Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2017)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het stuk wat 2 weken terug omgeploegd is, en vorige week geharkt en geschoffeld .

Vorige week nogmaals geharkt en geschoffeld

En de kruiden en knoflook gepoot.

Vandaag alweer flink veel gras kwam naar boven piepen.

Pfff een beste klus iets in mij zegt dat ik niet consequent ga volhouden.

Daarnaast tulpen bollen gepoot bij mijn rozentuin in wording.

Geplaatst:

70 tal tuinbonen (aquadulce) uitgeplant in de serre, plantjes waren al een 10 tal cm groot dus werd tijd.

Idem voor suikerbrood, raketsla, kropsla, winterpostelein en bloemkolen, allemaal in de serre uitgeplant.

Benieuwd wat en wanneer ik ga kunnen oogsten.

Weeuwenteelt bloemkool vroeger al buiten geprobeerd met sterk wisselend resultaat, ene jaar goede opbrengst, andere jaren bedroevend kleine kropjes dus afwachten wat de serre brengt.

Geplaatst:

De oerpreitenen in een pot gedaan. Dank Speets!

3 m3 aan beukenhout opgestapeld -door manlief- en de lekkende carport provisorisch gedicht -ook door manlief overigens-. Hoop ik dat het niet meer lekt....

Geplaatst:

Pepertjes, ruim 5,5 kg paprika en 4,2 kg tomaten geoogst.

Lekker pikante tomaat/paprika saus mee gemaakt.

2 grote mooie rode paprika's gevuld met mengeling van lamsgehakt en opgesmuld met ebly.

Rest van de saus, dikke 9 liter zit al in diepvries

Kropsla geplant, leeg geoogste tomatenplanten opgeruimd en beetje onkruid gewied.

In de serre liep de temperatuur toch weer op tot een zalige 25 graden.

Geplaatst:

Heel veel blad opgeruimd. Kliko vol eiken blad van de oprit, rest op de composthoop.

Bladeren uit de bakgoten gehaald.

Net over de vijver gespannen tegen de bladeren van onze esdoorn en de winterhonger van de reiger.

Butternut geoogst en opgeruimd.

Boeketje gemaakt.

20171028104657-1512x201676781509207694.jpg

Geplaatst:

Gister de olifantenknofjes in de grond gestopt en een bak tomaten en een bak frambozen geoogst.

Ruim 3 kilo roseval van 1 plant uit de grond gehaald en een bewaarcourgetje en een broccoli meegenomen.

De witlofwortels ingekuil eh... ingeëmmerd en die staan nu op zolder

2017-10-28Witlof145471509267642.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Vol verbazing gekeken naar wat er nu ineens in mijn tuin besluit te groeien.... Heel de zomer maar 1!! flespompoen gehad en kijk wat er nu, eind oktober, ineens aan zit...

2017102914335088181509284492.jpg2017102914345998971509284503.jpg

2 stuks maar liefst. En nog een heleboel knoppen, zowel m als v...

Gekkigheid

Geplaatst:

Even gespiekt en ja mijn knoflook biologisch vd AH komen al op.

De rij met Franse nog niet, ik heb 1 teen gecheckt en deze heeft al wel wortels gevormd dus ze zullen wel komen hoop ik.

Wel weer hondepoten gezien dus ook maar eens een omheining o.i.d. gaan maken. Jammer dat er mensen geen respect voor een tuin van iemand anders hebben.

Ook gezien dat 1 blauwe bes die heb aangeplant alle blad al verloren heeft en broertje ernaast nog niet, en die ook groter is..helaas geen gelukte foto van zijn broertjeabcebcc1622da95f2527520aa1173cbf.jpgeba18512c30b3380d6f81d4da272aee4.jpg

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Ook aan het composteren. Wat gras, wat bladeren, wat gerooide planten, wat geitenpoep. Moet willen!

Radijsjes geoogst voor ons varkentje. Moest er weinig van hebben (Nah goed. Wij ook niet) Drie rijpe pepers geoogst, ik hoop dat er nog 3 afrijpen. Je weet het niet he. En hopen mag.

