juli 2017 Bonen geoogst (snij, boter en sperzie). Courgette geoogst, sla gezaaid, prei uitgeplant en gekeken naar de aardappels maar toch besloten om ze nog maar even te laten staan.
DannyL Geplaatst: 18 juli 2017 Geplaatst: 18 juli 2017 Wieden, wieden en nog meer wieden..Oh ja, en weer wat gezaaid
Frans D Geplaatst: 18 juli 2017 Geplaatst: 18 juli 2017 Goed gereedschap is het halve werk.Je bakken lijken wat ondiep, wat wel eens een nadeel kan zijn in de winter.Ik zou ze tegen die tijd wel goed afschermen.
pippi Geplaatst: 21 juli 2017 Geplaatst: 21 juli 2017 Serieus onkruid verwijderd (chop&drop als er geen zaad of bloemen aan zaten), en ook de uitgebloeide phacelia weggehaald. Boontjes geplukt, aardappels gerooid, bramen geplukt en jam gemaakt.
tuinLB Geplaatst: 21 juli 2017 Geplaatst: 21 juli 2017 Snijbonen geplukt, 6 kilo dat wordt morgen druk in de weer met het molentje.
DannyL Geplaatst: 24 juli 2017 Geplaatst: 24 juli 2017 Echt 2 emmers onkruid geplukt en verwijderdDe frambozen bladeren gesnoeid om het een beetje overzichtelijker te maken Man wat een werk was het weer...
Erny Geplaatst: 24 juli 2017 Geplaatst: 24 juli 2017 Gister de pepers maar wat broodnodige TLC gegeven. Ze waren niet blij.Want... het dakje van het, nu drie jaar staande, Lidlkasje was totaal gedesintegreerd (zoals Henkg ook al heeft beschreven). Dus overal stukjes plastic op de planten en vooral te veel regen op de planten. Met die plensbuien van de laatste weken stonden ze echt te verzuipen.En er had zich zo'n wilde frambozige (met die roze bloempjes) ook in de kas gevestigd.Afgelopen tijd was het daar veel te warm om daarmee bezig te gaan. Gister ging het mooi tussen de buien door. Dus alle planten eruit gehaald, alle tafeltjes eruit, frambozige afgeknipt en onkruid verwijderd incl. slakken. Plastic geknipt en over het dak gelegd met aan twee kanten overloop.Paracord erom heen gespannen zodat het blijft zitten in weer en wind.Pepers stuk voor stuk afgegoten indien nodig, beetje gesnoeid/gediefd indien nodig.Geoogst indien voorradig. Tafeltje (zo'n oppotding dat na een paar jaar buiten instort) weer in elkaar getimmerd, de regen was ook teveel geweest.Tafeltjes etc weer de kas in.Pepers weer de kas in, ieder op een passend beste plekje.En toen hebben ze ook nog voeding gekregen.De pepers die nog in P6 stonden verpot naar rozenpotten, die ook weer blij.En ik ook want het ziet er weer prachtig en overzichtelijk uit.  Na het voeding geven kwam er weer een onweersbui met flinke regen dus gelijk kunnen zien dat het kasje weer waterdicht is.
Mellie Geplaatst: 26 juli 2017 Geplaatst: 26 juli 2017 Erny, wat ben je toch weet goed bezig geweest! Het lezen alleen al voelt bevredigend, laat staan als je het resultaat van al dat harde werk ziet! Ik heb vanochtend onkruid gewied en mijn bonen eens goed bekeken of ik stiekem bonen over het hoofd zie. Nee. Die zie ik niet over het hoofd. Ze zijn er gewoon niet. Ik heb besloten dat ik me er over heen zet en het laat voor wat het is. Heb ze nog netjes over de stokken geleid en toen wat aandacht gegeven aan mijn artisjokken die dit jaar artisjokloos zijn. Er is er een helemaal verdord. Ook weer een mysterie... netjes onkruidvrij gemaakt. De roos die ernaast staat, een beetje ingeperkt en uitgebloeide rozen verwijderd. Ik gooi ze altijd in de sloot, omdat ik het zo mooi eruit vind zien als er zo'n grote roos in drijft. Misschien denken de buren daar anders over bedacht ik me voor het eerst... volgende x misschien maar niet meer doen.  Even een hapje gegeten met de kinderen en snel nog even verder gegaan. Tomaten zijn eindelijk weer eens gedieft en opgebonden. Ik heb zowaar 4 rijpe tomaten! Dat werd tijd zeg. 4 nou, nou, nou, nou, nou... wat een oogst! Enfin; ik ga er van uit dat de rest nog gaat volgen.  We hebben wat frambozen en bosbessen gesnoept en toen was het weer tijd voor een baby. Was weer heel fijn om even in de tuin bezig te zijn.
