Patrijs Geplaatst: 6 januari 2018 Geplaatst: 6 januari 2018 gezet op 19 oktober, nieuw plantgoed drie rijen Messidor en drie rijen Therador. Gisteren even met de handschoffel er doorheen.De meeste zijn net boven en sommigen zijn al 15 cm hoog. Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 7 januari 2018 Geplaatst: 7 januari 2018 Zo staat de olifantenknoflook er eindelijk bij. Dat werd echt tijd zeg. Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 7 januari 2018 Geplaatst: 7 januari 2018 Als het van de week een keer droog is, ga ik ze poten. Wordt het niks pech gehad,want ik ben te laat ik weet het. Quote
Patrijs Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 Je bent laat, niet te laat.Velen, en ik vroeger ook, zetten hun knoflook in het vroege voorjaar.Bij mij was de reden dat ik ze pas dan kreeg met de zaadlevering.Maar wat kou er over is beter voor de bolvorming. Ik hoop dat we toch nog wat winter krijgen. Quote De moestuin van Patrijs
Carina1966 Geplaatst: 8 januari 2018 Geplaatst: 8 januari 2018 De soort die achtergebleven was in november is nu ook opgekomen. Fijn ik heb nu een heel bed vol. Ik verheug me er op. Quote Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA
appelvrouw Geplaatst: 20 januari 2018 Auteur Geplaatst: 20 januari 2018 Bij mij komen de knofloken nu ook op, maar het valt me op dat we echt wel achter lopen met Nederland. Terwijl het hier ook een zachte winter is. Het beste tot nu toe de Franse soort Arno, via de buurvrouw van een knoflookkweker uit Noord Frankrijk gekregen..daar schijnen goede gronden te zijn. Ze staan er twee keer beter bij dat de knofloken uit Nederland (alle soorten) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
roeier Geplaatst: 21 januari 2018 Geplaatst: 21 januari 2018 17 November berichtte ik dat bij mij de Pskem het snelste ging. Sindsdien is die nauwelijks gegroeid. De Eden Rose wel, die ligt nu aan kop. Wonha nog altijd niet meer dan een paar puntjes boven de grond. Het gaat natuurlijk wel om de maat van de bollen straks, daar valt nog niets van te zeggen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 5 februari 2018 Auteur Geplaatst: 5 februari 2018 (aangepast) Eindelijk is de Rose de Lautrec nu ook boven, de laatste van de ongeveer 9 8 soorten ( moet nog ff tellen buiten)Maar ja boven dat wil zeggen..met minipuntjes. Terwijl de Arno al mooie planten heeft. Door de vorst zullen ze wel een stilstand krijgen trouwens, lijkt me helemaal niet erg. 5 februari 2018 aangepast door Gast Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
jootje Geplaatst: 5 februari 2018 Geplaatst: 5 februari 2018 Bij mij zijn ze allemaal boven. En ik heb zo de pest in dat ik de verkeerde stift heb gebruikt voor de naambordjes! GrrrrMaar goed, de opkomst was nog nooit zo groot! Quote
henkg Geplaatst: 5 februari 2018 Geplaatst: 5 februari 2018 Ik oogst de knoflook al. Huh?Alleen af en toe eentje, speciaal voor dat doel geplant in bloembakken.Het loof en vooral de stengel: fijngesneden, rauw, heerlijk. Pittige en heel frisse smaak in een salade, over een gebakken eitje, of -straks- om de aardappelpuree op te leuken.Echt de moeite waard om eens te proberen, met eentje. En dan liefst als de stengel nog wat groter en dikker is, maar ik kon niet wachten ...De 80 stuks in de volle grond moeten gewoon mooie bollen worden. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Spitskool Geplaatst: 5 februari 2018 Geplaatst: 5 februari 2018 Bij mij zijn alle tien de geplante knoflookteentjes niet opgekomen. Ik moet het dit seizoen bij de knoflookbieslook en de Kaapse knoflook houden. (Ook geen straf trouwens.) Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Ciska Geplaatst: 5 februari 2018 Geplaatst: 5 februari 2018 Als ik jou was had ik nog snel iets gekocht in de plaatselijke super en dat snel in de grond geduwd...nee heb je, ja kun je krijgen gewoon proberen. Quote
Spitskool Geplaatst: 5 februari 2018 Geplaatst: 5 februari 2018 Daar heb ik inderdaad aan gedacht Ciska. Alleen, ik twijfel nog een beetje of ik gewone supermarktknoflook tof genoeg vind voor mijn moestuin. (Haha! Dat klinkt veel arroganter dan ik het bedoel!) Misschien moet ik nog wat tenen tussen de artisjok en kardoenplanten drukken. Normaal komt er elk jaar bij de artisjok weer onsterfelijkheidskruid en Oost-Indische kers op, maar ik denk dat knoflook er nog prima tussen past qua ruimte. Heeft iemand enig idee of dat kwaad kan, die twee (knoflook en artisjok) door elkaar heen? Of zou Vera Greutink dit rommeltje goedkeuren? Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
