Stoyanov Geplaatst: 12 april 2018 Geplaatst: 12 april 2018 (aangepast) Hellup! Ik heb werkelijk niet het flauwste idee wat het kan zijn, maar iets vreet mijn jonge aanplant op en is bovendien erg kieskeurig.Alleen de pas verspeende paprikaplantjes en de pas verspeende andijvieplantjes vreten ze op.Alles wat in de grond staat blijven ze af. (Sla. Paksoi. Kool. Radijs.)Ik heb het hoog weggezet. Geen verschil.Nu heb ik het afgedekt. Wat kan dit zijn? 12 april 2018 aangepast door Gast Quote
Mr bean Geplaatst: 12 april 2018 Geplaatst: 12 april 2018 Een foto schept duidelijkheid in deze omschrijvingWaarschijnlijk een slak Quote
Jorieke123 Geplaatst: 12 april 2018 Geplaatst: 12 april 2018 En die zitten dan vaak onderop je potjes. Draai ze eens allemaal om? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Stoyanov Geplaatst: 12 april 2018 Auteur Geplaatst: 12 april 2018 Ik heb schone nieuwe potjes van een soort van karton gebruikt.Morgen zal ik een foto posten. Quote
Stoyanov Geplaatst: 12 april 2018 Auteur Geplaatst: 12 april 2018 De aangevreten peperplantjesDit waren allemaal paprikaplantjesArrestant nr1Gluiperd nr2 Ontzettend bedankt allereerst voor de tips.Ik heb wat foto's gemaakt van de schade, zojuist om 20:20 uur.Na enig speurwerk ontdekte ik een slakje en een emelt (?).Deze zijn naar de eeuwige jachtvelden inmiddels. Ik houd het vanaf nu scherp in de gaten.Vraagje nog: De plantjes waar nog een steeltje van in de grond staat; hoe groot is de kans dat daar opnieuw blaadjes aankomen?Ik vraag dit omdat ik het nog nooit heb meegemaakt en omdat ik graag wil weten of het nog zin heeft om opnieuw zaadjes voor te gaan kiemen i.v.m. de lange kiemtijd. Kan ik eind mei nog plantjes verpoten etc? Quote
Patrijs Geplaatst: 12 april 2018 Geplaatst: 12 april 2018 Dat zal opnieuw zaaien worden want die steeltjes wordt niets meer.Andijvie staat snel weer boven maar voor paprika wordt het wel wat laat. Quote De moestuin van Patrijs
pippi Geplaatst: 12 april 2018 Geplaatst: 12 april 2018 Paprika voor in de kas lukt heel misschien nog als je een heel vroege (dus snelle) soort zaait en we een mooi najaar krijgen. En dan wel effe veilig binnenshuis houden tot het flinke plantjes zijn. Die tweede foto is niet heel duidelijk, maar is dat geen naaktslak? Emelten zitten echt in de grond, volgens mij nooit in/onder potjes. Quote
Bit Geplaatst: 13 april 2018 Geplaatst: 13 april 2018 Van de 1e foto, de 2 steeltjes die zijn blijven staan, daarvan is in ieder geval de rechter nog best levensvatbaar hoor. Blaadjes zijn dan weliswaar bijna weg, de groeipunt is er nog. De linker zal het wel niet meer halen ( alhoewel ) btw. Het is vooral de naaktslak welke de dader is ( er zijn er vast nog wel meer, soms heel klein ) De huisjesslak doet lang zo veel schade niet ( eet vooral algen ) Quote
cherryberry Geplaatst: 25 april 2018 Geplaatst: 25 april 2018 Hoi!! Aansluitend heb ik ook een vraagje! Mijn paprikaplantje is aangevreten en mijn radijsjes ook. Ik dacht ook eerst aan de rouwvarenmug maar als ik die opzoek zijn dat hele kleine vliegjes. Die vlieg die je mij mij op de plant ziet zijn wel groter meer vergelijkbaar met een normale huis tuin en keuken vlieg..Kunnen jullie mij verder helpen? Quote
Amrutten Geplaatst: 25 april 2018 Geplaatst: 25 april 2018 Dag , Ik gok toch op slakkenvraat. Ergens zit beslist zo'n ellendeling. Antoinette. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 25 april 2018 Geplaatst: 25 april 2018 Ja, tussen de grond en dat zeil bijv. Of onderop die pot, of onder die rand van de pot, ga 's avonds eens kijken met een zaklamp Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Bit Geplaatst: 26 april 2018 Geplaatst: 26 april 2018 Maar ik zie de rups toch duidelijk zitten ? ( rechter plantje linker grote blad linksboven aan de rand, op het blad ) Quote
speets Geplaatst: 26 april 2018 Geplaatst: 26 april 2018 Volgens mij is dat een waterdruppel Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.