Nat74 Geplaatst: 26 juli 2017 Geplaatst: 26 juli 2017 Flinke bak vijgen geoogst. Nu nog bedenken wat ik ervan ga maken
mkleinman Geplaatst: 26 juli 2017 Geplaatst: 26 juli 2017 Weer onkruid gewied, de zomerframbozen aangebonden en de oude takken verwijderd, composthoop gecontroleerd, andere composthoop weer voorzien van twee kruiwagens paardenmest. Kolen geoogst, courgette geoogst, winterpeen gecontroleerd, nieuwe boterboontjes en stamsperzieboon voorgezaaid in trays, nog meer onkruid gewied en de uien schoon gemaakt en mee genomen. En ik nog twijfelen of de kolen groot genoeg waren om te oogsten. Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
balkontuinder Geplaatst: 27 juli 2017 Geplaatst: 27 juli 2017 Mooi! Â Ik heb zelf ook mijn eerste kool geoogst, en brocolli en komkommers. Verder wat van de uitgebloeide calendula weggeknipt omdat het over het pad van de buurvrouw heenhing, zaden en koppen geoogst. Oh en de pompoenen en komkommer opgebonden en geleid want die gaan echt alle kanten op. Daarna nog een pad onkruid omgelegd zodat de commissie weer vindt dat het er netjes uitziet en ik niet hoef te maaien. Â Eergisteren heb ik de aardbeienbedden ontdaan van uitlopers en weer gemulched met bladeren van afgelopen herfst. ik dacht, dat is zo gedaan maar heeft me toch ruim een uur tijd gekost.
aalterse-willy Geplaatst: 31 juli 2017 Geplaatst: 31 juli 2017 De laatste emmers boontjes geplukt en dan de struikjes gerooid. Er stonden geen bloemen meer in. Die kunnen ook op de composthoop. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Jeanne heijmans Geplaatst: 31 juli 2017 Geplaatst: 31 juli 2017 De komkommer planten eruit gehaald,het was gedaan, maar zoveel komkommers opgebracht,dik tevreden
Nat74 Geplaatst: 31 juli 2017 Geplaatst: 31 juli 2017 We komen om in de komkommers en courgettes. Ik denk dat de volgende lichting de vriezer in gaat.. Mijn patisson doet dit jaar alleen niet zoveel. Het blijft een schriel plantje. Misschien nog bemesten? Boterboontjes en augurk geoogst en ook snijbiet. De snijbiet hebben we vanavond op met feta en pasta. Het valt mij op dat ik dit jaar voor het eerst een soort gras in de tuin heb met donkere pluimen? Het groeit laag bij de grond en ze gaan er ook niet gemakkelijk uit..Verder had ik dit keer korrels gebruikt als mulchlaag tegen het onkruid. Het werkt super maar het valt me op dat de aardbeien het er niet goed op doen..
paddestoelengek Geplaatst: 31 juli 2017 Geplaatst: 31 juli 2017 korrels gebruikt als mulchlaag tegen het onkruid wat voor soort korrels? moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
pippi Geplaatst: 31 juli 2017 Geplaatst: 31 juli 2017 Mijn bonenpiramide van wilgentakken was omgewaaid. Daar heb ik eerst 5 minuten naar staan kijken, om goed te inventariseren wat er mis was gegaan. Wilgentakken was een dom idee, want die buigen, en ik had hem al wat verstevigd, maar niet speciaal gericht op die overheersende westenwind. Volgend jaar doe ik dat slimmer. (De andere stokbonen met bamboestokken staan nog wel overeind trouwens.) Ik heb er over nagedacht en ik heb ze laten liggen. Het plukt wel lekker makkelijk en ik denk dat ik de planten alleen maar verder beschadig als ik ze weer overeind probeer te zetten. Ze liggen nu tegen het hek met de buren aan, als ze slim zijn klimmen ze daar verder. Ben ook wel benieuwd welke van de verschillende soorten (Blauhilde, Melissa, Pastoral en Neckarkönig) hier het best bovenop komt, en daar ga ik zaden van oogsten.  Vervolgens ook 5 minuten naar de mais gestaard. Hij deed het zo goed in dat polybed met struikbonen en courgettes, en nu verdorren er bladeren. De (zelfde soort) mais aan de andere kant van de tuin bij de pompoenen staat er veel frisser bij.  Ik heb er uiteindelijk wat compost bij gegooid. Geen idee of dat gaat helpen, maar we zullen het zien.  Nog drie witte vliegen in de kas vermoord en eitjes geplet. De eerste meloen geoogst (te laat, hij was afgevallen/aangevreten en al wat aan het rotten), mooie aubergine geoogst en een zooi courgettes en heel veel uien en tomaten.
