Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Schraal en droog voorjaar

Featured Replies

Geplaatst:

Zou wel goed zijn voor mij rijst veldje..

Voor afgelopen nacht werd er veel regen voorspelt. (klopt en het regent nu nog hard) dus heb ik de tuin een beetje nat gesproeid zodat de regen direct makkelijker in de grond kan trekken in plaats van er over heen weg te lopen en niet de grond in te trekken.

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Tjaa mister Henk,waar kruipt ge ook om te gaan wonen hee?

Ondertussen is er wel weer 5mm bij gevallen maar dat zal alles zijn want de opklaringen zijn er al.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Er komen nog wat drupskes aan Willy vanuit Frankrijk , veel is het niet inderdaad. Toch ben ik niet ontevreden met de buitjes van de laatste dagen, beter dan niks,,zoals bv in 2015.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Jet, ge hebt uw drupkes ginder gehouden geloof ik want wij hebben niets meer gezien.

De aronskelken zijn maar half zo groot als vorig jaar.

2017061407385982511497422330.jpg

Aardbeien en prikneuzen op sterven na dood.

2017061407375349931497422344.jpg

Geplaatst:

Hier ook planten die niet half zo hoog zijn als normaal. Duizendschoon die normaal vlot over de halve meter gaat, bloeit nu op 15 cm boven de grond... Staat tegen een rododendronhaag die wel mooi gebloeid heeft maar er nu ook droogjes bij staat.

Geplaatst:
Jet, ge hebt uw drupkes ginder gehouden geloof ik want wij hebben niets meer gezien.

Sorry Willy, ja we hadden al weer te weinig en ik moet al weer behoorlijk gieten. Voor morgen voorspeld men onweer dus misschien vanavond de winterprei zetten

Geplaatst:

Hier voorspellen ze al wekenlang onweer. Maar altijd plaatselijk. Dus nergens!

Geplaatst:

Zie eens hoe mooi de worteltjes en de pastinaak erbij staat.

2017061407430835251497445618.jpg

Denk dat het hoog tijd word om ze uit te dunnen.

Pastinaak zaad is er niet meer te vinden, iedereen heeft ze tweemaal gezaaid. Dit word dus een winter zonder pastinaken.

Bazin is niet kontent zulle.

Kleindochter Pietekootje reclameert omdat de frambozen maar half groot genoeg zijn, kan ik jammer genoeg niet helpen.

2017061418433657271497460266.jpg

Devorstschade is nog goed te zien op deze hortensia's maar de sporen van de droogte zijn veel erger.

En toch willen ze bloemen maken.

Geplaatst:

Ik zal ook niet veel worteltjes hebben dit jaar. Eerste zaai is overwoekerd door ananaskers (zo dom geweest om een bak over het stuk te zetten waar die vorig jaar stond, en die bleek zich massaal te hebben uitgezaaid en te genieten van de extra warmte). En daarna gewoon blijven wachten op regen (de grond ligt er veel te droog bij om wortels netjes te laten kiemen, een sporadische regenbui helpt niet echt omdat ze er zo lang over doen om op te komen).

Geplaatst:
  • Auteur

Enig soelaas moeten wij niet snel verwachten : de verre weerkaarten geven quasi nikske aan neerslag tot en met 3 juli 17. En dan begint de zomer pas goed...

Sint-Pluvius, vergeet ons niet !

Geplaatst:

als ik jullie zo hoor dan woon ik blijkbaar precies goed qua neerslag. het is droog maar nog niet te droog. de regenwateropvang zit vol dus ik kan weer een tijd vooruit.

bij het artikel van nieuwsblad.be moest ik stiekem wel lachen om dit stukje:

“Ik wil de Vlamingen aansporen om drinkwater alleen te gebruiken waarvoor het dient: om te drinken.”

de meeste Vlamingen die ik ken drinken geen kraantjeswater maar kopen flessen water in de supermarkt.

Geplaatst:

Loes, ik drink veel water uit de kraan want dit word tenminste gecontroleerd en van flessenwater kan men dat niet zeggen.

Maar ja, soms zit er wat teveel van een of ander ontsmettingsmiddel in. Dat geeft dan een mindere smaak.

Gisteravond mijn zaaisels eens beregend en deze morgen nog een kwartiertje terwijl de Bazin sliep.

Nu ga ik daar vliesdoek of een gaas over leggen om de zon er van weg te houden.

Hopen dat er nu wel wat pastinaak ontkiemt en blijft leven.

Geplaatst:

Aalterse-Willy, pastinaak wil tijdens de kieming graag vochtig blijven. Elke dag bewateren helpt daarbij. Wat vroeger in de voorjaar dek ik het af met worteldoek zodat het lekker vochtig blijft. Natuurijk wel controleren vanaf een week of 2 na zaai.

Geplaatst:

Heb er een door de muizen aangevreten vliesdoek over gelegd.

De paar worteltjes die al uitgekomen waren moeten nu maar een beetje wachten met groeien of het doek opheffen.

2017061808562339741497771448.jpg

Geplaatst:

Wij hadden een enorm geluk donderdag met een smalle band onweer vanuit het zuiden die nu wél eens over ons heen kwam.

Met de aankomende hitte van vandaag en morgen zal de aarde weer opgedroogd zijn, maar alles staat er nu in ieder geval florissant bij!

Geplaatst:

Ik drink eigenlijk ook bijna altijd kraantjeswater (af en toe eens bruiswater uit flessen) , was onlangs op tv in "over eten". Kraantjeswater wordt idd meer gecontroleerd dan flessenwater en was zeker niet minder gezond, integendeel.

In heel Vlaanderen nu verbod op verspilling water (geen zwembad vullen, tuin niet besproeien, geen auto's wassen,...)

Geplaatst:

Mogen jullie wel je groente water geven? Ik dacht iets op te vangen over het gras..verboden het gazon te besproeien oid...

Geplaatst:

Een mens zou het niet meer weten op de duur. In het Leie bekken mag geen water meer gepompt worden uit de stromen en kanalen en daar zitten wij in.

De stroom tractors met beerkuipen die naar de Brugse vaart reden om water is gestopt. Er zal controle zijn waar ze kunnen gaan pompen denk ik.

Het gazon krijgt hier nooit water maar de groenten wel. Nu minimaal hé.

Geplaatst:

In principe de tuin niet meer, ik denk dat ze bedoelen alles wat in volle grond staat, mag geen drinkwater krijgen.

Geplaatst:

OK..sterkte ermee. Op dit moment ontwikkelen zich hier ( of eigenlijk nog wel 150 km weg richting Straatsburg) dikke onweersbuien. Of ze hier komen weet ik niet en ook niet of ze België halen..bij mij is het water van de vorige bui al ruim verdwenen en staan er bloemen te verdorren bv.

Ik heb wel een beekje in de tuin, maar de koeien drinken het restwater voor de beek bij ons komt ( is restwater van de dorpsvoorziening..en ik moet een tijdje wachten voordat ik weer twee gieters kan vullen met modderwater.

Geplaatst:

Eindelijk regen!

De eerste druppels zijn gevallen.

IMG-20170622-WA000662701498140323.jpeg

En het was zowaar bijna nat ook

IMG-20170622-WA000882351498140343.jpeg

Maar nu is alles al weer droog maar het dondert in de verte.

Geplaatst:

Hopelijk krijg je nog meer Willy!

Hier zou het zo tegen zeven uur moeten gaan onweren. Maar dan moeten die buien die er nu aankomen niet oplossen.

Ik gok erop en neem vandaag moestuinvrij een keertje.

Geplaatst:

Nog een kwartiertje wachten !!!

bui163059111498141807.png

(Gele hokje is mijn locatie)

Dan ga ik even buiten lopen, zonder jas of paraplu.

Edit: Drie kwartier later. De stoep werd net nat, de regenmeter registreerde niets. Bah.

Geplaatst:

Hier rond 16.00 uur net zoveel als bij Willy in Aalter. Enkele druppels, die meteen verdampten. Nu weer volop zon.... (bah)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.