Ga naar inhoud

Wat heb je net gegeten, of ga je zo eten (uit eigen tuin) 2018

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wauw Mellie! Ik heb heel veel gegeten vanavond, maar krijg bij zo’n plaatje toch spontaan weer trek Wat een werk joh!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Dat ziet er heerlijk uit Mellie!

Schorseneren uit eigen tuin Hermen? Mmmmmm

Heerlijk inderdaad. Afgelopen jaar voor het eerst in de tuin. Die mogen blijven

Vandaag Andesknollen op het menu: Mashua en oca in een (borlotti) bonenschotel met zoete aardappel, ui, knoflook en sambal. Beetje ossenstaartvlees er bij door, smullen! Op de ossenstaart na, alles uit eigen tuin

Geplaatst:

Dobbelsteentjes gebakken aardappel met kwarten in de oven geroosterde blauwrandkapperkool..eerst gemarineerd/ingesmeerd met een sausje van olijfolie, eigen sambal en wat citroensap. Erg lekker alleen ga ik de kool volgende keer eerst blancheren.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

aardappel-pompoen schotel

1 laagje jumbo banana, mascarpone, olie met knoflook, salie, broodkruimels droog, drupje kippenbouillon

2 laagje roseval aardappelschijfjes, oude kaas snippers, prei fijne snippers

zie 1

zie2

laagje broodkruimels met wat klontjes roomboter

45 min in de oven op 200

Geplaatst:

Lasagna met saus uit eigen tuin vandaag (en morgen). Elke keer sta ik weer verbaasd over hoeveel smaak dat heeft van eigen tomaten en kruiden. Het einde van de potten en flessen saus is helaas in zicht...

Geplaatst:

Pastinaak aardappel spruitjes prei en wat peterselie stamppot. Niet uit eigen tuin maar ik weet dus wel wat ik dit jaar erbij ga zaaien!

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Forelletjes uit de oven met veel peterselie uit de kas, knoflookknipsel van de knippol. Salade van de blauwrandkapper..zo lekker!

Geplaatst:

Gisteren aten we weer palmkoolstamppot, deze keer niet met palmkool uit de tuin maar met opgespaarde palmkoolrestjes van vorige keren dat ik teveel plukte. Die vries ik dan steeds in en dat werkt toch ook wel erg fijn hoor. Dan verkruimel je de boel gewoon al in het zakje, hoef je het niet fijn te snijden. We aten er onze 1-na-laatste rookworst bij. Eentje waar een kruis op het zakje stond, dus er was iets mis mee, ik weet alleen niet wat. Ik denk dat er een gaatje in zat, maar dat was nu echt niet meer te zien. Nou ja, evengoed erg lekker. Nu ligt er nog 1 koudgerookte worst in de vriezer en die zijn ook lekker maar niet zo mooi bruin en het velletje is wat lastig te snijden. Dus dan kies ik blijkbaar toch steeds voor een andere als ik zo'n lade open trek.

Die dag daarvoor aten we pasta met pastasaus. 'Seriously good' pastasaus van Heinz. De 'to­ma­to & red pes­to' variant. Die kregen we een tijd terug en met zo'n naam moet je die wel eens proeven toch? Nou sorry Heinz, maar we vinden mijn eigen pastasaus een stuk lekkerder. En gezonder ook, met veel meer verschillende groente. In deze (normaal best prijzige) saus zat eigenlijk alleen maar tomatenpuree (45%) en tomaat (43%). Er staat een gigantische paprika op de voorgrond van het label, en ook een flinke tak rozemarijn en een teen roze knoflook enzo. Maar er zit 3% paprika pesto in, waarvan een klein gedeelte echt paprika is. Daar komt ook dat vleugje rozemarijn vandaan.

In mijn eigen saus zitten van allerlei groenten en kruiden die ik op dat moment over heb. En dus geeft dat een mooie saus met stukjes ook. Dit van Heinz was een soort intens rode egale smurrie zonder klontjes of iets anders om op te bijten. Ik heb er dus nog maar wat paprika uit de vriezer bij gedaan, om nog een beetje te moeten kauwen op ons eten

Jullie herkennen dit vast, als jullie zelf ook saus en andere inmaak maken

Geplaatst:

Echt wel. En aan die potjessauzen zit altijd hetzelfde rare luchtje..dat staat meteen tegen.

Wij eten vanavond eigen rode zuurkool met verse bloedworst door de buren gemaakt ( het is slachttijd en iedereen komt wel wat langs brengen..karbonaadjes, bloedworst, repen huid met vet voor de vogels, vet om zelf kaantjes en saindoux te maken en een van mijn buren maakt zelfs zelf vetklonten (bolletjes kan ik het niet noemen) voor de vogeltjes)

Gebakken appeltjes en aardappelpuree erbij

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Gisteren gebakken aardappeltjes en karbonaadjes uit het dorp.

Kassla erbij, dat loopt op het eindje maar wordt aangevuld met kleine veldkers en veldsla uit de tuin.

Eerder in de week asperges uit de vriezer als salade met gekookte eieren en peterselie.

Veel pompoensoep..de butternutten storten een voor een in..de tussenpozen zijn net mooi lang genoeg

Vandaag quiche met palmkoolspruitjes, je weet wel van die minipalmkoolplantjes uit de oksels, daar heb ik het meeste van geplukt vandaag, ff stoven in de boter en flink veel knoflook en oregano erbij dan samen met feta in de hartige taart!.

WIN20180205163828Pro80041517845120.jpg

Geplaatst:

Witlof uit de emmer, met gerookte vv-ham (en kaas en gehakte pinda's).

Morgen die heerlijke ovenschotel van RobO/Jet, want ook hier moeten de pompoenen nodig op.

(Ik heb per vergissing mozzarella gekocht in plaats van ricotta. Is óók vet en lekker ).

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ook witlof! Helaas gekocht. Maar volgend jaar hoop ik op eigen.

En ook druk aan het butternutten. In mijn befaamde groente/kip overschotel. Mmmmm. Ik kan hem al bijna proeven (gaat nu de oven in. Een dikke 45 min)

3d05fde538bd00ee3c10a2ed4f35314e.jpg

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Stoofpotje gedaan vandaag.

Bedacht dat ik nog schouderkarbo's had en wortels, aardappels, paprika en ui, heel veel knoflook, sjalotjes, rozemarijn, tijm uit eigen tuin. Bouillon en tomatenpuree uit een potje. Scheutje rode wijn. Uur of drie laten sudderen.

Net zitten bunkeren.

Oh, en erbij een schaaltje zuurmix (o.a. courgette, komkommer, peper, bloemkool, ui, knoflook natuurlijk uit eigen tuin))

Geplaatst: (aangepast)

polentarepen, gebakken, met een groentenmix en een kliekje portsaus-vleesje

dzz: eergister polenta gekookt 40 min in bouillon met een klont roomboter

dan flink parm kaas erdoor roeren, fijne snippers puntpaprika, heel fijne snippers rozemarijn, P&Z

dagje koelen en dan repen snijden en opbakken in de olie

misschien beter in de oven en daarna snijden, doen we vandaag

edit: ja 45 min op 200 graden hetelucht is lekkerder

aangepast door Gast
Geplaatst:

Snelle schotel voor door de week. Aardappels uit eigen tuin, de vorige dag wat meer gekookt, de rest uit de winkel. Binnen een half uur op tafel.

Zuurkool met een flinke bos fijngesneden dille en een handvol rozijnen erdoor. In een ingevette ovenschaal leggen. Daarbovenop stukken vis (net wat we in huis hebben, dit keer bevroren scholletjes). Wat peper en zout strooien. Dan een laag gekookte aardappel in plakjes, of puree en om het af te maken een handje geraspte kaas. Dan in de voorverwarmde oven 200°c. Ik gebruik de combimagnetron op stand 160/200°C. Na 20 minuten is het dan klaar. Flinke schep Turkse yoghurt erbij en eten maar.

Geplaatst:

En nu 1 met foto: winterpostelein.

Aardappels (frieslanders) en postelein uit eigen tuin.

Ui en knoflook fruiten, champignons erbij, even laten garen.

Zachte geitenkaas erbij, peper en zout naar smaak.

In grote wok de grof gesneden postelein kort aanzetten, champignon mengsel erbij.

Garneren met lekkere tomaatjes.bf6b5bd81d4f3fb9e1931fe82b5d4979.jpg

Geplaatst:

Turkse bonenstoof met eigen boontjes. Een speciale soort uit het dorpje van mijn moeder aldaar, die heel klein en romig zijn. En een rode Turkse kippensoep, waarvan de tomatenpuree en paprika/chilipeper eigen oogst en makelij is. Sjonge jonge wat een vermoeiende dag was dit... ben blij dat ik voor het eten heb kunnen aanschuiven bij mijn moeder

Geplaatst: (aangepast)

6009d6434c09aa5f513ea795b1ea27a4.jpg

Deze krengen omdat de dochter ze zo lekker vindt... nog even googelen naar een recept wat mij ook lekker lijkt!

Edit: wanneer je 4 bent, zijn spruitjes niet meer lekker. Manlief was er wel over te spreken. Had een Turkse stoof gemaakt en de spruitjes bijgemoffeld. Smaakte best ok. Alleen die geur.... is daar niet iets tegen te doen dat iemand weet?

aangepast door Gast
Geplaatst:

Ribollita, Italiaanse dikke soep met o a uit eigen tuin wortel, aardappel, tomaat, palmkool.

Vandaag kip madres met sla uit de kas.

En morgen eigen rode zuurkool met spek er worst

Geplaatst:

Jaah, aardperen heb ik ook wel zin in maar die grond blijft maar bevroren met die nachttemperaturen onder nul...

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...