Bearded johnie Geplaatst: 13 mei 2019 Geplaatst: 13 mei 2019 Vanmorgen voor m'n werk even watergeven en een beetje paardemest in het compostvat gedaan Quote
Erny Geplaatst: 14 mei 2019 Auteur Geplaatst: 14 mei 2019 Peulenrek geplaatst en eindelijk de peulenplantjes en duivenboontjes in de grond gezet. Rijshout erbij gezet. Bramentakken opgebonden.Toekomstig tomatenstuk afgedekt.Graspaadje geknipt (met de hand) teneinde slakken op te sporen en te verwijderen. De opkomende kiempjes werden zorgvuldig afgegraasd en dat moest gestopt worden. Bij het huisje gras gemaaid en een border onkruidvrij gemaakt en wat planten vaste plek gegeven.Uitgeschoten wilg bij de kas van de buren (die ik dus gebruik) weggeknipt. En de eerste radijsjes geoogst en gelijk opgegeten. Quote
Amrutten Geplaatst: 14 mei 2019 Geplaatst: 14 mei 2019 (aangepast) Gisteren: gewied, aardappels aangeaard, prei geplant, rode kool, spruitkool, zonnebloemen, blauwe winde geplant.Vandaag: gewied, daarbij een pad gedood, want die zat onder de plank waar ik op ging staan. Drie andere padden geherhuisvest. Bloemkool, boerenkool, gekregen maisplantjes gezet. Schorseneren gezaaid.Asperges geoogst. En toen kieperde ik bijna om, en ging naar huis. 14 mei 2019 aangepast door Gast Quote
appelvrouw Geplaatst: 14 mei 2019 Geplaatst: 14 mei 2019 Hard gewerkt. En arme pad, maar ja ze doen ook altijd heel stom, ik kneep er enkele jaren geleden een fijn omdat hij als een kameleon tussen de kluiten aarde verstopt zat Ik heb 6 soorten basilicum geplant in de kas en alle tomaten, courgettes en pompoenen e.d. voor de buiten-planterij naar buiten gebracht en in een plastic kasje op een tafel afgedekt met vliesdoek gezet om te wennen aan de koudere temperatuur en het fellerelicht. Verder bieten en sla en rucola en koriander ter plekke gezaaid. 2 komkommers toch maar weer in de kas gezet. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Grork Geplaatst: 15 mei 2019 Geplaatst: 15 mei 2019 Vanmorgen twee grotere bloempotten met komkommer- en meloenplanten van binnen naar buiten gezet, over hun bolletjes geaaid en lief toegesproken: "Jullie kunnen lekker buiten zijn vandaag, 16° C, wen d'r maar aan! " Deur dicht getrokken en gegaan. Vanavond twee grotere bloempotten met komkommer- en meloenplanten van buiten naar binnen gezet. Aandachtig bekeken en gelijk beslist dat ze morgen weer naar buiten mogen. Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Mellie Geplaatst: 16 mei 2019 Geplaatst: 16 mei 2019 Gisterenochtend met 5 andere moeders de schooltuin aangepakt. Mega veel werk verricht. De vaders waren grote absenten. Gelukkig hadden we wel een paar bovenbouwleerlingen (ook pas 10 en 11 jaar!) die ons meehielpen. De kleuters hebben het zand in de zandbakken (er zijn er 2) netjes uitgespreid en verdeeld (en gespeeld natuurlijk. Het was een geroezemoes van jewelste. Er is 2 kuub zand gekruid, plantjes in de moestuinbakken gezet nadat ze onkruidvrij waren gemaakt. Alle bakken zijn weer gevuld met compost, begoten, tegels verwijderd, zand weggeschrapt, gevuld met compost en plantgoed, onkruid verwijderd, grote vijver gedempt, pfffff. Wat nog meer? De zandbakken zijn aangevuld met 2 m3 zand! 2 m3.... hoe kan er zo veel zand in een zandbak gaan? Ik had een zakje van 25 kg wat ik al best flink vond! Er is nog zo veel meer gedaan waar ik niet meer opkom. Het was zo zwaar, vermoeiend én gezellig tegelijk! Nog spierpijn ervan. Ik vind het alleen schandalig dat op een school waar waar zo veel ouders rondlopen, er maar 6 moeders waren die hebben geholpen.... er lopen nog minstens 500 ouders rond. Iedereen verwacht wel dat de tuin er verzorgd en groen uitziet. Anyways, het is heel tof om te zien hoe de tuin er nu bijstaat. Normaal trek je wat onkruid eruit of plant je bloembollen en het valt niemand op. Als je nu geen verschil ziet, heb je een bril nodig! Het hekwerk is veranderd, er staan veel meer bomen. Ow ja, ik was de sloot/vijver aan het dempen. Ik heb er wilgenstammen uit gevist. Bleken ze al mega wortels te hebben. De kleintjes zijn weggegooid, maar de grote heb ik naast het fietsenhok geplant zodat er geen kinderen meer langs kunnen glippen. Brandnetels langs de wal uitgegraven en er rondom gezet. Zelf ook aardig geprikt, terwijl ik heel voorzichtig was. Dus dat gaat vast kinderen weren via de brug het schoolplein op te klimmen. Ik zit stiekem een beetje te gniffelen van voorpret, erg zeg! Het was nog wel een fikse klus om überhaupt alle materialen mee te krijgen, maar lang leve de bakfiets en het zonnetje! Gelukkig heb ik vorige week vrijdag al veel gebracht. Anders was het me niet gelukt, mijn bakfiets was propje vol. Ik heb vanochtend nog de helft van de tuin begoten. Morgen gaat het hopelijk regenen. Dat scheelt weer. Quote
Flup Geplaatst: 16 mei 2019 Geplaatst: 16 mei 2019 Mellie, wat goed van je! Top dat je je zo inzet voor de school en de schoolkinderen. Het klopt dat het altijd een heel klein groepje mensen is dat zich inzet. Veel mensen verwachten wel van alles, maar hebben zelf geen zin / tijd om mee te helpen. En dat is zonde, want zonder mensen zoals jij, gebeurt er niets.Ben wel benieuwd naar hoe de schooltuin er straks uitziet. Quote
Grork Geplaatst: 16 mei 2019 Geplaatst: 16 mei 2019 Vanavond er vroeg in Mellie, dan is je spierpijn morgen misschien wel weg en je trots wat groter, want dat mag je zijn na zo'n actie, helemaal top ! Ik heb bonen 'gesjouwd' vandaag.Mijn trots komt als ik hiervan kan oogsten Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Mellie Geplaatst: 16 mei 2019 Geplaatst: 16 mei 2019 Haha aah lieve woorden, thanks! Enne Grork: bonen sjouwen is op sommige dagen ook best een klus hoor Ik heb het kippenhok schoongemaakt, de kas water gegeven en 2 courgetten en 1 pompoen voor de schooltuin klaargezet. Meer kwam er niet meer uit mijn handen. Vandaag inderdaad lekker bijtijds erin. Quote
RobO Geplaatst: 17 mei 2019 Geplaatst: 17 mei 2019 Goed bezig Mellie! (rugmassage doet wonderen...)van alles uitgeplant, zinnia, cosmea, snijboon, kool...heul zachtjes om de slakken niet wakker te maken Quote
HuubvG Geplaatst: 17 mei 2019 Geplaatst: 17 mei 2019 Drie komkommerplanten in de kas uitgezet. Twee had ik er al twee weken eerder aan gewaagd, maar die kregen het te koud en kwijnden weg. Nu heb ik van de acht F1 zaden nog drie planten over, waarvan ik er een in de tuin heb geplant. Twee staan nog in een pot maar daar heb ik geen ruimte voor. Dat worden weggevertjes. Verder nog tomaten, paprika en pepers in de kas uitgeplant. In de tuin een stukje grond bewerkt (stenen, vuil, schraal zand eruitgehaald en in de container gedaan, nieuwe compostgrond gehaald bij de gemeente), waar zo meteen de voorgezaaide middagbloemetjes en -artisjokken komen te staan. Vier voetjes van de partytent vastgelijmd op de tegels op 3×3m, zodat ik die daar straks op kan plaatsen. Quote
jootje Geplaatst: 17 mei 2019 Geplaatst: 17 mei 2019 Vandaag de paprika's, peper, courgette en tomaten buiten gezet. Vind het best eng....hopen dat alles goed gaat. Wat niet goed ging waren de rode chinese kolen. Gekocht als plantjes, ging lang goed, maar nu in een keer doirgeschoten...jammer. Quote
anna&pierre Geplaatst: 17 mei 2019 Geplaatst: 17 mei 2019 Vandaag vooral onkruid verwijderd..en een moestuinbak in elkaar gezet met de bedoeling al mijn kruiden - die overal en nergens staan- een beetje meer bij elkaar te hebben. Quote
Patrijs Geplaatst: 17 mei 2019 Geplaatst: 17 mei 2019 Vanmorgen geoogst, vanmiddag even terug om mais te planten en water te geven. Quote De moestuin van Patrijs
Bearded johnie Geplaatst: 17 mei 2019 Geplaatst: 17 mei 2019 Veel heel veel onkruid verwijderd, artisjokken geplant , courgette in de volle grond gezet en alles watergegeven Quote
RobO Geplaatst: 19 mei 2019 Geplaatst: 19 mei 2019 1e aspergehaantje geplukt, tomaatjes gescoord op onze stekjesdag en geplant, courgette en pompo geplant, geborreld na de stekjesdag, voorzichtig naar huis gefietst Quote
Flup Geplaatst: 19 mei 2019 Geplaatst: 19 mei 2019 Onkruid wieden, artisjok geplant in de volle grond, bonen voorgeweekt die vandaag voorgezaaid worden. En natuurlijk het dagelijkse ritueel van de tomatenplanten naar buiten en aan het einde van de dag weer naar binnen verhuizen. Quote
Ramonad Geplaatst: 19 mei 2019 Geplaatst: 19 mei 2019 Druk dagje in de tuin vandaag.. Eerst de haag gesnoeid, die was er weer erg aan toe.In de moestuin onkruid gewied. Er blijkt haagwinde in mijn moestuin te woekeren. Waarschijnlijk via de buurvrouw. Alle stukken waar nog niks staat maar gelijk met de spitvork onder handen genomen. Hier en daar tussen de platen kwamen ook wat kleine sprietjes op. Deze ook maar gelijk met zo veel mogelijk wortel verwijderd. In de kas is helaas de kop uit een van de tomatenplanten gebroken toen ik de pot op zijn definitieve plek wilde zetten . Gelukkig zijn de planten al aardig groot en hou ik nog een tros met bloemen over en heb ik nog een tweede plant maar ik baal er toch wel van.. Al met al ziet de tuin er wel weer een stuk beter uit. Quote
Grork Geplaatst: 19 mei 2019 Geplaatst: 19 mei 2019 'k Heb vandaag mijn tuinbonen gered! Wat slapjes en doorgezakt stonden ze te smachten naar water. ...............Maar andere zaken moesten eerst. En toen was daar een hoosbui, ineens en heel harde wind! Het leverde een natte rug op maar ze vonden het fijn: droogrekken ter ondersteuning Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Kruidenvrouwtje Geplaatst: 19 mei 2019 Geplaatst: 19 mei 2019 Onkruid wieden, water installatie testen, water opslag maken, zaaien zaaien zaaienPlantjes poten en overal netten plaatsen tegen de honderdennnnn vogels Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
appelvrouw Geplaatst: 20 mei 2019 Geplaatst: 20 mei 2019 1e aspergehaantje geplukt)Dank voor de opmerking ik ga morgen ook kijken. Wij ook stekjesdag, bourse au plantes en bijendag. Ook veel, vroeg en lang en dus ook laat geborreld in de dorpstuin. Morgen moeten eindelijk maar eens de pompoenen en courgettes buiten. Het is hier nog koud trouwens, we lopen achter op Nederland zo hebben wij bijvoorbeeld nog lang geen vlierbloesen Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Patrijs Geplaatst: 20 mei 2019 Geplaatst: 20 mei 2019 Niet heel Nederland over een kam scheren, hier is het ook al dagen koud en mistig met een stevige wind.Gevoelstemperatuur: Actueel 12,4 °C - Minimum, om 09:05 -11,0 °C Max temperatuur vandaag 15°C. En dat zonder borrel….. Quote De moestuin van Patrijs
Cupcakeje Geplaatst: 20 mei 2019 Geplaatst: 20 mei 2019 Weer veel onkruid gewiet in de volkstuin en de moestuin in de achtertuin. In de achtertuin mijn versie van de drie ,zusters aangelegd, suiker mais via de hill methode. Pink runner beans ernaast gewoon op stokken en dan een courgette (gele) erbij voor de bodem bedekking. Verder asperges , oerprei en heel veel salie geoogst. In de volkstuin weer twee nieuwe verhoogde bedden onkruid vrij gemaakt, en de onderkant bedekt met karton. Er was geen paardenmest meer dus daar moet ik eerst achter aan . Ook in dr volkstuin wat pink popcorn naast de peultjes geplant. Vergezeld met een haikido pompoen en pompoentjes baby boo. En een nieuwe compost bak opgebouwd op de volkstuin Quote
Wortel Geplaatst: 22 mei 2019 Geplaatst: 22 mei 2019 Plantjes uitgeplant in de kas. Aspergehaantjes geplukt en gras gemaaid. Quote
Patrijs Geplaatst: 22 mei 2019 Geplaatst: 22 mei 2019 Vanmorgen de kas gedaan, en paatjes bij de aardbeien.Vanmiddag de netten er over en het koolveldje geschoffeld. Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.