Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Beetje snel Johnie. Of heb je een verwarmde tunnelkas?

Die tomatenplantjes nog lekker binnen houden, want ze overleven de koude niet.

Met een beetje geluk kunnen ze eind april/ begin mei de koude kas in, maar dan nog alert zijn op koude nachten en dan zeker met vliesdoek afdekken.

Ok Dank je wel voor de tip! Ik vind ze alleen heel erg snel gaan nu ,en ze groeien helemaal naar het licht toe , dus ik dacht dat het beter zou zijn om ze in de (onverwarmde) kas te plaatsen , niet goed gedacht dus ....thnks

Geplaatst:

Plaats ze in een onverwarmde kamer, Johnie en belicht ze bij. Dan hou je ze zoveel als mogelijk gedrongen. Ik lees uit jouw post, dat de planten zich vooral strekken richting het licht. Onthoud dat veel licht plantengroei m.n. strekking remt.

Het is nutteloos voor de plant om meer energie te investeren dan nodig in planthoogte als er voldoende licht is. Even los natuurlijk van wat genetisch is bepaald. Stamtomaten worden uiteindelijk groot in de kas bij volle zon.

Plaatsen in een onverwarmde kas is dus te koud, maar het nabootsen van de lichtintensiteit buiten zelfs bij een bewolkte dag is voor veel lampen binnenshuis een uitdaging. Als je een verwarmde kas hebt, dan dus prima.

Geplaatst:
Ik heb nog eens op het zakje zaden gekeken. Er staat dat Donna F1 ook in hanging baskets kan worden gebruikt.

De zaden zijn inmiddels onderweg naar Tanja.

Ze zijn aangekomen Frans, super bedankt! Ik laat je tzt weten of het gelukt is.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Hallo , ben nieuw hier op het gorum.

Heb een vraag bij het opkweken van mijn tomaten merk ik dat de blaadjes zomaar afvallen , zn het zijn niet de kiemblaadjes,maar de echte eerste blaadjes.

Wat kan de oorzaak zijn en hoe te verhelpen ?

Geplaatst:

We zien geen foto's.

Na uploaden verschijnt er onderaan een lijstje, met thumbnails van foto's. Dan staan ze nog niet in je bericht. In dat lijstje dien je te kiezen voor 'plaats in bericht'

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Neen , heb geen huisdieren...,vreemd dat die blaadjes er af vallen.

De gebruikte grond is zaai en stek grond , water geef ik ze mazr eens per week, geen extra voedingsstoffen gegeven tot nu toe.

Ik begrijp het niet.

Geplaatst:

Een snel vraagje. Moet je tomaten verplanten in P9 potjes of gaat het in P7 potjes ook wel? Dit voornamelijk ivm plaatsgebrek Indien dit erg is, kan ik ze dan niet eerst in P7 verpotten, dan wat plantjes weggeven en binnen een 3-tal weken naar P9 potjes?

bedankt!

Geplaatst:

Ondertussen zijn de zaailingen hier lekker aan het doorgroeien. Sommige zijn ook al flink groot geworden:

Linked Image

Ik denk dat het tijd is om te beginnen met terugsnoeien, dus van 3 naar 1 per zaailing per pot. De grootste examplaren zijn nu denk ik ongeveer 7 centimeter, dus zal ik maar de schaar erin gaan zetten? Ik zie vaak 2 tot 3 'inches' terugkomen op het internet als moment om te beginnen met terugsnoeien, maar wat voor vuistregel hanteren jullie?

Geplaatst:

Hoi Roland,

Tja, dat gevoel deel ik. Toch stuit het op twee bezwaren:

- Er zijn 72 tomatenplanten gezaaid (18 zaadjes per soort), waarvan er 61 momenteel zijn uitgekomen / nog leven (3 zijn er gesneuveld volgens mij, dus het totaal was 64). Ik kan ze nooit kwijt in mijn tuin, en ik geef al een groot gedeelte weg aan familie en vrienden

- Het ontwarren van de wortels kan blijkbaar een heel karwei zijn en is het eigenlijk vanwege het voorgaande niet waard.

Daarom gaat de schaar er helaas in. Het voelt jammer, maar dan heb ik dadelijk nog evengoed 23 potjes over (in de 24e is niets uitgekomen). Meer dan genoeg . De vraag is alleen wanneer het beste moment is om de schaar erin te zetten en ik weet vrijwel zeker dat het toch wel nu is, maar ik vraag mij af hoe anderen ermee om gaan.

NB: Ze zijn nu ruwweg drie weken oud. Sommigen iets meer, sommigen iets minder.

Geplaatst:

Oh, dat is wel handig om te weten. Ik weet dat er makkelijk wortels schieten langs de stam als je die begraaft, maar dat het zo makkelijk was in een glas water na het afknippen is nieuw voor mij.

Ik heb eens gemeten en een paar zaailingen zijn rond de 8,5 cm. Schaar er maar in bij de grootste? Ik merk ook dat ze elkaar beginnen te overwoekeren ondertussen en de grootste zijn al bezig aan de derde en vierde set echte bladeren.

Geplaatst:

Mijn tomaten zijn op schema! Nu een centimeter of 5 en ze blijven nog twee week binnen daarna naar de kas. Langzamerhand breng ik de lichturen terug zodat op ongeveer 15 april de lichturen gelijk zijn met het daglicht dan dat is dan 14 uur ongeveer. Nu heb ik de lampen nog 15, 5 uur aan.

Linked Image

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Vandaag 2e batch gezaaid, eigenlijk nog steeds enkele dagen tot 2 weken te vroeg..

Black Cherry

Winsall

Marmande (slechte opkomst van vorige batch)

Ananas Noir (geen opkomst van vorige batch)

Tiger Blush

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...