Nat74 Geplaatst: 1 augustus 2017 Geplaatst: 1 augustus 2017 korrels gebruikt als mulchlaag tegen het onkruid wat voor soort korrels?stro pellets heb ik gebruikt. Ze zien eruit als kattenbakkorrels en vallen uiteen als ze nat worden. De mulchlaag is vrij stevig en het bewateren duurt hierdoor vrij lang.Er komt bijna geen onkruid doorheen maar de aarbeien doen het ook niet goed. Ik heb nog amper bloemetjes gehad en ook nog geen aardbeien..
Nat74 Geplaatst: 1 augustus 2017 Geplaatst: 1 augustus 2017 Iemand trouwens ervaring met quinoa? Ik heb het voor het eerst staan maar weet me er geen raad mee
Edwin Geplaatst: 1 augustus 2017 Geplaatst: 1 augustus 2017 (aangepast) Nat74, 2 jaar geleden heb ik quinoa gehad, het meeste werk ging zitten in het schoonmaken en wegwassen was de saponines. Wat ik deed was het volgende; de hele aren van de quinoa oogsten als de bolletjes op de grond beginnen te vallen (even schudden) en in een grote plastic kuip doen. Eerst de bladeren wegknippen, water bij doen zodat de quinoabolletjes naar de bodem zinken. Steeds herhalen totdat je vrijwel geen zeep-achtig schuim meer krijgt. De enige fout die ik heb gemaakt is het niet goed laten drogen, het meeste kon ik weggooien vanwege schimmel.. 1 augustus 2017 aangepast door Gast
Nat74 Geplaatst: 1 augustus 2017 Geplaatst: 1 augustus 2017 Ik ga het eens proberen!Mijn quinoa heeft trouwens rood blad en is lang niet zo groot als deze van jou. De aren worden nu droog en bruin, ben ik te laat met oogsten? Of is het juist goed nu...
Edwin Geplaatst: 1 augustus 2017 Geplaatst: 1 augustus 2017 Het is alweer een tijdje geleden maar ik herinner me dat de quinoa de volle zomer nodig had om te rijpen.. even schudden om te proberen of ie klaar is? Dit was overigens de 'Gierstmelde' van de Bolster.
Mellie Geplaatst: 3 augustus 2017 Geplaatst: 3 augustus 2017 Bonenpiramide is ook hier omgewaaid, of beter gezegd; nog net niet weggewaaid de sloot in. Er is een ware windhoos hier bezig. Stralend weer met enorme rukwinden.... in dit weer onder gevaarlijk klapperen van allerhande tuinmateriaal, heb ik al zuchtend en zwetend een oude roos doorgezaagd. De wortels waren wel 15 cm dik. Er kwam een rozentakje uit gegroeid formaat tandenstoker. Heel sneu... toen dat eindelijk klaar was, kon ik de boel losspitten en de artisjok verhuizen uit zijn pot. Nog 50 liter verse tuinaarde. Even de boot gehoosd die ernaast ligt en het water aan madame gegeven. Wat perziken geplukt en verorberd. Â Toen ik alle tuingereedschap wilde opbergen, ging het tuinhuisje niet meer dicht. Wat bleek... door de wind was de deur uit zijn voegen gewaaid. Met manlief, een grote hamer en wat doorzettingsvermogen alles weer goed gehamerd. Deur eindelijk dicht. Â En nu moe. Maar voldaan
Sharon1992 Geplaatst: 3 augustus 2017 Geplaatst: 3 augustus 2017 Ik ben vandaag de strijd aangegaan met de brandnetels.. Auw! Maar het resultaat mag dr wezen, ziet dr weer netter uit. Ook nog even een van de regentonnen bijgevuld. En daarna oogsttijd; bijna 2,5 kg bonen en een courgette van 1,7 kg mogen oogsten.
mkleinman Geplaatst: 3 augustus 2017 Geplaatst: 3 augustus 2017 Vandaag tuin 3 en 4 in gebruik genomen. Wij zijn nu officieel grondgrondbezitter met 600m2. Tuin 3 komen nog twee grote vakken op voor groente, 4 kleinere vakken voor bessen, bramen, etc, en rabarber. De laatste 150m2 komt helemaal vol met fruitbomen te staan. Â Vandaag met piketpaaltjes de grote lijnen uitgezet, de palen rondom de tuin hersteld en een nieuw pad aangelegd vanaf het toegangspad tot aan het extra huisje die wij erbij krijgen. Mijn volkstuinvereniging. Sinds september 2016 600m2 tuin op het complex.
Aanbevolen berichten