Stapelbed Geplaatst: 13 juni 2018 Geplaatst: 13 juni 2018 Beste mede-tomatentelers!Van het voorjaar heb ik een paar dagen ziek op bed gelegen. Mijn man heeft toen, als verrassing, bij de Aldi tomatenplantjes gehaald en in de tuin gezet. Helemaal fantastisch, natuurlijk! Maar ze staan wel erg dicht bij elkaar! Ze zijn al behoorlijk groot en er hangen ook al tomaten in. Kan ik deplanten nu nog verder uit elkaar zetten? Of laat ik ze liever met rust? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 13 juni 2018 Geplaatst: 13 juni 2018 Nee Appelvrouw, veel dezelfde soorten, ze staan wel in zo'n groene tunnelkas dus zonder direct zonlicht. De struiktomaatjes doen het wel goed trouwens, met veel 'dieven' (al zijn het dan dus geen dieven, maar gewoon zijtakjes..) en bloemetjes en al kleine tomaatjes. Maar alle stamtomaten, die ik ook echt diep heb gepoot omdat ze al wat lang waren, maken pas laat bloemen en die trossen dan redelijk ver boven elkaar.Kan het liggen aan dat ik vrij veel water heb gegeven in het begin? Die grond was echt gortdroog tijdens het uitplanten dus ik heb veel water gegeven. Dat doe ik eigenlijk elk jaar wel... daarna niet meer zoveel. Maar in het begin dus wel. Ik heb een fles pokon 'groente & kruiden' gekregen met 4% stikstof en 5% kaliumoxide en er staat bij Vinassekali en het ruikt naar ketjap Is dat goed? Ik wil zo min mogelijk bezig zijn met al die goedjes en toevoegingen want dan blijf je volgens mij bezig. Maar goed... als het meer tomaten oplevert dan is het even niet anders. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
ADOPEG Geplaatst: 13 juni 2018 Geplaatst: 13 juni 2018 Stapelbed: als het stamtomaten zijn kan je de onderste bladen afsnijden en de planten hogerop uit elkaar laten groeien door middel van touwtjes waaraan je ze vastbindt bijvoorbeeld. Hoever staan ze uit elkaar? Quote ~ Vita rosa est ~
Itoero Geplaatst: 13 juni 2018 Geplaatst: 13 juni 2018 Als het naar ketjap riekt is het goed Dat goedje is gebaseerd op melasse of vinasse, een bijproduct van de suikerindustrie.Als je melasse vergist krijg je rum. Ik heb hier al opgemerkt dat tomaten meer nood hebben aan bemesting de eerste maanden dat ze in volle grond staan. Eens ze groter zijn en denk ik een groter wortelgestel hebben, hebben ze daar niet echt nut aan . Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
mcguyver Geplaatst: 13 juni 2018 Geplaatst: 13 juni 2018 (aangepast) Haha, ik heb Grandiol van de Lidl. Ik dacht eerst dat ze me inderdaad ketjap hadden verkocht. Het rook precies zo en ziet er ook zo uit 13 juni 2018 aangepast door Gast Quote
mcguyver Geplaatst: 13 juni 2018 Geplaatst: 13 juni 2018 Ik denk dat je 'een hoog stikstof gehalte' bedoelt. Klopt, ik bedoel N en niet Na. Quote
Itoero Geplaatst: 14 juni 2018 Geplaatst: 14 juni 2018 Ik heb het eens opgezocht en die benaming NPK komt van de tabel van Mendeljev. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
permanatuurtuin Geplaatst: 14 juni 2018 Geplaatst: 14 juni 2018 Mijn tomaten groeien tot nu toe lekker. Zij bloeien en zijn mooi vertakt. Ik moet opletten dat ik ze genoeg dief en ze weer hogerop vast ga binden. De eerste tomaten hangen. Quote
Itoero Geplaatst: 16 juni 2018 Geplaatst: 16 juni 2018 Soms gebeurt het dat er een zijscheut groeit aan't einde van een bloementros. Hoe komt dat? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Stapelbed Geplaatst: 16 juni 2018 Geplaatst: 16 juni 2018 Beste ADOPEG, dank je wel voor je reactie. Ze staan zo’n 30 cm uit elkaar Quote
ADOPEG Geplaatst: 16 juni 2018 Geplaatst: 16 juni 2018 Met wat handig leidwerk moet 30 cm wel kunnen. Ik heb tussen de stamtomaten ook niet meer dan dat. Quote ~ Vita rosa est ~
Anna pansje kevertje Geplaatst: 27 juni 2018 Geplaatst: 27 juni 2018 Iemand had dit een tijd geleden, dat er dieven aan het blad werden gemaakt. Bij mij ook een aantal rassen. Ik vind ze heel bizar.Deze komen van mijn black Russian, mijn Cour de Boeuf heeft dit ook.Waardoor zou dit kunnen komen? Quote
ADOPEG Geplaatst: 27 juni 2018 Geplaatst: 27 juni 2018 Hadden deze planten nog een top? Quote ~ Vita rosa est ~
Itoero Geplaatst: 27 juni 2018 Geplaatst: 27 juni 2018 Is dat geen stikstof/bladgroengebrek dat voorkomt bij oudere bladeren? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Charly Geplaatst: 27 juni 2018 Geplaatst: 27 juni 2018 Ha, ik heb deze dieven ook ineens dit jaar. Bij enkele soorten (blush, rose-blue en een roma. Weet ff niet welke) Vorig jaar had ik juist meer dieven die verder groeiden aan de vruchtentros van de plant. Ik heb het idee opgevat dat het afhangt van het weertype, dat tomaten die daar gevoelig voor zijn, dan bepaalde dieven aanmaken? Ik breek ze in ieder geval gewoon weg, net zoals gewone dieven, en zie de plant er geen nadeel van hebben oid. Of doen die van jou wel raar? Quote wees bevriend met kleine dingen
