Mellie Geplaatst: 30 juli 2019 Geplaatst: 30 juli 2019 Ik heb in de kas vooral veel bloemen en amper tomaten nog. Wat doe ik verkeerd? Raam is open. Deur vaak ook. Er zitten bijen, slakken, vlinders én rupsen in de kas, dus aan activiteit geen gebrek lijkt me. Buiten de kas heb ik wel veel vruchtvorming overigens, maar allemaal nog knalgroene tomaatjes. Quote
Gianni1234 Geplaatst: 30 juli 2019 Geplaatst: 30 juli 2019 @Mellie Je kan proberen de bloemen zelfs te bevruchten. Tikken lijkt goed te werken, of wat voorzichtig gepriegel met een wattenstaafje. Het beste is blijkbaar nog een elektrische tandenborstel (wat eigenlijk een bij simuleert). @Grork Ik ben jaloers . Quote
TomP Geplaatst: 30 juli 2019 Geplaatst: 30 juli 2019 @ Grork,Ja Tigrella is idd lekker!Geeft ook veel opbrengst en moet zeggen allemaal vrij uniform en ook mooi om zien. @ Mellie,Veel bloemen en geen vruchten dus bestuiving ondermaats wat wel meer voorvalt binnenshuis.Hier staan ramen en deur dag en nacht open maar de activiteit van onze vliegende vriendjes volstaat niet in een serre.Schudden en/of tikken doet idd wonderen.Ik doe dagelijks 1 à 2x een rondje in mijn serre en schud elke plant deftig heen en weer Quote
Rabarbersap Geplaatst: 30 juli 2019 Geplaatst: 30 juli 2019 Vandaag is mijn buurman langsgekomen en heeft mijn tomatenplanten (roma cherry) helemaal gestript. Dieven geplukt, zijtakken zonder tomaten geplukt en alle overschot trossen (bij meer dan 4 trossen). De planten zien er nu heel kaal uit. Is dit goed? Quote
Saalk86 Geplaatst: 30 juli 2019 Geplaatst: 30 juli 2019 Ik durf niet zo goed advies te geven Rabarbarsap, heb t wel meer gezien hoor! Ben er zelf niet zon fan van! Helft vd opbrengst vandaag: Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
TomP Geplaatst: 30 juli 2019 Geplaatst: 30 juli 2019 Wordt wel meer gedaan en ook ik neem regelmatig blad weg.Blad wegnemen kan soms nodig zijn om de plant goed te laten drogen, door minder blad kan de luchtstroom er makkelijker door en is de kans op ziekten kleiner.Minder blad = meer zon voor de tomaten maar ook kans op verbranding als je, zoals vorige week extreme hitte krijgt. Zo rigoreus strippen doe ik pas aan het 'einde' van het seizoen vanaf pakweg eind augustus/half september ifv het weer en wat ze nog voorspellen.Vanaf eind september heb je echt alle zon nodig om de tomaten te laten afrijpen. op zich is het alvast geen probleem.Als het weer blijft zoals nu dan gaat dit perfect zijn.Belangrijkste is dat er steeds bladeren boven de laatste traos moeten zijn ifv de sapstroom, dit is hier het geval dus no props voorlopig. Mochten we opnieuw dergelijke extreem zonnig en warm weer krijgen dan kan je eventueel voor schaduw zorgen. Quote
Eli Geplaatst: 31 juli 2019 Geplaatst: 31 juli 2019 Hi allemaal, Ik ben nieuw op het forum en heb gelijk een vraag. Mijn zwarte tomaten zien er niet zo best uit. Heeft iemand een idee wat er aan de hand is? Quote
TomP Geplaatst: 1 augustus 2019 Geplaatst: 1 augustus 2019 Lijkt erop dat ze goed verbrand zijn door de zon/hitte. Als ze rijp zijn dan kan je de plekken wegsnijden en is de rest van de tomaat nog eetbaar.Vruchten hier zijn echter nog groen, vrees dat ze het niet gaan halen... Wachten kan echter nooit kwaad hé Succes! Quote
Lievro Geplaatst: 1 augustus 2019 Geplaatst: 1 augustus 2019 Hier is een kerstomaatplant geëxplodeerd wel 1000 bloempjes Quote
