Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2018

Featured Replies

Geplaatst:

hier toch nog alle tonnen volgeregend, ben blij

(zelf ook volgeregend, was minder)

Geplaatst:

Hier is ongeveer 6 mm gevallen, dat zijn op een tuin van 350 m2 veel gieters.

En het was gratis dus ik zal niet klagen, maar op deze zandgrond had het wel ietsje meer mogen zijn…

neerslagsom25031527658196.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Hier 6,5 mm, ik zie op de kaart van Patrijs dat 'iets verderop' maar liefst 30 viel. Maar de andere kant op maar 2,8... dus tja. Leuk voor ons gras en de kiemplantjes in de varkensvelden en moestuin Maar echt nog veel te weinig voor jonge bomen en dat soort spul.

Geplaatst:

Hier al dagenlang kans op onweer maar nog steeds geen millimeter gevallen, het passeert hier altijd. Enige voordeel is dat ik niet meer moet gaansporten, kan met gieters sleuren.

Geplaatst:

Hier kregen we eergisteravond zachtjes aan 12 liter water per m2, of 12 mm zo u wilt. Nu onweert en regent het ook sedert een half uurtje..gaat ietsje harder dan van de week dat vind ik een beetje eng voor mijn plantjes. Ff duimen

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik heb echt tot dusver de laatste dagen stinkende mazzel. Steeds, gisteren en ook vanavond weer, krijg ik net dat uiterste randje mee van afgrijselijke onweersbuien, dus effe een gestaag buitje, alles lekker kleddernat, maar dan is het ook weer klaar. Eigenlijk alsof moeder natuur even voor mij met de gieter of de tuinslang langs gaat. Ik hoop dat deze trend zich voortzet , en ik gun het jullie ook allemaal van harte.

Geplaatst:

Ik neem aan dat ook dit door de droogte komt: zich nog vormende peertjes die verschrompelen aan de boom. Bij ook ander fruit zie ik dit, maar ook weer niet alle fruit.

27597742097_cb178e45a6_o.jpg

Geplaatst:

Er is een smalle vluchtweg, maar de buien gaan van ZO naar NW.

Zo te zien kunnen deze buien mij (klein geel vierkantje) echt niet meer ontwijken. Zou het nu dan toch echt gaan gebeuren?

bui2194041527752820.png

Geplaatst:

Dat ziet er hoopvol uit, maar wij kunnen niet meer meekijken. Wat is er toch met je webcam?*

Altijd fijn om een fikse bui te zien vallen terwijl wij hier droog zitten te koken.

* Edit: vanwege de privacy, zegt Henk.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Nu ook gearriveerd in Iens: regen!

Blijft onvoorspelbaar. Er wordt nog aangegeven dat de zon schijnt, terwijl de radarbeelden duidelijk maken waar we werkelijk zitten:

42473923641_dbb2350753_o.png

Meestal als we hier onweer hebben krijgt het merengebied het. Daar zit ik net ten noorden daarvan. Wat ze in Sneek aftappen zegt dan niks voor hier. Al vaker deze week hebben ze daar regen gehad. Dit maal, zeldzaam, gingen de buien net ten noorden van de meren langs.

Geplaatst:

Het onweert al even alhier, maar regen, ho maar.

Tot nu toe in de afgelopen weken 2 mm gehad, alles is kurkdroog

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Alle Scheisse komt uit Peize zeggen de oude mannen op het complex.

En dat klopte vandaag ook weer. Deed even een transportritje met een buurvrouw om de laatste plantjes erheen te brengen en kwam me daar toch een dikke donkerblauwe dreigende kolkende lucht aanzetten, vanuit Peize dus, een uur te vroeg (tsss buienradar ).

Maar net op tijd alles bewaterd in de kas en terug in de auto geraakt. En daarna kregen we onderweg een soort tropische storm. Deed me echt aan Italië denken van vroeger (vakanties).

Toen weer nét op tijd, de eerste dikke druppels vielen hier ook al, thuis aangekomen, gelijk naar buiten gerend en de bijna droge was snel naar binnen.

Top timing.

Alle ramen tegen elkaar open en laat maar komen dat water en die verkoeling.

Maar het lijkt erop dat we het mooiste spektakel weer hebben gehad voor vandaag.

Geplaatst:

Wij hebben hier een beetje hetzelfde als pippi aangeeft. We pakken steeds wat randjes van de buien mee. net genoeg om alles nat te krijgen maar geen overlast. Gisterenavond hadden we niks maar toen ik vanochtend buiten kwam was alles toch weer vochtig. ( Ben vergeten te kijken hoeveel er vannacht gevallen is ).

