Ga naar inhoud

Knoflook ervaringen 2017-2018

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben geen knoflook expert maar er vallen mij een paar dingen op.

Zelf plant ik de knoflook niet aan het oppervlak maar op 10 cm diepte.

Ook hou ik een veel grotere plantafstand aan om het gewas sneller droog te hebben.

Als laatste heb ik geen rand om het perceel, ook om het luchtig te houden.

Ook worden hier in de polder knoflook op ruggen geteeld, klei is vaak erg nat in de winter.

Op de zandgrond doe ik dat niet, het droogt snel op en het is makkelijker schoffelen als de grond gelijk is.

Maar als laatste opmerking, als roest komt, komt het. Zo zag ik dit jaar overal de lava's aangetast.

Vorig jaar had ik er ook veel last van en zat het bijv. ook in het gras.

Zelf neem ik geen chemische maatregelen maar neem mijn verlies.

Geplaatst:

Ik heb zelf ook veel last van roest ieder jaar weer.

Ik heb zelfs contact gehad met een knoflook

teler.

Hij vertelde mij al dat op een moestuin complex het bijna onmogelijk is om geen roest op je knoflook te hebben.

De roest kan van kilometers ver komen en blijft zich steeds verspreiden.

Als iemand het op zijn winterprei heeft is de kans weer groot dat het op jou knoflook komt die je in oktober/november poot.

Zo blijft het een cirkel.

Zelf heb ik dit jaar knoflook met een warmte bad genomen,maar ik heb enkel 1 fout gemaakt.

Ik had er een net over gedaan waardoor ze niet goed droogde en toen is toch de roest ingeslagen,een ander ras had wel minder dus toch minder vatbaar.

Ik ga er straks heen en zal dan een foto plaatsen welke nu het minste heeft.

Ik heb dit jaar ook prei gevonden die resistant moet zijn tegen roest.

Ik ben benieuwd.

Geplaatst:

@advanbrunschot, als je langer wacht gaan de bollen waarschijnlijk wegschimmelen. Op je beelden zijn ook al veel van die zwarte schimmelvlekken te zien, het was hoge tijd ze eruit te doen. Het is eerder in je teeltcyclus misgegaan, er valt nu weinig meer te repareren. Zorg dat ze goed drogen, maar ja, 3 cm is erg klein.

Ook als je roest krijgt kunnen de bollen wel wat groter worden. Was het erg droog daar? Dan wil het ook niet goed groeien.

Bij mij is het ras Wonha mislukt; veel te klein gebleven. Die kwamen pas in Maart boven, en heel snel verwelkten ze al weer. Andere rassen die in herfst al loof maakten gaan goed. Maart - April - Mei is hier kurkdroog, ik denk dat die Wonha gebaat is bij een klimaat met een natter voorjaar als het dan nog haast alles moet doen. Die Wonha ga ik niet weer poten.

Geplaatst:

Vanavond ga ik tagine maken, en daar hoort zeker knoflook in.

Dus vandaag maar de eerste geoogst.

Het werd de eerste op de hoek, een middelmaat qua grote.

De grootste laat ik nog even gaan, en goed afrijpen, want daar moet ook mijn nieuwe pootgoed vandaan komen.

2018-06-16-1246541529154103.12

2018-06-16-1221301529154114.13

Geplaatst:

Ik heb vandaag alle knoflook eraf gehaald.

Het leek wel de sahara.. Jeetje wat een roest dit jaar zijn de knollen zeer verschillend van groot tot heel klein.

Als ze maar lekker zijn!

Ik heb de meeste roest eraf gehaal en ze opgeschoond om te drogen.

Daarna vlecht ik ze wel.

20180616154055HDR16751529158285.jpg2018061615410962911529158185.jpg

Geplaatst:

Ik ben niet bekend met roest maar ik zag dat een paar bollen op het loof zat. Heb overigens geoogst omdat het kweekgras het overnam.

Die met roest zijn die niet goed?56e2a237da43f831298c84e369c23235.jpg

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Die zijn prima.

Een lichte roestbesmetting zoals bij jou heb je al snel.

Je had ze nog een week of twee kunnen laten staan, om ze helemaal oogst klaar te hebben.

Maar dan had je de kweek even moeten knippen en scheren om de knoflook luchtig te houden.

Geplaatst:

Roest is heel vaak ter sprake gekomen. Mooi groen loof is nodig om tot goede bolvorming te komen, of het nou om sneeuwklokjes, narcissen of knoflook gaat. Als het loof wordt aangetast worden de bollen minder groot.

Je hebt bij knoflook altijd wel roest in het eindstadium, op een volkstuincomplex waart die schimmel altijd wel rond, misschien niet op afgelegen plekken waar nooit knoflook of prei wordt verbouwd.

Van sproeien met natriumbicarbonaat, wat ik heb gedaan, heb ik geen effect gezien, of het moet zijn dat ze wat beter zijn doorgegroeid ondanks de roest, dat zou kunnen, maar de roest ontwikkelde zich even snel. Twee knoflookplanten had ik niet besproeid, en die waren niet slechter af, waren wel wat kleiner, of waren ze dat toch al? Dat weet ik niet meer.

Geplaatst:

Wij hebben dit jaar een behoorlijk droog jaar gehad en heb tot nog toe geen roest kunnen ontdekken in mijn knoflook (klopklopklop). Andere jaren had ik daar nu echt al wel last (tot veel last) van en moest ik nu ook al gaan oogsten.

