permanatuurtuin Posted September 24, 2018 Share Posted September 24, 2018 Heeft iemand al eens rijpe granaatappels in de koude kas gehad? Welke rassen heb je? Ik heb diverse winterharde rassen staan (bv. Kazake / Armenia, Wien, Uzbek, Anar Torsh...), die tot nu toe goed de winter doorkomen, maar ze willen helaas nog niet meewerken om allemaal in de vroege zomer te gaan bloeien en vrucht te zetten. Ik ben nog een beetje ongeduldig. Op één na heb ik nog jonge planten. Ik denk dat het wel kan, want de groei is goed en ze komen in bloei. Ze vriezen tot nu toe op hele dunnen takjes na ook niet in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mastert Posted September 25, 2018 Share Posted September 25, 2018 Ik zag bij kwekerij de Zoetewei verschillende van jouw rassen staan. Ik dacht dat ze verkocht werden, als voldoende winterhard om buiten te laten groeien. Het waren vrij kleine en jonge planten. daarom heb ik ze nog niet gekocht. Staan wel hoog op mijn verlang lijstje.Ik weet niet of ze al vruchten dragen daar. Ik zal het eens vragen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
permanatuurtuin Posted September 30, 2019 Author Share Posted September 30, 2019 Dit jaar voor het eerst aan Wonderfull twee granaatappels gehad. De andere planten zijn nog te klein. Twee iets grotere planten zijn in het voorjaar zelfs beschadigd, dus die hebben zich dit jaar alleen hersteld. Je hebt kleine en grote bloemen. De grote bloemen (duidelijk dikker vruchtbeginsel) kunnen doorontwikkelen tot een granaatappel. Er waren meerdere potentiële bloemen in het voorjaar, maar uiteindelijk zijn twee vruchten goed ontwikkeld. Ze zijn duideljik zelfbestuivend en de bloemen zijn kwetsbaar voor kou. Resultaat twee kleine zure granaatappels, met grote pitjes. Wij houden van zure granaatappels, dus we zijn blij dat het in ieder geval eindelijk duidelijk is dat in een koude kas vruchten mogelijk zijn. Ik denk dat buiten niet mogelijk is, omdat de plant dan zeker drie weken later uitloopt en de bloei waarschijnlijk niet goed tot stand komt. De vruchten hebben heel lang nodig om te ontwikkelen. Ik heb de eerste nog iets te vroeg geoogst. De tweede (is ook later gevormd) hangt nog aan de grote struik om af te rijpen. De bladeren zijn al aan het vallen, dus hij zal niet nog veel na kunnen rijpen. De bomen moeten ook droog staan in de winter. In een droge en koude kas zijn de planten in ieder geval winterhard genoeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts