Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb in de kas vooral veel bloemen en amper tomaten nog. Wat doe ik verkeerd? Raam is open. Deur vaak ook. Er zitten bijen, slakken, vlinders én rupsen in de kas, dus aan activiteit geen gebrek lijkt me.

Buiten de kas heb ik wel veel vruchtvorming overigens, maar allemaal nog knalgroene tomaatjes.

Geplaatst:

@Mellie

Je kan proberen de bloemen zelfs te bevruchten. Tikken lijkt goed te werken, of wat voorzichtig gepriegel met een wattenstaafje. Het beste is blijkbaar nog een elektrische tandenborstel (wat eigenlijk een bij simuleert).

@Grork

Ik ben jaloers .

Geplaatst:

@ Grork,

Ja Tigrella is idd lekker!

Geeft ook veel opbrengst en moet zeggen allemaal vrij uniform en ook mooi om zien.

@ Mellie,

Veel bloemen en geen vruchten dus bestuiving ondermaats wat wel meer voorvalt binnenshuis.

Hier staan ramen en deur dag en nacht open maar de activiteit van onze vliegende vriendjes volstaat niet in een serre.

Schudden en/of tikken doet idd wonderen.

Ik doe dagelijks 1 à 2x een rondje in mijn serre en schud elke plant deftig heen en weer

Geplaatst:

Vandaag is mijn buurman langsgekomen en heeft mijn tomatenplanten (roma cherry) helemaal gestript. Dieven geplukt, zijtakken zonder tomaten geplukt en alle overschot trossen (bij meer dan 4 trossen). De planten zien er nu heel kaal uit. Is dit goed?

tomaten88021564509554.jpeg

Geplaatst:

Wordt wel meer gedaan en ook ik neem regelmatig blad weg.

Blad wegnemen kan soms nodig zijn om de plant goed te laten drogen, door minder blad kan de luchtstroom er makkelijker door en is de kans op ziekten kleiner.

Minder blad = meer zon voor de tomaten maar ook kans op verbranding als je, zoals vorige week extreme hitte krijgt.

Zo rigoreus strippen doe ik pas aan het 'einde' van het seizoen vanaf pakweg eind augustus/half september ifv het weer en wat ze nog voorspellen.

Vanaf eind september heb je echt alle zon nodig om de tomaten te laten afrijpen.

op zich is het alvast geen probleem.

Als het weer blijft zoals nu dan gaat dit perfect zijn.

Belangrijkste is dat er steeds bladeren boven de laatste traos moeten zijn ifv de sapstroom, dit is hier het geval dus no props voorlopig.

Mochten we opnieuw dergelijke extreem zonnig en warm weer krijgen dan kan je eventueel voor schaduw zorgen.

Geplaatst:

Hi allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en heb gelijk een vraag. Mijn zwarte tomaten zien er niet zo best uit. Heeft iemand een idee wat er aan de hand is?

2019073118083934691564589545.jpg2019073118083451291564589555.jpg

2019073118083075451564589585.jpg

Geplaatst:

Lijkt erop dat ze goed verbrand zijn door de zon/hitte.

Als ze rijp zijn dan kan je de plekken wegsnijden en is de rest van de tomaat nog eetbaar.

Vruchten hier zijn echter nog groen, vrees dat ze het niet gaan halen...

Wachten kan echter nooit kwaad hé

Succes!

Geplaatst:
Ik heb in de kas vooral veel bloemen en amper tomaten nog. Wat doe ik verkeerd? Raam is open. Deur vaak ook. Er zitten bijen, slakken, vlinders én rupsen in de kas, dus aan activiteit geen gebrek lijkt me.

Buiten de kas heb ik wel veel vruchtvorming overigens, maar allemaal nog knalgroene tomaatjes.

Mellie, ben je wel dagelijks ( ondanks je hernia) met uitgestrekte armen door je kas geweest en rustig ( vooral rustig) de bloemen laten bewegen? Dit i.v.m. bestuiving.

Geplaatst:
Lijkt erop dat ze goed verbrand zijn door de zon/hitte.

Als ze rijp zijn dan kan je de plekken wegsnijden en is de rest van de tomaat nog eetbaar.

Vruchten hier zijn echter nog groen, vrees dat ze het niet gaan halen...

Wachten kan echter nooit kwaad hé

Succes!

Dankje!

Geplaatst:

Ja gaat vlug nu.

Ben ook volop saus aan het maken.

Vries terug in want verwerk er courgette in.

Verder gebruik ik paprika, pepers (vooral de cayenne gaat nu ook vlug), ui en aubergine in de saus + allerlei verse kruiden zoals rozemarijn, tijm, peterselie en basilicum.

Dagelijks eet ik tomaat als ontbijt, verveeld me nooit

Geplaatst:

@Eli

verbrand is verbrand, daar groeit de tomaat niet door dus ook als ze rijp wordt zal je de plekken blijven zien.

Zoals gezegd, als ze volledig rijp zijn plukken en de plekken wegsnijden, meer kan je niet doen.

De plant er naast ziet er goed uit hoor, mega veel tomaatjes zoals je zegt, fijn toch!?

Geplaatst:

Tomate salade.

De gele Coeur de Boeuf, een heirloom van mijn Franse familie, bevalt me erg, superfijne smaak en prachtig van kleur

Van links naar rechts in plakjes: Vintage wine, ananas, vintage wine

en green zebra, gele en dan gewone coeur de boeuf.

0E91752D-2F5E-4B14-A44F-98F54AA2DF5F13221564870089.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Echt gezond ziet ze er niet uit... sorry...

Zijn alle bladeren van de plant zo of enkel deze enkele zichtbaar op de foto?

Mogen alvast worden weggenomen (tegen stam afsnijden) want dragen niets meer bij aan de plant.

Fotosynthese vindt enkel plaats in gezonde mooi groene bladeren, de bladgroenkorrels zijn noodzakelijk voor de omzetting.

Als alle bladeren er zo uitzien dan zal de plant sterven.

Hoop dat dit niet het geval is.

Geplaatst:

Hallo alle tomaten lief hebbers

Eindelijk gaan mijn tomaten kleuren

Dit jaar erg lang op moeten wachten

De eerste 2 grote tomaten waren niet mooi van vlees erg korrelig weg gegooid

Inmiddels nog een paar tomaten geplukt

die waren weer voor treffelijk om te eten

Gisteren een flinke portie geplukt voor mijn kleindochter

voor een heerlijke tomaten soep

Zo staat het er nu bij

317a34j.jpg

2ivgopl.jpg

xaqkoo.jpg

Heb allemaal potten in de grond graven

!rij grotere potten als de andere

De rij met grotere potten geven duidelijke grotere tomaten

Voor de duidelijkheid heb dit jaar maar een soort vleestomaat gezaaid

Om een goed vergelijk te hebben

Ook dit jaar geen temperzon gebruikt

Heb er wel spijt van bij tomaten zien zo veel last

Wel 3 tomaten met een zwarte onderkant

Maar de lange rode licht pittige paprika.s

is de eerste ronde plukken aan 9 planten volledig verbrand

Ps in die warme 14 dagen geen water gegeven

Nu wel weer elke week

Wel 2 ramen 140 bij 80 constant open ook een deur open

aan de zuidoost kant 2 mtr hoog kleine klap raampjes 15 cm hoog 6 meter lang constant open voor de trek

ronnie24

Geplaatst:

Wat zal ik met mijn wildernis in de jungle doen? Eh, kas bedoel ik natuurlijk.

Ik wil eigenlijk de hele boel snoeien bij de tomaten. Maar ik twijfel of ik rücksichtslos te werk moet gaan en gewoon alles wat te hoog en te breed is, moet verwijderen, of met beleid. De kas staat op standje plof, dus het is geen overbodige luxe om de tomaten in te dammen.

68c4bb43ab06ff1c87073afb3e8706ce.jpg

Vooraan links ook komkommer. Dat heb ik al ingekort. Watermeloen van de kinderen weggehaald. Rechts staan pepers en paprika’s met 2 tomaat in pot erbij. Die pepers doen het uitstekend dus laat ik zo.

Geplaatst:

@Tomp, nee is echt 1 pot joh, die buiten staat. Die er naast staat heeft er lichtelijk last van, maar niet zo erg.

@ronnie24, ik vind het er niet slecht uit zien hoor! Ziet er goed uit op de foto’s!!

@Mellie, een van de kassen hier ziet er ook zo uit! Ik vond het eerst toch lastig om te snoeien maar afgelopen week had ik er genoeg van. Ik heb alle oksels vrij rigoureus gesnoeid. Tevens 1 bijna hele plant, waar ik ruzie mee had, eruit gehaald.

Tevens heeeel veel blad onderaan en van verschillende kanten per plant afgehaald. Dat scheelt ook al enorm! Succes!

Geplaatst:

Ja Mellie beetje ver laten komen hé

maar dat geeft niet hoor.

Tomaten verdragen rigoureuze snoei.

Niet snoeien is bijna garantie op virussen/ziektes.

Dagen worden al korter en 'binnenkort' ook vochtiger, je planten moeten echt wel kunnen opdrogen anders ...

Goed dieven is zeker een must voor alle stamtomaten.

Toppen kan bij de grotere tomaten want daar komen toch geen deftige vruchten meer aan, de kerstomaatjes bvb kan je gerust onder het dak verder leiden, deze rijpen vlugger af en blijven produceren, vorig jaar nog tomaatjes gegeten eind oktober al moet ik wel zeggen dat de smaak achteruit gaat zo laat op het seizoen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...