Anna pansje kevertje Geplaatst: 27 juni 2018 Geplaatst: 27 juni 2018 Al de planten hebben voor de rest een normale groei, ik heb de dieven weggehaald. Van een aantal de top nu ook maar die hebben geen dieven op hun blad. Ik zou graag een duidelijke foto maken, maar te vol. op de nerf van het blad zie je dat er meer dieven groeien er recht achter is de stam. Quote
Daniel Geplaatst: 28 juni 2018 Geplaatst: 28 juni 2018 Dit jaar heb ik voor het eerst King Cole tomaat. Het schijnt een van de vroegste te zijn. En dat klopt, want zo vroeg heb ik ze buiten nog nooit gehad. De plant ziet er zielig uit (struiktomaat die je volgens de instructie op de verpakking niet moet opbinden, maar ik kon het niet laten..). Er was er eentje gescheurd door de zon denk ik, want water geef ik niet als er rode tomaten aan de plant hangen. De smaak: een vlakke smaak met weinig aroma's en suiker en waterig. Eet wel makkelijk weg. De Oekraïense vleestomaten doen het goed dit jaar: Net zoals de resistente tomaten: Quote
Erny Geplaatst: 28 juni 2018 Auteur Geplaatst: 28 juni 2018 De buitentomaten staan ook lekker in de grond, beginnen nu goed te groeien.En hopelijk bereiken ze snel het groeinet (trellis) zodat ze daar wat steun aan krijgen. Ben benieuwd of dat bevalt, had er graag nog één bij besteld maar helaas niet meer voorradig bij vorig besteladres.Formaat is wel echt geweldig. Tomaten zijn allemaal van Fruitlent en het zijn de "resistente" soorten. Foto is van vorige week dus de boel staat nu alweer wat hoger. In de kas zijn ze ook allemaal geplant en vooral bij de eerst geplante strook zit de groei er behoorlijk in en heb al flink moeten dieven en ze hangen net aan hun draadjes. Zowie had het beter bekeken, het was 30 graden in de kas en ze groef haar eigen koelere kuiltje op de plek waar de slakken de komkommerplanten toch al hadden opgevroten. Quote
Flup Geplaatst: 28 juni 2018 Geplaatst: 28 juni 2018 Heb gisteren mijn eerste buitentomaat gegeten. De Balkonzauber, staat in een grote cementkuip op mijn terras. Qua smaak absoluut teleurstellend, deze soort komt niet meer terug. Quote
appelvrouw Geplaatst: 29 juni 2018 Geplaatst: 29 juni 2018 Misschien zijn je volgende tomaatjes wel lekkerder, is mij wel eens gebeurd dat de eerste niet te eten waren daarna lekker..waarom? Joost mag het weten. Hier gaat eindelijk de eerste tomaat kleuren, een Gartenperle ( ook een soort balkontomaat voor in de pot maar hij staat op de Keyhole). In de kas hangen al veel Coeur de Boeufs van minstens een pond maar kleuren ho maar . Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Ugor Geplaatst: 29 juni 2018 Geplaatst: 29 juni 2018 Al de planten hebben voor de rest een normale groei, ik heb de dieven weggehaald. Van een aantal de top nu ook maar die hebben geen dieven op hun blad. Ik zou graag een duidelijke foto maken, maar te vol. op de nerf van het blad zie je dat er meer dieven groeien er recht achter is de stam.Mijn tomatenplanten hebben dit ook. Sowieso zien een aantal van de tomatenplanten er behoorlijk misvormd uit, maar er hangen wel al behoorlijk veel groene tomaten in. Quote
Anna pansje kevertje Geplaatst: 30 juni 2018 Geplaatst: 30 juni 2018 Geen van mijn planten is misvormd, groeien netjes maken mooie tomaten en extra dieven. Quote
TheBenz Geplaatst: 30 juni 2018 Geplaatst: 30 juni 2018 Hier ook de eerste tomaat gegeten, heerlijk..!! De yellow pear shaped. Voor de rest groeien ze allemaal hartstikke lekker. Quote
pippi Geplaatst: 1 juli 2018 Geplaatst: 1 juli 2018 Dat ziet er goed uit, TheBenz! Ik ben helemaal trots omdat ik twee flinke dieven zonder maar een greintje stress (voor de dieven, en ook niet voor mij ) nu als gezonde plantjes in een pot heb staan. Vorige week direct na het heel schuin afknippen diep in water gezet, waar ze vrolijk bloemetjes gingen maken. Elke dag getuurd of er al beginnende wortels waren, vandaag was het zover en gingen ze in een pot met drijfnatte potgrond. En op geen enkel moment in dat hele proces hebben ze hun blaadjes laten hangen of bloemetjes laten vallen. Een heeft zelf al een beginnend tomaatje. Ik had al wel eerder dieven opgekweekt, maar die kregen daar toch wel een klap van. Deze niet. Quote
barrymossel Geplaatst: 3 juli 2018 Geplaatst: 3 juli 2018 Haha, kom ik na twee weken vakantie thuis (schoonmoeder had de planten watergegeven) ga ik even flink snoeien en dieven. Knip ik in die gigantische wirwar een grote tros er zo af. Zonde! Maar hier al meerdere Pink Vernissage en World's Smallest geoogst. Ook van de Indigo Rose en Muddy Waters al meerdere tomaatjes. Gaat rap hier. Eerder zaaien levert toch eerder op lijkt wel. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.