Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

In welke pot (welk diameter) doen jullie uiteindelijk een peperplant? Morgen ga ik verpotten maar ik twijfel. Ik heb ook een balkonbak van 80 cm lang, hoeveel kunnen daarin denken jullie? 4? 5?

Geplaatst:
Speets schreef

Hoho, je citeert verkeerd! Daar ben ik het juist NIET mee eens

Ik knijp geen bloemetjes uit, want in de praktijk klopt dat - hier in elk geval - niet: mijn plant groeit én bloeit vrolijk door en maakt meteen nieuwe vruchtjes.

Dit is niet het eerste jaar dat ik deze soort kweek, dus ik spreek uit ervaring:

DSCF624564391494572683.JPG

Maar goed, laat iedereen vooral doen wat 'ie zelf wil, maar geloof vooral niet alles wat hier beweerd wordt

Over jouw foto's: die groeien toch mooi door! ik zie op beide een vruchtbeginsel, dat groene bobbeltje

En als er worteltjes onderuit de pot groeien wordt het inderdaad tijd voor een ruimere behuizing.

Maar ik zou ze liever nog niet buiten in de volle grond zetten, want pepers/paprika's hebben veel warmte nodig.

Oww sorry! Foutje, ik wilde ergens een stukje weghalen om zo'n lijst van quotes te voorkomen maar daar is iets misgegaan.

Mijn excuses!

Nog geen worteltjes onderuit de pot dus komt goed dan

Geplaatst:

Stukje weghalen is een heel goed idee hoor

Maar klik dan eerst even onderaan op "Voorbeeld", dan kun je zien wat er precies gebeurd is

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
We zitten in hetzelfde schuitje, pippi. Ik heb mijn paprika's en pepers gezaaid in slechte potgrond. Het was een vreemde textuur, als nog niet gecomposteerde houtsnippers met zand. Tja, dat stond niet op de buitenkant van de zak. Gezien het januari was en de zaak waar ik potgrond koop nog geen levering had ontvangen, heb ik die zak brol gekocht in een dhz zaak.

Kijk naar het verschil. In goede en slechte potgrond.

Natuurlijk staat alles (behalve 1 soortje) in die brolgrond. Ik heb ze verplant naar goede grond en hoop dat ze beginnen spurten.

IMG2017040915152603135821491942190.jpg

Exact 1 maand en 1 dag later. Kijk hoe ze er, herplant in goede potgrond, gelukkig en gezond uitzien. Na zo'n slechte start zo'n spurt genomen. Dit zijn dus de kleintjes van toen:

IMG2017051217520697887101494612115.jpg

Geplaatst:

Bloemetjes in de eerste peper! In de grootste paprika's komen ook al knoppen. Ik heb ook nog een paar ieniemienie plantjes die duidelijk omgepot moeten naar betere grond want ze willen maar niet...

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Oh wow Ann, wat een wereld van verschil!

Hier zijn de meeste paprika's redelijk aan het groeien, het merendeel staat al in potten in de kas en ga ik volgende week in de grond zetten (eerst nog even heel veel sla en andijvie en worteltjes eten ), en wat er nog thuis staat moet ik hoognodig even uitzoeken en zo nodig ompotten. Ik blijf nog een paar van die plantjes houden waar de groei maar niet in wil komen. En dan precies van die wat interessantere soorten.

Geplaatst:

Welke interessantere soorte' doen het minder, pippi?

De chinenses zijn hier duidelijk veel kleiner maar dat is normaal.

Geplaatst:

Hier ook de eerste knoppen gespot! De sweet banana paprika's zijn op mijn balkon uitgeplant in een pot samen met een kleine ananaskers. Er is nog ruimte bij voor een little gem sla-kropje. De rest van mijn paprika's en pepers staan af te harden en gaan komende week de tuin in of nog verder in potten op het balkon.

@Pippi: kun je die minder goed groeiende planten niet overpotten met wat meer compost erbij? Of extra voeding geven bij het wateren?

