Peter v/d Breevaart Geplaatst: 4 mei 2018 Geplaatst: 4 mei 2018 Vandaag sla en bloemkool geplant en rode klaver gezaaid. Benieuwd wat eruit komt! Zaden kopen? | Bestel! bij Moestuinland.nl
donaldk Geplaatst: 4 mei 2018 Geplaatst: 4 mei 2018 Dat is mooie van Vlaanderen, hele jaar door gratis compost. Hier hoogstens een dag per jaar en dan heb ik geen vervoer, dus ik zit alid zonder. Buxus mot en of -schimmel heeft toegeslagen? Ik heb de 40-50% van aardbeiplantjes opgepot, meestal 3 per 9,2L pot (Kreuwel KC 27 uit mijn hoofd), maar daar ben ik zo'n beetje doorheen en tafel in kasje staat ook helemaal vol. Tot nu toe 12 of 14 potjes, of was het 17, heel veel in ieder geval. Planten zitten wel flink in de luis en een aardbeitje had een klodder spuug eromheen. Ook nog een AH moestuintje cherrytomaat (een zaadje in zakje) en drie komkommer zaadjes van de AH actie gezaaid. Weet iemand eigenlijk welke komkommersoort ze dit jaar leverden? In het verleden stond er netjes alle soort en leverancier info op de verpakking nu niet meer, algemeen tekstje voor alle moestuintjes hetzelfde, https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Amrutten Geplaatst: 5 mei 2018 Geplaatst: 5 mei 2018 Aardappelen gedeeltelijk gemulched. Gedeeltelijk omdat niet alle aardappelen al voldoende boven de grond staan, en de mulch was op. 3 soorten voorgezaaide bonen geplant: Helda, stoksnijboon, Mechelse tros, stokspercieboon en borlotti struikboon. Enkele zonnebloemen geplant. Groene asperges geoogst. En omdat meneer niet aanwezig is, mag ik die helemaal alleen opeten
Kibas Geplaatst: 5 mei 2018 Geplaatst: 5 mei 2018 - 330 slakken geraapt- Paardenbloemwortel geoogst om koffie van te maken- Ruim 1 meter lange witte asperges geoogst (staan onder een hoge ton)- 18 kroppen winterandijvie geoogst- En veel reguliere zaken die minder interessant zijn om te melden.
Charly Geplaatst: 5 mei 2018 Geplaatst: 5 mei 2018 - 330 slakken geraapt- Paardenbloemwortel geoogst om koffie van te maken. Die slakken!!!Maar wat ik wilde vragen: blij met je paardenbloemwortelkoffie? Of is het een experiment? Staat ook nog op mijn lijstje voor ‘ooit’. Hier eindelijk alle tomaten in de grond gezet. Hoogste tijd, ze waren echt klaar in hun bakjes. Nu mogen ze lekker voluit! wees bevriend met kleine dingen
Spitskool Geplaatst: 5 mei 2018 Geplaatst: 5 mei 2018 Onkruid, onkruid, onkruid en onkruid wieden. Dat deed ik vandaag. Oh, en ander achterstallig onderhoud (potten stapelen en opbergen) minder achterstallig maken. Met dat mooie weer waren die taken iets minder erg. Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
roeier Geplaatst: 5 mei 2018 Geplaatst: 5 mei 2018 Gezeten, kopje koffie genomen, van het uitzicht genoten... Moet ook gebeuren.Grazende koeien op de achtergrond. De weilanden kleuren nu mooi geel en rood.
pippi Geplaatst: 5 mei 2018 Geplaatst: 5 mei 2018 Roeier, wat is dat toch heerlijk he? Ik mag ook graag even gaan zitten en uitkijken over mijn landerijen. Achter mijn volkstuintje loopt een sloot en daarachter is een weiland waar paarden en varkens lopen, mooi uitzicht heb ik ook. Ik ben zo blij dat ik aan deze kant van het complex zit, want mijn overburen kijken uit op akkers waar aardappels worden geteeld en, als de wind ongunstig staat, krijgen ze een paar keer per jaar een aangewaaide lading gif als die boer aan het sproeien slaat. Ik heb vandaag zoonlief aan het werk gezet om alle bonenstaken de grond in te duwen. Vorig jaar zijn alle drie mijn bonenconstructies na een paar zomerstormen uiteindelijk omgewaaid, dat overkomt me niet nog een keer. Commentaar van tuinburen (van die forse mannen) was toen van "Je moet er ook met je hele gewicht aan gaan hangen als je ze in de grond zet." Ja, hallo, dat had ik ook gedaan met mijn 54 kilo. Maar nu staan ze mokerdiep in de grond, ha! Die waaien niet meer om! Zoon heeft niet zoveel met die tuin, volgens mij vooral door een traumatische ervaring toen hij een jaar of 7 was. Toen hadden allebei de kinders een eigen stukje grond in de achtertuin, hij zaaide daar groente en had daar best plezier in. Maar Oma heeft tijdens het oppassen een keer 'onkruid gewied' in de tuin en toen al zijn worteltjes uit de grond getrokken. Is daarna nooit meer goed gekomen met zoon en moestuinieren. Maar vandaag tijdens het rusten na gedane arbeid en uitkijkend over de tuin en de buurtuinen zei hij uit zichzelf dat het toch wel iets had. En dat mijn tuin leuker en mooier was dan die andere tuinen (ja, die van mij staat al echt bommievol planten en ik heb charmante houtsnipperpaadjes, buren hebben planken of tegels of niks). En dat hij misschien ooit, als hij tijd en ruimte had, toch wel weer wat groente zou willen telen. Ik vond het fijn om te horen.
