Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe ik uien zaai en zaaiui uitplant


Jorg

Aanbevolen berichten

Ik heb uiteindelijk 4 soorten gezaaid:

- Stuttgarter Riesen

- Roja de Niort

- De Barletta

- White Utah jumbo

 

Omdat ik moeite heb met het laten kiemen van uizaden heb ik ze bij wijze van test voorgekiemd via de deno-methode. Dit had er ook mee te maken dat de houdbaarheidsdatum van het zaad overschreden was en de kiemkracht dan erg zou afnemen. Ik moet constateren dat er toch nog minimaal 80% van het oude zaad een teken van leven heeft gegeven met deze methode! Uiteindelijk hebben de zaadjes ongeveer 5 dagen in een nat keukenpapiertje gelegen in een plastic bakje welke ik donker op de vloerverwarming heb gezet. Ideaal en dit ga ik ook doen met wortelzaden want daar heb ik altijd moeite met het laten kiemen. 
 

Gisteren de uien overgeplaatst in een bak. Nog even achter het raam laten ‘sprieten’ en dan snel naar de kas om rustig verder te groeien. Zal hard gaan met de temperaturen op dagen dat het 10 graden is en zonnig zoals afgelopen week. 😊🧅

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later ...
  • 2 maanden later ...

Heeft iemand ervaring met het zaaien op 2e kerstdag? Blijkbaar is zaaien van uien op Boxing day een traditie in Engeland. 😊 Lekker vroeg om de zaaihonger wat te stillen, daarna hetzelfde principe als uit dit topic. Langzaam uit laten groeien in de kas en dan uitplanten. 
 

Ik ga me er misschien aan wagen en anders is dit alvast de reminder om op tijd de uien te gaan zaaien!!!

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteindelijk niet 2e, niet 3e maar 4e kerstdag de uien gezaaid. 😄 Één tray met 60 kleine vakjes om de uien individueel te laten opgroeien en zo min mogelijk wortels te hoeven verstoren bij de eerste maal verplanten. Het ras wat ik heb gezaaid is Hyskin F1, volgens van der Wal een professioneel ras met hoge opbrengst. 
 

De uien zijn per 2 gezaaid en ik ga een proef doen om de helft per 2 uit te planten en de andere helft individueel. Hopelijk een mooie uienoogst in het verschiet. 
 

Oja, de tray staat nu in de woonkamer op de vloerverwarming om zsm te laten kiemen. Daarna direct naar de kas om ze stevig uit te laten groeien. 🧅 Ik zal laten weten hoe het dit jaar verloopt met de uien, hopelijk laten de uienvliegen met dit jaar met rust. 🙏

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik zo ver ben, dan ga ik even kijken. Heb een aantal zakjes van Lidl en Horti Tops van iets van 2-3 jaar geleden liggen

Morgen krijgen we kraamvisite, en ik werk thuis dus dat gebeurt meestal ook 's avonds een beetje. Ik denk dat ik in het weekend wel een gaatje kan vinden. Of maken.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren 2 januari zijn de eerste uien gekiemd. Misschien al nieuwjaarsdag, maar toen had ik de fut niet om te kijken. 🤣 Wat mij opvalt is dat het me lukt om zaden veel sneller te laten ontkiemen dan op de pakjes en op internet vermeld staat door de methode te hanteren die ik eerder al snel genoemd heb. In een zaaitray, licht bevochtigen, op de vloerverwarming met een stukje plastic er los over. Water geven hoeft niet meer en zaad kiemt zeer snel. Ook handig met lichtkiemers omdat je zeker weet dat ze nog voldoende licht krijgen door het plastic heen. 
 

De uien zet ik nu op een koudere slaapkamer en vrijdag gaan ze naar de kas. Daar zullen ze de nachtvorst wel overleven en gaan ze traag maar gestaag groeien. Vooral tijdig uitpoten naar grotere potjes is belangrijk om de groei er in te houden. Deze zaailingen geef ik denk ik geen water meer tot na de vorst van aankomend weekend om te voorkomen dat de worteltjes bevriezen. 
 

Andere mensen al gezaaid ondertussen?

8B007CB9-9AC9-409E-9E34-F7DB3DCFD09A.jpeg

D0C60296-9246-4C1D-ACD6-DAE72BEE6662.jpeg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg wel zaai jeuk! Ik ga morgen toch ook wat uien zaaien!

hyskin en een reuze de, Ailsa Craig.

vorig jaar heb ik last van pinkroot gehad.. hoop dat dat door de hyskin dit jaar wat minder zal zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog nooit van gehoord, pink root. Kwam dit interessante artikel tegen: https://www.uienteelt.nl/userfiles/file/Sponsoren/Ziekten-en-plagen-in-uien-versie-DGS-NL-LR.pdf 
 

Misschien heeft iemand er wat aan, ik heb er veel van opgestoken. @Tjeerdheb je specifiek resistente rassen uitgezocht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

@acpronknog even terug komen op jouw vraag over de vorst en de mini zaailingen… Dat was geen succes. 🤣 Ik denk dat ik deze zaaironde kwijt ben, heb ze een beetje water gegeven, want kon niet zien of ze zielig waren door de vorst of door gebrek aan vocht. Einde v/d week zal ‘t duidelijk zijn en anders zaai ik opnieuw en zal ik voorzichtiger zijn met vorst.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht zijn ze niet afgehard tegen de kou. Immers, ze zijn opgegroeid in warmte, en toen kwam er vorst.
Maar als ze in de koude kas kiemen en dan vorst krijgen, dan overleven ze het mogelijk wel?
Is nog even gissen wat er precies mis gegaan is, maar ik wacht dus maar even tot er voorlopig geen vorst meer verwacht wordt.

Maar de eersten Noordhollandse Bloedrode (zaad 2021) beginnen net te kiemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle 4 de rassen Allium van zaad uit 2020 zijn na 7 dagen nog niet ontkiemd. De Chinese bieslook van 2022 van Stan W begint net op te komen, en de uien uit 2021 kwamen al heel snel (na 3 dagen?) royaal op.

Dus diegenen die nog niet opgekomen zijn, opnieuw gezaaid in dezelfde vakjes met zaad uit dezelfde zakjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Helaas zijn de jonge zaailingen toch gesneuveld. Nu z.s.m. opnieuw zaaien. 40x Hyskin en 20x Noord-Hollandse bloedrode, beide per 2, klein beetje multisow. Ik kan 10 uien over de lengte van m’n bedden kwijt, dus dat zijn dan 6 rijtjes waar tussen wortels komen en misschien nog wel iets anders. Ze gaan dit keer op de vensterbank ontkiemen, iets koeler. En pas naar de kas zodra ze echt een sprietje zijn en niet tijdens een vorstperiode. 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Na een klein weekje kiemen de eerste zaden op een raam op het oosten gericht. Temperatuur tussen de 16-20 graden in de kamer, wordt af en toe verwarmd als ik er zit te werken. Als het zonnetje er op schijnt dan gaat het hard. Nu de zaailingen even goed laten uitgroeien voordat ze naar de kas gaan, er wordt weer wat vorst voorspeld en zou zonde zijn als deze uitjes het ook niet gaan redden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Iemand nog een mooie uienupdate? Die van mij staan lekker te shinen in de kas sinds afgelopen zondag. Klein slokje water en lekker verder groeien. Had ze al een paar keer afgehard vorige week in de wind en regen en kwamen iedere dag binnen weer mooi recht overeind dus denk dat dat wel goed gaat komen. Binnenkort even op een zaaibedje in de kas zodat ze wat minder aandacht nodig hebben en ik de zaaitray voor iets anders kan gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorige week gezaaid, in de kas buiten ipv binnen. 
Al eerder heb ik prei gezaaid, dat kwam na 3 weken langzaam op. 

 

Ik heb onlangs gelezen dat als je zaai uien te vroeg in de tuin uitplant, en er komt een (te) koude periode dat de uien dan in de stress kunnen komen en juist daardoor eerder bloemen gaan aanmaken.

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...