Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan 2018

Erny

Recommended Posts

Niet vandaag maar de voorbije week (nieuw op het forum) zijn er wat kleinigheden in orde gebracht. Allereerst heb ik de moestuinbakken seizoensklaar gemaakt. Zo kan de natuur een valse start nemen en binnen enkele weken kan ik zo de laatste restjes onkruid wegharken. Pot -en zaaigrond inclusief zaaitrays staat al binnen om op te warmen en mijn zadenassortiment voor dit seizoen is samengesteld.

Vandaag heb ik wel enkele nieuwe frambozenplantjes gekocht.

Zondagavond en maandagavond op amateuristische wijze mijn twee amandelbomen besproeid tegen de vorst. Ik moest er maandag zelfs een wak voor slaan. De volop bloeiende nectarine in de kas werd verwend met een paar grafkaarsen om de boel boven nul te houden. Helaas had ik de tweede keer mijn hoofdlamp niet bij me, zodat ik weer geleerd heb dat het toch beter is om overdag de zooi wat beter op te ruimen.

De perzik uitgepakt! Staat wat meer in bloei nu. Zo mooi die tere rose bloemetjes. Ook alle extra beschutting van de dahlia’s en de muurkas gehaald. Zaailingen doen het prachtig. Scheutje water gegeven. Nu maar hopen dat alles zo mooi blijft groeien.

86683aef76ac9f554011f3591f6bfbe4.jpg

Gisteren aarde gezeefd en weer een bak opgehoogd, 8 kruiwagens.

Weer een paadje opgehoogd.

Tussen de knoflook wat rucola gezaaid.

En nog een wilg omgezaagd teneinde de katjes te kunnen plukken (was ongezien ietwat groot gegroeid).

Vandaag bij het huisje voorgezaaid in bloembakken.

1 met bloemkool, palmkool en kailan

1 met slasoorten

1 met peulen en erwten.

Heb deze in de kas gezet maar... daar zitten ook muizen dus de bakken moesten afgedekt.

Heb daarvoor van de "Lidl plastic kasjes" van steeds twee deksels de korte kant afgeknipt zodat ze getwee precies op een bloembak passen. Hoezee. Nu afwachten of het werkt. Heb er wel wat verzwaring opgelegd teneinde te voorkomen dat de muizen de deksels te gemakkelijk kunnen opwippen.

Verder in de tuin wat uitgebloeid bruin spul geruimd en gesnoeid e.d.

Maar wat zag mijn oog vanochtend opeens; een van de plantjes heeft 3 kiemblaadjes! Dat heb ik nou nog noooooit gezien

Ik heb een paprikazaailing met 3 kiemblaadjes, en inmiddels ook 4 echte blaadjes die ongeveer tegelijkertijd ontstonden. Ik zal morgen eens een foto maken. Ik zou wel willen weten hoe zoiets ontstaat. Is het een genetische afwijking, en/of zoiets als een siamese tweeling? Ben ook wel benieuwd hoe zo'n plantje het verder gaat doen. Misschien ook dubbele vruchten?

Vandaag veel gedaan in de tuin. De siertuin bemest, rozen gesnoeid en het dorre gras weggehaald. Daarna de munt gescheurd en verpot en de radijsjes uitgedund. En toen nog wat gezaaid. Daarna vond ik dat ik hard genoeg had gewerkt. Zaterdag weer een dag

Mijn moestuin avontuur vind je ook op Instagram

Stuur me zeker en berichtje op Instagram als je ook lid bent van het forum

Maar wat zag mijn oog vanochtend opeens; een van de plantjes heeft 3 kiemblaadjes! Dat heb ik nou nog noooooit gezien

Ik heb een paprikazaailing met 3 kiemblaadjes, en inmiddels ook 4 echte blaadjes die ongeveer tegelijkertijd ontstonden. Ik zal morgen eens een foto maken. Ik zou wel willen weten hoe zoiets ontstaat. Is het een genetische afwijking, en/of zoiets als een siamese tweeling? Ben ook wel benieuwd hoe zo'n plantje het verder gaat doen. Misschien ook dubbele vruchten?

Ik ben reuze benieuwd hoe onze gedrochtjes zich gaan ontwikkelen

Óf ze zich gaan ontwikkelen, want die van mij weet geloof ik nog niet zeker of ie wel of niet wil leven...

Jullie maken het wel spannend Pippi en mwTralala! Ben benieuwd of de plantjes het gaan overleven en de kinders die ze gaan krijgen.

Ik heb een bemodderd kind geschommeld. Dat bemodderde lag overigens geheel aan mij. Ik heb ervoor eerst de aspergeklauwen in de grond gezet. In de regen. In drassige grond.

