Ga naar inhoud

Teeltwedstrijd 2019: Suikermais

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Proficiat voor de winnaars! En dank voor de organisatie. Deelnemen aan dit soort wedstrijden vind ik echt leuk, hopelijk is er volgend jaar weer een teeltwedstrijd.

Geplaatst:

Dat dacht ik vooraf ook, wat moet ik met mais? Maar zelfs heel simpel koken met wat boter en zout is het al erg lekker! Door dit soort ongebruikelijkere groentes, moet je zelf ook even creatief worden. En je leert zo ook weer eens wat anders kennen. Erg leuk!

Geplaatst:

Gefeliciteerd Winnaars.

Zelf een 5e plaats, zeker niet ontevreden over.

Teelt tips of geheimen heb ik niet echt.

Ik zaai de mais voor in potjes en plant hem later uit tussen de pompoenen. Voor mij is dat puur een kwestie van ruimte winnen. Hierdoor neemt de mais niet de plaats van iets anders in.

Denk dat mijn redelijke goede resultaat er mee te maken heeft dat ik dit jaar voor het eerst in dit stukje tuin een beregeningsslang had liggen. Hierdoor heeft de mais tijdens de droogte ook genoeg vocht gehad.

Ideeën voor komende jaar heb ik niet echt. Heb nu 4 jaar mee gedaan en tot nu toe is mij elk gewas goed bevallen.

Geplaatst:

Nog mijn teeltwijze doorgeven zie ik, maar eerst nog mijn felicitaties aan Plotiemoos met het winnen van de wedstrijd.

Ik doe eigenlijk niets bijzonders. Ik heb het geluk een losse, humusrijke, en goed waterdoorlatende grond te hebben. Meer dan wat extra compost toevoegen plus wat koemestkorrels is dan voor een wedstrijd niet meer nodig al heeft het handje patentkali dat in de loop van het groeiseizoen nog werd toegevoegd natuurlijk ook wel zijn uitwerking gehad. Patentkali aan mais geven doe ik sowieso altijd. Verder de grond vochtig houden maar dat geldt voor vrijwel alle planten.

Mais poot ik altijd voor in p7 potjes met één korrel per potje. Nooit rechtstreeks in de vollegrond . Zodoende ben je niet afhankelijk van het weer en kun je de plantjes ergens in mei op een gunstig tijdstip in de grond zetten. Ook heb je op die manier minder last van allerhande 'vretertjes' die de plantjes in een vroeg stadium kunnen belagen. Verder worden alleen planten die zich goed ontwikkelen uitgezet. De mindere goden worden gedumpt.

Suikermais teel ik al behoorlijk wat jaren en het is niet toevallig dat dat de laatste jaren het ras Tasty Sweet F1 is. Wat smaak en opbrengst betreft gewoon een prima ras.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Wauw, ik dacht ik krijg wat zakjes met zaden... komt er een doosje binnen!

Dat konden geen zaden zijn,

Wauw, deze heb ik gewonnen. Hij is ook nog gegraveerd.

Ik ben helemaal blij!!!

Dit is stoere Gijs en blije Gijs helemaal wijs met deze mooie prijs!!!!

2019101515263326591571152587.jpg2019101515263740351571152584.jpg

20191012mais1eprijs16141570870658.jpg

Geplaatst:

Bijna te mooi om te gebruiken. Hoort eigenlijk in een vitrine thuis.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Bedankt voor de felicitaties.

Ik vond deze wedstrijd erg leuk.

Vorog jaar niet mee gedaan omdat ik altijd pootuitjes heb.

Als volgend jaar weer een groente komt die ik altijd al kweek, doe ik mee, als het een nieuwe groente is doe ik ook mee.

Ik vond het erg leuk om mee te doen.

We zijn hier dol op mais, doen we al een paar jaar. Heerlijk!!!

Geplaatst:

Gefeliciteerd Plotiemoos! Leuke prijs!

Dank aan de organisatie voor weer een leuke wedstrijd

@Frans, in mijn ogen moet je maīs meteen opeten als je het oogst, dat kon toen niet. Een paar dagen later was het te laat, ook helemaal niet aan kapers op de kust gedacht, die waren er vorig jaar niet..

Maar evengoed: wegen dat ding, voor de wedstrijd gaat het om het gewicht.

Niet aan gedacht, achja het was toch geen winnaar

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Proficiat aan de winnaars. Ik had een hele drukke periode gehad (trouw, nieuwe job). Mijn moestuin was niet om aan te zien (buiten de serre). Ik had dus kleine stompjes die zelfs niet consumeerbaar waren

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

• 2 weeks later...
  • 1 maand later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...