Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hier storten de buitentomaten met hoge snelheid in. Ik heb niet -zoals bij roeier- een wat lastiger start maar wel enorm veel vocht vanaf de derde week van juli. Soms dan ook met regen maar sowieso is het hier in de Pays haute ( en wij zitten op 220 meter nog laag) vrij natte nachten met mist en vroege dauw.

Enfin na de regen van eergisteren kan ik een groter deel van mijn tomaten opdoeken.

Charly: de tomatensaus uit de oven kan je heel goed in een grote gietijzeren wok doen, doe ik altijd..dat dampt zachtjes in met de kruiden en maakt een megazoetekruidige tomatensaus. Daarna vries ik het in in kleine porties...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
maar de yellow pear is wel een goed voorbeeld. Deze is bij mij totaal niet sappig maar moet hij wel zijn geloof ik?

Yellow pear staat bij ons ook in de tuin en is hier wel heel zoet en sappig.

Thx voor je reactie! Ik denk dat ik hier gewoon geen zaadvaste planten heb. Zelf geoogst zaad en grote kans dat die dus gekruist zijn.

Ofja grote kans, ik weet dat nu wel zeker. Een Black Russian van vorig jaar zaad geoogst, dit jaar weer gezaaid. En daar krijg ik nu oranje tomaten uit . Helaas ook de andere eigenschappen zijn niet meer zoals ze zouden moeten zijn.

Volgend jaar koop ik nieuw zaad.

Geplaatst:

Nedlets, je kan bloemtrossen afdekken.

Ik heb veel zaad van iemand op tweedehands gekocht. Grootste deel is niet raszuiver. Bah. In de toekomst enkel van echte zadenhandelaars of van Diana.

Hier is er veel afgedekt. Maar die super Liguria wil zich niet bevruchten in een zakje. Die bloemen sterven dan gewoon af. Te warm of vochtig in zo'n zakje? Spijtig want is een mooie en lekkere tomaat.

Geplaatst:
Hier storten de buitentomaten met hoge snelheid in.

Jammer hoor

Maar bedoel je dat letterlijk of heb je Phyto?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

jaloers.....

hier alles om moeten halen vanwege schimmel

volgend jaar grotere afstand tussen de planten aanhouden en alles veel luchtiger bijwerken.

Op ons complex gaat het nog wel goed bij tuinders die dat wel hebben gedaan

Weer een lesje geleerd...

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Ach Appelvrouw en Paddenstoelengek, wat een pech met de tomaten. Ik heb ook wat verdacht blad gezien bij mij, maar het lijkt nog niet door te zetten. Duimen!

Oh Appelvrouw. Tof van de wok-tip. Wok heb ik wel. Komt goed

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:
Een tomaat hoef je toch niet zo af te schermen ? Die gaat in 99 procent van de gevallen zichzelf bevruchten.

Als er geen hommels aankunnen niet maar hier zoemen de tomaten van de hommels. Ik moet dus afschermen.

Geplaatst:

Barry's crazy cherry

De eerste foto toont de onderste tros. Zowat alle bloemetjes hebben 'gepakt'. Vanaf de tweede tros zijn de trossen dubbel. In de vijfde tros hangen ook al mini tomaatjes. Veel potentieel dus, maar wellicht verkiest hij een langer en warmer seizoen om zoveel tomaten te kunnen laten rijpen. Ik heb er nog geen rijpe tomaten van maar bij mijn ouders is de onderste tros rijp. Het zijn 'witte' (licht gele) tomaten met een zachte smaak en een zachte pel. Geen smaakbommen, maar wel gewoon lekker neutraal, niet zuur. Mooi tussen andere kleurtjes. IMG2017080310020253411501747363.jpgIMG2017080309521192931281501747382.jpg

Geplaatst:

Yeah... het is begonnen! De eerste paar tomaatjes zijn rijp. De 42 Days en de Pokusa weer als eerste in de kas.

En de Kruisbestomaat natuurlijk.

Buiten op de tuin waren de eerste Yurastomaatjes rijp en van de World's Smallest viel ook iets te plukken.

Maar ook hier de eerste Phytophthora tekenen bij de buitentomaten.

Heb vorig jaar zaad gewonnen uit die Phytophthora resistente testtomatensoorten dus geen enkele garantie dat de goede eigenschappen zijn meegekomen... gokje.

Zal volgende keer eens kijken bij welke planten er aantasting is.

Geplaatst:

Vanaf mei heb ik 4 tomaten buiten staan. Dus zonder afdak of andere soort van bescherming. En tot nu toe géén phytopthora te bekennen. Ligt het aan de soort tomaten(g. Delight, sungold, bloody butcher, negro azteca), of heb ik heel goed gediefd?

Geplaatst:
Vanaf mei heb ik 4 tomaten buiten staan. Dus zonder afdak of andere soort van bescherming. En tot nu toe géén phytopthora te bekennen. Ligt het aan de soort tomaten(g. Delight, sungold, bloody butcher, negro azteca), of heb ik heel goed gediefd?

Of gewoon geen phytophtora in de buurt.

Ik heb geen wetenschappelijk bewijs, maar voor mijn gevoel helpt dieven en de onderste bladeren weghalen niet echt tegen phytopthora. Blad weghalen geeft toch ook wat stress, stress vermindert weerstand, en planten weten vaak zelf wel het beste wat goed voor hen is.

(En zo heb ik ook een mooi excuus om dat dieven en alles te laten voor het is. Ik vind het geen doen, en ik laat ze maar lekker hun gang gaan, zolang er tomaten aankomen vind ik het prima.)

Geplaatst:

Heel selectief de tomaten rassen voor 2017 uitgekozen, maar ook een zakje gemengd verassingszaad van cherries gekocht. Niet heel logisch Nou dat zakje zit vol met verrassingen, alle maten (nog net geen vleestomaten) en alle kleuren. Iemand enig idee wat voor een cherry dit is?

IMG271926101502100447.JPG

De keuze zit ws tussen: Brin De Muquet, Cinnamon Pear, Cabernet, Velvet Red, Cappucino, Peacewine Cherry and unique Indigo tomatoes as Fahrenheit Blues, Dancing With Smurf's, Blue Pitt's, Blue Bayou.

Het is een indeterminate type en vrij laat want nog niks rijp en de andere soorten zijn al druk bezig.

IMG2726bw77691502100419.jpg

Tuinieren in Slowakije, kort maar krachtig groeiseizoen.

Geplaatst:

De eerste tomaten rijp??? Ik heb hier al 3 planten gerooid waarbij alles was afgerijpt. Ik had 5 trossen in de serre. Kan dus meer, maar ruimtegebrek . De kas is maar 180cm hoog.

Ik moet een manier vinden om ze compacter te houden.

Geplaatst:

hoi allemaal,

door de drukte al weer n tijdje niets laten weten. maar nu even wat info over mijn tomatenkweek

ik heb uiteindelijk 30 planten staan. een deel hiervan is half maart gezaaid en heeft lange tijd binnen moeten staan. hierdoor zijn de planten in t begin een beetje opgerekt. hierdoor hebben ze n wat lastigere start gemaakt. een ander deel is pas half april gezaaid en daardoor wat kleiner en steviger uitgeplant. deze doen t ook erg goed. volgend jaar dus in april zaaien.

verder is dit zoals ze er nu bij staan (allemaal in buitenteelt, in hongarije)

WhatsApp-Image-2017-08-08-at-2359131502226391.02

de 2 linker rijen zijn van maart. de rechter 2 van april.

de 2 linker rijen bestaan uit:

2x glossy rose blue

onrijp:

WhatsApp-Image-2017-08-08-at-2342541502226387.02

rijp:

WhatsApp-Image-2017-08-08-at-2399341502226385.02

1x speckled roman

WhatsApp-Image-2017-08-08-at-2347801502226390.02

1x dix diough di naples

WhatsApp-Image-2017-08-08-at-2324881502226392.02

2x mille fleur

WhatsApp-Image-2017-08-08-at-2335751502226388.02

2x stipes of yore

3x lemon giant

1x wild outdoor cherry

WhatsApp-Image-2017-08-08-at-2329381502226388.02

de 2 rechter rijen zijn

4x moneymaker

3x rideau sweet

6x big rainbow

WhatsApp-Image-2017-08-08-at-2347301502226389.02

en sinds een tijdje komt de oogst flink op gang. de moneymakers en big rainbows begonnen bloemen in hogere trossen, na bestuiving, niet verder te ontwikkelen. hierna besloten de planten te toppen en dat heeft er voor gezocht dat groot deel hiervan toch nog is gaan groeien. de moneymakers hebben nu minimaal 20 tot 25 tomaten per plant. leuk

WhatsApp-Image-2017-08-08-at-2379881502226394.02

WhatsApp-Image-2017-08-08-at-2372011502226393.02

Geplaatst:

Hierbij een update van mijn tomaten;

Moutain magic

Jasper

Jujube

Zoals je ziet is jujube behoorlijk aangetast door pytho.

IMG620034931502890434.JPGIMG620189531502890436.JPG

Jasper een beetje en moutain magic niet.

IMG620376991502890491.JPGIMG620298471502890489.JPG

Nu alle geinfecteerde bladeren weg gehaald. Bij Jujube zit het ook al op de stam.IMG620789831502890565.JPGIMG620442891502890559.JPG

Geplaatst:

Voor volgend jaar ben ik op zoek naar een stevige zoete, vlezige mag groot zijn, voor de soep en saus.

Welk ras kan ik dan het beste nemen, of heeft iemand hier goede zaadjes voor ter overname?

Ik heb nu marmande geoogst en soep van gekookt, dat was overigens ook al heerlijk.

Onkruidmanager 1.0

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...