Tomaten waren vorige week al allemaal geruimd. Is goed geweest. Ben ook wel weer klaar met ze in verse vorm. We hebben ons echt open gegeten Nu komt de tijd van het genieten van de ingemaakte sauzen etc!

Morgen nog wat bouillonpasta maken, zoals Diana dat doet. Het loof van de knolselderijen wordt wat minder mooi. Dus ik denk dat ze eraan toe zijn gerooid te worden. Alles wat niet in de pasta gaat, rauw in blokjes in de vriezer. Maar goed. Da's morgen. Nu lekker op de bank met een portglaasje koude dessertwijn. Ieder zijn eigen-aardigheden, zeg ik. Proost!

@RobN. Hier verliest ook de helft van de blauwe bessen haar blad. Heeft bij mij met de soort te maken. Ik hoop bij jou ook.

@Wortel: Jij hebt oog voor bloemschikken zeg. Wauwie!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Gisteren de laatste pepers geoogst, en opgehangen om te drogen.

Verder de paprikaplant hoger gezet om de laatste zonnestraaltjes op te kunnen vangen.

IMG415861961509357737.JPG

IMG415323701509357800.JPG

Geplaatst:

Niet vandaag maar van het weekend. De siertuinhulp (schoonvaders) vond het weer nodig om een dagje te komen helpen dus de borders zijn weer onkruidvrij en een kleine 200 bloembollen erin gegaan.

Zelf de (bijna) laatste tomaten geoogst en de meeste planten opgeruimd. er staan er nog een paar waarvan ik hoop dat de tomaten nog een beetje door rijpen aan de plant. Het zelfde geldt voor de paprika's.

Verder een begin gemaakt aan het drogen/invriezen van de kruiden en weer een deel van de pompoenen binnen gehaald. Valt me op dat er dit jaar meer pompoenen slechte plekjes hebben dan afgelopen jaar. Heb er nu al een stuk of 5/6 die ik geoogst heb met slechte plekken/rot erin. Zoveel had ik er vorig jaar niet eens in het hele jaar.

Geplaatst:
Ja, wat Jootje schrijft! Prachtig zo knalrood op n rijtje. Welke soort is t?

Soort kan ik niet achterhalen, aangezien de planten gezaaid zijn uit zaad van een peper uit een bamipakket.

Geplaatst:

Het net over het ingezaaide gras weggehaald. Inmiddels is het netjes gegroeid en hoeven we niet meer bang te zijn voor alle vliegende creaties die de zaadjes opaten. Echt goed gegroeid in dit weer. En zó knalgroen, altijd leuk om naar te kijken!

Nieuwe knoflookjes gepoot. Het zijn Spaanse tenen uit de Turkse winkel die wat forser waren dan mijn bestelling olifantenknoflook. Of kleine olifantjes of hele grote Spaanse tenen. Ik heb 6 tenen tussen de rozen gezet. Ook goed voor hun afweer. Gelijk maar gekeken naar de olifantenknoflook aangezien die helemaal niets doet, terwijl de later gepote knofjes al uitlopen. Uit het niets begon het toch te HOZEN! Jeetje, wat een weer! Ik was zeiknat voor ik het hekje open had, dus toen ben ik maar gebleven. De olifantenknoflook had wel wortel geschoten. Hij groeit kennelijk wat trager. Heb ze lekker toegedekt met wat mest.

Nog de perzik bekeken. Hij zit nog vol in het blad. Wil hem bestuiven met as, maar steeds erg regenachtig weer....

En de laatste 2 pepertjes geplukt. Of laatste. Enige mag ik wel zeggen! Mijn slechtste peperoogst ooit... ik geloof dat ik 6 pepers heb geoogst dit jaar

Deze planten zijn van de moesdag. 2 knalgele soorten. Ben benieuwd hoe heftig ze zijn!

Geplaatst:

Vandaag in een T-shirtje -want 16 graden- de gisternacht bevroren -want min twee graden- dahlia's afgeknipt. Nog wat blad geharkt.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

geruimd en geknipt, filderkraut geoogst en ge-zuurkoold, de eerste blubjes zijn al gehoord

berkentakken gesnipperd voor de bessen

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...