Jorieke123 Geplaatst: 2 augustus 2024 Geplaatst: 2 augustus 2024 En nu komt ie al een eindje voorbij die kweektafel: De kleinere planten doen het ook best leuk, er komen ook nog steeds wel nieuwe boven de grond... 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
MSDG Geplaatst: 3 augustus 2024 Geplaatst: 3 augustus 2024 Sinds ik de mijne uitgeplant heb staan ze compleet stil. Zal straks wel zien met de oogst wat het onder de grond gedaan heeft, verwachtingen zijn laag. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Jorieke123 Geplaatst: 18 augustus 2024 Geplaatst: 18 augustus 2024 Hoger en hoger... 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 13 september 2024 Geplaatst: 13 september 2024 Er piepte een stukje gemberwortel boven de grond uit, dus ik heb voorzichtig wat zand weggehaald en gespiekt: 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 13 september 2024 Geplaatst: 13 september 2024 Dat ziet er lekker vers en fris en sappig uit. Dat was zo’n puntje, zo’n klein stukje van de wortels die je geplant hebt? 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 13 september 2024 Geplaatst: 13 september 2024 Nee dit is een van de joekels, die qua plant ook boven de werkbank uitkomt, die ik vorig jaar kocht als plant bij Dutch Wasabi. Daar zat toen de oude wortel(rizoom...) nog in, en die heb ik dit jaar weer in de grond gestopt. 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 25 september 2024 Geplaatst: 25 september 2024 Ik moet me erg inhouden er niet al wat uit de grond te trekken... Ik heb ze nog maar wat aangeaard met gezeefde compost. Er komt ook hier en daar nog steeds wel weer een nieuwe scheut boven de grond. De kleinsten: Medium: De grootsten: 7 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 25 september 2024 Geplaatst: 25 september 2024 Wat is de verwachte oogsttijd? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 25 september 2024 Geplaatst: 25 september 2024 Ik heb even gekeken, en vorig jaar heb ik half oktober geoogst. Ik weet niet meer waarom toen, waarschijnlijk omdat ik me niet langer in kon houden? 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
MSDG Geplaatst: 29 september 2024 Geplaatst: 29 september 2024 Twee van de drie stukjes zijn bij mij ook aan de groei gegaan. Niet zo hard als bij Jorieke, maar goed. Ik ga 't uitzitten tot de eerste vorst en dan pas oogsten, benieuwd wat er onder de grond gebeurd is. 😄 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Jorieke123 Geplaatst: 1 oktober 2024 Geplaatst: 1 oktober 2024 Ik kon mij nu al niet meer inhouden , en ik weet niet of jullie gaan geloven wat ik net uit de grond heb getrokken! Dit was 1 van de grootste planten, van een vrij dik stuk wortel(rizoom) wat vorig jaar ook al een mooie oogst gaf. Gekocht bij Dutch Wasabi als plant toen. Deze had al een tijd geen nieuwe scheuten meer, dus ik ging er vanuit dat ie niet echt meer verder zou groeien. Stengels er af en op het aanrecht: 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 1 oktober 2024 Geplaatst: 1 oktober 2024 Echt geweldig! Ik denk zo dat dat de beste gember smaak ever zal geven..zo vers😍 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Arja Geplaatst: 1 oktober 2024 Geplaatst: 1 oktober 2024 Ik ben inderdaad wel benieuwd naar de smaak. Is die bij vers geoogste gember beter, sterker enz dan bij het spul uit de winkel? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 2 oktober 2024 Geplaatst: 2 oktober 2024 Nou, de smaak is niet sterker: omdat hier nog veel vocht in zit ook. Hij is mooi smaakvol en zacht, zowel qua smaak als qua structuur zeg maar. Nog geen stugge stukjes of vezels zoals oudere gembers wel hebben. Dus beter geschikt om van die gemberbollen op siroop van te maken, of van die snoepstukjes, gekonfijt en gedroogd. En voor mij erg belangrijk: hij komt niet van VER (al kan je dus ook Nederlandse gember kopen tegenwoordig) 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
acpronk Geplaatst: 2 oktober 2024 Geplaatst: 2 oktober 2024 23 minuten geleden, Jorieke123 zei: Nederlandse gember Nederlandse gember uit Zelhem! Maar wat zou qua milieutechnisch aspect meer impact hebben, Nederlandse gember uit verwarmde kassen of (Chinese) gember die met de trein of boot komt. De kassen elektrisch verwarmen heeft geen nut, want zon en wind zijn er in de winter onvoldoende voor, laat staan, alleen voor particulier verbruik. Dus komt de elektriciteit alsnog uit gascentrales (en ter plekke met gas verwarmen is rendabeler dan eerst elektriciteit maken en dan de kas er mee verwarmen). Maar dit gaat dan wel een beetje off topic. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Jorieke123 Geplaatst: 3 oktober 2024 Geplaatst: 3 oktober 2024 Daar zou je idd over kunnen discussiëren acpronk Ik vraag mij af hoeveel ze verwarmen eigenlijk, want ik kon het ook zonder en mijn kas is een stukje kleiner en dus verliest ie snel warmte. Ik ben nog wat aan het zoeken om de rizomen beter de winter door te helpen, en vond op de website van Go-Now (die maken blijkbaar o.a. gembersap) deze foto Ook staat er beschreven dat de plant gaat bloeien, en dáárna de gemberwortel maakt. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
