Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Stinkende composthoop


Innitje

Aanbevolen berichten

Sinds enkele weken een nieuwe compostbak begonnen. Bruin/groen verhpuding is prima volgens mij (veel kastanjebladeren, maar ook veel keukenafval). Maar ik heb er ongeveer 2 kilo oude mandarijnen (doormidden gehakt) ongeveer 2 weken geleden. Nu net de bak keerde stonk het vreselijk.. Moet ik hier iets aan doen of kan het geen kwaad? Verder warmt de hoop prima op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien is het fruit aan het gisten, riekt het "wijn" achtig?

 

Eventueel gewoon goed husselen met bruin materiaal, of afdekken met stro / bladeren

 

Als het stinkt is het vaak of etensresten (nooit op de hoop gooien ivm ratten/kraaien/ongedierte) of een teveel aan groen rottend materiaal wat te compact ligt.

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

beetje citrus kan geen kwaad.

 

Waarschijnlijk is 2 weken te lang geweest voor je het hebt omgeschept. Als de zuurstof op is, gaat het stinken omdat andere bacterien het overnemen. Dus als de hoop goed warm is, omscheppen. Liefst 55 graden of meer, maximaal 65. op aliexpress leuke thermometers te koop. compost thermometer voor een paar euro. Als je een paar keer omschept, zijn bijna alle onkruidzaden wel dood. En het composteert zo het snelste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel eens ergens gelezen
....ja....ik kan je vertellen Ad dat je alles wel ergens kunt lezen. Boeken en vooral het net staan vol met mythes. Kan een hele lijst voorleggen met waar gezegd wordt het dat het wel mag/kan. En dat zijn serieuze en wetenschappelijke publicaties.

 

Ik zie eigenlijk geen reden waarom niet. Het kan gaan gisten of schimmelen (van dat groene pluizige)....klopt....prima, laat maar gaan...zijn gewone afbraakprocessen uit het hele scala chemische reacties die bij vertering = omzetting van organisch materiaal horen. Ook de giften waarmee citrusfruit dat niet bio is wordt bespoten zijn uitstekend afbreekbaar en zullen verdwijnen in het geheel. Ik doe al meer dan 50 jaar zonder problemen ook alle fruitschillen in de compostbak/hoop....hoewel dat geen goed argument is (in logica is een autoriteitsargument namelijk niet geldig) tenzij je mijn deskundigheid gelooft

 

In mijn ogen geeft RobN een prima advies. Aanvullende uitleg: Ik vermoed dat dat vat veel te nat is. Door zuurstofgebrek kunnen dan processen zonder zuurstof optreden en die kunnen erg stinken. Dat het warm wordt zegt niet veel....het stikstofrijke aandeel dat direct vrijkomt (door rotting zonder zuurstof of met zuurstof?) zorgt altijd voor wat warmte, zeker aan het begin van een compostmengsel. Warm worden zegt weinig of niks over de kwaliteit...alleen dat er stikstofrijk materiaal aan het vergaan is. Bijmengen van wat stro of bruin karton of houtvezels oid kan zeker helpen...is extra bruin dat wat sneller ter beschikking komt, dat stikstof kan gaan binden en ook vocht opneemt. Daardoor wordt het minder een blubber en meer een massa. Kastanjebladeren verteren langzaam...dus kan best zijn dat de schimmels daarin nog niet zo actief zijn en het nog niet meespeelt nu in de omzetting. In principe komt het wel goed waarschijnlijk ook zonder ingrijpen, aangezien bij omzetting ook flink vocht verbruikt wordt en zal de stank wel overgaan over een aantal weken.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles wat plantaardig en onbewerkt is gooi ik zo op de composthoop, De voeding die planten en bomen hebben gekregen kwam immers ook uit de grond zetten en bij het composteren komt dezelfde voeding weer vrij. Fruit gaat er dus ook bij. Bewerkte voeding gaat de groene bak in, daar neem ik geen risico mee.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien is het fruit aan het gisten, riekt het "wijn" achtig?

 

Eventueel gewoon goed husselen met bruin materiaal, of afdekken met stro / bladeren

 

Als het stinkt is het vaak of etensresten (nooit op de hoop gooien ivm ratten/kraaien/ongedierte) of een teveel aan groen rottend materiaal wat te compact ligt.

 

Nee het ruikt niet naar vergisting maar echt naar poep

 

Ik heb wel eens ergens gelezen
....ja....ik kan je vertellen Ad dat je alles wel ergens kunt lezen. Boeken en vooral het net staan vol met mythes. Kan een hele lijst voorleggen met waar gezegd wordt het dat het wel mag/kan. En dat zijn serieuze en wetenschappelijke publicaties.