Geplaatst: (aangepast)

Vandaag heb ik de knoflookbollen schoongemaakt, schimmel en roest zo veel mogelijk weggeveegd. Ze liggen nu te drogen in een bak op het balkon. Ik ga in oktober dit jaar een nieuwe poging wagen, 10 cm diep en op ruggen.

DSC0154098541529611491.jpg

aangepast door Gast
Geplaatst:

Afgelopen jaar is een gedeelte van het volkstuin complex afgestoten. Daar heb ik van het voorjaar overheen gestruikeld en kwam ik jo ge prei tegen.

Die heb ik uit de grond gehaald en in mijn tuin gezet.

Nu kwam ik vandaag en zijn DE stengels omgekat.

Dus geen prei maar ui, dacht ik.

Bij het eruit halen zag ik dat het knoflook was.

Ik vind ze erg flauw van smaak.

Wat kan ik hier nu nog mee? In oktober in de grond zetten en kijken of er iets moois uitkomt? Of toch opeten?2018062411092318221529858020.jpg2018062411091351421529858023.jpg

Geplaatst:

Ondanks mijn ervaring in moestuinieren kom ik regelmatig dingen tegen waarbij ik denk:

Hë, wat is dit?

jo ge prei

DE stengels omgekat

Het zou kunnen dat ik veel minder weet dan ik denk, of, die ellendige autocorrectie staat aan.

Zeg het maar....

Geplaatst:

Smaakt het niet naar knoflook, Plotiemoos? Als je kunt ruiken en proeven kan er toch weinig misverstand bestaan over wel of geen knoflook. De vorm van die teentjes vind ik een beetje merkwaardig voor knoflook.

Er zijn meer van deze plantjes? Bollen dan niet opbreken als je later wilt poten, want dat doe je pas op het laatste moment. Bij knoflook tenminste.

Geplaatst:

Toen ik ze in de grond zette, waren het precies Prei plantjes. Daarom had ik ook totaal niet door dat het wat anders kon wezen.

En nu ineens die bolletjes..

Normaal hoef ik knoflook maar te oogsten en in de auto te leggen en de hele auto ruikt naar knoflook en die ervaring heb ik nu totaal niet.

En omgekat is autocorrect, ik bedoel omgeknakt zoals uien doen. Dat ken ik dan weer niet van de knoflook. Die blijven bij mij altijd fier overeind staan.

En de bollen haal ik eigenlijk altijd uit elkaar als ik ze oogst en de twee grootste gaan in oktober altijd de grond in en ze doen het elk jaar weer.

Wel heb ik grote knoflook. Op de tuin noemen ze het Amerikaanse knoflook en Australische knoflook. Maar of dat de officiële benaming is weet ik niet.

Deze bollen zijn klein. Als in Nederlandse supermarkt knoflook.

Geplaatst:

Ik volg Robo met oerprei.

Knoflook is hier minder groot of vorig jaar, zat weer terug helemaal onder de roest. Nochtans is de roest pas later gekomen dan vorig jaar dus wel bizar. Misschien had ik de knoflook wat meer water moeten geven en heeft ie te veel last gehad van de droogte. Mei en juni zijn hier namelijk extreem droog, zelfs vergeleken tegenover vorig jaar nog een pak droger.

Geplaatst:

De Violettas heb ik er nu haast allemaal uit. Veel roest, maar grotere bollen als vorig jaar, 5 tot 6 cm in doorsnee gemiddeld, maar ook 7 cm komt voor. Het meeste hangt al te drogen, dit zijn een paar van de laatste bollen die ik vandaag heb thuisgebracht. De Violetta is roestgevoelig, maar is wel een lekkere knoflook, dus die hou ik toch maar aan.

41210731200_a402838609_o.jpg

De andere soorten mogen nog even blijven staan, die hebben minder roest.

Geplaatst:
ik denk dat het oerprei is, familie

Het is inderdaad oerprei.

Ik ben even wezen googlelen en het mysterie is opgelost.

Jammer dat ik ze als knoflook heb behandeld, dus te laat voor de stengels.

De bolletjes gaan vanavond in de kippensoep.

Ik heb nog een rij staan op de tuin en ik wil zeker de oerprei op de tuin houden. Dus die gaan na het oogsten op een mooie plek in de tuin.

Geplaatst:

Met kleine bollen kun je toch wel grote bollen telen! Vandaag een paar Pskem bollen eruit gehaald, dat ras groeide hier goed. De pootbollen waren maar 3½ cm in doorsnee geweest, van wat ik eruit haal is de grootste 7 cm! Het kan dus wel; van zo'n bolletje rechts op de foto naar zo'n bol links.

Het bolletje rechts is trouwens Wonha, die kwamen niet op gang bij mij, zijn allemaal klein gebleven, maar wel mooie bolletjes om te zien.

43049290141_541fd0ba94_o.jpg

Geplaatst:

Ik heb ook Pskem (van levenvanhetland.nl) geplant, heb echter kleine bollen vergelijkbaar met de bol rechts op de foto.

En dat terwijl ik toch ook op Friese klei teel

Geplaatst:

De bolletjes in de bloemknop heten bulbines. Broedbolletjes noemen we de bolletjes die o.a. bij de oerprei en olifantenknoflook in de grond groeien naast de tenen.

De bulbines kun je straks bv uitzaaien en dan volgend jaar uitpoten en dan kan je het jaar erop daar weer knoflook van oogsten. Maar ze zijn ook erg lekker in de sla of bij de augurken e.d. in de inmaak.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...