Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Aardappels bewaren

Helly

Recommended Posts

Nu heb ik dit forum eerst doorzocht voor ik dit nieuwe topic begon. Echter vind ik alleen de mededeling van het bewaren onder de grond (inkuilen?). En geen bewaar adviezen voor aardappels na het rooien.

Wat is het advies?

Wat ik kan bedenken: * in een aardappelzak (van de supermarkt), * in een bak met zand, * in een laag zaagsel (?).

Dat laatste is even een 'wild guess' omdat ik de bieten daar ook heb liggen. Maar of dat ook kan voor aardappelen dat weet ik niet.

Ik ben hier en daar aan het experimenteren zodat ik voor volgend jaar het eventuele overschot kan bewaren. Nu lukt dat eigenlijk nog niet vanwege te lage opbrengsten.

Ik ben benieuwd wat jullie er mee doen.

Good things come in small packages

ik heb zelf van die mooie bollen kisten gekocht laag en met gazen bodem die makkelijk stapelen en ui, knoflook, aardappel, winterwortel en aardpeer bewaard daar heel goed in omdat niet heel veel op elkaar liggen.

Ligt los en luchtig door die kratten, dacht 2 euro op mp bollenkwekers gebruiken ze om hun tulpen en weet ik wat goed opteslaan.

Players only love you when they're playing.

ik bewaar ze in plasic gewas /bloembol bakken met een krant onder de aardappels ,

opgestapeld met een wollen kleed er over in een koele schuur.

gaat zo prima, heb vorig jaar zelfs geen anti spruit middel hoeven gebruiken.

wel de aardappels als je ze uit de grond haald met droog weer een dag laten drogen op de grond.

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Hoi,

Heeft iemand hier ook ervaring met de anti spruit middelen? We hebben net 80 kg aardappellen geoogst en we zijn maar met ons tweeen dus we zullen ze wel een aantal maanden moeten bewaren.

Heb wel een kelder maar daar is het nog altijd 18 graden.

Duncan en Helly,

Dat is niet nodig zolang de aardappels maar koel en donker liggen. Ik dacht dat de temperatuur niet lager mag liggen dan 5 graden anders wordt zetmeel omgezet in suiker en krijg je van die zoete aardappels.

Ik laat de aardappels eerst nog even rijpen in de grond voordat ik ze oogst. Dat rijpen is ook van belang voor de bewaarbaarheid want de schil wordt harder.

Als het loof nog niet volledig dood is knippen we dit weg en wachten ongeveer een of twee weken met het oogsten (heeft geen haast zolang het maar voor de vorst gebeurd).

Wij slaan ze op in oude veilingkisten bekleed en afgedekt met kranten en indien nodig (vorst) met jutezakken afdekken.

@duncan: ik heb geen ervaring met kiemremmend poeder maar als je de aardappels zo goed als mogelijk kan bewaren door temperatuur, licht en vochtigheid te controleren dan kan je ze wel een hele lange tijd goed houden.

Dank voor je antwoord Jorg. Als je het loof eraf knipt, groeien de aardappels neem ik aan niet meer door. Via de bladeren krijgen ze hun groeikrachten? Ja ik ben een aardappelleek(hoofd) ik weet t

Nou vind ik zoete aardappels echt heerlijk, maar ik denk dan wel degene die er voor zijn geteelt. Kan je die overigens ook thuis in een bak telen? Of leent ons klimaat zich daar niet voor?

... Als je het loof eraf knipt, groeien de aardappels neem ik aan niet meer door.....

Nee ze groeien niet door, maar ze ontwikkelen wel een dikkere schil. Dat maakt dat deze aardappelen lang bewaard kunnen worden. Direct oogsten kan ook, maar dan moet je ze vlot daarna eten. Voordeel is dan wel dat je ze niet hoeft te schillen. Wil je toch aardappels zonder schil, dan is een borsteltje of schuursponsje genoeg om de schil er af te halen.

...Nou vind ik zoete aardappels echt heerlijk, maar ik denk dan wel degene die er voor zijn geteelt. Kan je die overigens ook thuis in een bak telen? Of leent ons klimaat zich daar niet voor?

Hier dreigt een misverstandje denk ik . Aardappels (Solanum tuberosum) kunnen zoet worden door een verkeerde manier van oogsten / bewaren en er is een geheel andere plantensoort (Ipomoea batatas) die in NL "zoete aardappel" heet. Die laatste is een (sub) tropische plant. Ik heb het nooit geprobeerd, maar misschien in de kas?

Het verhaal van die schil wordt ook hier uitgelegd: http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1103145-aardappel

Ik kon t filmpje niet bekijken. Lappie ging bijna plat

Ik heb geen kas dus durf niet zomaar wat van die zoete aardappels te gaan bestellen (volgend jaar).

Vond die bewaartips idd wel tip van de week waardig.

