Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2018

Featured Replies

Geplaatst:
Als ik de voorspellingen moet geloven is de aangekondigde regen die dit weekend zou vallen ook alweer uit gesteld.

Vooral Uienradar is een knipperlicht, als het opeens uitgesteld lijkt, kan het goed zijn dat het 24 uur later er weer staat en weer 24 uur later weer uitgesteld is en zo voorts.

Ik heb besloten dat we in midden Limburg volgende week zo nu en dan een klein beetje regen krijgen. Zo, daar kan ik evenveel vanuit gaan als de weersvoorspellingen.

Geplaatst:

Vooral Uienradar is een knipperlicht,

, om te huilen!

ik blijf maar water geven, 100l op een vierkante meter en dan nog neemt de grond eronder niks op, stof na 10 cm diep

Geplaatst:

Was het maar huilen, dat was het in ieder geval nog een beetje vochtig . Lijkt er op dat ze nu zeker zijn dat het de komende 2 weken ook niet veel wordt.

Maar zo leert men ook wat, niet alleen om beter voorbereid te zijn op situaties als deze in de toekomst, maar ook wat neusrot is ..

Ik heb de 50 meter tuinslang (leek me een goed idee om al het gesjouw met gieters te beperken, en was niet duur bij de Gamma) uitgerold en rol 'm ook niet meer op, elke ochtend voor en avond na 't werk even alles nat maken.

Geplaatst:

Ondertussen is hier in Oost-Vlaanderen (BE) eind mei de laatste druppel regen gevallen. Sinds begin mei moeten wij het stellen met 8 liter op +- 80 dagen en dit in 2 'regen'dagen.

Geplaatst:

Hier (Merelbeke) heeft het net een flinke bui gedaan en als ik naar de droge schaaltjes kijk die op het terras stonden, zijn die gevuld met een half centimetertje water. Voorlopig geen verdere buien meer te zien op de neerslagradar, maar het is toch iets: 2 cm vochtige grond op minstens 15 cm droog zand tussen planten die ik al wekenlang in een bordgroot kommetje rond de stam water geef.

Geplaatst:

ships: 2 uur , water gegeven , zie ik dat de meeste slangen alleen de molsgangen hebben bewaterd, water liep gewoon weg

water verdwijnt dan naar beneden denk ik toch? ik denk niet dat de molsgangen de hele tuin mooi van water voorzien dus

Geplaatst:

Donkere wolken nu, gerommel in de verte, en zowel de buienradar als weerplaza zeggen dat het na 10 uur licht gaat regenen! Zou het echt? Ik voel me als een kind op Sinterklaasavond...

Geplaatst:

Grappig, ik ook. Er mag nog wel wat vallen hier

Geplaatst:
ships: 2 uur , water gegeven , zie ik dat de meeste slangen alleen de molsgangen hebben bewaterd, water liep gewoon weg

water verdwijnt dan naar beneden denk ik toch? ik denk niet dat de molsgangen de hele tuin mooi van water voorzien dus

Hier zelfde probleem maar met woelratgangen volgens mij. Ik zie geen molshopen, vind wel meterslange gangen tussen en onder mijn groenten door. En als ik ze verwijder, zijn er een paar dagen later alweer evenveel nieuwe te vinden. Zou het te maken hebben met het feit dat het veld achter mijn tuin dit jaar niet is ingezaaid met maïs of graan of ander eetbaar spul, maar gewoon met gras om te hooien? Wat hier staat zal vast lekkerder zijn dan gras...

Geplaatst:

Gisterenavond zag ik op buienradar dat er een bui op weg was richting mijn moestuin, maar toen ik vanochtend wakker werd was het nog steeds helemaal droog. dat valt toch een beetje tegen.

Geplaatst:

Toch een beetje grappig dat de grondwaterpomp juist dit jaar compleet aan gort is..

2018071618542898981531815482.jpg

..niet helemaal duidelijk maar die blauwe kap van gietijzer hoort 1 stuk te zijn, en dat is compleet gescheurd rondom.