Elke x als in een gat graaf in de tuin, vraag ik me oprecht af waar ik aan ben begonnen. Hoe heeft onze tuin er ooit uitgezien?

De ondergrondse wereld is er een op zich, met kilometers aan wortels, tuinslangen en elektriciteitsdraden die ik elke x weer weet op te graven.... Het graven ging dan ook gepaard met flink wat gezucht en binnensmonds gevloek. Leuk zon kind naast je dat je je moet inhouden! Enfin. Vervolgens met modderhandjes mijn kind vermaakt in de regen. Ondanks de regen toch wel heel leuk.

Wat van de Sri Lankaanse Tulsi zaadjes op Deno en in kokos gezet. Zo-ook de nieuwe uit India. Indiaase zou ik 50 gram van hebben dus ouderwets klein theelepeltje uitstrooien in het bakje lukte niet, helft even in een gripzakje gedaan. In het gripzakje heb ik er ook wat veel zitten even een deel geteld bij 50 gestopt en dat was een derde of een kwart. Van de Sri Lankaanse was de afgelopen 12 dagen nog niet opgekomen, dus hopen dat het nu wel lukt. En dat we ten minste van een bron de juiste soort hebben gekregen, Krishna Tulsi.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Paardenbloemen uitgestoken. Op een stuk van een halve meter wel 30 stuks. Dat beloofd nog wat! In Italië kon je zaden ervan kopen. Ik zou niet weten waarom mensen willens en wetens paardenbloemen zaaien. Je komt er nooit meer van af ☹️

Onder grote belangstelling van de jongste, maar hij verlegde zijn aandacht al snel naar de andere kant. Eens kijken wat er allemaal in het muurkasje groeit

629473d338ee5c500a153bc958b29fdb.jpg

Paardenbloem molssla is een grote favoriet van mij en vele Fransen. Super lekker en gezond. Paardenbloem blad voor de thee ook en ook de wortels. Paardenbloemen wijn ook al niet te versmaden. Mooie gift van moedertje natuur!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Rode ui gezaaid vandaag en de -op de markt van Hilversum gekochte- mooie zomer preitjes geplant. Idem peterselie..krul, plat

heb ik zelf gezaaid.Rode zoete peper gezaaid.. Vond nog wat is zaad ik hoop dat het het nog doet.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Paardenbloem molssla is een grote favoriet van mij en vele Fransen. Super lekker en gezond. Paardenbloem blad voor de thee ook en ook de wortels. Paardenbloemen wijn ook al niet te versmaden. Mooie gift van moedertje natuur!

Ik mag ze op de volkstuin niet laten staan, want daar worden ze nog echt gezien als onkruid, maar het even kan oogst ik wel de jonge blaadjes. Heerlijke malse sla is het. De paardenbloem is echt een van de meest ongewaardeerde planten die er zijn.

Ik heb er heel wat m2 vol van. Jullie mogen komen uitsteken ! Moet je aardig blind zijn ben ik bang om al dat geel te missen gooi het wel eens door een sapje, maar dat is het dan ook wel. Vind het totaal niet te eten ben ik bang. Veel te wrang en bitter. Laatst kreeg ik het in een restaurant als iets heel exclusiefs op mijn bordje gepresenteerd. Brrrrr

Ik heb er heel wat m2 vol van. Jullie mogen komen uitsteken ! Moet je aardig blind zijn ben ik bang om al dat geel te missen gooi het wel eens door een sapje, maar dat is het dan ook wel. Vind het totaal niet te eten ben ik bang. Veel te wrang en bitter. Laatst kreeg ik het in een restaurant als iets heel exclusiefs op mijn bordje gepresenteerd. Brrrrr

Daarnaast is het een dynamische accumulator voor omliggende planten met zijn penwortel en als je hem direct boven de grond afsnijdt en de wortel gaat rotten ondergronds dan is dat een gezond pad voor andere planten.

Ik zou dat uitsteken nog komen doen ook als het niet zo ver weg was - ik probeer er hier zoveel mogelijk rond de fruitbomen te zetten .

Het was hier zomaar hardstikke lekker weer, dus de hele middag in de tuin rondgeklooid.

Beetje gezaaid, mosterdblad en mizuna overgezet in de koude bak, water gegeven, gespitriekt, bedden omplankt, gekletst en op een bankje in de zon gezeten met cola en koekies

Meest rotte werk eerst: 50% mijn compost/50% GFT compost van de gratis compostdag door RDMaasland.. kruiwagen na kruiwagen om een flinke cirkel rond de fruitbomen te leggen.

Leuk om te zien dat er toch aardig wat paardebloemen de konijnen overleefd hebben die ik onder de kersenboom bewust geplant had.. dus ik hoef er inderdaad geen te komen uitsteken Mellie . En 2 van de 6 lupines.

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...