Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan 2018

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Omdat de aardappels eruit zijn gehaald ( dank dank lieve medeforummer(s)) kon ik vanmiddag net voor de regen twee bedden nog aanharken en inzaaien met phacelia. Blij! Verder appels en pruimen geraapt, voornamelijk door Lie

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

In de tuin weinig gedaan, twee kleine kinderen waarvan de jongste alle kanten op dendert en man heeft middagdienst.

Wel vanochtend naar de orchideeenhoeve geweest en 5 minuten verder rijden is aardbeienplantjes.nl.

Dus daar 40 planten gehaald. Deze gaan volgende week de grond in.

Hopelijk gaan ze het beter doen dan die ok. In het voorjaar heb gehaald. Die hadden te weinig water gekregen.

Geplaatst:
Tayberry en loganberry gesnoeid en de nieuwe takken aangebonden

Brrr, goed bezig Angela, maar je herinnert me eraan dat ik de Japanse wijnbes nog moet doen. Daar kom je nooit zonder kleerscheuren vanaf!

Enfin. Ik zet em voor morgen op mijn lijstje. Wie weet vind ik genoeg uitstelwerk

Vandaag weer tomaten geplukt voor saus. Deze keer met heel veel basilicum erbij. Smaakte erg lekker.

Verder heermoes gewied. Zoals elke dag moet, maar helaas niet elke dag gebeurt. En wat laatste sla uitgeplant. Niet alles. Want dat bedje wordt sinds kort gepest door hopen kleine naaktslakken. Dus eerst maar es kijken of de sla het redt. Morgen een paar beplante appelkistjes leegtrekken (alles verdroogd) en daar nog wat sla zetten. Hopelijk (ook) veilig. Enfin. Genoeg te doen en eindelijk weer waarin je lekker door kan pakken!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

De afgelopen tijd hoofdzakelijk flink wat geinvesteerd in het klaarmaken van een cirkel van 300m2 met een grondfrees (dank, BoRent! Dat was mijn eerste ervaring daar weer mee, en nieteens duur..) en daarna composteren 2 maal met een tussenpoos en nathouden met een sprinkler op een paal, groenbemester gezaaid.

Volgende keer alleen even zorgen dat ik weet hoeveel m2 ik ga doen, want ik geloof dat ik op 100m2 gerekend had, dus ik kwam wat zaden te kort. Dus aangevuld met wat ik nog had liggen en daarvoor gebruikt kan worden. Mijn groenbemester kwam uiteindelijk neer op..

• 33% Japanse Haver
  • 8% Wikke
  • 8% Alexandrijnse Klaver
  • 5% Phacelia
  • 7% Gele Mosterd
  • 8% Lupine
  • 1% Tillage radijs
  • 17% Inkarnaatklaver
  • 2% Borage
  • 2% Boekweit

..en dat maakt inderdaad nog geen 100%, en ik heb verschrikkelijk slecht gezaaid. Dus dat wordt nog aangevuld met inkarnaatklaver en borage, die 2 heb ik nog, de rest is nu op.

Dat was nodig omdat zelfs met de flinke plensbuien een hele dag het zand echt droog zand bleef.. geen idee waar het water heen is, maar gortdroog. Daar zitten vast wel mineralen in, maar het moet wel vocht kunnen vasthouden. We gaan het zien of het werkt..

Maar wat ik vandaag geplant heb zijn 2 van de 7 Robinia's Pseudoacacia's. Ik heb ergens iemand op het forum gezien die zei dat het kiem-advies van Vreeken niet werkte, en inderdaad.. wat een ramp. Gewoon in heet water laten voorweken en in de grond, hoge opkomst! Een komt tussen een walnoot, kastanje, en toekomstige fruitbomen en die laat ik volledig uitgroeien. De andere wordt klein gehouden tussen een gigantische kersenboom en een peer. Geen idee nog waar de overige 5 moeten komen, voor nu gewoon in pot laten en daar eens over slapen .

Ik kijk serieus uit naar de winter.. gek is dat. Vooral omdat het groeien me niet snel genoeg kan gaan, maar ik denk dat ik genoeg heb gehad van de zomer. Ik heb bijna alles wat ik geplant heb verloren aan konijnen die ook nergens anders voedsel konden krijgen, en opgegeven met netjes houden van alles en gewoon laten opdrogen.. ik heb er veel van geleerd maar nu is het tijd voor dikke truien.

Geplaatst:

Veel onkruid, gras en die nare hondsdraf weggehaald. Wat tomaten opgebonden en gedieft. Ik kan de groeilust van de tomaten niet bijhouden.... de meesten slepen zich voort over de grond. Heel sneu. Veel gesproeid en geoogst. Druk dagje voor een rustig-aan-dagje.

5fb0602d7ca48f49c2f660028088cad1.jpg

Dit jaar veel frambozen, maar zodra ik ze pluk, verdwijnen ze in de kinderen.

Veel tomaten ook, af en toe 1 komkommer, heel jammer, een mooie gele courgette en wat nog meer... ow ja, ook nog druiven geoogst. Dat mocht naar de voedselbank. Wij komen inmiddels om in de druiven en een mens kan slechts zoveel potjes druivensaus maken. Het trekt ook alleen maar wespen en vogels aan en van beiden heb ik inmiddels wel genoeg gehad...

4130593e3e5a12dc0788371dae088266.jpg

Geplaatst:

Afgelopen week weer veel geoogst.

Courgettes probeer ik zo klein mogelijk te oogsten zodat ik het een beetje kan bijhouden met eten en weggeven. Evenals de Patissons.

Augurken gaan als een trein, dan heb je dus helemaal geen komkommers nodig (idee voor Mellie?).

Bramen oogsten gaat voorzichtig gezien de concurrentie van de wespen.

Boontjes zijn de eerste porties nu ook afgehaald (laat gezet) en gelijk weggeven aan familie.

En dan de tomaten.

In de kas gaat het goed, steeds meer te oogsten, steeds grotere bak mee.

In de tuin gaat het nu ook goed. Ik gebruik nu groeinetten alleen net nr twee heb ik wegens de hittegolf niet stevig genoeg gespannen dus dat werd meer een hangmatje. En dus was het tomatengebeuren daar een beetje een zooitje. En daar is dus nu weer verandering in gebracht. Net nr drie gespannen op bamboesteuntjes en de tomaten daar weer heen geleid en de dikke dieven (met pijn in het hart want hingen vaak al tomaatjes aan) verwijderd. Staat er nu weer netjes bij.

En er valt ook daar steeds meer te oogsten. (Zijn de phythophthora resistente rassen van Fruitlent.)

Met hulp van Zowie (die groef voor mij uit op jacht naar woelmuizen) een bak weer onkruidvrij gemaakt om daar nog wat voorgezaaide bietjes te kunnen planten maar het is nog wel erg droog en kan die hele bak niet nat gieten... Dus dat planten moet nog... mits de zaailingen het zolang uithouden in hun bloembak.

En verder de uitgebloeide grote Kattestaart bossen weggeknipt... voordat ze zaad verspreiden. Het was een prachtige paarse zee op mn onkruidbakken... lust voor het oog.

En de stamboontjes ondersteuning gegeven zodat ze niet op de grond hangen.

Was wel fijn dat het eindelijk niet meer zo heet was zodat ik éindelijk weer normaal aan het werk kon daar. Inclusief het maaien met de nieuwe trimmer wat ondertussen ook wel erg nodig was.

Geplaatst:

Ja mooi hè die kattestaarten, ik heb er ook wat van aan de beek.

Hier maar weer eens pruimen geraapt voor de eau de vie, druiven geplukt voor het toetje, bietjes getrokken voor de salade, te grote augurken geknipt voor de kippen.

Geplaatst:

Laurier uitgestoken wat aan alle kanten opkomt. Wortelloze in de voorraadkast gelegd tegen voedselmotten (schijnt te helpen en when all else failse...)

Die met wortel in een bak gezet. Als ze aanslaan, kunnen ze naar een nieuw huis.

Verder wat groente geoogst en duizendschoon gezaaid. Geen idee wat het juiste moment is, maar ik strooi altijd wat uit als ik weer een zaadbol heb en meestal komt er wat uit.

En tot slot mijn wijsvinger gelijmd doordat de snoeischaar snee echt veel te diep bleek te zijn... een flinke jaap en ik stond op het punt van flauwvallen. Niet gedaan. Dit is de tweede snee die mijn nieuwe snoeischaar heeft gemaakt. Een scherp ding die Gardena.... *jank*

Geplaatst:

Tja Mellie vervelend...volgende keer voorzichtiger knippen of misschien toch maar met een botte schaar werken?

Kippenhok schoongemaakt en ontsmet met schoonmaakmiddel, een opwelling na al die verhalen over bloed en veerluis hier! Appels geraapt en in stukken gesneden voor op de hoop. Mooie lagen bruin ertussen gelegd van stro en blad en kippenpoep. Alle appels ( in dit geval een goudrenet soort) die ik raap en in stukken snij hebben nog wormen zie ik.

Geplaatst:

In alle jaren knip en snoeiervaring ‘slechts’ de tweede x. Maar heftig.. het puntje wat botter maken is wel een goede. Of die slagershandschoen maar aantrekken.

Voor vanavond alvast tomaten en pepers geplukt en de laatste bieten. Heb nog wel een ronde gezaaid, maar die zijn nog behoorlijk klein. Die droogte is best een aanslag op het groeivermogen van je planten.

