Gitta Geplaatst: 28 september 2024 Geplaatst: 28 september 2024 Onze chilisaus is ook bijna op. Ik ga dit eens proberen. Quote
Rookie Geplaatst: 28 september 2024 Geplaatst: 28 september 2024 Op 23-1-2018 om 11:10, appelvrouw zei: Dank je wel Henk. Zou je zoiets nu ook met gedroogde pepers kunnen maken? @appelvrouw Heb je die gedroogde pepers nog tot leven kunnen wekken? Heb je dat gewoon in water gedaan? Ik heb ook nog een heleboel gedroogde pepers liggen en ik wil dit recept wel eens proberen. Quote
Arja Geplaatst: 28 september 2024 Geplaatst: 28 september 2024 Vraagje: wat is eigenlijk de reden dat chilisaus dik gemaakt wordt met allesbinder of maizena? Quote
Dahli Geplaatst: 28 september 2024 Geplaatst: 28 september 2024 @Arja ik doe het ietsjes, dat binden. Omdat het dan net wat lekkerder ‘loopt’ of er juist minder afloopt. Smeert fijner als je het bijvoorbeeld op een broodje kaas doet. En blijft dan wat lekkerder ‘hangen’ aan het eten wat je er doorheen haalt 😃. Voor mij is dat de enige reden. 2 Quote
Mellie Geplaatst: 28 september 2024 Geplaatst: 28 september 2024 Omdat het anders te dun en vloeibaar is. Een waterige ketchup is ook niet lekker. Daar dip je minder fijn in en je hebt een heel ander mondgevoel. 1 1 Quote
Erny Geplaatst: 28 september 2024 Geplaatst: 28 september 2024 @Arja Als je de chilisaus gebruikt om soepen, sauzen, stoofpotten e.d. op smaak te maken hoeft deze niet "lobbig" te zijn maar kan wat vloeibaarder blijven. Maar voor dip en smeer inderdaad wat @Mellie en @Dahli zeggen. 😋 1 1 Quote
woldistel Geplaatst: 27 november 2024 Geplaatst: 27 november 2024 Op 15-7-2024 om 17:23, Dahli zei: Gisteren heb ik mango hot saus gemaakt met Mme Jeanettes. Hij is echt verrukkelijk! (200 gr mango, 200 ml appelazijn, 3 grote tenen knoflook, 100 ml water, 100 gr ui, 65 gr suiker, halve theelepel zout, duimpje gember, halve gele paprika, 1/4 winterwortel en 2,5 Mme Jeanettes). Kleine proefbatch, leverde halve liter saus op (na inkoken). Dit recept heb ik vandaag min of meer gebruikt om een lekkere hete saus te maken van de pepers die ik even geleden in de diepvries heb gekwakt. Maar dan twee keer de hoeveelheid en geen wortel, gember en paprika. Lekker heet, maar heel snel weer weg. Het is natuurlijk lastig om in te schatten hoe heet iets gaat worden. Maar alle pepers die ik gebruikt heb, zijn beneden Habanero of Mme Jeanette qua heet. Morgen maar eens kijken hoe lobbig het resultaat is na afkoelen. Wordt het flesje of potje? 😀 2 Quote
woldistel Geplaatst: 27 november 2024 Geplaatst: 27 november 2024 En dan vergeet ik te zeggen dat ik tijdens het afkoelen al moeite heb om niet de hele tijd een lepeltje te nemen, zo lekker 😬 3 Quote
Dahli Geplaatst: 27 november 2024 Geplaatst: 27 november 2024 4 minuten geleden, woldistel zei: hoe lobbig het resultaat is na afkoelen Als ik me goed herinner, heb ik de saus na het deels inkoken pas grof gepureerd. De wortel en paprika geven denk ik daarbij wel net iets meer substantie na het pureren. Hoop dat het een beetje is ingedikt na het afkoelen, dat eet net iets lekkerder vind ik. Smaak is echt lekker vind ik door de mango en Mme Jeanette is zelf ook mede bepalend voor hitte en smaak. Ben benieuwd welke pepers jij hebt gebruikt. Komend seizoen ga ik aantal van jouw soorten kweken 😃. Juist die andere smaken, daar verheug ik me nu al op! 2 Quote
woldistel Geplaatst: 27 november 2024 Geplaatst: 27 november 2024 @Dahli ik heb het andersom gedaan, n.a.v. meneer chilimadness, die pureert voor het koken, terwijl de peppergeeks vooral eerst koken en dan pureren. Ik vermoed dat dat voor de meeste mensen ook potàtoes, potátoes is, tenzij je een heel goed smaak/reuk vermogen hebt. Pepers die in mijn mix zitten zijn de Sugar rush ( stripey, peach, cream), aji pinapple, blended lemon, habanada en nog wat wat geel of oranje afrijpt. Het ruikt en smaakt in ieder geval heel lekker. En speciaal voor de rest van die ingevroren pepermix heb ik ook een verse ananas gekocht. Voor nog een lekkere pepersausmix. 1 Quote
Dahli Geplaatst: 27 november 2024 Geplaatst: 27 november 2024 @woldistel die verschillende momenten van pureren vielen mij ook op bij de verschillende recepten. De enige reden waarom ik pas achteraf pureer is omdat gepureerd koken van die gloeiend hete ‘blobs’ geeft, en voor mijn gevoel eerder aanbrandt. Het is denk ik gewoon een persoonlijke voorkeur. Die sugar rushes daar ben ik zeeeer benieuwd naar, lijken me heerlijk. Ben benieuwd wat je uiteindelijk na afkoelen en een paar dagen staan, van de smaak vindt. Oh, met ananas, lijkt me ook heerlijk! 3 Quote
woldistel Geplaatst: 28 november 2024 Geplaatst: 28 november 2024 Dat "blobben" doet het inderdaad, maar ik hou de deksel er grotendeels op en het staat net tegen de kook aan, dus al met al valt het wel mee. 4 Quote
Dahli Geplaatst: 28 november 2024 Geplaatst: 28 november 2024 @woldistel Ziet er mooi uit! Mooi dik ook 😃. 1 Quote
woldistel Geplaatst: 30 november 2024 Geplaatst: 30 november 2024 Inmiddels ook volgens hetzelfde recept gemaakt met een verse ananas. Ik denk dat ik de mango lekkerder vind. (don't worry, die ananas komt ook wel op 🤪) Met verse ananas lijkt de smaak wat vlak. Kan best zijn dat het met een blikje ananas beter is. 2 1 Quote
Mellie Geplaatst: 5 december 2024 Geplaatst: 5 december 2024 Ik heb zo’n visioen ineens dat zo’n chilisaus met gedroogde en geweekte pepers vast ook heel lekker is. Heel vol van smaak vermoed ik. Zal ik daarvoor nog een oogst opofferen… heb ik daar zin in. Hmmmm…En dan misschien met ananas uit blik of gouwe oude mango dat zeker lekker is? 2 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 31 december 2024 Geplaatst: 31 december 2024 Peppadew-saus-voor-watjes! 8 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 31 december 2024 Geplaatst: 31 december 2024 Lijkt er wel op! Mijn vorige batch is echt te pittig. Die heb ik tijdens het maken nog wel verdund (qua pittigheid ) maar is nog steeds te heftig voor ons hoor. Dat kan wel door gerechten ofzo, maar niet om lekker je tosti of loempia in te dopen. Daar zitten ook cayennes door. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.