Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Ongewenst groente/fruit aanbod door telers!

Featured Replies

Geplaatst:

Is dit ook niet een beetje het resultaat van de heersende mono-cultuur gedachte?

Waarom zou je als je merkt dat de aardappelvraag al langere afneem je toch volgend jaar weer aardappelen gaan poten. Je weet dat er dan uiteindelijk een overschot ontstaat.

Groetjes,

Bram

Geplaatst:
Op 19-8-2020 om 21:42, roeier zei:

Gratis perenbomen

Dat klinkt als een mooie actie. Eerlijk gezegd hoop ik dat dit bomen in de pot zijn, want als die bomen nu uit de grond gehaald worden zal dat misschien een teleurstelling opleveren. Zijn het geënte bomen dan kan zo’n gestreste boom de ent niet levend houden maar misschien wel de onderstam, met begrijpelijke gevolgen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Daar wordt inderdaad voor gewaarschuwd, het zijn geënte bomen en het zal lastig zijn de bomen in leven te houden (las ik later). Er zijn mensen die dit daarom niet zo'n goede actie vinden.

Het zijn conference peren, trouwens. De actie krijgt op dit moment wel erg veel publiciteit, er zullen veel mensen op af komen, maar je mag verwachten dat het ook tot veel teleurstelling leidt.

Geplaatst:

Kreeg er ook een mailtje over.
Ik ga straks gewoon 25 bomen halen. Omdat ze anders maar blijven liggen. En dan gaan ze zéker dood.
Zo veel omdat ik idd las dat t kale wortels zijn en eind aug natuurlijk zwaar niet een fijne periode is om die in leven te houden. Het zijn laagstam bomen. Conference idd.
Joh. Ik schep 25 gaten. Douw de boompjes erin en dan zien we het wel. Ruimte genoeg.
(Okay ik ga er dan wel van uit dat ze niet alle 25 dood gaan. Dan ga ik heus wel n beetje balen. Met 28 graden gaten gaan scheppen is niet bepaald mijn hobby nl)

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Bomen komen uit de koeling/vriezer? Die moet namelijk uit, vandaar het overschot van de niet verkochte coronatijd boompjes. Ze hebben allen kale wortels en er wordt dus ook hevig aangeraden om ze gelijk in het water te zetten of iig gelijk te poten om de overlevingskans te vergroten.

Helaas hebben we veel perenroest bij ons op het complex dus denk dat het niet veel zin heeft om perenbomen te planten bij ons.

Geplaatst:
45 minuten geleden, Charly zei:

niet alle 25 dood gaan

Veel gieten, mooie rulle aarde rond de wortels strooien, aarde die het water goed vast kan houden. Een thee maken van kronkel wilg om de wortelvorming te stimuleren? En iedere dag voor ze zingen natuurlijk🙃🙂

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Op 20-8-2020 om 09:35, AshaiRey zei:

Is dit ook niet een beetje het resultaat van de heersende mono-cultuur gedachte?

Waarom zou je als je merkt dat de aardappelvraag al langere afneem je toch volgend jaar weer aardappelen gaan poten. Je weet dat er dan uiteindelijk een overschot ontstaat.

Het aardappeloverschot komt niet doordat de aardappelvraag al langer afneemt maar doordat de aardappelvraag plots is afgenomen door het sluiten van restaurant/snackbar/festival enzovoort. Men eet buiten de deur blijkbaar meer aardappel dan in thuissituatie. Dat wist men nog niet toen de aardappels de grond in gingen. 

De perenbomen waren bedoeld voor de export. Ook dat is plots op zijn gat komen te liggen. 

Geplaatst:

Gisteren een poging gewaagd om bomen op te halen bij de fruittuinen voor het schoolplein en wat hier in de wijk. Leek me wel wat, om peren te kunnen semi wild plukken. Helaas nul bomen nog. Er waren mensen die met aanhangers vol wegreden... Hartstikke fijn dat ze niet zijn verbrand natuurlijk, maar dat vond ik wel het andere uiterste. Gevalletje helaas pindakaas

Geplaatst:

Mja. Bij mij was t een gevalletje van ‘oh handig’. Je kon ze vanaf 25 stuks reserveren. Dus dat heb ik gedaan. En wij kunnen ze prima kwijt. Had geen idee dat er zoveel mensen op af zouden komen en het ‘nee verkopen geblazen was’ op zoveel plekken. Ongelofelijk.

Had nog ergens het idee ‘goed te doen’ om verspilling tegen te gaan eigenlijk zelfs. [emoji15]

Maar ik kan er heus nog wel wat missen. Dus ben je in de buurt van Sassenheim / Voorhout: pb me als je er een paar wilt ophalen.

Ze staan braaf met hun kontje in de sloot en zien er helemaal niet slecht uit. Al blijft het eigenlijk het verkeerde seizoen om ze uit te planten. We gaan gewoon ons best doen!

Update: heb er nog 7 te geef.

Geplaatst:

Als je nog kwijt moet, wil ik wel bij je in de buurt geraken Charly. Stuur je nog een bericht!

Geplaatst:

Update: heb er nog 4 over.

(Is dat de moeite waard voor je, Mel?) 

Ik moet dr overigens niet per sé vanaf hoor. Maar heb er genoeg in de grond gezet al en delen is leuk.

Geplaatst:

Ach is wel goed zo. Lekker zelf planten en genieten van je boomgaard. Dat word heel veel perensap!
Buurten is altijd leuk maar met Corona oplaaiingen doe ik dat liever niet nu.

Geplaatst:

Helemaal te begrijpen!
Komt goed.

• 11 maanden later ...
Geplaatst:
Op 20-8-2021 om 00:20, fre3ke zei:

Pruimen plukken in Driel

Goede tip! Vandaag langsgeweest en kunnen plukken 😃

Geplaatst:

Wat leuk! Ik wilde morgen gaan maar ik denk dat het woensdag wordt. Welke pruimen heb je geplukt? 

Geplaatst:

Het was plukken op eigen gelegenheid dus ik weet niet precies wat wat is. De grote paarse pruimen waren redelijk op (jammer voor mij, die vind ik het lekkerst haha). Een kleinere rozige soort, misschien de mirabelle? Hangt er nog in overvloed. Die heb ik laten hangen omdat ik ze niet geweldig vond, maar anderen gingen weg met emmers vol. 

20210823_170556.jpg

Geplaatst:

Ik had een mailtje gestuurd omdat ik zeker wilde weten dat er Reine Claude zouden zijn, maar die zijn dan zeker ook al voorbij 🙁

Geplaatst:

Ik heb ze niet gezien, maar het kan ook zijn dat ik ze gemist heb natuurlijk. Het is redelijk groot. Maar ook al aardig leeg geplukt, volgens de eigenaar waren er al ruim 300 mensen langsgeweest. 

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ik ben vandaag eindelijk in Driel geweest om pruimen te plukken. Maar ik ga niet nog eens. Ik ben twee uur bezig geweest om deze krat vol te krijgen. Met rijpe pruimen, dat dan wel. Maar ik ben bijna door mijn rug van het rondbanjeren daar. Het is wel een heerlijk rustige plek, met veel insecten. Maar lang verwaarloosd geweest, en de helft van het fruit had monilia. Ook veel hoge brandnetels, 2 meter! Per boom waren maar een paar pruimen plukbaar.

Ik heb van tevoren nog even met de initiatiefnemer staan praten. Het is een sympathiek plan om de boomgaard te redden en iets met het fruit te doen, maar het is ongelooflijk veel werk om de bomen weer goed te krijgen, denk ik. 

IMG_20210831_202228.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.