Ga naar inhoud

Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2019

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Snijbiet met sjalot en Vadouvankruiden.

“Vadouvan is een gefermenteerd kruidenmengsel afkomstig uit India, Vadavam, de voormalige franse kolonie Pondicherry.

Vadouvan bevat normaal gesproken kerrieblad, fenegriek, mosterdzaad, knoflook en soms (gedroogde) uien en/of komijnzaad. Zoals veel kruidenmengsels varieert de samenstelling per regio”, zegt Wikipedia. Ook weer geleerd!

Lekker toch om al die dingen zo terug te lezen in dit draadje. Altijd weer inspirerend. (Maar stom dat je, tegen de tijd dat je aan de slag gaat met het avondeten, toch vaak terugvalt op je eigen vertrouwde ‘ff snelletjes’ )

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Dank ja . In het Vadouvanmengsel zit normaliter ook enkele Provençaalse kruiden, dit door de Franse invloed in de door Charly genoemde Pondicherry regio. In mijn mengsel hier bv is dragon en laurier verwerkt.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Leuk dat je vadouvan tegenwoordig meer gebruikt Jet!

Ik heb gisteren een pompoen geslacht en ingesmeerd met knoflookpasta. Dikke plakken onder de grill. Heb er wortel en zoete aardappel bij gedaan en wat tomaten.

Een andere schaal met gratin met courgette en tomaat. Veel knof en rozemarijn met thijm. Scheutje slagroom. Zooo lekker.

Visje erbij gegeten.

Vanavond linzensoep met eigen peper, Tom, knof en ui.

Gevulde groenten erna.

Ik heb milde Turkse pepers gevuld die ik had willen frituren, maar dacht, goh, waarom vul ik ze niet? -ik weet nu waarom niemand die ooit gebruikt om te vullen... de vulling zakt er niet goed door, grrrrr! Veel vulling over zal ik maar zeggen...-

Aardappel, 1 gele courgette en wat gele en oranje stierenhoorn paprika die geel hadden moeten zijn. Gevuld en wel in de snelkookpan. Kortom: feestmaal!

8d71e9d572a80b5269c25d257c22658d.jpg

3255480d06da59f0e13ae00ad1af1e53.jpg

Geplaatst:

Ja vooral Lie is een Vadouvanlover Mellie, ik geniet van zijn kookkunst ermee. Wij aten konijn met vijgen en eigen sjalot en knoflook. Sla tomaat en komkommer nog uit eigen tuin.

Heeft iemand hier wel eens Faux gras gemaakt? Ik wil het dit weekend proberen te maken met kikkererwten als basis

Geplaatst:

Vanmiddag broodje biet en broodje tomaat met lekker veel basilicum.

Vanavond wok van snijbiet met gemarineerde Veldvarkenspoulet, en maar weer eens Saint Antoinesla ( beetje te ruim gezaaid, nog 995 kropjes te gaan voordat het gaat vriezen) met nog eigen komkommer en tomaat..én verse kruiden natuurlijk.

Geplaatst:

Zometeen grillworst uit de oven, samen met gekruide blokjes zoete aardappel en een maÏskolf.

En nee; wij doen niet mee met eet-geen-dierendag. Dat soort dagen hebben we al elke week het hele jaar door. En op de vlees-dagen eten we alleen maar vlees uit eigen tuin.

Vandaag dus eigenlijk expres een stukje vlees, om vooral NIET mee te doen

Geplaatst: (aangepast)

Heerlijk gegeten de afgelopen dagen van de zalmsalade uit Angela’s tuin .

Soepje gemaakt van een half pompoentje met een hele gele biet, enkele pepertjes, nw Zeelandse spinazie, enkele grote tomaten, knoflook en ui uit eigen tuin. Handje basilicum uit de kas erbij.

Vandaag Veldvarkenslever met uet rode kool gewokt en Charlotte aardappelen gekookt. Appelmoes van Alkmene erbij. En een lading gebakken uien.

En een heerlijk broodje kweeperenjam met brood van de bioboeren coop..petite epautre ( klein spelt, zouden wij dat ook zo noemen?)