acpronk Geplaatst: 3 oktober 2024 Geplaatst: 3 oktober 2024 Die foto klopt niet😬, hier is een betere. Bron: Wikipedia Maar volgens mij had je zelf ook al bloei gezien? Het Nederlandse seizoen is te kort voor optimale productie. Je moet het seizoen dus in een (verwarmde) kas voortzetten, (deels) ook in de winter. En dan heb je meer energie nodig. Maar ik heb me niet verdiept in de temperatuur. En in bakken is de temperatuur beter te regelen dan in de volle grond. Je hebt wel een mooie oogst die voor herhaling vatbaar is. En met constant hogere (over de gehele periode) temperaturen en een goede watergift zou de opbrengst nog hoger kunnen zijn. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Jorieke123 Geplaatst: 3 oktober 2024 Geplaatst: 3 oktober 2024 1 uur terug, acpronk zei: Die foto klopt niet ja nee dat weet ik wel, dat zie ik alleen al als ik mijn eigen gember uit de grond trek. Ik hoopte dat mijn 'toon' (wat in geschreven vorm erg lastig is) en mijn ogenrollende smiley dat over zouden brengen. Maar dat is op een forum nogal lastig. Laat ik duidelijker zijn: het is toch bijzonder dat iemand zomaar zo'n foto van de groeiwijze van een plant kan fabriceren en dat op een 'informatief' stuk op een website pleurt. Samen met die info over dat de plant eerst gaat bloeien en dan de rizomen maakt. Nou goed, terug naar de teelt van gember in onze Nederlandse tuintjes: Ik heb nog 2 planten geoogst want nu ben ik toch bezig En ik wil er wat mee gaan maken om het langer te bewaren en dan kan je maar beter gelijk wat meer doen! Deze komen van 2 stukken gember die ik dit voorjaar vond in het groenafval wat we voor de varkens krijgen, uit een groentewinkel. Dit was net zo'n lang/breed ding als die van mijn vorige oogst-bericht, maar hij brak doormidden. De 2e is kleiner Samen met die van dinsdag: Schoongemaakt en wel: 1,3 kilo! Van 3 planten. En dan zijn er dus al wat stukjes en hoekjes af die ik te drogen heb gelegd voor thee. 8 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
acpronk Geplaatst: 3 oktober 2024 Geplaatst: 3 oktober 2024 Netjes! Zelf heb ik de teelt van gember opgegeven.. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
jootje Geplaatst: 3 oktober 2024 Geplaatst: 3 oktober 2024 Een waanzinnig fraaie oogst , Jorieke! 😊 1 Quote
Mellie Geplaatst: 7 oktober 2024 Geplaatst: 7 oktober 2024 Nice! Ga ik de volgende x ook doen met een uitgelopen stuk gember. Goed om af en toe aan dit soort dingen herinnert te worden. 1 Quote
EdelSpint Geplaatst: 8 oktober 2024 Geplaatst: 8 oktober 2024 @Jorieke123 haha aan de absurdheid van die foto en de tekst had ik wel door dat je sarcastisch was. Zijn er ook mensen met gemberoogsten zonder kas? 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 20 oktober 2024 Geplaatst: 20 oktober 2024 Ok, hier nog weer een update: Ik heb nu ook alle kleinere planten geoogst. Ze hadden vast nog langer kunnen groeien maar ik kan me niet voorstellen dat dat nou heel erg uit zou hebben gemaakt voor de totale oogst. Ik had in 2022 twee gemberplantjes gekocht, die werden geleverd als een polletje groen loof, heel dicht op elkaar. Daar hield ik mini-mini worteltjes van over. Die heb ik in 2023 weer gepoot, dat gaf iets grotere wortels (ja, eigenlijk rizomen). En die 2 maten heb ik dit jaar wéér gepoot, en dat geeft nog steeds geen grote wortels eigenlijk. Wel steeds wat groter hoor... En de kleintjes kan je steeds weer poten ook. Dus, van: Naar: Naar nu: Er zijn er wel wat bij die echt (nog) minder goed hun best hebben gedaan: En dan zijn er een paar die echt een stukje geler zijn, en ook wat dikker. 5 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 20 oktober 2024 Geplaatst: 20 oktober 2024 Op die manier een teelt van de lange adem. Maar als je plek hebt dan maakt het niet zoveel uit. Wat ik me afvraag kan je ook wat met het er nog zo mooi uitziend blad? Bv drogen voor thee oid? Meestoven zoals met citroen gras? 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.