500 euro die ik niet even vervang.

Geplaatst:

Had een parasolstandaard bij de Action gekocht, zo'n stuk die je de grond in kan draaien en daar je parasolstaaf in kunt douwen.

En dus, ik de tomaten verzorgen (dieven, blad weg, onkruid weg etc) in de schaduw van de parasol anders was het niet uit te houden. Parasol verhuist gewoon mee als ik stukje opschuif.

Bij het uit de grond draaien van de standaard bleef er wat aarde aan hangen. En die aarde was gewoon vochtig. Helemaal niet droog dus.

Het was het bed waar pompoenen instaan en welke ik dus als semi broeibult heb aangelegd en waar een flinke laag stro/mest op ligt.

Dus hier op het veen gelukkig nog geen extreme droogte op de moestuin, heb alleen de wedstrijduien water gegeven.

Courgettes en augurken groeien goed dus weten genoeg water naar boven te halen.

Geplaatst:

Hier op het veen wel. Hele voortuin was opgevuld met vrachtwagen ladingen vol goede grond nou ik brak mijn poten zowat door de geul boven de drainage buis, is ongeveer ook overgang van dijk naar rest tuin, dus de klei van de dijk zal minder verzakken en dus de geul. Alles is helemaal ingezakt en gedroogd, ik heb geen drone anders kun je vast ook zo'n patronen videootje maken lol.

Ik heb de twee komkommerplanten maar in hun 6 liter potjes laten staan en zo boven op een sinaasappelkistje vol mooie zwarte (nog wat bruine kokos spikkeltjes te zien) rulle grond van jaren terug uit de peperpotten bewaard in kuip uitgedroogd, herwaterd en gedroogd en toen in oude potgrond zakken bewaard, komt nu mooi van pas als rulle zaailaag bij gras zaaien, kistjes vullen enzovoorts.

Anyway dit doe ik enkel omdat de grond daar zo kei en keihard is, eigenlijk elke zomer, dat er niks inwortelt en voor spitten en aanvullen was er ook geen ruimte. Dus 1/10-de vierkante meter moestuintje geplaatst, pot erop dan moeten komkommerwortels hun weg toch wel vinden in die zachte losse grond. Wat Alsi Blauwe korrels ingegraven voor later want voeding zal er weinig meer inziten.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Hier misschien zaterdag 0,6 mm minder tekort.

Daarna het daarop volgend week-end mogelijk een paar ml.

Laen wat voor pomp gebruik(te) je eigenlijk? Hoeveel liter en druk/aanzuighoogte? Is dat schaaltje van dat pomphuis nog te bestellen? Laten gieten? of wordt het dan gelijk een andere pomp?

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

500 euro die ik niet even vervang.

kan wel goedkoper toch? linkje bijvoorbeeld

Geplaatst:

Thanks gents .

Het systeem is door de vorige eigenaar aangelegd (of hij heeft het laten aanleggen), daar zit ook een beetje m'n probleem: ik weet niet hoe diep geboord is, waarom de sprinklerleidingen op de huidige manier gelegd zijn, en waarom deze pomp gekozen was. Ik weet wel dat ik te weinig druk had voor de sprinklers tenzij ik er maar 2 of 3 aansluit.. dus huidige situatie was al niet optimaal.

Het is een Pedrollo 2CP 25/160A (https://www.tuinberegening.nl/nl/product/251/pedrollo-2cp-25160a-400v) ..die is zover ik begrepen heb in de tussentijd door Pedrollo vervangen door een nieuw model met verbeteringen, de 2CP 25/16A. Heb al gekeken of er onderdelen te krijgen zijn maar dat is lastig.

Om het goed te vervangen denk ik dat ik liever een bedrijf laat komen om alles na te lopen.. ben ook van plan de sprinklers in de tuin uit te breiden of te verleggen, en dan kan dat bedrijf advies geven..

