fre3ke Posted October 27, 2018 Share Posted October 27, 2018 Ik ben al een tijd aan het uitpuzzelen hoe ik een afdichting maak tussen de tuin van mij en mijn haatdragende gluurburen. Ik mag er geen schutting zetten dus ik zit naar groene oplossingen te kijken. Nu heb net 3 kleine peterseliebraam-plantjes gekocht. Officiële naam is Thornless Evergreen. Hebben mensen op dit forum deze braam als grote plant? Kan je hem compact laten worden zodat er niet doorheen gekeken kan worden? Ik wil best een stuk tuin opofferen voor een brede haag als ik daar ook nog fruit van krijg. En hij is doornloos en bladhoudend zolang het niet vriest. Moet ik hem steunen met gaas om hem tot 1,80 meter dicht te krijgen? Ik had al het plan om een 'schutting' van metaalroosters te maken met klimplanten ertegenaan. En woekert hij erg ondergronds? Het gaat om 17 strekkende meter dus het onderhoud moet wel hanteerbaar zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted October 27, 2018 Share Posted October 27, 2018 Minder geschikt. Vooral omdat je ieder jaar al de takken die hebben gedragen moet wegsnoeien (of ze sterven af) en er nieuwe takken gemaakt worden die de oudere vervangen. Die nieuwe scheuten zullen inderdaad hun blad houden tot de eerste vorst (geldt eigenlijk voor alle braamachtigen zo een beetje.)De naam van deze braam is nogal misleidend. "Evergreen" is niet wintergroener dan andere soorten. (Vraag me af of het te maken kan hebben met een minder bonte herfstkleur van het blad dan andere braamsoorten? Peterseliebraam zal de bijnaam zijn omdat ze een iets fijnere bladvorm heeft?) Los van het bovenstaande zijn er dus ook altijd een aantal maanden voordat de braam weer volop in het blad zit.....zeg vanaf november tot ergens eind mei/begin juni. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amrutten Posted October 27, 2018 Share Posted October 27, 2018 Deze beschrijving staat bij mijntuin.org Rubus fruticosus ´Thornless Evergreen´ is een zeer vruchtbare en gezond groeiende, doornloze braam met eerder kleine, zeer aromatische vruchten van juli tot eind september (late zomer-herfst). Stevige bessen. Als je tussen de regels door kunt lezen is het waarschijnlijk een harde groeier, dus veel werk om 17 meter in bedwang te houden. Wiki spreekt bij Peterseliebraam van een invasieve soort! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted October 27, 2018 Author Share Posted October 27, 2018 Ik heb inderdaad gezien dat hij invasief is in Noord-Amerika, maar dat ligt misschien ook aan het klimaat van de betreffende staat. Invasief is hij in Nederland niet. Maar ja, hij is hier inheems dus dan is het moeilijk om invasief te zijn Een plaag is het niet in Nederland. Dat van de dragende takken is dus wel een probleem. Als ze afsterven natuurlijk niet, dan vernieuwt het zichzelf. Maar dan zal hij ook wel flink veel grondscheuten aanmaken. Dat mijn haag een paar maanden kaal is, dat is inderdaad zo. Maar ik ben dan zelf ook weinig in de tuin dus dat zou ik dan accepteren. Ik wil een coniferenhaag het liefst vermijden. Ik had vorig jaar een actinidia kolomikta gekocht, kiwibes, maar die groeit niet zo snel. Dat heeft uiteraard ook voordelen dus misschien wordt het toch een kiwibes haag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted October 27, 2018 Share Posted October 27, 2018 Waarom niet een taxus haag? Makkelijk, doet het altijd, snoeibaar in iedere vorm, en sommigen ook met leuke rode besjes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted October 27, 2018 Share Posted October 27, 2018 Kiwibes groeit 1e en soms ook 2e jaar na aanplant nog heel weinig. Investeert vooral in een (breed en grotendeels oppervlakkig) wortelgestel. Als ie goed aan gaat dan zal ie vanaf jaar 2 of 3 heel hard gaan groeien en steeds harder. Bloei en als bestoven ook vruchten krijgt ie