Ga naar inhoud

Teeltwedstrijd 2018: Ui Exhibition

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De mijne zagen er niet echt goed uit, eerste blad is al weg en tweede grote stengel begint ook al te vergelen. Heb ze nu verplant aangezien ze naast te warm ook te klein stonden. Voor verplanting zag het er zo uit: ui-exhibition-86811520795086.jpg

Ik heb duidelijk te vroeg gezaaid aangezien ik niet de omstandigheden kan geven die ze wensen. Volgend jaar probeer ik misschien opnieuw uien te zaaien maar dan pas in maart.

Geplaatst:

Hier iel en bleek en wat gelig. Niet echt een winnaars ui maar meer een uitje met een pgbeetje .

Gisteren afgehard in de kas en vandaag gepoot in de volle grond.

Daarnaast had ik nog wat wedstrijd zaadjes die heb ik ook in de volle grond gepoot.

Op naar de ui 2.0

Geplaatst:

Spijtig, spijtig.....

Zijn er ook nog succesverhalen? Een aantal deelnemers zijn verdacht stil hier en laten zich, is mijn indruk, niet in hun kaarten kijken.

Geplaatst:

Ik heb in 2 sessies gezaaid, op 25 jan en 19 febr. Beide keren in de woonkamer achter een raam op het westen. Gemiddelde grondtemperatuur 21 gr. Nadat de zaailingen enkele cm groot waren, verhuisden ze naar de berging onder een ledlamp van Ikea, grondtemperatuur ca 11 gr. Van de 15 zaden zijn er 12 uit aan het groeien tot de 12 winnende uien, tenminste dat hoop ik.

Vandaag heb ik in de moestuin het bed bewerkt waar ik ze over ca 2 weken in wil gaan verplanten.

750964284971520806582.jpg

750964386931520806588.jpg

Geplaatst:

Gezaaid op 10 jan en op 13 feb. Geen verschil te zien. Vandaag verspeend. Na het komende koude weekeinde gaan ze van de badkamer naar de koude bak. Nu mogen ze een paar daagjes bekomen van de schrik (van het verspenen).

2018031214211342111520863971.jpg

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ze groeien uit de kweekkast. Maar ik durf ze er niet uit te halen want ik heb drie poezenbeesten die daar ook van eten. Misschien iets op verzinnen. Binnenkort ga ik ze afharden en dan doe ik een deel in de moestuin en een paar in een grote bak in de voortuin. Risico spreiden. Maar goed, dit weekend weer vorst zag ik dus maar even wachten nog.

Op de foto zie je trouwens ook andere ui en prei en drie peperplanten die ook uit de kast moeten binnenkort. Moet al bloempjes verwijderen. De poezen knabbelen ook aan de peperplanten.

0A53349D-EB24-4077-A5F0-1A70E8A1794679261520870588.jpeg5820A733-92E1-4066-8492-62EB1572463377661520870587.jpeg

Geplaatst:

Nou zeg. Staan mijn wedstrijduien dus inmiddels in de koude kas, maar komen we as zondag dus waarschijnlijk nauwelijks boven 0. Ga ik toch maar weer aan de sleep. Vrijdag maar even ophalen en die dip ontwijken. Dingen gaan er niet dood van, vast niet, maar ja. wedstrijd he

Geplaatst:

Bij staan ook 12 zaailingen buiten. (iets minder, ze hebben het niet allemaal overleefd)

Heb er nog in ieder geval 2 binnen staan... want er zijn er nog 2 uit dat bakje die zouden kunnen ontkiemen.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Geplaatst:

Moet ik jullie weer naar binnen halen vanwege op komst zijnde nachtvorst? Vroeg ik mezelf af in de grote kas, waar de vorst waarschijnlijk niet binnen komt.

De uien antwoordden alle 19 in koor: wij willen hier blijven, het gaat wel lukken, we zijn al best een beetje afgehard.

Dat komt goed uit concludeerde ik, ik had al helemaal geen zin om jullie weer mee naar huis te nemen.

DSCN306797261520982649.JPG

Geplaatst:

Vandaag de zaadjes uit de vermuciliet gepeuterd en in potgrond met wat zand gedaan... geen idee of het wat gaat doen, maar ik ga er gewoon voor! Ui Rioja de nort is na deze methode ook opgekomen, dus fingers crossed!

Ik heb ze ook maar van plek veranderd. Ze staan nu voor een hoog raam vol in de zon. De oude plek overigens ook, maar ja... hoop doet leven

bd93f68368054f5452618c2a4f409ba6.jpg

Die direct al in de potgrond zaten, staan buiten op de patio onder een dekentje van gras. Kan ook het verschil niet meer zien wat wat is eigenlijk

Geplaatst:

Ik moet jullie eerlijk bekennen dat ik nog niet begonnen ben... ik wil het eigenlijk gelijk in de vollegrond proberen. Afgelopen weekend dacht ik “dit is het moment”...

Maar als ik nu de temperaturen zie voor het komende weekend, ben ik weer een beetje blij dat de zaden nog niet in de grond zitten

Ook voor privé vragen beschikbaar! https://www.dutchgardenseeds.com en voor (biologische) zaden natuurlijk..

Geplaatst:
ik wil het eigenlijk gelijk in de vollegrond proberen.

Wat is het idee daarachter?

Gewoon benieuwd naar jullie tactieken

'Keep your friends close, but your enemies closer'

(mijn eigen uien zijn trouwens vergelijkbaar met die van HuubvG)

Geplaatst:

Ze hebben een paar dagen buiten gestaan, maar inderdaad met de vorst toch maar weer even binnen gezet.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Geplaatst:

Gisteren heb ik ook maar de uien opgehaald uit de koude NME kas en thuis verdeeld over twee vensterbanken op het zuiden (ze staan immers nu in P9 potten met schotels dus passen niet meer in één vensterbank). Eén daarvan heeft er een TL boven hangen met tijdschakelaar. Dat is dan meteen een proefje.

Het wordt er niet warmer dan 16°C overdag en in de nacht minder warm, koud zelfs, zo'n 8°C. Dit dankzij de ventilatieroosters boven de ramen. Dus ze kunnen daar nog wel een tijdje vertoeven.

Geplaatst:

Hier gaat het allemaal naar wens. 20 zaden gezaaid in mijn eigen zaaigrond en 19 zijn er uit gekomen. Inmiddels staan ze in de kas, ook tijdens de vorstperiode van de laatste dagen en hier hebben ze niets van geleden. Ze blijven nog even in de kas, elk potje moet nog een korreltje of 3 langzaamwerkende meststof van de action krijgen en misschien gaan ze nog in een P9 potje.

Gr. Jeroen b8df371057d3f9ef14bce364ec56f0cd.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...