Grork Geplaatst: 2 augustus 2019 Geplaatst: 2 augustus 2019 Ik heb in de kas vooral veel bloemen en amper tomaten nog. Wat doe ik verkeerd? Raam is open. Deur vaak ook. Er zitten bijen, slakken, vlinders én rupsen in de kas, dus aan activiteit geen gebrek lijkt me. Buiten de kas heb ik wel veel vruchtvorming overigens, maar allemaal nog knalgroene tomaatjes.Mellie, ben je wel dagelijks ( ondanks je hernia) met uitgestrekte armen door je kas geweest en rustig ( vooral rustig) de bloemen laten bewegen? Dit i.v.m. bestuiving. Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Eli Geplaatst: 2 augustus 2019 Geplaatst: 2 augustus 2019 Lijkt erop dat ze goed verbrand zijn door de zon/hitte. Als ze rijp zijn dan kan je de plekken wegsnijden en is de rest van de tomaat nog eetbaar.Vruchten hier zijn echter nog groen, vrees dat ze het niet gaan halen... Wachten kan echter nooit kwaad hé Succes! Dankje! Quote
Saalk86 Geplaatst: 2 augustus 2019 Geplaatst: 2 augustus 2019 5,5 kg tomaten geplukt vandaag, allemachtig zeg. En dan hangen er ook nog rijpe tomaten! Morgen tomatensaus inmaken, word nog wat met mijn skills Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
TomP Geplaatst: 3 augustus 2019 Geplaatst: 3 augustus 2019 Ja gaat vlug nu. Ben ook volop saus aan het maken.Vries terug in want verwerk er courgette in.Verder gebruik ik paprika, pepers (vooral de cayenne gaat nu ook vlug), ui en aubergine in de saus + allerlei verse kruiden zoals rozemarijn, tijm, peterselie en basilicum. Dagelijks eet ik tomaat als ontbijt, verveeld me nooit Quote
Grork Geplaatst: 3 augustus 2019 Geplaatst: 3 augustus 2019 Hier is een kerstomaatplant geëxplodeerd wel 1000 bloempjes Dat wordt bij rijping een helm dragen op de moestuin Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Eli Geplaatst: 4 augustus 2019 Geplaatst: 4 augustus 2019 Mijn zwarte tomaat blijft er vreemd uitzien: De plant ernaast heeft ook echt meeega veel tomaatjes: Quote
TomP Geplaatst: 4 augustus 2019 Geplaatst: 4 augustus 2019 @Eli verbrand is verbrand, daar groeit de tomaat niet door dus ook als ze rijp wordt zal je de plekken blijven zien.Zoals gezegd, als ze volledig rijp zijn plukken en de plekken wegsnijden, meer kan je niet doen. De plant er naast ziet er goed uit hoor, mega veel tomaatjes zoals je zegt, fijn toch!? Quote
appelvrouw Geplaatst: 4 augustus 2019 Geplaatst: 4 augustus 2019 Tomate salade.De gele Coeur de Boeuf, een heirloom van mijn Franse familie, bevalt me erg, superfijne smaak en prachtig van kleur Van links naar rechts in plakjes: Vintage wine, ananas, vintage wineen green zebra, gele en dan gewone coeur de boeuf. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Saalk86 Geplaatst: 4 augustus 2019 Geplaatst: 4 augustus 2019 Green zebra heb ik voor volgend jaar genoteerd! Bevalt ie?! Iemand ervaring met Domata? Die planten zijn me een partij sterk hier joh! Nog kort vraagje, onderstaande foto van plant in pot buiten. Maak me niet direct zorgen hoor, maar wat vinden jullie? Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
TomP Geplaatst: 5 augustus 2019 Geplaatst: 5 augustus 2019 Echt gezond ziet ze er niet uit... sorry... Zijn alle bladeren van de plant zo of enkel deze enkele zichtbaar op de foto? Mogen alvast worden weggenomen (tegen stam afsnijden) want dragen niets meer bij aan de plant. Fotosynthese vindt enkel plaats in gezonde mooi groene bladeren, de bladgroenkorrels zijn noodzakelijk voor de omzetting.Als alle bladeren er zo uitzien dan zal de plant sterven. Hoop dat dit niet het geval is. Quote