Ik heb zelf de Apios tuberosa, indianenaardappel, erg mooie klimplant erg mooie lathyrus achtige bloemen en ook nog winterhard.

of deze onder de zoete-aardappelen valt weet ik niet zeker, wel weet ik dat je pas oogst vanaf het derde jaar das even geduld hebben.

maar lijkt mij niet dat je voor de zoete aardappelen een kas nodig hebt dat kan gewoon buiten.

@Jasmin ik vraag me af of dat spruiten ook nodig is.

Players only love you when they're playing.

Nu is er in feite maar 1 juiste oplossing en dat is inkuilen.

Een vergelijkbare methode is ze simpelweg in de grond te laten zitten . Ik rooi af en toe alleen maar een voorraadje voor een paar weken gebruik , zelfs tijdens de winter. Je moet als je ze op deze manier bewaart wel geen last hebben van woelmuizen en de aardappels moeten gezond zijn. Verder is de methode niet geschikt voor echt grote hoeveelheden en je moet een ruime hoeveelheid bladeren ter beschikking hebben om samen met een paar dekzeilen de resterende partij 's winters af te kunnen dekken.

sl551887.jpg

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Ben eruit hoe ik het makkelijkst kan inkuilen.

Heb nog 2 koude bakken in betonplex met verandadakplaat, die ik toch niet meer ga gebruiken daar ik me een serre in glas ga aanschaffen.

Hierin graaf ik een geul waar zo van die soepele draagmanden van de Action inpassen, een 20 cm dieper dan de hoogte.

Op de bodem leg ik een laag vogeldraad tegen de woelmuizen, vastgeplooid omhoog tegen de betonplex.

Hierop een laag stro.

Daarop plaats ik de Action draagmanden met gaatjes in de bodem moest er toch water insijpelen.

In de manden de aardappelen-wortelen en de witloofpennen.

Steek er nog enkele buizen vertikaal in om te verluchten.

Hierover een geotextiel van de Hubo.

Daarover een dikke laag stro.

Deksel met de verandadakplaat dicht en laat het maar vriezen

• 1 year later...

even dit topic weer naar boven halen.....

nu heb ik een rij silvy eruit gehaald (middel vroeg) en heb hem 3 dagen onder een afdak in een bollenkist gelegd

nu worden ze zacht. ondertussen wel een krant erover en in de garage gezet.

hoe zou dit komen?

heb ze toen ze eruit gehaald had alleen even tussen de handschoenen de ergste zand eraf gehaald.

Stonden ze in het licht Sannie? Het zou eigenlijk niet moeten kunnen na drie dagen, bij de groenteboer liggen ze toch ook wel drie dagen in een krat?

Ik heb ook vragen, ik las over jute zakken over de aardappelen, dat houdt zeker het vocht beter vast dan kranten? Moeten de zakken droog zijn, niet iets vochtig oid? Is één week achterblijven in de aarde genoeg om de aardappels een hardere schil te laten krijgen?

En dan de laatste vraag, waar kan je jute zakken kopen? Hier zie ik ze in ieder geval nooit..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

jute zak zie je veel rond 5 dec, maar daar heb je nu niets aan....bij een goede stoffen zaak?

de aardappels stonden onder een afdak en de zon (als ie schijnt) gaat er achter langs, dus niet in direct licht.

zelf dacht ik misschien te warm? ze hebben trouwens wel een hele dunne schil.

Aveve verkoopt jutezakken.

Aardappelen uitgedaan op 30 juni en liggen donker in de keuken in een kartonnen doos met deksel zijn nog keihard.

Misschien raseigenschap?

Mijn gisteren uitgedane 62 kg Charlotte's staan nu in 3 van die grote draagmanden van de Action.

Ze staan onder mijn afdak en vandaag leg ik er een omgedraaide zaaibak over tegen het licht.

Weet nog niet waar ik ze ga bewaren, kelder (schat zo een 16° à 17°) of in een ton in de grond.

Ik kuis nooit de aarde van de aardappel, krijg je enkel beschadigingen van de schil door.

Ik kuis nooit de aarde van de aardappel, krijg je enkel beschadigingen van de schil door.

misschien is dat het wel, want er zitten aardappels bij waar de schil beschadigd is omdat hij zo dun is.

de komende week maar veel aardappels eten en weggeven voordat ik ze weg kan gooien

even dit topic weer naar boven halen.....

nu heb ik een rij silvy eruit gehaald (middel vroeg) en heb hem 3 dagen onder een afdak in een bollenkist gelegd

nu worden ze zacht. ondertussen wel een krant erover en in de garage gezet.

hoe zou dit komen?

heb ze toen ze eruit gehaald had alleen even tussen de handschoenen de ergste zand eraf gehaald.

Ik denk dat de aardappelen gewoon te vroeg geoogst zijn. De vroege aardappelen kunnen nu wel geoogst worden, maar de middelvroege zijn gewoon nog niet uitgegroeid/gerijpt. Je praat ook over een licht velletje. Dat betekent dat er veel vocht kan uitdampen. De rest nog even niet oogsten.