vooral echter aan hogere horizontaal geleide takken na 3, 4, 5 jaar of zelfs nog meer. Eerder een pergolamodel dus dan een dichte haag. Mag ik een suggestie doen? Jostabes (zeer makkelijk, groeit vrij snel, wordt ca. 2 meter en makkelijk te snoeien, leiden en plat te houden.) Loopt ook al vroeg uit en is dan erg fraai en fris. Als de haag wat langer mag worden en de plek is geschikt wb. licht ed. dan is een haag van allemaal verschillende appelrassen op zwakgroeiende onderstam erg fraai en ook wb. oogst een rijkdom. Deze kun je ook redelijk vlak houden met weinig steunmateriaal, maar de snoei om ze in gewenste vorm te houden vraagt wel wat snoeiervaring. Plantafstand voor appel ca. 1 meter. Jostabes als haag zou ik 75 a 100 cm aanhouden. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mastert Posted October 27, 2018 Share Posted October 27, 2018 Hoi, ik heb zelf een Thornless Evergreen als afscheiding staan. Is idd niet echt wintergroen, en naar mijn idee ook te iel, en ijl voor een goede afscheiding. De bramen zijn best wel lekker, maar zeker niet zeer aromatisch. Ik vind dan, de Josta inderdaad een betere optie. of een elaeagnus. Daar ben ik zelf erg gecharmeerd van. Groeit snel, en groot, en daarbij ook lekkere bessen, tenminste de umbelata of multiflora . Kijk anders even op de pfaf site voor een beschrijving van geschikte hedge-haag planten. Daar staat een hele lijst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted October 28, 2018 Share Posted October 28, 2018 Mooie haag ja... https://www.google.nl/search?q=elaeagnus&prmd=isnv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi__KSUp6jeAhUS_qQKHfVKBTEQ_AUIEigB&biw=360&bih=524#imgrc=5Wll-alCIVwJjM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted October 28, 2018 Share Posted October 28, 2018 Wat ik niet helemaal uit je openingsbericht kan opmaken is, of het een haag moet worden op je woonadres of op een tuinencomplex ? Zit je met je tuin in dit geval thuis, zal je eerder inderdaad een ook 's winters zicht-dichte haag willen ? Op een Volkstuinencomplex ben je in de winter natuurlijk veel minder aanwezig ? Thornless Evergreen houdt wel lang zijn blad, soms wel bij niet al te lange vorstperiodes de hele winter, dat allemaal wel. Peterseliebraam is trouwens officieel niet dezelfde, die heeft wél stekels, maar wat minder en nog weer meer het echte peterselieblad. De Thornless Evergreen heeft wel peterseliebraam bloed in zich, maar is een kweekproduct met weer andere echt doornloze bramensoorten. Grondscheuten van de Thornless zijn vaak wél gestekeld. Ik vind hem zelf niet lekker genoeg trouwens, toch ook niet onbelangrijk, maar goed, dat is misschien persoonlijk. Er zijn tegenwoordig betere en vooral ook lekkerdere doornloze bramenrassen, zie aldaar in die topics. Ik zou 'Black Satin' nemen bv, veel lekkerdere braam, ook half wintergroen, sterkere groeier, groter blad, grotere bramen ook. En ook de grondscheuten blijven doornloos. Er zijn meer rassen hoor, maar die ken ik goed. Daarbij komt dat Thornless Evergreen ( een al wat ouder ras, een van de eerste 'doornloze') maar een matige groeier is. Voor de meeste mensen juist een groot voordeel, maar in jouw geval ? Taxus als tip snap ik niet. Of de eetbare delen daar nou veel nut geven ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harms1 Posted October 28, 2018 Share Posted October 28, 2018 Nee Bit...Taxus zou ik maar niet gaan eten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted October 28, 2018 Share Posted October 28, 2018 De vlezige delen ( het rode vruchtvlees ) van de bessen zijn een klassieker als garnering op koekjes; iets kruidig zoet. Goed eetbaar, maar een pokkewerk om te verzamelen en om de pitten er uit te pulken. De pitten zijn behoorlijk giftig en mag je niet gebruiken, zoals alle overige delen van de plant ook giftig zijn. Maar goed. Allemaal off-topic natuurlijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted October 28, 2018 Author Share Posted October 28, 2018 Nou, dank allemaal. Veel informatie. Het is bij mijn woonhuis maar aan de achterzijde. Ik heb in de woning geen last, alleen als ik in de tuin bezig ben. Als de Thornless gestekelde grondscheuren heeft, dan heb ik er weinig aan. Dat de vruchten weinig aroma hebben hoeft niet zo erg te zijn omdat ik ook wijn maak en minder zure bramen kan ik dan wel gebruiken. Misschien dan de jostabes. Ik heb net mijn eenjarige jostabes eruit gehaald omdat hij alleen wat rommelige staken had zonder vruchten. Een elaeagnus heb ik ook in de tuin gezet als proef maar hij lijkt niet goed aan te slaan. Dus dat slaat waarschijnlijk niet aan. Ik heb ook begrepen dat duindoorn niet aanslaat hier in het oosten, dat is een beetje hetzelfde. Laagstamfruit is inderdaad ook een goed idee. Ik heb twee kersjes en die zitten lekker vol in het blad, en lang ook. Appel is volgens mij meer open. De plek is vol op het zuiden, dus perfect voor fruit en daarom vind ik het verspilling coniferen of taxus neer te zetten. Jostabes, kersen- of appelboompjes, of misschien gewoon wijnranken. Dat lijkt het te zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted October 28, 2018 Share Posted October 28, 2018 Kersen worden veel te groot en zijn daarom veel minder geschikt als haag. (Tenzij je een haag wilt van 3 meter breed en 4 a 5 meter hoog...dan zou ik eerder ras-hazelaars overwegen vanwege groeikracht en dichtere groei). Ook op zeer zwakke onderstam (nauwelijks te vinden, meestal ook niet als verkoper beweert dat het een dwergvorm zou zijn) moet je bij kers aan een meter of 3 en eerder 4 minstens denken. Als je voor kersen wilt gaan, kies dan voor zure kersen...die zijn beter wat kleiner te houden en duidelijk minder groeikrachtig. (En beter voor wijn vermoed ik). Maar ik noemde appels (of evt. peren, maar die vragen meer zon!) omdat ze veel geschikter zijn om een haag van te maken...goed in vorm te houden en op een hoogte van 2 a 2,5 meter MITS ze op een zwakke onderstam staan. (Onderstam M27 als je hele goede grond hebt, anders bijvoorbeeld M9 of M26...beetje afhankelijk ook van groeikracht van het geënte ras.) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yuras Posted October 28, 2018 Share Posted October 28, 2018 Hoe hoog mag die afscheiding zijn? Hoe breed? Mag het s´winters doorzichtig of toch moet echt dicht zijn? Hoe snel moet het tot stand komen? In mij mening, de beste oplossing van dit probleem in warmere maanden is druiven of kiwi haag, Die kan je binnen 1 a 2 jaren helemaal tot gewenste hoogte en/of dichtheid laten groeien. Maar vanaf nu en ongeveer tot eind mei word het wel doorzichtig. Als die afscheiding niet te lang is en moet groen blijven, dan, misschien, de echte laurier, rozemarijn, olijfboompje is de oplossing. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted October 28, 2018 Author Share Posted October 28, 2018 Het is 17 strekkende meter, dus het onderhoud moet wel te overzien blijven. Mijn buurman heeft geleide appelbomen en ik zie daar aan alle kanten takken uitschieten. Ik heb toch de indruk dat het bijhouden veel werk is. En kun je leidraden ook op korte onderlinge afstand aanbrengen? Ik zie ze altijd op 30 a 40 cm afstand. Mijn twee kersenbomen zijn laagstamfruit, die worden niet hoger dan 2,50 of zo. En ze zijn heel bossig. Ik geloof dat de onderstam F7 is. Ik zou ze in 2 of 3 verspringende rijen kunnen zetten. Maar ik heb deze in een Duitse supermarkt gekocht, bij kwekers zie ik ze inderdaad niet. Ik denk dat de oplossing is om een paar rijen te maken. Ik heb genoeg ruimte. Een rij jostabes en daarachter een rij laagstamfruit en dan nog iets. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts