Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hellup!

Ik heb werkelijk niet het flauwste idee wat het kan zijn, maar iets vreet mijn jonge aanplant op en is bovendien erg kieskeurig.

Alleen de pas verspeende paprikaplantjes en de pas verspeende andijvieplantjes vreten ze op.

Alles wat in de grond staat blijven ze af. (Sla. Paksoi. Kool. Radijs.)

Ik heb het hoog weggezet. Geen verschil.

Nu heb ik het afgedekt.

Wat kan dit zijn?

aangepast door Gast
Geplaatst:

2018041220031326311523558827.jpg

De aangevreten peperplantjes

2018041220053091491523558828.jpg

Dit waren allemaal paprikaplantjes

2018041220062129321523558829.jpg

Arrestant nr1

2018041220065653431523558831.jpg

Gluiperd nr2

Ontzettend bedankt allereerst voor de tips.

Ik heb wat foto's gemaakt van de schade, zojuist om 20:20 uur.

Na enig speurwerk ontdekte ik een slakje en een emelt (?).

Deze zijn naar de eeuwige jachtvelden inmiddels.

Ik houd het vanaf nu scherp in de gaten.

Vraagje nog:

De plantjes waar nog een steeltje van in de grond staat; hoe groot is de kans dat daar opnieuw blaadjes aankomen?

Ik vraag dit omdat ik het nog nooit heb meegemaakt en omdat ik graag wil weten of het nog zin heeft om opnieuw zaadjes voor te gaan kiemen i.v.m. de lange kiemtijd. Kan ik eind mei nog plantjes verpoten etc?

Geplaatst:

Paprika voor in de kas lukt heel misschien nog als je een heel vroege (dus snelle) soort zaait en we een mooi najaar krijgen. En dan wel effe veilig binnenshuis houden tot het flinke plantjes zijn.

Die tweede foto is niet heel duidelijk, maar is dat geen naaktslak? Emelten zitten echt in de grond, volgens mij nooit in/onder potjes.

Geplaatst:

Van de 1e foto, de 2 steeltjes die zijn blijven staan, daarvan is in ieder geval de rechter nog best levensvatbaar hoor. Blaadjes zijn dan weliswaar bijna weg, de groeipunt is er nog. De linker zal het wel niet meer halen ( alhoewel )

btw. Het is vooral de naaktslak welke de dader is ( er zijn er vast nog wel meer, soms heel klein ) De huisjesslak doet lang zo veel schade niet ( eet vooral algen )

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Hoi!!

Aansluitend heb ik ook een vraagje! Mijn paprikaplantje is aangevreten en mijn radijsjes ook. Ik dacht ook eerst aan de rouwvarenmug maar als ik die opzoek zijn dat hele kleine vliegjes.

Die vlieg die je mij mij op de plant ziet zijn wel groter meer vergelijkbaar met een normale huis tuin en keuken vlieg..

Kunnen jullie mij verder helpen?

B6B59D56-3C94-4658-90EF-ECFAAADE4C7860811524650125.jpeg

964EB134-0F5F-4EDA-8CD5-10CC90C8699A11781524650124.jpeg

Geplaatst:

Maar ik zie de rups toch duidelijk zitten ? ( rechter plantje linker grote blad linksboven aan de rand, op het blad )

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...