Nasuada Geplaatst: 12 december 2018 Geplaatst: 12 december 2018 Ik zoek een handig systeem om alles goed bij te houden, ik merk dat ik gek word van al mijn excelletjes, schriftjes en lijstjes.Ik heb behoefte aan een makkelijk bij te houden iets.Heb nu een app gedownload mijntuin.org en dat ziet er best goed uit, je kan daar ook mee op je pc.leuke is dat als je bloemen/ planten/ groente aan je lijst toevoegd het ook automatisch in je kalender komt (opruimen van je dahlias, kalk geven aan je rabarber etc)Wat is jullie ervaring? Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Kruidenvrouwtje Geplaatst: 12 december 2018 Geplaatst: 12 december 2018 Ook aangemeld eens kijken.Ik werk zelf met een dik schrift en deels dit forum/moestuiseizoen. Ook maak ik gebruik van een indeel programmaatje growveg.Maar mis ook het simpele bijhouden. Heb een exel lijst maar ben weer eens vergeten hoe die werkt met planten namen toevoegen... Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
Cupcakeje Geplaatst: 12 december 2018 Geplaatst: 12 december 2018 Ik heb ooit zo een app gehad, maar geen idee of het de zelfde was de naam komt mij wel bekend voor. Die app leek toen leuk op de eerste hand maar miste voor mij veel tijdens het gebruik. Misschien is dat nu ook wel is aangepast. Ik gebruik 1 boekje als journal, daar schrijf ik mijn plan in , ik houd het weer per dag bij. Heb voor elke maand een takenlijst voor de dingen die ik wil telen. Heb een tabel om de zaailingen bij te houden en schrijf elke keer als ik in dr tuin heb gewerkt op wat ik heb gedaan. Voor mij werkt dat het beste dan kan ik er tekeningen bij maken of foto's bij plakken. Net wat ik wil. 8 1 Quote
Nasuada Geplaatst: 12 december 2018 Auteur Geplaatst: 12 december 2018 wow cupcakeje dat ziet er ook wel heel crea bea uit zeg! Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Cupcakeje Geplaatst: 12 december 2018 Geplaatst: 12 december 2018 Is heerlijk ook om in de winter te doen als ik niet zo veel in de tuin kan doen ben ik er toch mooi mee bezig, deze is alvast voor volgend jaar Quote
Kruidenvrouwtje Geplaatst: 12 december 2018 Geplaatst: 12 december 2018 alles om de winter te overleven 1 Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
advanbrunschot Geplaatst: 12 december 2018 Geplaatst: 12 december 2018 Ik heb in mijn agenda-programma een agenda 'moestuin' gemaakt, waar ik alle verrichtingen in zet op de juiste datum. Tenminste als ik het niet vergeet. Quote
Amrutten Geplaatst: 13 december 2018 Geplaatst: 13 december 2018 Ik gebruik een a4 agenda. Daarin staat achterin een schematische tekening van de tuin. Ik bedenk wat ik wil kweken en vul dat per vak in. Ergens einde seizoen schrijf ik op wat er nog aan zaad is en wat er bijgekocht moet worden. Tijdens het jaar maak ik voorin aantekeningen voor het komende jaar. Wat ik in de tuin doe houd ik min of meer per dag bij. Als naslagwerk maak ik gebruik van de Velt zaaiagenda, mijn groene bibliotheek en natuurlijk internet.Soms maak ik zakjes zaad met een paperclip vast in de agenda op de datum dat er ongeveer gezaaid moet worden, als extra reminder. Voordeel van een agenda is, dat die gewoon mee kan naar de tuin, mag vallen, en vuil worden, en altijd werkt, ook zonder wifi of bereik. Quote
Mellie Geplaatst: 13 december 2018 Geplaatst: 13 december 2018 Haha, ik heb ook tig boekjes, velletjes en tekeningen (krabbels). Ik zal die app ook eens proberen. De schriftjes blijven wel, kan ik nog een beetje kliederen. Quote