 

Ik zie eigenlijk geen reden waarom niet. Het kan gaan gisten of schimmelen (van dat groene pluizige)....klopt....prima, laat maar gaan...zijn gewone afbraakprocessen uit het hele scala chemische reacties die bij vertering = omzetting van organisch materiaal horen. Ook de giften waarmee citrusfruit dat niet bio is wordt bespoten zijn uitstekend afbreekbaar en zullen verdwijnen in het geheel. Ik doe al meer dan 50 jaar zonder problemen ook alle fruitschillen in de compostbak/hoop....hoewel dat geen goed argument is (in logica is een autoriteitsargument namelijk niet geldig) tenzij je mijn deskundigheid gelooft

 

In mijn ogen geeft RobN een prima advies. Aanvullende uitleg: Ik vermoed dat dat vat veel te nat is. Door zuurstofgebrek kunnen dan processen zonder zuurstof optreden en die kunnen erg stinken. Dat het warm wordt zegt niet veel....het stikstofrijke aandeel dat direct vrijkomt (door rotting zonder zuurstof of met zuurstof?) zorgt altijd voor wat warmte, zeker aan het begin van een compostmengsel. Warm worden zegt weinig of niks over de kwaliteit...alleen dat er stikstofrijk materiaal aan het vergaan is. Bijmengen van wat stro of bruin karton of houtvezels oid kan zeker helpen...is extra bruin dat wat sneller ter beschikking komt, dat stikstof kan gaan binden en ook vocht opneemt. Daardoor wordt het minder een blubber en meer een massa. Kastanjebladeren verteren langzaam...dus kan best zijn dat de schimmels daarin nog niet zo actief zijn en het nog niet meespeelt nu in de omzetting. In principe komt het wel goed waarschijnlijk ook zonder ingrijpen, aangezien bij omzetting ook flink vocht verbruikt wordt en zal de stank wel overgaan over een aantal weken.

 

Ik dacht juist dat kastanjebladeren enorm snel verteren, ze zijn zo dun en papierachtig. Vorige keer was er al binnen 4 weken op de compostbak al niets meer van terug te zien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder dat verder goed te kunnen beagrumenteren

Vast een slip of the pen Bit, maar wel grappig in mijn ogen, want agrumes is nl citrusfruit in het Frans.

 

On topic: ik had hetzelfde in het late voorjaar. Er was enorm veel keukenafval op de hoop gegaan en uiteindelijk werd het een steeds erger slecht ruikende natte blok afval. Misschien was er ook wel wat gekookt voedsel tussengekomen, dat weet ik niet er was een feest en ik had er geen zicht op.

Forumlid Rob kwam bij ons en heeft het voor me opgelost dwz hij heeft een deel in de lege bak ernaast geschept en vermengd ( zoals Weknow al aangaf) met stro en blad. Dat steeds luchtig gehouden door er iedere dag met de vork door te gaan en langzamerhand is de rest van de stinkende compost erbij gegaan, regelmatig gemengd met extra blad ( jazeker ook walnoot) stro en paardenmest. En steeds maar weer opluchten en doorwoelen met de spitvork. Dat laatste is voor mij wel een eye-opener geweest en sedert die ga ik vrijwel iedere dag met de spitvork de opbouwende composthoop in, ik steek hem half horizontaal in de hoop en til de compost op en schud een beetje zuurstof in de hoop!

De compost die gered is door Rob is met een hoger tempo dan ooit mooie rulle compost geworden. Ik let nu ook meer op het mengen en doormengen en verluchten.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gooi echt alles wat uit de keuken komt op de composthoop. Groenteafval, bedorven fruit, eierschalen, brood, etensresten. Iedere keer dat ik mijn gft emmertje leeg kieper gooi ik er een schepje aarde overheen. Na een jaar is mijn bak vol en schep ik hem om. Wat dan nog herkenbaar is gaat opnieuw de bak weer in. Wat onherkenbaar is, zwart dus, gaat naar een tweede compostvat. Als die vol is gaat het pas de tuin in. Dat kan dus zomaar over 5 jaar zijn. Dan is echt alles verteerd.

Ik zou me niet druk maken over een luchtje, maar mijn bakken staan dan ook buiten reukafstand van het huis

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal best verteren, klavertje 4. maar of je "compost" (wordt het dat wel???) van goede kwaliteit is, is een ander verhaal. Het is wel iets waarop je gezond voedsel probeert te kweken, terwijl jij toch een aantal risico's binnenhaalt in je aanpak. Klinkt voor mij als iemand die keer op keer een straat over steekt zonder links & rechts kijken en dan zegt: "Ik heb nog nooit een ongeluk gehad".

 

Misschien toch eens beetje kennis opdoen over wat compost is en wat er wel en beter niet op kan en waarom.

Deze brochure bijvoorbeeld is daarover zeer informatief.

https://www.vlaco.be/thuiskringlopen/thuiscomposteren

https://www.vlaco.be/sites/default/files/generated/files/page/vlaco-detaillijst-versie-2012.pdf

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@weknow

Je vergelijk met de straat oversteken gaat nogal mank omdat je het gevaar duidelijk kunt aanwijzen.

 

Geef maar aan wat het risico is bij mijn compost.

Dierlijk materiaal bijvoorbeeld? Er liggen ook dode muizen in mijn tuin.

Brood, etensresten, schimmels? Als die op mijn composthoop ontstaan waren ze dus al aanwezig.

Aantrekken van ongedierte. Klopt. Maar heeft niets te maken met de uiteindelijke compost.

 

Het enige waar ik geen controle op heb, en niemand eigenlijk zijn de chemische toevoegingen die meekomen met de gekochte groenten en fruit. Wortelremmers op aardappelen bijvoorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Compost waarvan ik de samenstelling niet ken en niet zeker weet dat het goed is, vanwege de inhoud en de gekozen verteringsmethode die afwijkt van wat bij compostering gebeurt geeft onbekende resultaten. Dat zegt deze vergelijking van mij. En daarmee maak je op dit forum, waar het gaat om goede kennis opdoen waarop mensen met succes en ook veilig (en wat mij betreft ook ecologisch constructief) van elkaar leren om goed te tuinieren, reclame voor het verkeerde verhaal. Je zegt dat ik niet precies kan aanwijzen waar in jouw werkwijze de fouten zitten...natuurlijk kan ik dat niet, ik wijs op risico's die vergroot worden en die je neemt en vooral een slechte werkwijze met risico's die je hier (impliciet) verkondigt als een goede...bijna stoer: Kijk mij eens....ik trek me daar geen ene donder van aan. (Wil je een andere vergelijking? Ik ken iemand van 100 die rookt al zijn hele leven en "dus" is roken niet schadelijk...dat loopt parallel aan jouw redenering!)

 

Je zegt...."Ik gooi gewoon alles op de compost"(ongeacht of het door erkende en ervaren instellingen als geschikt en veilig wordt beschouwd)...."Ik zie dat het op een of andere manier vergaat" (denkfout: vergaan is geen composteren....composteren is een zeer bepaalde afbraak en opbouw...bij afbraakprocessen kunnen ook allerlei slechte, ongezonde, ongewenste, schadelijke verbindingen ontstaan weet iedere chemicus...de kans dat dit gebeurt maak je niet zo klein mogelijk door de ervaring hierover te gebruiken)...en vervolgens suggereer je dat het resultaat hiervan volwaardige gezonde compost is en dat allerlei technieken die bedoeld zijn om tot dit kwalitatief goede eindresultaat te komen "dus" niet nodig en eigenlijk flauwekul zijn. .

 

Als je zelf zo werkt...zonder verder na te denken of kennis hierover op te doen of gebruiken....dan is dat jouw keuze. Als je op dit forum stoer komt vertellen dat dit een soort voorbeeld is van anderen, dan corrigeer ik je en waarschuw ik anderen dat je eigenlijk niet zo verantwoorde zaken verkondigt. Je beweert en veronderstelt een hoop over compost dat ik niet kan rijmen met de beschikbare kennis hierover. Dat mag, al zag ik liever dat je mijn reactie gebruikte om je te verdiepen in de informatie waar ik naar verwees omdat het je kan helpen tot betere beweringen te komen. Dan ontstaat er gesprek en meer inzicht, wederzijds. Het is aan jou om niet zo maar van alles te beweren als de kennis waarmee je het kunt nuanceren en verbeteren je wordt aangereikt.

 

Mij interesseert zo goed mogelijke compost. Je tuin is geen vuilnisbak, ook al is de natuur - gelukkig - vaak heel vergeeflijk op den duur en zal het heel vaak (net als bij oversteken) goed komen en zaken zich herstellen. Zelfs op vuilnis zal van alles goed groeien....maar is dat de bedoeling van tuinieren? En is die vuilnis dan gelijk te stellen aan een gezonde bodem?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...