Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2019

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb net de aardappels in d egrond gezet. 2 Duitse paarse soorten blaue Hilde en nog een... weet het nu al niet meer potverdrie. Het is nog geen 5 min geleden dat ik ermee in mijn handen stond. Tis maar goed dat ik tegenwoordig zo goed etiketteer.

3 andere met een gele schil: Nicola, krone en Hansa.

Heb ook nog 1 tomaat bijgezaaid die 0 opkwam. Stom ding.

Edit: gisteren heb ik heel hard gewerkt in de schooltuin. De school was dicht ivm vergaderingen. Met 3 koters druk bezig geweest. Na een uur kwamen er een paar anderen bij. Werd heel gezellig zo! Voor de hoosbui veel gedaan. Een paar borders die helemaal vol met kweekgras zaten, leeggehakt. Met een Turks stuk gereedschap, capa.

51c75a052ed4109bd6278b933013d70c.jpg

Zo’n ding, maar de mijne heeft een veel langere steel. Werkte uitstekend. Moeiteloos wil ik niet zeggen, maar vergeleken met hoe veel moeite het normaal kost, was het erg makkelijk. Van de lokale supermarkten krijg ik de bloembollen die niet meer geschikt zijn voor de verkoop. Ik had er inmiddels weer een stuk of 150. Dat klinkt misschien veel, maar op zo’n tuinoppervlak stelt dat niet zo veel voor natuurlijk. Die er allemaal ingezet.

Ouders konden planten brengen die winterhard zijn. We hadden toch wel een stuk of 15 planten gekregen. Zelf had ik ook nog wat dingen meegenomen zoals sering en de kerstboom in pot die incl. nepsneeuw nog buiten stond. Die staat nu vrolijk te zijn in het perk. We krijgen houtsnippers die er nog tussen komen zodat het onderhoud wat gemakkelijk zal gaan.

f834226c93b69e153721721c7f55d088.jpg

Veel gedaan met 3 dames en 6 kinderen. De kindjes hebben ook naar paaseieren gezocht die de paashaas had gebracht. Lachen! Alles schoongeveegd. Kruiwagens vol onkruid verwijderd. Kinderen uitgeput. Voor de lunch weer thuis en dat was net een uur te lang voor de koters, maar voor de tuin was het prima.

ca0e00b80b15517bfce3a4433dc7204b.jpg

Thuis heb ik na de hoosbui laag 2 over de fundering van de nieuwe kas geverfd en de 2e laag op een tuinbankje. Dat was gelukkig minder intensief!

Geplaatst:

Ik heb een boodschappentas vol daslook geoogst en bedenk me net dat ik helemaal ben vergeten daar wat mee te gaan doen... wil er pesto van maken en op olie zetten. Dol op die smaak. Morgen ga ik kazen, mocht ik tijd en zin over houden, dan komt dat ook nog.

Ik heb ook fiks wat pollen uitgegraven voor mtfd. Het onderstel van de kas staat ook, maar dat heeft de man geheel zelfstandig gedaan.

Geplaatst:

Een van onze takkenbendes opgeruimd, het was een berg knotwilgtakken die we iets van vier of vijf jaar geleden achter een takkenwal hadden gegooid met het idee dat later in het jaar op te ruimen. De helft was al vergaan/vercomposteerd. Het grove deel en nog stevige takken op een andere takkenwal gegooid en de kleinere stukken takken in een bosje gewoon op de grond en een deel als pad. Het allerfijnste nog wat fijner gemaakt en als mulch bij de bessenstruiken gelegd, een lekker dik laagje. Verder veel sla uitgezet. En in het gras gelegen tussen de madeliefjes genietend van de zon, heerlijk!

O en hier ook asperges geoogst

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Uien en wortelen (2 soorten) om en om gezaaid, Stukje gefreesd met mijn nieuwe Briggs and Stratton frees.

Spinazie en radijs gezaaid in de koude bak. 25 plantjes gehaald in Boskoop. Diversen sla en andijvie en Paksoy.

Deze onder glas gepoot in de koude bak. Paksoy in de kas.

Vandaag rode uitjes de grond in, wederom in combinatie met wortelen (3de soort)

Geplaatst:

Groene asperges geoogst, eeuwig moest uitgeplant en wat onkruid gewied. Vanmiddag tussen het bezoek door nog wat zaken zaaien in het zonnetje.

