Geplaatst: 1 september 20187 j Temperatuur aan de grond op 1 sep 2018 ('s ochtends vroeg): tot -0,4 graden. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 5 september 20187 j Yup. We hebben hier ook een paar druppels gehad...Beetje oneerlijk verdeeld over het land, naar ik begreep van Jorieke is in het oosten geen enkel buitje over gekomen.... wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 5 september 20187 j Auteur Gefeliciteerd met die bak met regen zeg! Jootje ook, wat een boel! Nee hier geen drup gisteren. En de dag daarvoor net geen halve mm in 1 lullig buitje. Even lekker voor wat kiemplantjes in de varkensvelden. En wat voor het gras. Maar verder? Nee. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 5 september 20187 j Ook hier nog steeds geen druppel regen. Alle omliggende dorpen hebben al regen gehad de afgelopen 2 dagen maar wij vallen steeds buiten de boot
Geplaatst: 6 september 20187 j Hier in NOF ook heel erg droog. Ik sleep met water maar zou best graag en lekker zacht zomer buitje willen krijgen.. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 6 september 20187 j Auteur Vanmorgen wat miezer, niet meetbaar in de regenmeter facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 6 september 20187 j Deze buiïge dag maakt dat ik wat makkelijker een dag 'ziek' kan thuisblijven wegens rugklachten. Ik hoef dus niet naar de tuin om het bed met voorgezaaide winterbrocoli water te gaan geven (sorry off topic maar alleen het weer is ook wel erg saai hoor).
Geplaatst: 7 september 20187 j Auteur Gisteravond viel er dan toch ineens 8 mm regen! Ik had al uren niet meer op buienradar gekeken want er zou toch niets meer komen. En we zijn de varkens gaan voeren. Het werd wel wat donker, maar dat werd het 's middags ook en toen kwam er slechts een halve mm. Nu hebben we een tijdje zitten schuilen in het hok van de biggen, maar het werd niet echt lichter en de biggen hadden hun voer op en wouden ook graag schuilen Dus toen zijn we maar gaan rennen. Zo'n 400 meter is dan best veel Maar heerlijk hoor, water uit de lucht!! En nu regent het ook weer lichtjes. Ben benieuwd wat er nog bij komt. Ik wil best onze BBQ van vanavond inruilen voor een hele dag en nacht regen! Schuilen in een IBC-tank: facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 24 september 20187 j Auteur Zo, eerst al vrijdag 8 mm, daarna 5 mm, en gisteren 15 mm regen! facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 24 september 20187 j Ja super hè! Wij in twee regen dagen 26 liter.. Voorlopig zit er weer genoeg vocht in de aarde We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 24 september 20187 j Voor vannacht hier vorst aan de grond voorspeld De paprika’s dus maar geplukt Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Geplaatst: 25 september 20187 j -2.4c minimum grondtemperatuur as we speak Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Geplaatst: 25 september 20187 j Ach! En je planten, dahlia`s en dergelijke? Wij hadden nog 2 graden maar vannacht nieuwe kansen We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 30 september 20187 j Eerste landelijke vorstdag: https://www.nu.nl/binnenland/5487884/eerste-landelijke-vorstdag-van-najaar.html Grote delen van NL hebben nachtvorst gehad, hier aan de kust staat op de kaart 4,6 Celsius als minimum temperatuur.Meteo Bergen (N-H) geeft 5,3 aanOp de tuin heb ik nog geen actie ondernomen, de pompoenen e.d. liggen er nog.Hoe is het jullie vergaan? De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 2 oktober 20187 j Ach! En je planten, dahlia`s en dergelijke? Wij hadden nog 2 graden maar vannacht nieuwe kansen Dahlia’s bloeien nog steeds, pompoenen e.d. Had ik allemaal al geplukt en droog weggelegd gelukkig. Staan alleen nog winterwortels en die zouden de -4.3 van gisterennacht wel overleefd moeten hebben. Er hingen nog vrij veel vijgen, die zijn nu wel als een gek allemaal aan het kleuren en groeien terwijl ik heerlijk voor mijn warme kachel zit Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Geplaatst: 22 oktober 20187 j Auteur Zucht, de nacht voor de moestuindag heeft het hier een enkele mm geregend. Of was het nog niet eens een hele? En nu, een paar weken van droogte later, viel er een halve mm in miezervorm. OK, het is niet meer zo warm, dus veel verdamping is er niet. En van de dauw kunnen de kiemplantjes in de varkensvelden nog iets groeien elke dag. Maar het is toch echt nog erg droog hoor! facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 29 oktober 20187 j Ik heb al een week een virusje te pakken, dus blijf wat meer binnen, sla uit verveling wat incoherente taal uit op dit forum, en ben niet goed op de hoogte gebleven van wat voor weer zich buiten afspeelde. Toch maar even op de tuin gekeken vandaag... Ai! De aardappelplanten en Dahlias hangen er ineens dood bij. Er was toch geen vorst voorspeld?Krant opengeslagen... jawel, we hebben de koudste Oktobernacht sinds 10 jaar gehad in Friesland, mét vorst. Ongemerkt, want we waren te druk bezig met het terugzetten van de klok op zaterdagnacht. En de weersvoorspelling had het alleen maar over eindelijk herfst, buien en een lagere temperatuur. Dan denk ik niet direct dat de pompoenen in gevaar zijn... Verdikkeme, die hadden er al af moeten zijn!