appelvrouw Geplaatst: 5 februari 2018 Auteur Geplaatst: 5 februari 2018 Weet je zeker dat de knof het niet doet? Sommige soorten doen er erg lang over te verschijnen. Je kunt een check doen door er een op te graven om te kijken of er wortelvorming is. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 7 februari 2018 Geplaatst: 7 februari 2018 @spitskool ik ga ook gewoon voor supermarktknoflook hoor. Of nou ja. Turkse winkel knof dan om precies te zijn. Werkt prima Quote
Spitskool Geplaatst: 27 februari 2018 Geplaatst: 27 februari 2018 Tot mijn grote verbazing zag ik gisteren wat kleine sprietjes uit de aarde omhoog komen, tussen de mulchlaag door. Zo dapper. Mijn knoflook is dan toch nog - met wat vertraging - opgekomen. Heel erg blij mee! Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Patrijs Geplaatst: 27 februari 2018 Geplaatst: 27 februari 2018 Leuk he?Die knoflook die dapper doorgaat ondanks de vorst.Hier kwamen de laatste ook pas tijdens de eerste nachtvorst periode boven.Terwijl ik ze bijtijds gepoot had.Ik zie ze soms ( al veel te) hoog staan voor deze matige nachtvorst, ze krijgen dan ook op hun donder.Die van jouw zullen best nog een goede oogst gaan geven Quote De moestuin van Patrijs
wrc1 Geplaatst: 27 februari 2018 Geplaatst: 27 februari 2018 Met die vriestemperaturen s nachts en overdag kan dat geen kwaad voor mijn look ?? Ik heb ook winterui staan ? Gaan ze niet kapot vriezen ?? Quote
Patrijs Geplaatst: 27 februari 2018 Geplaatst: 27 februari 2018 Voor knoflook is vorst juist prima.Je plant in de herfst dieper dan planten in het voorjaar, wat ook gaat.De look staat nu boven en profiteert hiervan in het voorjaar.De kou stimuleert de bolvorming.Alleen als de look te hoog staat kan het loof bij (strenge) vorst beschadigd raken.Het kost dan weer energie om dat op te bouwen, wat ten koste van de opbrengst gaat.Maar het blijft gokken, vorig jaar had ik te laat geplant, maar door de zachte winter kwam het uiteindelijk toch goed uit.( Voor de ui is weer een ander topic) Quote De moestuin van Patrijs
gerbiepiep Geplaatst: 28 februari 2018 Geplaatst: 28 februari 2018 De knoflook was hier voor de vorst al aardig aan de gang met het loof, het meeste hangt nu slap en is wellicht kapot gevroren, ben benieuwd wat het nog gaat worden. Hebben ze wellicht baat bij een bergje koemest korrels als alles weer ontdooit is en de look wilt weer gaan groeien? Quote
Bit Geplaatst: 28 februari 2018 Geplaatst: 28 februari 2018 Nee.Knoflook gaat straks na de vorst vrolijk verder Quote
wrc1 Geplaatst: 7 maart 2018 Geplaatst: 7 maart 2018 Aan wat kan ik zien dat mijn look klaar is om te oogsten ? Ik heb ze half september gepoot en vroeg me dat af. Heb nog nooit eerder look gehad. Ik weet wel dat het rond mei/juni zal zijn maar wat zijn de tekenen ? Quote
Patrijs Geplaatst: 7 maart 2018 Geplaatst: 7 maart 2018 Je kan de knoflook oogsten als je er trek in hebt.Zelf vind ik verse groene knoflook niet te versmaden.Je eet de bol maar vooral de stengel/ blad.Als het loof deels verdroogd is kan je oogsten.Soms oogst ik eerder bij aantasting door roest/ schimmel of bij een natte periode.Oogst je laat dan krijg je prima look om weer uit te planten.Oogst je iets eerder dan zijn de kiemen voor volgend jaar niet goed ontwikkeld en krijg je culinair betere knoflook. Hier een stukje over de oogst: blog/Patrijs/13072016ii_b-6116.html Quote De moestuin van Patrijs
Ann123 Geplaatst: 7 maart 2018 Geplaatst: 7 maart 2018 Ik oogst ze pas als ze 'klaar' zijn maar nu is er op de markt hier Aillet te koop: jonge look zonder bol waarvan je de groene schacht eet. Moet erg lekker zijn. Volgend jaar zet ik meer look zodat ik in het voorjaar aillet kan oogsten. Quote
Patrijs Geplaatst: 7 maart 2018 Geplaatst: 7 maart 2018 Leuk Ann123, ik leer weer bij : aillet.Heb gelijk wat Franse recepten gezocht, binnenkort ga ik omelette-laillet-et-aux-asperges maken En weer on topic, voor de aillet gebruik ik de kleinste teentjes van de bol die ik apart hou en gedeeltelijk onder glas poot, zodat ze al vroeg leveren.Die kleintjes groeien toch niet uit tot mooie grote bollen. Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.