Geplaatst:

Ik heb ongeveer 4 meter framboos er uit gehaald. Althans, de uitlopers van de struiken die er al stonden.

Tevens 3 palen in de grond gezet. Deze een paar weken laten vastklinken in de kleigrond dan draad spannen ertussen en vallen de frambozen niet over het pad van de buurman.

Verder het rek geplaatst voor de peultjes.

De uitlopers van de framboos had ik op de weggeefhoek gezet. Twee mensen heel erg blij gemaakt

Al met al 3 uur bezig geweest met bovenstaande zaken.

Nu thuis en daar een beetje kijken wat ik allemaal kan doen

Geplaatst:

Vanmiddag begonnen met het opschonen van een verwaarloosde tuin. Normaal zou ik dit niet doen mar het is een tuintje van maar 50m2 en ook nog naast mijn tuin dus ik heb er ook belang bij dat er weer getuind wordt.

Eerst een vuurtje gemaakt en alle droge stengels en oud hout verbrand. Daarna alle troep opzij en begonnen met schoffelen. Een kwart gedaan, laat de pollen mar drogen in de zon.

IMG2019040718055479341554659035.jpg

IMG2019040714334358091554659066.jpg

IMG2019040718283779951554659084.jpg

Geplaatst:

Onkruid gewied, gelijk de grond wat losser. Gemaakt na de plensbuien. Rode kool wat dieper gezet, nieuwzelandse spinazie, en winterwortelen gepland in de tuin, zal best wat vertakken, maar doe het al drie jaar zo,en bevalt me best. Nz spinazie is voor het eerst hier, maar deed dat ook al in Nederland,en altijd goede oogst.

Geplaatst:

De zelf gezaaide prei, lenteui en platte ui geplant.

Ik heb voor het eerst zaailinten gemaakt voor winterwortel.

Deze heb ik gelegd ??

Verder op de nieuwe tuin geschoffeld. Zo te zien blijf ik dat het komende jaar tot vervelens toe doen.

Men zegt dat als je een tuin 1 jaar verwaarloost , je 7 jaar bezig bent om het weer in orde te krijgen.

Deze tuin is zeker 3 jaar slecht onderhouden, dus........

Geplaatst:

pffff een stukje van pak -em-beet 3 bij 4 meter gewied, en niet zomaar gewied , maar op mijn knieën

allemaal pollen hanenpoot uit de grond getrokken .Tevens de grond geëgaliseerd .

Nou ja ik ben in elk geval tevreden , morgen ga ik verder en dan heb ik met Pasen mijn tuin in elk geval onkruid en winterblad vrij .

Geplaatst:

Ik moest even nakijken wat hanenpoot is, en gelijk herkenning.

Die is in 2016 denk ik met compost meegekomen. Daarvoor had ik die nog nooit op mijn tuin gezien. Ik zit er nu wel bovenop om ze voor er zaad is weg te halen.

Hier ook geschoffeld op het ongebruikte tuintje. De helft is nu geschoffeld en de stuikjes die er stonden zijn er uit. Alleen een rij framboos, aardpeer en rabarber staan er nog. En ik kwam nog aardappels en bieten tegen bij het schoffelen. Dat wordt straks flink schoffelen voor de nieuwe eigenaar.

Geplaatst:

Het heeft wel het hele weekend geduurd... maar dan heb je ook wat. Het kostte blijkbaar €1000 om hem te laten monteren. Ik kan me op zich wel voorstellen waarom.

cf8e09ecc0f09f4dfe0bc5b038c89af7.jpg

Yes! Hij staat nu. Zoooo blij!

a98943afe2ef8490a80f55beb0a4dcbe.jpg

De deur kan alleen nog niet goed open, want ze hebben een zak met onderdelen niet geleverd... maar dat komt goed. Vind het echt een mooi ding. Nu nog bedenken hoe ik hem het beste kan indelen. Ik zie een pad voor me waar nu die OSB plaat ligt. Tot zo ver de indeling

Ik wil er een watersproeiinstallatie van het een of het ander in. We hebben een druppelinstallatie van Gardena gezien met computer. Misschien wel dat ding.

Een heel gek voor mij nieuw onkruidje verwijderd die lange uitschieters maakt. De daslook in potten gedaan voor mtfd. Een paar planten water gegeven en de komkommer verpot. Die staat al een paar dagen buiten. Ik heb binnen nieuwe gezaaid, want dit was gewoon voor de leuk voor de kinderen. Heb niet de illusie dat ze het gaan doen, maar warempel... er komen zelfs al kleine komkommertjes aan.... hmmm.

