mdubbelm Geplaatst: 28 februari 2021 Geplaatst: 28 februari 2021 Bij mij ontploffen ze ook altijd een beetje als ik te kort laat rijzen. Quote
DirkDW Geplaatst: 1 maart 2021 Geplaatst: 1 maart 2021 Op 27-2-2021 om 09:51, mdubbelm zei: Het resultaat na 20 minuten: Heb je ook stoom in de oven ? Quote
mdubbelm Geplaatst: 1 maart 2021 Geplaatst: 1 maart 2021 Dat moet je wel doen anders wordt het brood kneiterhard. Ik kook water in de waterkoker, en zodra ik het brood in de oven doe, giet ik kokend water op de bakplaat eronder. Dan snel de deur dicht. Het kan ook in een braadslee. Als je in een pan bakt, dan is dat niet nodig, dan wordt het vocht uit het brood in de pan vastgehouden. 1 Quote
Liekie Geplaatst: 4 maart 2021 Geplaatst: 4 maart 2021 Whohoo!!! Mijn eerste echt gelukte desembroodje waar ik trots op ben! Het broodje gisterochtend gestart met 200gr starter en er 50gr tarwemeel en 50gr water erbij. In de avond deeg gemaakt met (volgens de verhoudingen van @mdubbelm) 300gr speltmeel en 100gr tarwemeel, 175gr water, 9gr zout. Dat alles goed door elkaar gekneed en vervolgens in een kom op het aanrecht laten staan tot de volgende ochtend. Die kom zat lekker vol Toen op het aanrecht gestort, broodje gevormd en in het deegmandje gelegd terwijl de oven opwarmde (en ik onder de douche stond) en daarna afgebakken. Echt blij dat het nu eens gelukt is. De starter gaat nu ook zelfs aan het schuimen als ik hem voer. Dat had ik daarvoor niet. 4 Quote
mdubbelm Geplaatst: 4 maart 2021 Geplaatst: 4 maart 2021 Jeej, gefeliciteerd, geniet ervan! Was het ook een lekker broodje? Ik voed de starter overigens 1:1:1. Dus uit mijn pot met gekoelde starter haal ik 50 gram. Dat voed ik met 50 gram water en 50 gram bloem en laat ik afgedekt buiten de koelkast staan. De rest zet ik weer terug in de koelkast. Na een paar uur gebruik ik 50-70 gram van de starter die op het aanrecht staat voor mijn brood. De rest giet ik weer terug bij wat in de koelkast staat. Als dat te veel begint te worden, dan maak ik er iets mee waar je starterrestant voor kunt gebruiken, zoals Turks platbrood of wafels ofzo. En dan hou ik natuurlijk wel wat over om mijn starter mee op gang te houden, maar 50 gram als basisvoorraad is voldoende 1 Quote
Liekie Geplaatst: 4 maart 2021 Geplaatst: 4 maart 2021 Heel lekker!! Volgende versie gaat iets met zaden worden en zonder spelt, want dat is nu op. Maar ik vond hem er zo lekker robuust uit zien. Helemaal blij verrast toen ik het deksel van de pan optilde. Ik durf nog niet met heel weinig starter verder te gaan, nog te nerveus dat het ineens niet meer goed zal gaan ofzo, ik heb er nu nog maar 1 die echt goed gelukt is hè. En ik voed de starter nu elke dag met maar 25gr meel en 25 gr water. Daar verdubbelt hij nu bijna op, dus lijkt dat wel prima in orde en zo red ik het dan tot de volgende bakdag. Ik bak maar 2 keer per week. Als dat een keer minder wordt zal ik de starter wel in de koelkast gaan bewaren denk ik. Maar tot die tijd: bedankt voor de restjeslink! 1 Quote
Mellie Geplaatst: 5 maart 2021 Geplaatst: 5 maart 2021 @liekie woahhhhh hij is prachtig! Op naar de volgende 1 Quote
rorror Geplaatst: 5 maart 2021 Geplaatst: 5 maart 2021 Op 1-3-2021 om 13:01, mdubbelm zei: Als je in een pan bakt, dan is dat niet nodig, dan wordt het vocht uit het brood in de pan vastgehouden. Dan snap ik nu waarom de gene die ik in een bak bakte met een schaal water er onder te nat was gebleven. Op 4-3-2021 om 19:30, Liekie zei: De starter gaat nu ook zelfs aan het schuimen als ik hem voer. Dat merkte ik de laatste keer ook toen ik de starter voerde, aanmaak van de starter duurt dan toch wel iets langer dan de 8dagen wat op internet artikelen staat. Morgenochtend de starter voeren, om zondag ochtend weer een brood te bakken. Volgende week dan maar eens een spelt brood proberen. Meel moet ik daarvan nog halen. Waar halen jullie de spelt meel? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
mdubbelm Geplaatst: 5 maart 2021 Geplaatst: 5 maart 2021 Dat in de pan bakken dan wel de eerste 20 minuten op de hoogste ovenstand met een deksel erop hè, @rorror? En dan 30 minuten zonder, op ca. 220 graden. Volkoren speltmeel haal ik meestal bij de Odin - ik bak nooit met 100% spelt, dat is meer vanwege zunigheid (het is bijna 2x zo duur als gewone biobloem). Het heeft wel een fantastisch hoog eiwitgehalte en bakt heel makkelijk. Ik haal het ook wel eens bij Molen de Zandhaas. Quote
Liekie Geplaatst: 5 maart 2021 Geplaatst: 5 maart 2021 (aangepast) Ik had mijn speltmeel bij de Aldi gehaald, want: proefbroodjes. Ze hebben er ook boekweitmeel zag ik net: Meel van de Aldi En kwaliteit is gewoon prima (voor zover ik dat nu al kan beoordelen...) Maar voor het Bourgondische gevoel haal ik mijn andere meel sinds kort bij Molen de Roosdonck in Nuenen, is op fietsafstand van mijn huis. 5 maart 2021 aangepast door Liekie Quote
Liekie Geplaatst: 8 maart 2021 Geplaatst: 8 maart 2021 In het kader van: Geeeeeeeeef nooit op (zing mee in je hoofd!!! :-)) vandaag weer een broodje gebakken. Dit keer een desembroodje van 'Roosdonckmix' een meelmix van tarwe, rogge en verschillende granen. Daar heb ik nog 50gr zaden aan toegevoegd (lijnzaad, zonnebloempitjes e.d.) en bij de 2e rijs die zaden ook bovenop het bolletje gedrukt. Het resultaat was echt super! Heel goed gerezen ondanks de grote hoeveelheid rogge in de mix. Bij de lunch ervan genoten samen met een pastinaaksoepje met pesto en pijnboompitjes. 5 Quote
rorror Geplaatst: 10 maart 2021 Geplaatst: 10 maart 2021 Dit keer een kleiner broodje, spelt met volkoren, en zonnebloem pitjes. Terwijl ik met deze bezig ben geweest, ben ik ook een nieuw zuurdesemdeeg aan het maken om morgen ochtend te bakken. Het begint iets makkelijker te worden. 4 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Jorieke123 Geplaatst: 10 maart 2021 Geplaatst: 10 maart 2021 Ik heb gisteren een olijfbrood gebakken, met gemalen zwarte olijven die ik via Crowdfarming had gekocht. En wat kruiden (gedroogde basilicum, tijm en bonenkruid) en tomatenwater (wat uit de tomatenprut lekt bij het maken van tomatenpuree). Goed te eten, maar kan beter. Ik heb het tomatenwater ook gebruikt in de naanbroodjes die ik net heb gebakken. Ik proef het verder niet... ze smaakten zoals vorige keren. Maar toch wel mooi om dat spul nog ergens voor te gebruiken. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 10 maart 2021 Geplaatst: 10 maart 2021 Heb je het tomatenwater in de vriezer? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 10 maart 2021 Geplaatst: 10 maart 2021 Nee, in flessen. Daar heb ik het kokend heet in gegoten. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 14 maart 2021 Geplaatst: 14 maart 2021 Vandaag een speltbrood gemaakt met volkomen spelt. Ik wilde kijken of het beter houdbaar zou zijn. Iets te lekker geworden. Heel luchtig met een scherpe korst. Had genoeg moeten zijn voor ontbijt én lunch... maar inmiddels zou ik beter moeten weten Dus geen idee of het dan beter houdbaar is. Mmm zeker voor herhaling vatbaar. Ik kon het zurige van de zuurdesem beter proeven dan anders. 3 Quote
mdubbelm Geplaatst: 15 maart 2021 Geplaatst: 15 maart 2021 Ik bakte van het weekend bomboloni, soort italiaanse donut met citroencrème erin. Veel te lekker! 4 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 16 maart 2021 Geplaatst: 16 maart 2021 Oeh! Die zien er goed uit Ik maakte een tijdje terug Hotteok wat ze in dat recept een soort gevulde pannenkoekjes noemen maar ik vind het broodjes... Ik heb er geen foto's van gemaakt maar ze waren zeker lekker. Nu nog eens wat andere vullingen proberen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Liekie Geplaatst: 16 maart 2021 Geplaatst: 16 maart 2021 JUM!! Dat ziet er echt heerlijk uit!! Zowel het broodje van Mellie als de bomboloni's! Krijg spontaan zin om die ook te maken zeg. Kijkend naar het recept was het wel een lang durende onderneming, of viel het mee? Quote
mdubbelm Geplaatst: 16 maart 2021 Geplaatst: 16 maart 2021 Net als met ander desem, @Liekie :vooral veel wachttijd. 2 intensiever momenten zijn eerste middag, met het kneden (30 minuten max) en het frituur/vulmoment. Ik vind het allemaal niet zo’n opgave. 1 Quote
mdubbelm Geplaatst: 16 maart 2021 Geplaatst: 16 maart 2021 12 uren geleden, Jorieke123 zei: Ik maakte een tijdje terug Hotteok wat ze in dat recept een soort gevulde pannenkoekjes noemen maar ik vind het broodjes... Yum dat klinkt ook goed! Quote
DirkDW Geplaatst: 17 maart 2021 Geplaatst: 17 maart 2021 (aangepast) Op 15-3-2021 om 22:15, mdubbelm zei: Ik bakte van het weekend bomboloni, soort italiaanse donut met citroencrème erin. Veel te lekker! Zulke posts zouden verboden moeten zijn 🤤 17 maart 2021 aangepast door DirkDW 1 Quote
mdubbelm Geplaatst: 21 maart 2021 Geplaatst: 21 maart 2021 Vandaag is het zuurdesemproject: pitabroodjes. Het recept dat ik had zorgt meer voor een soort platbroden dat de wat stijvere pita’ss die ik we hier doorgaans in restaurants enzo krijgen. Niettemin wel geslaagd. 2 Quote
Mellie Geplaatst: 26 maart 2021 Geplaatst: 26 maart 2021 Ik heb mijn voordeeg gemaakt. Morgen wil ik een focaccia maken met tomaatjes oid. Nu al zin in! 2 Quote
mdubbelm Geplaatst: 26 maart 2021 Geplaatst: 26 maart 2021 Ik bakte zojuist een van mijn slechtste broden ever 😩 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.