Geplaatst:

Morgen word er noodweer verwacht in Belgie.

code oranje voor alle provinties

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Als jullie dezelfde buien krijgen die wij gisteren hadden maak dan je borst maar nat (..) in een bui rond half 4 maar liefst 24 liter water m2..mijn tuin behoeft voorlopig geen gieters

Het is wel warm weer dus alles groeit als kool.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik zag het net op TV5.

Moest nog aan je denken.

Tegen de tijd dat dat hier is, is alle kracht er al uit.

Wij hadden net wat motregen, net genoeg voor de phytophthora

Geplaatst:

Code oranje voor alle provincies in België ja maar hier bij ons vielen er maar enkele povere druppels die dan ook direct terug verdampten.

Ongezien in jaren dit, overstromingen op amper 10 à 15 km van ons maar wij al weken zo goed als geen regen, alles kurkdroog hier.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Is er niet zoiets als KNMI code kurkdroog?

Maar vreemd genoeg lijkt er genoeg water door de rivieren te gaan, staan de meertjes nog niet droog, en heeft de waterleidingmaatschappij genoeg aan 't oppervlaktewater (die informeren zodra ze moeten overschakelen naar grondwater in verband met de verminderde drinkwaterkwaliteit dan).. terwijl mijn grondwaterpomp helemaal niets meer omhoog brengt.. al kan dat ook zijn omdat ie te weinig gebruikt is en eens schoon/vrij gespoten moet worden.

Niets, niets, niets, en komende 2 weken ook geen druppel volgens de voorspellingen.

Bijzonder is wel dat de planten er minder last van lijken te hebben.. die hebben een groeistop zover 't lijkt en blijven in leven. Maar ik wilde binnenkort flink wat gaan verplanten, maar om daar nu elke dag weer met een gieter achter aan te gaan heb ik niet zo'n zin in .

Update, "the day after":

Ik moet dit vaker doen, praten over de droogte hier.. vanochtend trof ik in m'n tijdelijke regenton (cementkuip onder losgemaakte regenpijp) 10cm water aan, en dat kwam niet uit de kraan .

Geplaatst:

Juni mogelijk droogste maand sinds lange tijd

Foto: ANP

Gepubliceerd: 24 juni 2018 10:56

Weermodellen wijzen er op dat juni wel eens de droogste maand sinds lange tijd kan worden. Dat melden de weerbureaus van Weeronline en Weerplaza.

Er is vooral in het midden en het (zuid)westen van het land sprake van droogte. Het neerslagtekort loopt in sommige plaatsen op tot 180 millimeter. Volgens Weerplaza hoort dat in juni normaal gesproken 30 millimeter te zijn. Twente, de Achterhoek, het noorden van de Veluwe en delen van Noord-Limburg hebben het meeste last van het neerslagtekort.

In De Bilt is er tot nu toe in de maand juni 12,1 millimeter neerslag gevallen. Sinds het begin van de metingen was juni 1939 de droogste maand met slechts 14,9 millimeter.

De droogte kan voor problemen zorgen. In Noord-Limburg mogen boeren al een tijdje hun land niet meer beregenen, omdat dan de waterstand te veel zou dalen. Ook kan de droogte leiden tot uitdroging en verzwakking van veendijken.

De weerbureaus durven nu al te spreken over een droogterecord, omdat de rest van de maand zonnig en warm gaat verlopen. De komende dagen stijgt de temperatuur naar zomers waarden. Donderdag kan het met 30 graden zelfs een tropische dag worden.

( gekopieerd van NU.nl)

Geplaatst:

hier ook gort ondanks ons veen; moet steeds dieper bukken bij de sloot

straks maar eens een uur of 3 water geven, pfff, gaan ze misschien weer aan de groei

(ik krijg ook wel genoeg van de 17 uur wijntjes in de zon )

Geplaatst:

Vanuit het raam zie ik de eerste snee binnengehaald worden, dat is weken vroeger dan vorig jaar, toen was het half Juli.

Ze zijn vooral 's avonds bezig, ik vermoed vanwege inzet van jongeren na schooltijd.

Ik zag vannacht nog een paar meiden lang bij maanlicht op een bepakte hooiwagen zitten. Ach ja, zo kan men de belangrijke zaken des levens bespreken.

42188346365_c5f5c99022_o.jpg

Zeg HenkG, je zegt dat het droog is, maar het gras op je foto is nog groen; dat ziet erg fris uit vergeleken met hier!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.