Verder is de buitenkeuken weer helemaal aangesloten en schoongemaakt. Vandaag hebben we er buiten gekookt en gegeten, maar het woei er soms net te hard om aangenaam te zitten. Heb maar een vest aangetrokken.

Nog een bosje vrolijkheid voor op tafel geplukt en toen was het wel weer mooi geweest.

Geplaatst:

Duizendknoop wieden

Maar gelukkig ook leuke dingen, zoals bloemen zaaien: zinnia, cosmea, zonnebloemen. Verder bietjes uitgeplant en meiraapjes gezaaid.

Geplaatst:

Zes meter gaas geplaatst en aan weerszijden erwten gelegd. Dit jaar in groepjes van 3 a 4 erwtjes in een kuiltje. Steeds om de 10 cm.

Zo hoop ik kale plekken door vraat te voorkomen.

En de boel grondig afdekken natuurlijk, want de duiven zaten al te likkebaarden op het Houthok.

Geplaatst:
De zelf gezaaide prei, lenteui en platte ui geplant.

Ik heb voor het eerst zaailinten gemaakt voor winterwortel.

Deze heb ik gelegd ??

Verder op de nieuwe tuin geschoffeld. Zo te zien blijf ik dat het komende jaar tot vervelens toe doen.

Men zegt dat als je een tuin 1 jaar verwaarloost , je 7 jaar bezig bent om het weer in orde te krijgen.

Deze tuin is zeker 3 jaar slecht onderhouden, dus........

Valt wel mee.

Gewoon het hele jaar er heel kort opzitten.

Ik kreeg ook een wildernis en heb het na twee jaar tuinen onder controle.

Geplaatst:

Houden we er rekening mee dat we einde van de week nachtvorst krijgen, lieve mensen...

Misschien verstandig om vanaf woensdagavond bepaalde dingen die staan af te harden toch beter 's nachts even in de kas te zetten?

Geplaatst:

Vandaag de aardappels maar even aangeaard i.v.m. de komende sneeuwstorm / code rood.

Ook verder gegaan met het opschonen van het verwaarloosde tuintje. Drie kwart is geschoffeld, een randje gespit en kweek verwijderd en het vuil droogt mooi op met de harde Oostenwind en zon.

Geplaatst:

Sjalotten Red Sun gepoot, uien gepoot, 4 aardappels vd buurman gepoot.

Moeten nog meer uien bij zo te zien.

Gezaaid: Hele bak vol met rijtjes van het volgende:

Mosterdzaad, Rucola, Meiraap, Raapsteel, Biet Chioggia, Radijs Yskegel, Sla Babyleaf mix, Radijs Dix Huit Jours, Wasabi Rucola, Slamix Misticanza, Spinazie Bazaroet, Spinazie Breedblad Scherpzaad, Bietjes Mix, Turkse Rucola, Rettich Münchener Bier, Radijs Gele Zeempjes, Radijs Östergruss, Rattestaartjes, Rucola Coltivata.

Rond deze bak gras geknipt en naarstig naar zelfs de allerkleinste slakjes gezocht en deze verwijderd.

De droogte van vorig jaar lijkt nog steeds de voordelen te bieden, erg weinig slakken. Misschien hebben mijn kiempjes dit jaar zelfs de kans om tot volwaardige plantjes te groeien.

Geplaatst:

vanalles in de tuin gezet, onder glas,

eindelijk alles geschoffeld, pff, half kuubje kluitjes gras,

en gezien dat de kweek van de buuv van 3 jaar terug nu de hele tuin heeft bereikt via de tegelpaden nog wel

Geplaatst:

Ik stond om 8 u al bloembollen in de schooltuin te zetten. 6222aeaec74bbc3a5cfc83b4903c3845.jpg

Na het kinderafscheid, met de tuinopzichter onze eigen tuin ingedoken.

Kon ik toch vandaag (en gisteren!)nergens de zaden van nz spinazie vinden. Grrrr. Waterspinazie en gewone spinazie gezaaid. Bakjes voorgezaaid met courgette en pompoen. Alles de muurkas in. Ook nog een witte lupine trouwens voorgezaaid, Noble maiden heet het. Vond ik wel geinig.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...