Flup Geplaatst: 13 december 2018 Geplaatst: 13 december 2018 Ik heb in Excel een moestuinoverzicht gemaakt (al een paar jaar geleden), maar dat werkt toch niet zo ideaal vind ik. Heb sinds dit jaar ook een schrift waarin ik meer bijhouden kan en dat werkt beter. En dat kun je ook bekijken als je de pc eens niet aan hebt staan. Zoek voor komend jaar een groot schrift met harde kaft op A4 formaat, dan moet het beter gaan. Heb dit jaar voor het eerst ook al mijn zaadgoed voor het komende jaar per zaaimaand geordend. Denk dat dat ook heel veel uit gaat maken. Nu zie ik direct per maand wat ik moet / kan zaaien, in plaats van dat ik al het zaaigoed van dat jaar moet doorzoeken. Quote
Mellie Geplaatst: 13 december 2018 Geplaatst: 13 december 2018 Ow wat een goeie tip Flup! Vergt wel wat tijd... maar als je het eenmaal hebt gedaan, dan ben je nooit meer aan het zoeken! Quote
Flup Geplaatst: 13 december 2018 Geplaatst: 13 december 2018 Ja, ik denk ook dat dat veel zal schelen. Het ziet er in ieder geval wel een stuk geordender uit. En je ziet meteen wat er nog ontbreekt qua zaaigoed. Wat ik trouwens ook nog doe, maar niet heb genoemd nog, is elke maand foto's maken van de tuin. Niet alleen overzichtsfoto's, maar ook detailfoto's. Die orden ik per jaar en maand op mijn pc en dan krijg je ook een aardig beeld in de loop van de tijd.In mijn notities schrijf ik ook globaal welk weer het is (of de maand droog is, koud enz.), want je kan niet zo 1 op 1 hetzelfde doen als de jaren ervoor als het weer compleet anders is. Zo'n schrift vind ik erg leuk, kun je heerlijk terugbladeren hoe en wat en welke fouten je hebt gemaakt (ik leer nog altijd bij). Quote
koolrabi Geplaatst: 13 december 2018 Geplaatst: 13 december 2018 Ik heb een A4 schrift en daarin schrijf ik alles op wat ik niet wil vergeten o.a. per jaar: 1. wanneer ik wat gezaaid heb2. wat ik wil kopen aan bijzondere zaden of planten (met de nummers en de leveranciers), of wat ik gekregen heb en van wie3. de soorten tomaten, paprika's en pepers die ik wil verbouwen, die ik krijg en die ik weggeef.4. een globaal plan voor de tuin Ik maak heel regelmatig foto's van alles wat groeit en bloeit en van wat ik doe in de tuin of wat ik voor het eerst oogst. Dat resulteert in een jaaroverzicht dat ik gebruik als naslagwerk. Mijn zadenlijst en mijn gedetailleerde plannen werk ik uit op mijn website, die ook dient als moestuinplanner. Mijn zaaiplan hangt aan de muur bij de buitendeur zodat ik regelmatig even kan kijken wat ik moet zaaien. Ik ben er wel tevreden mee zo. En mijn eerste A4 schrift is bijna vol. Erg leuk om terug te bladeren. Hetzelfde geldt voor de fotoshows van de laatste jaren. Ik kijk vooral ook naar wat ik komend jaar anders ga doen. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
tuinLB Geplaatst: 13 december 2018 Geplaatst: 13 december 2018 Dit jaar heb ik voor het eerst gewerkt met de moestuinagenda van Wim Lybaert. Ik had deze gekregen en had hem anders niet zo snel gekocht. Maar achteraf is hij wel handig in gebruik. Dit jaar voor het eerst goed bij gehouden wanneer ik wat geplant heb, normaal ging dit in het begin van het seizoen nog wel goed maar werd het later in het seizoen altijd minder. Wat ook handig is is dat er aan het begin van de maand een overzicht staat van wat te doen in de moestuin. Quote
Cupcakeje Geplaatst: 13 december 2018 Geplaatst: 13 december 2018 Zoek voor komend jaar een groot schrift met harde kaft op A4 formaat, dan moet het beter gaan. De a4 schriften mrt harde kaft zijn te koop bij de witte boekenhandel voor een prikkie, wel zonder lijntjes op dr pagina's. Ik verdeel mijn zaad ook per maand , maar vindt dat persoonlijk nog niet toe rijkend genoeg, daarom ook elke maand een overzichtje met wat er gezaaid kan worden en dergelijke omdat ik vaak de zelfde groente op meerdere momenten wil zaaien. En als ik ze dan gezaaid heb vergeet ik de zakjes bij de volgende goede maand te doen, of ik heb net niet mijn boekje bij wanneer ik dat ook al weer wilde zaaien. Quote