ronnie24 Geplaatst: 5 augustus 2019 Geplaatst: 5 augustus 2019 Hallo alle tomaten lief hebbers Eindelijk gaan mijn tomaten kleurenDit jaar erg lang op moeten wachtenDe eerste 2 grote tomaten waren niet mooi van vlees erg korrelig weg gegooidInmiddels nog een paar tomaten geplukt die waren weer voor treffelijk om te etenGisteren een flinke portie geplukt voor mijn kleindochter voor een heerlijke tomaten soepZo staat het er nu bijHeb allemaal potten in de grond graven!rij grotere potten als de andere De rij met grotere potten geven duidelijke grotere tomatenVoor de duidelijkheid heb dit jaar maar een soort vleestomaat gezaaidOm een goed vergelijk te hebbenOok dit jaar geen temperzon gebruiktHeb er wel spijt van bij tomaten zien zo veel lastWel 3 tomaten met een zwarte onderkant Maar de lange rode licht pittige paprika.s is de eerste ronde plukken aan 9 planten volledig verbrand Ps in die warme 14 dagen geen water gegevenNu wel weer elke weekWel 2 ramen 140 bij 80 constant open ook een deur openaan de zuidoost kant 2 mtr hoog kleine klap raampjes 15 cm hoog 6 meter lang constant open voor de trek ronnie24 Quote
Mellie Geplaatst: 5 augustus 2019 Geplaatst: 5 augustus 2019 Wat zal ik met mijn wildernis in de jungle doen? Eh, kas bedoel ik natuurlijk. Ik wil eigenlijk de hele boel snoeien bij de tomaten. Maar ik twijfel of ik rücksichtslos te werk moet gaan en gewoon alles wat te hoog en te breed is, moet verwijderen, of met beleid. De kas staat op standje plof, dus het is geen overbodige luxe om de tomaten in te dammen. Vooraan links ook komkommer. Dat heb ik al ingekort. Watermeloen van de kinderen weggehaald. Rechts staan pepers en paprika’s met 2 tomaat in pot erbij. Die pepers doen het uitstekend dus laat ik zo. Quote
Saalk86 Geplaatst: 5 augustus 2019 Geplaatst: 5 augustus 2019 @Tomp, nee is echt 1 pot joh, die buiten staat. Die er naast staat heeft er lichtelijk last van, maar niet zo erg. @ronnie24, ik vind het er niet slecht uit zien hoor! Ziet er goed uit op de foto’s!! @Mellie, een van de kassen hier ziet er ook zo uit! Ik vond het eerst toch lastig om te snoeien maar afgelopen week had ik er genoeg van. Ik heb alle oksels vrij rigoureus gesnoeid. Tevens 1 bijna hele plant, waar ik ruzie mee had, eruit gehaald. Tevens heeeel veel blad onderaan en van verschillende kanten per plant afgehaald. Dat scheelt ook al enorm! Succes! Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
TomP Geplaatst: 5 augustus 2019 Geplaatst: 5 augustus 2019 Ja Mellie beetje ver laten komen hé maar dat geeft niet hoor. Tomaten verdragen rigoureuze snoei.Niet snoeien is bijna garantie op virussen/ziektes. Dagen worden al korter en 'binnenkort' ook vochtiger, je planten moeten echt wel kunnen opdrogen anders ...Goed dieven is zeker een must voor alle stamtomaten.Toppen kan bij de grotere tomaten want daar komen toch geen deftige vruchten meer aan, de kerstomaatjes bvb kan je gerust onder het dak verder leiden, deze rijpen vlugger af en blijven produceren, vorig jaar nog tomaatjes gegeten eind oktober al moet ik wel zeggen dat de smaak achteruit gaat zo laat op het seizoen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.