laen Geplaatst: 5 mei 2018 Geplaatst: 5 mei 2018 Deel achter een buxushaagje vrij gemaakt en 2 zonnebloemen die al de juiste hoogte hadden verplant vanuit pot. Dat is een handig stuk: die kunnen er theoretisch tussen het gaas en wat oude schrikdraad rechtop blijven staan. Stuk of 7 lupines (blauwe smalbladige en zoete witte) verplant.. als die bloeien zal ik een foto plaatsen . Met m'n zoon bij de hovenier een extreem grote pompoensoort (100+ kg, wow), wat bietjes en rammenas zaad gekocht. De laatste wil ik gaan testen om wat kale plekken in het gazon ..zeg maar gewoon compacte grond heuvels.. los te maken. En daarna samen op de zitmaaier in de laagste versnelling rond rijden, daar was een 14 maanden oude dreumes aan het glunderen .
Kibas Geplaatst: 5 mei 2018 Geplaatst: 5 mei 2018 Maar wat ik wilde vragen: blij met je paardenbloemwortelkoffie? Of is het een experiment? Staat ook nog op mijn lijstje voor ‘ooit’. Mijn tuinhulpt maakt het al jarenlang. Vindt het lekkerder dan gewone koffie, en nog gezond ook. Hij vertelde het me gisteren, dus ik ga nu gelijk experimenteren De wortels schoonmaken en drogen. Dan in de oven, afhankelijk van de dikte een kwartier op 120 graden, maar tussendoor even controleren. Als het goed gaat, is het nog niet zwart (verbrand) en kun je het verpulveren en opbergen. Even het poeder met water koken als je de koffie maakt. Soort instant-koffie dus. Dit is wat hij me gisteren vertelde. Vanmiddag een groot deel van een stevige kolentunnel gebouwd. Binnenkort af maken.En het wilgenwater staat nu te trekken om te gebruiken als 'stekpoeder' voor de eeuwig moes.
Amrutten Geplaatst: 6 mei 2018 Geplaatst: 6 mei 2018 Gierst in de volle grond gezaaid. Ik had dit spul ook al thuis gezaaid de afgelopen maanden. Op allerlei manieren, deno, in pot, afgedekt, niet afgedekt, binnen , buiten. Nada niks geworden. Eens afwachten of het in de volle grond wel lukt. Spinazie rondzaad, 3 rijtjes. Tagetes en klein bloemige goudsbloem, cosmea en zonnebloemen geplant. Van een medetunier, die rabarber kwam oogsten de bladeren hiervan gekregen.Maak ik gier van voor mest en bestrijding van luis. Asperge geoogst.
waterman Geplaatst: 6 mei 2018 Geplaatst: 6 mei 2018 Vanmorgen mijn buxussen een spuitbeurt gegeven tegen die dekselse buxusmotten. En stekken genomen van ilex crenata die, bij definitieve uitval van de buxussen, hen zullen vervangen.
RobN Geplaatst: 6 mei 2018 Geplaatst: 6 mei 2018 Weer 2 meter onkruidvrij gemaakt. En beplant met spitskool en broccoli. De groene container inmiddels bijna helemaal gevuld met kweekgras, paardebloem wortel, distelwortels,.boterbloem en straatgras. Wat een bende en rotwerk maar hopelijk ga ik deze strijd winnen dit jaar.Ook nog wat sla uitgepoot , en bij de kolen gemulched met compost. Tevens alle sla en kool voorzien van koffieprut tegen de slakken. Onkruidmanager 1.0
simonvb Geplaatst: 6 mei 2018 Geplaatst: 6 mei 2018 Opnieuw broccoli en spitskool gezaaid, de uitgeplantte waren opgegeten door de slakken.yacon, crosne en grote physalis uitgeplant in volle grond. Verder nog wat wortelen bijgezaaid en radijzen en rabarber geoogst.
