Ga naar inhoud

Testje rootrainers en rootbooster met paprika's, pepers en tomaten

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dit jaar ga ik rootrainers en rootbooster uittesten.

Wat is een rootrainer?

Dit...

Rootrainer64021488280498.jpg

Naar het schijnt is dit enorm populair in GB. De filosofie er achter is dat de wortels door het ontwerp naar beneden worden geforceerd. Terwijl bij een normale pot de wortels uiteindelijk een bol vormen wat kan leiden tot groeistilstand. Ik gebruik hoofdzakelijk de rootrainers slim. Deze hebben een afmeting 3cmX2,5cm en zijn 10 cm hoog. Bijkomend voordeel dat ze beloven is dat je hierdoor minder ruimte nodig hebt, doordat ze een kleine diameter hebben, maar een goeie diepte. Nog een voordeel is dat je het potje kan open zoals een boek. Zo kan je ze makkelijk inspecteren en verspenen zonder beschadiging.

Zo ziet het er uit in de praktijk. Ze zitten met 5 potjes aan elkaar en je plaatst ze met 50 in één houder. Kostprijs is 19,50 euro voor 2X 50 potjes met houders + kapje.

pepers-zaaien64961488281468.jpg

Gezaaid71201488283055.jpg

Mijn eerste mening: Ik had gelezen dat ze zeer fragiel zijn. En dat zijn ze ook. Dus die verwachtingen zijn ingelost Op zich lijkt het mij wel goed ontworpen. Als ik mijn planten niet moet verspenen voor eind april/begin mei dan gaat me dit enorm veel ruimte besparen op mijn vensterbanken. Dan is dit een goeie investering. Zoniet zijn het dure potjes

Wat is Rootbooster?

Het is een product van Cellmax (Nederlands bedrijf). Het is een wortelstimulator. Het product zou zorgen voor meer wortelgroei bij zaailingen. Ik heb hiervan 500ml gekocht voor 15 euro + 5 euro verzending.

Mijn eerste mening:

Het product wordt zeer mooi omschreven. Echter het gaat enkel maar om woorden. De chemische samenstelling staat er niet bij. Vermoedelijk om hun recept geheim te houden?

De test:

Ik kweek 3 bakken pepers/paprika's waarvan dus elke bak 50 pepers/paprika's bevatten. 2 Bakken worden gesproeid met Rootbooster. 1 Bak enkel met water om te vergelijken met de rootbooster. Ik kweek ook 5 bakken tomaten waarvan elke bak 50 tomaten bevatten. 3 Bakken worden gesproeid met rootbooster. 2 Bakken enkel met water. Mijn temperatuur staat redelijk laag (geen warmtemat) tussen 19 en 23 graden. Ik ben gestart dit weekend. Ik moet nog 3 bakken tomaten vandaag zaaien. Beetje laat voor de pepers, omdat ik op een bepaalde webshop moest wachten Veel beloftes en lang moeten wachten op mijn bestelling. Ik moet trouwens nog een deel ontvangen. Ik moet vermoedelijk de naam van de webshop niet vermelden

Ik zal steeds hier updates posten. Voor de duidelijkheid: Ik heb geen aandelen in deze bedrijven. Ik ben er ook geen werknemer van. Ik heb deze producten ook niet gratis gekregen. Ik ga proberen een zo neutraal mogelijke beoordeling te geven.

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Geplaatst:

Ik ga alles zaaien in de rootrainers. Ik heb helaas te weinig plaats om te vergelijken met een controle groep. Ik ben bij de rootrainers vooral benieuwd of ik ze er kan inlaten tot het uitplanten.

Voor de rootbooster werk ik wel met controle groepen. 2 bakken pepers met rootbooster en 1 zonder. 3 bakken tomaten met rootbooster en 2 zonder rootbooster.

De rootrainer is bedoeld voor meermaals gebruik. Ik heb al gelezen dat sommige dit slechts 1 jaar kunnen gebruiken en andere verschillende jaren. Ik kan u al zeggen dat ze redelijk fragile zijn. Ik ben benieuwd hoe ze er uitzien na het seizoen.

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Geplaatst:

Nou, dat laatste is niet helemaal waar. Ik ken ze ook, en best handig trouwens, maar het materiaal is echt van een nogal dun en 'hard' plastic. Scheurt vrij gemakkelijk.

Precies déze ken ik niet, maar het materiaal is gelijk aan wat ik ken. Die van mij 'klik' je als het ware tegen elkaar aan en kan je ook zo weer openen, maar met dat openen na een paar weken gaat bij mij nogal eens wat mis en scheurt de boel.

Geplaatst:

Ja ik vind ze ook nogal duur! Zeker als ze zo kwetsbaar zijn.

Maar het ziet er wel uit als een handig systeem. Ik ben benieuwd of het ook nog wat uitmaakt in je kweekresultaten.

Geplaatst:

een tuinbuuv gebruikt ze voor diepe wortelaars,

ze trekt er bijvoorbeeld lathyrus in voor met veel succes

gaan daar een paar jaar mee

Geplaatst:

Ohh dat de kwaliteit tegen valt is dan wel weer heel jammer. Dat snap ik dan niet, het is 'gewoon' plastic en kunnen ze toch best iets degelijker maken lijkt me. Maja dan hoef je niet iedere keer nieuwe te kopen natuurlijk.

Geplaatst:

p9 potjes kan je vinden voor 10 cent stuk. Meeste moestuinders hebben die gratis, omdat je alles in die potjes koopt. Ik heb er ooit in het groot aan 5 cent stuk gekocht 2de hands weliswaar.

Geplaatst:

Ik moet iets corrigeren.

Het recept van Rootbooster staat er wel op. Niet goed gekeken

Linked Image

Mod edit: ik heb de foto even gedraaid, leest veel makkelijker.

Geplaatst:

He Krikke,

Leuk om te volgen! bij vragen laat je het maar weten,

En nee helaas kunnen we niet de complete samenstelling prijsgeven van dit product. anders krijgen we er te snel meer concurrentie bij;)

Groetjes,

Marco

Geplaatst:

Leuke test Krikke, wij gaan dit volgen en zijn benieuwd naar jou bevindingen.

Hebben dit jaar ook voor het eerst roottrainers maar vinden die dingen erg krakkemikkig.

Ben benieuwd wat die rootbooster gaat doen met de doorworteling van jou zaailingen.

• 11 maanden later ...
Geplaatst:

Rootrainers, de speciale potjes dus. Ik ben daar tevreden van. Ik gebruik ze ook dit jaar weer om te kweken. En ik ben van plan om ze steeds te gebruiken. Makkelijk vanwege zeer beperkte plaats voor veel zaailingen en toch een goeie diepte voor de wortel groei. En je kan ze makkelijker verspenen dan andere trays. 'Nadeel': je moet ze voorzichtig behandelen. Niet mega sterke plastiek. Maar op zich je bent bezig met zaailingen. Je moet sowieso voorzichtig zijn. Dus over het algemeen tevreden.

Rootbooster, de meststof. Reden waarom ik geen conclusie had gepost. Ik wou niet te grof zijn over dit product. Maar dit had totaal geen impact. Verlies van mijn geld

Geplaatst:

@annaelizabeth : wcrolletjes zijn wat schimmelgevoelig. Voor pepers en tomaten gebruik ik ze dus niet. Wel voor bonen, mais e.d.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...