..maar inderdaad ik zoek wat tijdelijks, met name als het in de eerste 2 weken van Augustus, als ik de groenbemester wil zaaien, niet regent. Dus iets goedkoops wat 1 sprinkler goed kan aansturen zou voor dit jaar voldoen. Maar wellicht zou kraanwater voor die ene sprinkler voor deze keer ook voldoen..

Tis wat .

Verder wellicht interressant voor dit onderwerp:

Droogtemonitoren 2018
..de volgende update verwacht ik 24 of 25 Juli (volgende week dinsdag/woensdag) weer.

Geplaatst:

Ook hier in NOF is het errug droog. Na een weekje weg geweest te zijn loop ik daar extra tegenaan.

Alle planten staan er op hun elfendertigst bij. Waar ik water geef aan jonge sla komt de woelmuis. De eerste pompoenplant vond ik dood, verdord of de wortels opgegeten door voornoemde boef. Enz. En voorlopig is het hier heetheetheet.

Alleen morgen zou een tijdelijke depressie voor water kunnen zorgen. Duimen dus

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Het is een Pedrollo 2CP 25/160A (https://www.tuinberegening.nl/nl/product/251/pedrollo-2cp-25160a-400v) ..die is zover ik begrepen heb in de tussentijd door Pedrollo vervangen door een nieuw model met verbeteringen, de 2CP 25/16A. Heb al gekeken of er onderdelen te krijgen zijn maar dat is lastig.

even gezocht: linkje

Geplaatst:

Ik zit nu op kantoor (de enige redelijk koele plek in huis )te luisteren naar Rainymoods op YouTube , he daar koel je lekker van af !!

Geplaatst:

Hier bij de gemeente waren ze duidelijk niet op heet weer voorbereid. Bij een plukbos (fruitbomen, bessenstruiken e.d.) bij Kardinge hadden ze een tijdje terug gemaaid en de boel naast het fietspad op een bult gelegd.

Toen ik er vandag weer langsfietste was het gras zwartgeblakerd, stonk het nog naar brand en de fruitboom ernaast heeft het duidelijk niet overleefd en de bult was nu dus weg... broei....

Tja... dat hadden ze toch wel kunnen voorkomen lijkt me...

Verder hier ook heet maar gelukkig waait het wel met een koelig windje.

Op het tuincomplex is vanaf vandaag geen open vuur of met vonkenvanger of bbq meer toegestaan heeft het bestuur medegedeeld.

Geplaatst:

Legt die gemeente gemaaid gras op een bult neer? Wat is de bedoeling daarvan, los van dat het met dit weer onverstandig is?

Ik zie dat hier gelukkig niet. Wat gemaaid wordt blijft liggen. Alleen houtsnippers gaan wel op bulten, en grote bulten worden opgehaald, kleintjes blijven liggen. Dat hout versnipperen gebeurde wel véél eerder in het jaar, uiteraard.

Als ergens wat sloophout wordt gedumpt, en je meldt dit bij de gemeente, zoals een kennis van mij deed toen hij dit aantrof, en hij noemde het brandgevaar, dan is de gemeente wel kien om dit op te halen. Beetje raar misschien dat ze hun eigen bultjes houtsnippers laten liggen, al denk ik wel dat die bultjes slecht zullen branden - niet een echt gevaar misschien.

Geplaatst:

De grond is nat geworden hier.

5 minuten heel zachte regen. Niks dus.

IMG107549491532105874.JPG

Geplaatst:

Jaaaa en weer valt er zomaar gratis water uit de lucht! Het zijn maar kleine druppels, maar volgens de buienradar kan het wel een uurtje aanhouden.

Man wat kan een mens blij zijn met een beetje regen.

Geplaatst:

Jaaa ! Hier nu zeker wel 23 druppels vocht ! ... ow wacht ... daar komt nr 24 aan... ga mn regenjas maar eens er bij pakken ...

In tuin van een klant aan het werk. Zowaar komt nr 25 ook nog

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.