DDEE90F4-71C0-4084-96D3-F4FB349558C824871570634333.jpeg

aangepast door Gast

Geplaatst:

Grote pan soep gemaakt voor morgen, net wel vast een kop getest

er zit in :

ui

prei

winterwortel

de knolselderij van Henk G

gekregen pompoentje

paprika

en een pot witte bonen in tomaten saus (gekocht)

en rookworst (ook gekocht)

en pasta

op smaak gemaakt met de suppengewurtz van Mellie

Geplaatst:

Een prappeltaart.

2019101418384627801571072179.jpg

Stoofpeertjes UET, gestoofd in eigengemaakte bramenportwijn UET

Rode van Boskoop UET, heel even meegestoofd

Klein snufje pepperflakes UET

Snufje zeezout, zelf ingedampt, Oosterschelde

Eitjes van de buurkippen UBT (uit buur's tuin)

(NUET: bloem, roomboter)

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ziet er prachtig uit Henk. Bon appetit!

Rode bietensoep met ui, aardappel en wortel, knoflookpasta en suppengewürz. De bietjes komen van de oogsttafel. Op aardappel en wortel na, uet. Geserveerd met bieslook, wat erwtenscheuten, beetje olijfolie en een dot creme fraiche. Was heel lekker!

c1189420f5a656cd3834fd6eeb4a1a3d.jpg

Geplaatst:

Stamppot met uiteindelijk een eetlepel van de zelfgemaakte sambal op mijn bordje. Kwam steeds een theelepel bij,

88e8619109a57e09cfa2a4488aa16e45.jpgZelfs de man heeft er van gegeten en hij mijdt sambal. Zo pittig, maar zo fruitig, echt heerlijk! Ik wilde een rode versie nog maken, maar misschien doe ik wel gewoon weer exact hetzelfde. Verrukkelijk!

Geplaatst:

Nog een paar prikkomkommers uit de kas en de laatste nagerijpte tomaten in de salade.

Dat kan vanavond of morgen ook nog een x met de tomaten en dan is het sloes.

abed63feb1f3753c80a5be0e0b270f84.jpg

We hadden ook noedels met wat eigen peultjes en zelfgemaakte saus. Het zijn eigenlijk erwten, maar groeit zo traag. Dus als peul gebruikt

Geplaatst:

Heerlijke leftovers én.... verse Börek!

Met eigen prei, lente ui, peterselie, pepermunt en eigen eitjes. Leuk man!

Ow ja. Vanmiddag ook al geluncht met eigen eitjes. Turkse omelet met peper gemaakt. Was heerlijk. De börek overigens ook.

77c6204b41873774f2e51e8fb9a9f22e.jpg

60c20bc7797b2cbf1545b3b0ff65af66.jpg

aab1fc603e907aba32eb4172b893d7bb.jpg

Geplaatst:

Gisteren pindasoep met laatste restje knolselderij van HenkG en eigen bouillon, knoflookpasta en de nu al fameuze sambal. Vieze kleur, heerlijke soep. Restje als lunch op.

Vanavond stoofvlees met eigen kruiderij en pastinaak. Heerlijk winters. Zin!

Geplaatst:

Ik loop enorm achter met vermelden wat ik allemaal heb klaargemaakt de laatste tijd. Veel gerechten met biet en ui veel soepen geheel van tomaat enz. Als uitblinker een gerecht van Ottolenghi waarin kip aubergine tomaat rijst en specerijen gezamenlijk in een koekenpan worden gekookt en dat vormt dan als het gaar is een quicheachtig geheel dat je omgekeerd op een schaal serveert. Zo verschrikkelijk lekker en geheel ambachtelijk en met de hand gekookt

Geplaatst:

12 liter gevulde linzensoep gemaakt (in 2 delen).

Als basis gebruik ik blikken Linzen met groentes, die ik als kant en klare soep veel te vlak van smaak vindt. Dus daar gaat een groot stuk gerookte spek bij, een stuk procureur, 1,5 kg soepgroenten en een mooie knolselderij. Even koken en dan alles in de slowcooker voor een nachtje.

8 bakken van 1,5 liter voor in de diepvries. (zonder rookworst, want die voeg ik toe als we de soep gaan eten.)

IMG-20191030-WA001360791572516506.jpg

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Alle eer aan Andries van der Berg, kok in een luchtmacht-kazerne, hij heeft mij geleerd gebonden soepen te maken en deze overtreft de erwten en bruine bonensoep gezien de toch wel verfijnder smaak.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...