Carina1966 Geplaatst: 6 mei 2018 Geplaatst: 6 mei 2018 Ik heb uien en knolselderij uitgeplant. Beetje onkruid gewied. En een konijnenhol dichtgemaakt. Ik ga morgenavond kijken of het nog dicht is. Ik heb ook de netten van de erwten en de knoflook gehaald. Morgen kijken of ik daar vraat zie. Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA
Carina1966 Geplaatst: 7 mei 2018 Geplaatst: 7 mei 2018 Goed, vandaan ben ik na mijn werk dus gaan kijken. Vandaag was het gat weer open. Ik heb het dicht gemaakt. Morgen ga ik weer kijken en maak ik het eventueel weer dicht. En ik ga er toch ook maar weer wat kattendrollen leggen. Moet niet zo zijn dat ze er een nest gaan maken. Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA
pippi Geplaatst: 7 mei 2018 Geplaatst: 7 mei 2018 Goed, vandaan ben ik na mijn werk dus gaan kijken. Vandaag was het gat weer open. Ik heb het dicht gemaakt. Morgen ga ik weer kijken en maak ik het eventueel weer dicht. En ik ga er toch ook maar weer wat kattendrollen leggen. Moet niet zo zijn dat ze er een nest gaan maken. Misschien liggen er al babykonijntjes in dat hol. Ik zou het gewoon met rust laten. Het maakt voor vraat in je tuin echt niet uit of er konijnen midden in je tuin wonen of op 50 meter afstand. Je groente eventueel beschermen met netten is verstandiger en diervriendelijker.
Carina1966 Geplaatst: 7 mei 2018 Geplaatst: 7 mei 2018 Een konijnenhol met jongen wordt elke keer dichtgemaakt. Dit was een ondiepe gang. Nou ja, zo’n 30cm schuin naar beneden in mijn knoflookbed. En het was open. Ik denk dat het een konijn is geweest die op zoek is naar een plek om haar jongen in de krijgen. Lagen trouwens ook helemaal geen keutels bij. Maar ja, afdekken kan ik wel doen, met net, maar het hol zit in het bed dus dat heeft geen zin. Er zat een gat in het net dat erop zat. Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA
Spitskool Geplaatst: 8 mei 2018 Geplaatst: 8 mei 2018 Ik heb altijd een familie ratten in de tuin die ik niet weg krijg. Hun holletjes herken ik inmiddels uit duizenden. Weet je zeker dat het een konijnenhol is? (https://www.google.nl/search?safe=off&rlz=1C1EJFA_enNL780NL780&biw=1744&bih=863&tbm=isch&sa=1&ei=WUPxWpWzN4j8UOWQrcgN&q=+rattenhol&oq=+rattenhol&gs_l=img.3..0i67k1l2j0l2j0i7i30k1j0i30k1j0i5i30k1j0i24k1l3.2448.2448.0.2665.1.1.0.0.0.0.78.78.1.1.0....0...1c.1.64.img..0.1.77....0.SlDZ0eg6L4Q) On topic: in hoop vanavond na werk wat van het spul dat aan het afharden is, uit te planten in de tuin. Dan kan ik daarna beginnen met de volgende afhardronde van vensterbankspul. Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Carina1966 Geplaatst: 8 mei 2018 Geplaatst: 8 mei 2018 Nou ja, helemaal zeker weet ik het niet, maar we hebben wel veel overlast van konijnen hier. Voor mijn tuinhek lagen wel keutels. Maar ja, ratten zijn er ook. Ik zal als het hol terug komt wel een foto maken. Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA
Mw Tralala Geplaatst: 8 mei 2018 Geplaatst: 8 mei 2018 Hetzelfde als iedere dag; rondje klimmende winde uitsteken. De aanhouder wint zeggen ze...
RobO Geplaatst: 8 mei 2018 Geplaatst: 8 mei 2018 helaas, de winde win(d)t hier...van alles uitgeplant en beschermd, kas gewit, geschoffeld, water gegeven en druppelsysteem uitgebreid naar de komkommers en tomaat
Carina1966 Geplaatst: 8 mei 2018 Geplaatst: 8 mei 2018 Ik ben alleen gaan kijken of het hol er weer zat. En tot nu toe niet. Morgen ga ik weer kijken.Ik heb wel even wat water gegeven. En ik heb het net van de tuinbonen gehaald zodat de bijen er in elk geval bij kunnen. En dat ging vorig jaar ook prima zonder net. Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA
Waaslander Geplaatst: 8 mei 2018 Geplaatst: 8 mei 2018 Wat eetbare planten aan de zijkant van de oprit geplaatst.-yakonSuikerwortel-honingbes-blauwe bes- chineese bieslook- bloedzuring- bonte venkel- look zonder look- oerprei- egiptische ui- thijm- citroen thijm-Nieuw zeelandse spinazie- citroenkruid Stond hier allen al een tijdje in potten maar eindelijk uitgeplant . Van het meeste 1 plant zal wel groeien in de loop van de jaren. Tot 2 jaar geleden was deze strook enkel voor de sier . Heb toen beslist voor er meer variatie in te brengen en ook eetbare zaken in te planten. Morgen de rest en tuin verder opkuizen. En veel water gegeven vandaag.
Aanbevolen berichten