Indy Geplaatst: 7 oktober 2018 Geplaatst: 7 oktober 2018 Ik gebruik wel olijfolie in focaccia. Ik gebruik melk inderdaad in de wat zachtere broodjes, en in rozijnenbrood. Rijstemelk ,ken ik niet, maar rijstemeel levert die kreukjes op bij tijgerbolletjes. Zelf gebakken brood is zoveel lekkerder, hier willen ze nooit weer ander brood. Quote
Spitskool Geplaatst: 7 oktober 2018 Geplaatst: 7 oktober 2018 Ik ben inmiddels ook helemaal om. Helaas de man ook en dat is vreselijk, want die verwacht nu om de dag vers brood. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Patrijs Geplaatst: 7 oktober 2018 Geplaatst: 7 oktober 2018 De meeste bakkers zijn nog altijd man...….. Quote De moestuin van Patrijs
appelvrouw Geplaatst: 14 maart 2019 Geplaatst: 14 maart 2019 Mijn broodbakmachine ligt al enkele weken in de vuilnisbak..het was een oudje en hij hield er mee op. Nu dus kneden met de hand, dat lukt aardig. Ik bak op dit moment twee broden samen in een blik. In dit geval 800 gram spelt, half meel half bloem, 150 gram roggemeel en 50 gram havermeel plus nog wat extra haverzemelen. 20 gram gist en 14 gram zout. Scheut olijfolie. Na de eerste rijs van 40 minuten ongeveer voeg ik aan de ene helft wat sesamzaad en pompoenpitten toe en aan de andere helft twee licht gebakken uien, idem knoflook, enkele fijngesneden zongedroogde tomaatjes en gedroogde kruiden: tijm, salie en een beetje rozemarijn. Vandaag ook nog wat geitenkaas voor het experiment. Nogmaals rijzen ongeveer een uur en dan samen bakken 45 minuten. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 14 maart 2019 Geplaatst: 14 maart 2019 Het is een heerlijk broodje geworden..mmm Die geitenkaas is ook lekker erin, ik hou niet zo van zachte kazen maar dit is dan weer een fijne manier van kaas eten. Vanavond smikkelen samen met een fikse pan winterminestrone.Wat bakken jullie zoal aan brood op dit moment? Ik ben wel in voor een beetje experimenteren. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Indy Geplaatst: 14 maart 2019 Geplaatst: 14 maart 2019 Wij hebben het Frans landbrood van Levien als dagelijks brood, en de zachte bolletjes als onze kleinzoon komt. De Brabantse worstenbroodjes zijn hier een succes. Evenals het kaas ui brood. Quote
appelvrouw Geplaatst: 14 maart 2019 Geplaatst: 14 maart 2019 Recept Brabantse worstenbroodjes? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
mdubbelm Geplaatst: 14 maart 2019 Geplaatst: 14 maart 2019 Ik ben wat recepten voor brood aan het doornemen en kom uiteraard een recept tegen met boter. Aangezien ik geen dierlijke producten eet, vroeg ik me af of je ongestraft 5 gram boter kan vervangen door olijfolie. En zo ja, weet iemand hoe de omrekenverhoudingen (olie I.p.v. boter) dan liggen? Ik gebruik nooit vet in mijn brood. Sinds ik met Kerst van mijn zwager een potje desemstarter kreeg, bak ik een paar keer per week een zuurdesembrood. Alleen met bloem/volkorenmeel, water en zout. In de Creusetpan in de oven. Prima broodjes, ik zou niet meer anders willen. Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 14 maart 2019 Geplaatst: 14 maart 2019 Recept Brabantse worstenbroodjes?Wil je een recept hebben? Ik bak ze in de 14 dagen, en ze zijn heerlijk. Ik kom uit Brabant bij Den Bosch.dus weet hoe ze smaken. Quote
appelvrouw Geplaatst: 14 maart 2019 Geplaatst: 14 maart 2019 Graag! Wil een van jullie die plaatsen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Patrijs Geplaatst: 15 maart 2019 Geplaatst: 15 maart 2019 Hier wordt ook om de dag gebakken. Meestal broodjes omdat die beter mee te nemen zijn. Dit zijn de eenvoudige half volkorenbolletjes van gisteren avond. Het deeg met volkorenmeel van de molen komt uit de nieuwe broodbakmachine en is afgebakken in de oven. Toevallig waren alle pitten e.d. op. Dus dit keer zonder toevoegingen. Quote De moestuin van Patrijs
Indy Geplaatst: 15 maart 2019 Geplaatst: 15 maart 2019 Worstenbroodjes500 gr bloem250 ml lauwe melk1 eetlepel boter2 eierenthlp gistgehaktkruiden500 gram gehaktpaneermeelMeng in de beslagkom de lauwwarme melk met de boter, ongeveer 1(bewaar een beetje ei om de broodjes mee in te smeren) rest ei en het gist, voeg het meel er langzaam aan toe tot je een soepel deeg hebt.Laat ff rijzen. Meng het gehakt met ei, de gehaktkruiden (ik doe peper,zout,kruidnagel, nootmuskaat en foelie in een pot samen, en dat zijn mijn standaard gehaktkruiden) en paneermeel ,en maak er ongeveer 12 worstjes van. Verdeel het deeg in twaalf stukjes,en druk elk stukje plat. Leg op elk stukje deeg een worstje, en wrap het deeg om het worstje heen. Ik doe ze in een voorverwarmde oven op 220 tot ze bruin zien. Quote
appelvrouw Geplaatst: 15 maart 2019 Geplaatst: 15 maart 2019 Lekker! Ik doe zo`n beetje mee met de vegetarische week maar volgende week staan ze op het menu. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RockyRambo Geplaatst: 4 april 2019 Geplaatst: 4 april 2019 Hier wordt ook om de dag gebakken. Meestal broodjes omdat die beter mee te nemen zijn. Dit zijn de eenvoudige half volkorenbolletjes van gisteren avond. Het deeg met volkorenmeel van de molen komt uit de nieuwe broodbakmachine en is afgebakken in de oven. Toevallig waren alle pitten e.d. op. Dus dit keer zonder toevoegingen. Ze zien er heerlijk uit Quote De kracht van een druppelaar
Patrijs Geplaatst: 1 mei 2019 Geplaatst: 1 mei 2019 Dank je. Gisteren in eens trek in echte croissants, van die lekker vette.Het duurt even voor ze klaar zijn maar nu lekker an de croissant en pain au chocolat naar Frans recept. ( met ruim een pakje roomboter ) Quote De moestuin van Patrijs
Charly Geplaatst: 1 mei 2019 Geplaatst: 1 mei 2019 Wauwie, zelfs vanaf de foto ruiken ze lekker Geniet ervan Patrijs!Hier bakken we om de dag / om de twee dagen een glutenvrij brood met paranoten, pompoenpitten en lijnzaad. In de broodbakmachine. Waarom glutenvrij, nou ja ach. Dat moest van de diëtiste. Zou minder belastend voor je buik zijn enzo. Verder letten we er niet zoveel op. Maar dat glutenvrije meel van Dove’s farm kan je feitelijk net zo gebruiken als gewoon meel. (Nou jaaaa, ongeveer dan) En dus vooruit maar. Ik zal morgen ff een foto plaatsen van een nieuw broodje. Ah. Als vet gebruiken we reuzel. Hebben we toch veel van. Quote wees bevriend met kleine dingen
Henk D Geplaatst: 11 juni 2019 Geplaatst: 11 juni 2019 Jaren lang mijn brood zelf gebakken. De broodbakmachine ging zelfs mee in de vouwwagen op vakantie. Het geurde de gehele camping over in de ochtenden. . Op de timer en je had om 9.00 uur heerlijk vers brood. Meestal met 100 % speltbloem/meel. Maakte dan kant-en-klaar pakketjes om mee te nemen. Later over gegaan op glutenvrij. En ook dat brood bakte ik zelf. Wel in de oven. Want de broodbakmachine pakte het deeg niet. Deed daar vaak ook zaadjes of rozijnen/krenten in om er wat structuur aan te geven. Maalde er een halve vitamine C tablet door. Dat heeft een positieve werking op gist. Het deeg rijst daardoor beter. Mijn standaard broodrecept;500 gram meel/bloem450 gram waterbeetje zoutzakje van 7 gram gedroogde gist. half schepje suiker om de gist te activeren. scheutje olie. eventueel wat zaadjes/krenten/rozijnenDe bakvorm vet ik in met wat olie en bekleed ik met pompoen of zonnebloenpitjes. Quote
Maxious Geplaatst: 8 juli 2019 Geplaatst: 8 juli 2019 400g bloem100g desem200ml waterbeetje zoutbeetje olijfolie Dit doen we dagelijks s'avonds deeg zetten 4 uur rijzen nog een keer doorkneden en s'ochtends afbakken in de oven. Quote
Maxious Geplaatst: 8 juli 2019 Geplaatst: 8 juli 2019 Ik ben wat recepten voor brood aan het doornemen en kom uiteraard een recept tegen met boter. Aangezien ik geen dierlijke producten eet, vroeg ik me af of je ongestraft 5 gram boter kan vervangen door olijfolie. En zo ja, weet iemand hoe de omrekenverhoudingen (olie I.p.v. boter) dan liggen? Ik gebruik nooit vet in mijn brood. Sinds ik met Kerst van mijn zwager een potje desemstarter kreeg, bak ik een paar keer per week een zuurdesembrood. Alleen met bloem/volkorenmeel, water en zout. In de Creusetpan in de oven. Prima broodjes, ik zou niet meer anders willen. Prachtig!!!!! Quote
Spitskool Geplaatst: 8 juli 2019 Geplaatst: 8 juli 2019 Ik bak een paar keer per week een zuurdesembrood. Alleen met bloem/volkorenmeel, water en zout. In de Creusetpan in de oven. Prima broodjes. Heb je daar een recept bij? Want dit klinkt wel heel appetijtelijk. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
mdubbelm Geplaatst: 2 augustus 2019 Geplaatst: 2 augustus 2019 @spitskool: kijk op deze site, daar heb ik het ook vandaan. Ik bak inmiddels ook in van die emaille braadpannen, lichter dan een creuset en er passen er 2 naast elkaar in een gewone oven. https://figjamandlimecordial.com/2018/01/19/sourdough-cooking-class-2018-step-by-step-instructions/ Quote
appelvrouw Geplaatst: 27 februari 2020 Geplaatst: 27 februari 2020 Ik heb toch weer wat problemen met het broodbakken. Als ik geen verse gist heb ( ik heb op dit moment geen desem) maar gedroogde gist dan gaat het voor geen meter. Vanmiddag een brood met 750 gram meel ( spelt 80% haver 10% rogge 10%) 12 gram droge gist en 475 ml water. voor de hoeveelheden de bakkersformule gebruikt. Het meel op kamertemperatuur laten komen. de hele bende in de broodbakmasjien, met zout dat niet direckt met de gist in aanraking kwam. Vlak voordat de machine ging bakken even gekeken en er zat een plak deeg onderin, nauwelijks gerezen. En dat is niet voor het eerst. Enfin, eruit gehaald en mee naar boven genomen waar het nu in een bakblik naast de kachel staat met de hoop dat het nog wat gaat rijzen. Wat doe ik fout? En als het niet gaat rijzen kan ik dan nog wat doen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Patrijs Geplaatst: 27 februari 2020 Geplaatst: 27 februari 2020 Gebruik je geen suiker om je gist te laten eten? Quote De moestuin van Patrijs
appelvrouw Geplaatst: 27 februari 2020 Geplaatst: 27 februari 2020 18 minutes ago, Patrijs said: Gebruik je geen suiker om je gist te laten eten? Nee inderdaad en dat is met verse gist ook niet nodig. Ok dank dat zou het kunnen zijn. Nog aanwijzingen? Gist met suiker laten staan 5 minuten oid? Iemand nog tips wat ik met een ruime kilo niet rijzend deeg kan doen op dit uur? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.