Voor het toetje aardbeien en gele frambozen geplukt. Aardbeien zijn niet zo veel meer en best klein, maar ze smaken heel lekker. Fijn zo even in de zon vandaag! Ook al schijnen we 200 regendagen nodig te hebben om het watertekort op te krikken, zo’n hele dag regen maakt me toch een beetje mistroostig.

Geplaatst:

Soms lokt het ene karweitje een andere karwei uit. Zo ook mijn dag gisteren. Het begon met mijn nieuwe Lidl bosbes die de grond in moest. Daarvoor wilde ik 2 gojibessen eruit halen, want vond de smaak niet lekker. Schijnen ze bekend om te staan.

Daarvoor had ik de kruiwagen nodig, want ik wilde gelijk wat snoeien. Om de kruiwagen tr kunnen gebruiken moest ik deze eerst legen. Om hem tr kunnen legen, had ik de groene kliko nodig. De kliko naar de kruiwagen brengen (of andersom), kon pas als ik een weg had gebaand door de struiken van de buren. Aangezien ze zijn verhuisd en de nieuwe bewoners al 2 maanden driftig aan het verbouwen zijn, heb ik besloten de struiken te snoeien. Ditmaal zonder ongelukken overigens.

Pad vrij gemaakt en toen was mijn kliko al bijna vol. De kruiwagen er nog bij kunnen proppen en toen begon het werk wat ik eigenlijk van plan was te doen. De bosbes in de grond zetten. Goji er uit, bosbes erin.

Kruisbes en clematis verplaatst naar nieuw stuk tuin. Veel hedera gesnoeid. Enkele frambozen gesnoeid, een paar uitlopers verpot. Braam uitgestoken. Wat een rotstruik zeg. Deze braam heb ik weggegooid omdat ik er niet zo blij mee was vanwege de mega stekels, maar zijn uitlopers komen overal boven. Zo groot als de uitlopers is de struik nooit geweest... heel irritant.

3 achtergebleven tomaten verwijderd. Die zaten zo verstikt in mijn tomatenjungle, dat ik geen groei meer hoef te verwachten. Zo ook 1 peper (of paprika). Die heb ik in een pot gezet zodat die tzt naar binnen kan.

Veel tomaten en frambozen geplukt met nog wat paarse wortels. Per ongeluk een peper kapot getrapt. Zonde. Zat vol met kleine pepertjes. Dat heb ik eenmaal binnen in een glas gezet zodat ik het gevoel heb hem nog een kans te geven... maar zal niks worden.

En passant nog een overijverige hommel gefotografeerd die geen genoeg van de tomatenbloemen kon krijgen. Vond ik erg interessant te zien, want hij had zijn nectaropzuigstuk uitgestoken. Dat had ik nooit eerder gezien, terwijl ik toch regelmatig hommels in mijn hand heb gehad. Zag er imposant uit!

Als je goed kijkt, zie je het. Geinig!

54eab04d5d05e065e56d7960ac3c14e1.jpg

a370ec36cedba1f8a15ccda2778e3e4d.jpg

Nog wat onkruid weggehaald en toen kruiwagen, mandje vol lekkers en materialen naar huis gesleept.

Geplaatst:

@ Mellie:

zelf: de laatste aardappels uitgedaan, met een spa, want was de spitvork vergeten, die ik net had gerepareerd, met een steel en een klinknagel

Geplaatst:

Sla, andijvie en paksoi in de tuin gezet. Paksoi geoogst, onkruid verwijderd en wat gebabbeld. Mogelijk vertrekt mijn buurvrouw en neem ik haar stukje erbij. Dan heb ik 100 m2.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Vandaag een aantal maisplanten eruit getrokken, waar nog kleine mais aan zat.

grond geëgaliseerd, sperziebonen geplukt (ongeveer 2,5 maaltijd), flespompoen 3 stuks geoogst, 2 flessenhals gebroken.. Ik moet nog een stuk voorzichtiger zijn.

Onkruid doodgespoten.

En een klein bakje druive. Druivenstruik staat er nu 5 maanden, hele kleine trosjes, echt te schattig, complete tros pasten op mijn hand.

Geplaatst:

Rozemarijn nieuw gezaaid in pot, Tijm in pot die wel nog leefde opgefrist met wat compost en een kokosmulch.

Ook een grote brede pot schoon gemaakt en daar radijs in gezaaid.

Lavendel kweek bij elkaar gezet..

Maar dat was allemaal gisteren. Ik overweeg vandaag de koude bakken weer op te zetten en een vaste plaats ergens te geven zodat ze in de grond kunnen en dan wat kool en sla soorten. 0 ervaring met dit alles, dus extra spannend .

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...