Geplaatst: 29 oktober 20187 j Nou dan hebben ze je dubbel te pakken.Twee nachten flinke nachtvorst, ook hier aan de kust.Gelukkig had ik de laatste pompoenen al bij huis liggen en die na de eerste nachtvorst binnen gehaald.De dahlia's zijn hier ook ineens uitgebloeid en ik wilde nog flink wat porties N-Z spinazie invriezen. Helaas. Aardappels in november is ook wel optimistisch......Ik denk dat er meer door de nachtvorst overvallen zijn al heeft het grootste deel van NL al eerder nachtvorst gehad. Zorg eerst maar dat je beter wordt, het wordt nu weer onstuimig en minder koud mooi weer om uit te zieken. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 30 oktober 20187 j Och. voor die Dahlia's en aardappelen is zo'n nachtvorst toch helemaal prima ? Lekker laten afsterven bovengronds nu en je haalt er uit wat je wil en wanneer het je uitkomt de komende weken. Zelf laat ik de Dahlia's trouwens zitten. in december krijgen die een dek.De pompoenen ; die kunnen als rijpe vrucht ook niet die nachtvorst aan ? Weet ik niet hoor .... voor de soep kan het toch nog wel ? Maar ik moest dus lachen bij jouw berichtje roeier, terwijl ik hier lekker aan de koffie zit op deze kletsnatte en lekker vrij genomen dag voor mij. Er zijn dus nog mensen die 's ochtends de krant open slaan überhaubt ? hahah ik moest echt lachen dat je daar las wat voor weer we de afgelopen dagen hadden. Zelf kijk ik elke morgen voor dat ik de deur uit ga even op buienradar voor de algemene trend, staat de radio aan etc. Ik lees al zeker 10 jaar geen kranten meer, wel staat op een vrije dag de hele dag de pc aan en google ik overdag ook wel af en toe op mn phone. Kletsnat dus hier. Dreinende regen noemen ze dat geloof ik. Vandaag de drukste dag kwa file's van het jaar tot nu toe hoor ik nu net op de radio ( pc ) ruim 900km al. hahah... héérlijk zo'n dagje lekker niks thuis.
Geplaatst: 30 oktober 20187 j Ja, Roeier, het was inderdaad erg koud hier die nacht. Ook bij mij op de tuin is alles bevroren wat daar niet tegen kan. Dus ook de resterende pompoenplanten plat, hing er nog 1 aan en die is nog goed. En alle courgetteplanten en patissons plat, daar hingen nog wel vruchten aan die nog te gebruiken zijn maar wel snel opmoeten.Tot mijn grote verbazing hadden de meeste tomatenplanten het goed doorstaan dus heb nog kunnen oogsten en de groene exemplaren laten hangen in de hoop dat er nog wat afrijpt de komende tijd.
Geplaatst: 30 oktober 20187 j Auteur Wij kregen 11 mm regen afgelopen nacht! En 2 of 3 dagen daarvoor ook al eens 5 mm. Best lekker dus. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 30 oktober 20187 j Hier ook echte regen 17 mm vanmorgen en counting.....Mooi voor de knoflook en om de platte bakken door te spoelen. Daar wil ik deze week nog wat wintergroen in zaaien/ planten. De moestuin van Patrijs
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.