Cupcakeje Geplaatst: 13 december 2018 Geplaatst: 13 december 2018 alles om de winter te overleven Mooi ook ! Quote
Ktrijn Geplaatst: 14 december 2018 Geplaatst: 14 december 2018 Dit jaar heb ik voor het eerst gewerkt met de moestuinagenda van Wim Lybaert. . Ik ook! Heel handig! Ik heb er dus alvast maar eentje gekocht voor 2019, dan kan ik een mooi archief maken. Ik heb er ook elke dag de mij en max temperatuur voor mijn tuin ingeschreven, en dan alles wat ik die dag gedaan heb in de tuin. Quote
appelvrouw Geplaatst: 14 december 2018 Geplaatst: 14 december 2018 Ik heb enkele oude schriftjes, al in gebruik sinds 2000 ongeveer. Een voor de voormoestuin en een voor de achtermoes. Ieder jaar teken ik de bedden en schrijf in de tekening welke groente er werd gekweekt dat jaar..met eventuele voor en nateelt. Ik doe dat ook met de plattegronden van de keyholegarden en van de twee lasagnatuinen. Ik kan snel kijken, zoals nu op welke bedden ik bijvoorbeeld aardappels kan gaan telen dit jaar..ik blader een jaar of 4/4 terug en zie wat er gebeurd is.Wat variëteiten betreft die ik zaai dat probeer ik hier in mijn blog bij te houden en dat kan ik terug kijken als ik internet heb, wat tegenwoordig wel meestal is Ik vind die schriftjes echt heel simpel en snel werken, voor mij geen programma`s dus maar een potlood en een lineaal.Op de rechterbladzijde maak ik de tekening en links schrijf ik bv welke bedden ik waarmee mest, wanneer ik aardappels zette etc.Hier de bladzijde uit 2010 Foto op zijn kop maar jullie begrijpen de bedoeling wel Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Flup Geplaatst: 15 december 2018 Geplaatst: 15 december 2018 Zulke tekeningen maak ik ook. Niet alleen aan het begin van het seizoen, maar ook tussendoor en aan het einde van het seizoen. Zelf hou ik in het begin strak bij wat ik zaai en wanneer ik iets zaai, maar dat verslonst bij mij altijd, vandaar de tekeningen tussendoor. Hardstikke handig! Mijn zaaigoed voor het jaar 2019: En dat is alleen al voor 2019, voor de komende jaren heb ik een grotere kist met nog meer zaden. En dat is mijn heiligdom, daar moet iedereen vanaf blijven. Gelukkig ben ik de enige met het moestuinvirus hier, dus dat is geen probleem. Quote
tuinLB Geplaatst: 15 december 2018 Geplaatst: 15 december 2018 Dit jaar heb ik voor het eerst gewerkt met de moestuinagenda van Wim Lybaert. . Ik ook! Heel handig! Ik heb er dus alvast maar eentje gekocht voor 2019, dan kan ik een mooi archief maken. Ik heb er ook elke dag de mij en max temperatuur voor mijn tuin ingeschreven, en dan alles wat ik die dag gedaan heb in de tuin. Hij staat hier ook op het lijstje voor de kerst. Hoewel het ook in een gewone agenda zou kunnen vindt ik het toch fijn om in deze agenda te werken. Quote
BonTon Geplaatst: 16 december 2018 Geplaatst: 16 december 2018 Ik maak foto's en zet ze op FB. Ik heb zo een archief https://www.facebook.com/toncortecaes. Quote
Archer Geplaatst: 7 februari 2022 Geplaatst: 7 februari 2022 Zijn er anno 2022 nieuwe app's of gebruiken om alles bij te houden? Ik ben ook op zoek naar iets nieuws, voorheen was het in excel maar zoek iets handiger... Quote
Jane Doe Geplaatst: 13 februari 2022 Geplaatst: 13 februari 2022 Papier, digi noteboek en app, voor de rest noteer ik het eerst in mijn agenda. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.