Geplaatst:

Deze middag de plantjes uitgeplant aangezien ze al goed zijn opgeschoten en het weer de komende dagen meezit! IMG028741951494792308.JPG

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Geplaatst:

water?

Geplaatst:

Jonge blaadjes hebben er erg last van.

Lijkt wel een beetje op een P deficiëntie maar is iets anders.

Geplaatst:

Dit lijkt me geen tekort van een nutriënt en al zeker niet het effect van teveel water geven.

Kijken we op de foto tegen de bovenzijde van het blad?

Ik zie op het omgekruld gedeelte van het blad 2 langwerpige afwijkend glimmende dingetjes.

Kunnen dit trips zijn? Zie je op het blad kleine (ca. 1 mm) langwerpige beestjes?

Geplaatst:
Welke interessantere soorte' doen het minder, pippi?

De chinenses zijn hier duidelijk veel kleiner maar dat is normaal.

De Morgenrot van Diana, en een leuke paarse paprika waarvan ik de naam even niet bij de hand heb (op het tapasprikkertje in het potje staat 'paars' ) en de Dulce d'Espagna. De ordinaire bio van de Jumbo gaat prima. En ik klaag niet hoor, de Kapia van Diana doet het prima, en verder staan in de kas ook nog een gele waarvan ik de naam even schuldig moet blijven, en Red Cheese en nog de 'gewone' California Wonder en de Novosibirskij. Die laatste had ik ook buiten in een pot willen zetten, maar omdat er nog zoveel in de vensterbank staat denk ik dat ik dat maar ga doen met een of twee van de achterblijvertjes. Vorig jaar deed de potpaprika (met wat heen en weer gesleep naar binnen bij minder weer en dan weer naar buiten) het best goed, dus wellicht kan ik zo nog wat paprika's oogsten die in de kas misschien niet meer zouden afrijpen.

Geplaatst:

@Pippi: kun je die minder goed groeiende planten niet overpotten met wat meer compost erbij? Of extra voeding geven bij het wateren?

Ze zijn allemaal pas omgepot, en staan pal voor het raam met fors wat zon, dus ik wacht nu even af. Maar een klein beetje eigen compost erbij is misschien helemaal geen gek idee. Ga ik doen.

Geplaatst:
Dit lijkt me geen tekort van een nutriënt en al zeker niet het effect van teveel water geven.

Kijken we op de foto tegen de bovenzijde van het blad?

Ik zie op het omgekruld gedeelte van het blad 2 langwerpige afwijkend glimmende dingetjes.

Kunnen dit trips zijn? Zie je op het blad kleine (ca. 1 mm) langwerpige beestjes?

Het is de bovenzijde van het blad.

Ik heb geen beestjes gezien, de plant heeft ook nooit buiten gestaan.

Ik vind het vooral vreemd dat de blad aderen ook verkleuren. Google levert niet veel op.

Anders als ik weer thuis ben kan ik een foto in de zon maken

Misschien is het (Valse) meeldauw. (downy mildew)

Valse meeldauw lijkt er tot nu toe het meeste op, en dat kan komen doordat ik te liberaal heb bewaterd. Alsnog vreemd want de bladeren zijn niet nat geweest.

Geplaatst:

Valse meeldauw lijkt er tot nu toe het meeste op, en dat kan komen doordat ik te liberaal heb bewaterd.

Zit er schimmelpluis aan de onderzijde van de bladeren?

Geplaatst:

Hi allemaal,

Ik heb een aantal peperplanten (3 in een pot) in de vensterbank staan voor het raam op het zuidoosten. Nu zitten deze planten allemaal vol met knopjes en bloemetjes. Sommige vertonen zelfs al kleine pepertjes. Nu valt het mij op dat er veel bloemen met steeltje en al van de planten afvallen. Betekent dit dat ze alsnog te weinig licht hebben? Ik kan ze wel buiten kwijt, maar de potten waar ze in zitten hebben geen gaten in de bodem. Levert dit een probleem op? Ik hoor graag jullie reactie!

Hieronder een impressie:

IMG2017051520151780421494942689.jpgIMG2017051520155662181494942694.jpgIMG2017051520162384861494942699.jpg

Geplaatst:

Valse meeldauw lijkt er tot nu toe het meeste op, en dat kan komen doordat ik te liberaal heb bewaterd.

Zit er schimmelpluis aan de onderzijde van de bladeren?

Geen schimmelpluis.

Maar ik denk dat ik het probleem heb gevonden, licht stres.

Het zijn ook enkel de bovenste bladeren die krullen en geel worden, toen ik de peper er voor het eerst onder zette had hij al last van het licht maar blijkbaar nu hij naar de lamp toe is gaan groeien heeft hij er weer last van.

Als het een mineraal deficiëntie (potassium) was had ik het denk ik ook wel gemerkt op de onderste bladeren.

De jonge blaadjes onder het bovenste bladerdek hebben er helemaal geen last van, en de symptomen zien er precies uit als dit plaatje

https://madcat2k.files.wordpress.com/2010/10/img_0875.jpg

20170515_212818.jpg

20170516_155952.jpg

20170516_160006.jpg

20170516_160027.jpg

20170516_160112.jpg

20170516_160116.jpg

En de eerste rijpe peper

20170516_160129.jpg

Geplaatst:

Wordt het niet gewoon te heet onder die lampen?

Ik zie van die verdachte grijze plekjes, 'gaatjes' ...

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik heb niet heel dit topic doorgelezen, maar @cccccccccccccc: in wat voor grond staan je planten?

Geplaatst:

Dat is het vreemde, het is helemaal niet heet.

Er staan ook 2 ventilators, het is niet de temperatuur.

Jonge groei onder andere bladeren hebben geen problemen

@Jorg

Pokon potgrond met perliet.

Geplaatst:

Attic, je kan toch gewoon gaatjes boren in die potten? Als ze terug binnen staan zet je er een schaaltje onder. Buiten gaan ze veel gelukkiger zijn. Noodoplossing zou zijn ze binnen te nemen bij regen. Maar dat is een gedoe.

Pippi, vervelend toch dat een specialleke niet mee wil. Paarse paprika's heb ik niet en staan op mijn oneindig lang verlanglijstje voor volgend jaar. Naar iets wat je nog nooit gezien hebt verlang je automatisch meer. Ik ben zo benieuwd naar al de tomatenkleurtjes die ik gezaaid heb.

Met goede grond gaan ze vast beter. Extra schep compost erbij.

Geplaatst:
Sommige vertonen zelfs al kleine pepertjes. Nu valt het mij op dat er veel bloemen met steeltje en al van de planten afvallen.

Tik je er wel tegen? Zonder wind en insecten worden ze anders niet bevrucht, en onbevruchte bloemen vallen af.

Ann, haha, zo'n oneindig lang verlanglijstje heb ik ook, staan de raarste dingen op, en ooit ga ik die allemaal zaaien.

Paarse paprika's leken me ook zo leuk om te hebben, en verder heb ik me best nog wel ingehouden met iets van 6 verschillende soorten plus dan(voor alle zekerheid ) weer die gewone biopaprika van de Jumbo.

De paprika's in de kas stonden er vandaag trouwens mooi bij, zo tussen de wortels en de sla, en ik heb nog een paar plantjes verhuisd van de vensterbank thuis naar de 'schaduwzijde' van de kas, die ga ik uitplanten als we nog even een paar kroppen sla op hebben gegeten, want dan is er weer plek. Ik heb nu nog maar 8 potten met kleine paprikaplantjes thuis staan, de vensterbank begint leeg te raken!

Geplaatst:
Tik je er wel tegen?

Ja, zo goed als iedere dag. Misschien van de week toch maar eens kijken om gaten in de potten te boren en ze naar buiten te verhuizen...

aangepast door Gast

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic