Ga naar inhoud

Peper en Paprika Topic 2019

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

toppen22281552390980.jpg

Enkele dagen geleden voor de eerste keer een peper getopt. Ik kreeg het andere jaren nooit over mijn hart om dit te doen (ook al heb ik regelmatig youtube films gezien), maar nu moest ik wel want de stengel was lichtjes gekraakt. Ondertussen kan ik al zeggen dat er uit de ogen de blaadjes spoedig groeien. Ik heb de afgesneden top ook in water gezet en hij begint precies wortels te maken.

Ik overweeg om als experiment om de helft van al mijn pepers/paprika's te gaan toppen en te kijken wat uiteindelijk de resulataten gaan zijn.

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Geplaatst:

Gaat goed, Richard. Het ziet er wel een beetje donker uit en enkele jonge kiemplanten lijken zich extra hun best te doen om wat licht te vinden.

Ik zou de potjes met kiemplanten nu wel extra licht aanbieden. Succes!

Geplaatst:

Ik ben met de inhaalrace begonnen.

De plantjes uit de propagator staan nu in het raamkozijn, voorzien van een satéprikker om ze recht te houden.

Plantjes die achterbleven qua groei in het raamkozijn hebben de omgekeerde route bewandeld.

Na 4 dagen hebben de meesten al 4 blaadjes. Over een week hebben ze 6 blaadjes en kan ik de propagator gebruiken om tomaten in te gaan kiemen.

Ben redelijk tevreden, op 1 ding na.

De plantjes hebben best veel stengel onder de onderste 2 blaadjes. Door de snelle groei willen ze een beetje gaan 'neigen'.

Satéprikker lost dit weliswaar op, maar ik vraag me af of er meer mensen zijn die dit fenomeen waarnemen, en hoe het komt. (vermoedelijk te warm gestaan i.c.m. veel kunstlicht)

Ben ook benieuwd of de plantjes die nu in de propagator staan er ook last van gaan krijgen.

Deze staan, in tegenstelling tot de vorige lading, niet verwarmd maar enkel verlicht voor 15 uur p/d.

Kamertemp. is bij ons 20 graden.

Geplaatst:

@ Richard,

mooi!

Idd, zoals Oscar aanhaalt, wel wat slungelig aan het worden.

Als ze boven komen piepen dan onmiddellijk zorgen voor extra licht en een koelere omgeving.

Qua vocht hebben ze voor zover ik op de foto kan zien méér dan genoeg voorlopig.

@ Stoyanov

ja idd té weinig licht en té warm. Normaal zijn stokjes of andere ondersteuningen niet nodig, niet bij peper noch paprika noch tomaat...

Niet erg hoor, komt allemaal goed.

Als je de plantjes verspeend naar een groter(e) pot(je) ze gewoon dieper, tot aan de kiembladeren, in de grond stoppen.

Alles wat onder de grond zit gaat extra worteltjes aanmaken wat later een voordeel is.

Je leest wel eens dat paprika en peper niet dieper mogen.

Hier op het forum zijn er echter veel mensen, ikzelf inbegrepen die dit al jaren wel doen.

Zelfs zonder dat de plantjes fileren plaats ik ze tot aan de kiemblaadjes in de grond, nog nooit problemen gehad.

Geplaatst:

Nee hoor, 18°C is perfect en als je nu voor voldoende licht (+/- 14 à 16 uur per dag) kan zorgen dan ga je mooie stevige planten krijgen

Geplaatst:

Dit zijn de heetste. Gezien mijn laksheid aan labels ben ik begonnen met heet naar minder heet.

En Mellie voorlopig zijn er over. Zo zie je een beetje hoe het gaat met je fosterplantjes

Hopelijk overleven ze de schok van geen warmte matje meer

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Geplaatst:

Mijn peperplanten laten hun eerste bloem knoppen zien....ik denk dat ik die er maar uit ga knijpen.

En ik ga ze daarna maar eens verpotten naar een iets groter maatje. Ze moeten namelijk nog iets van 4 weken binnen doorbrengen

De pepers die dit doen zijn de gewone blok en puntpaprika, mijn Carolina reapers zijn ook mooi aan de maat en de rest gaat ook voorspoedig.....zoals tabasco, little elf, grandpa’s home pepper, cayenne en nog een paar...deze groeien langzaam.

Uit ervaring weet ik dat het goed komt als ze lekker in de kas in de volle grond staan....als ik er niet om denk wordt dat een jungle

Geplaatst:

Bij deze ook van mij een overzichtje van hoe het erbij staat (alles gezaaid op 16 feb en verspeend op 13 maart, geen extra licht):

IMG2019031816391746161552923779.jpg

En WAT er dan staat is:

Paprikas:

* Jarik

* Lunchbox red

* Lilac

* Earliest red

* Barancio

* een Biologische rode punt (ooit gekregen, supergroot, lekker en veel)

* Fakir red

* Marconi purple

* Etkezesi Pelso

* Sweet Banana

* Sweet black Hungarian

* Largo de Reus

* Jimmy Nardello

Peper: Pimiento del piquillo (milde peper, want echt heet... dat kan ik niet aan... )

Geplaatst:

Heeft er toevallig iemand een idee wat er scheelt met mijn paprikaplantjes? De helft van de zaden is in topvorm, andere helft is wat bruinachtig zoals op de foto staan nochtans allemaal in dezelfde potgrond, op dezelfde temperatuur, onder hetzelfde licht.

paprika97421552939180.jpg

Geplaatst:

Bij een aantal Karamel-paprikazaailingen liggen de kiemblaadjes eraf . Iemand anders hier ook al eens mee te maken gehad? Ik zelf niet. Zijn slechte groeiomstandigheden de oorzaak? Of zit er een verstekeling van te eten? Ze staan binnen op de vensterbank...

Geplaatst:

Bassie, hoe groot zijn je paprika zaailingen dan?

Als er al enkele echte bladeren zijn gevormd, dan is het laten vallen van de kiembladeren niet heel bijzonder.

Als er nog geen echte bladeren zijn gevormd, dan zijn de kiemblaadjes van belang voor de ontwikkeling van de jonge zaailing.

Kortom, voor het goed beantwoorden van je vraag is er meer informatie nodig. Een foto zegt meer dan woorden....

Geplaatst:
Bassie, hoe groot zijn je paprika zaailingen dan?

Als er al enkele echte bladeren zijn gevormd, dan is het laten vallen van de kiembladeren niet heel bijzonder.

Als er nog geen echte bladeren zijn gevormd, dan zijn de kiemblaadjes van belang voor de ontwikkeling van de jonge zaailing.

Kortom, voor het goed beantwoorden van je vraag is er meer informatie nodig. Een foto zegt meer dan woorden....

Bedankt voor jullie reacties. Foto plaatsen is even niet mogelijk, excuus daarvoor. Ik zal proberen het te omschrijven: De plantjes hebben net hun eerste echte blaadjes gekregen, dan vallen bij een aantal de kiembladeren al af. Heb dit nog niet eerder gezien. De rest groeit ook niet erg snel, lijken stil te staan. Misschien toch slechte groeiomstandigheden. Afwachten wat het wordt...

Geplaatst:

Dag Richard48,

normaal hoor, je plantjes zijn nu wat, zo'n +/- 7 dagen oud?

Vanaf nu zal je stilaan de echte bladeren zien komen, is ook rasgebonden, de ene is snel, de andere heel traag dus gewoon geduld uitoefenen.

Geplaatst:

Klopt ze zijn nu 8 dagen en ik zie vandaag inderdaad dat er nieuwe blaadjes komen, 1 tomatenplantje van de Money Maker maakt wel een groeispurt want die heeft ineens al 4 blaadjes en er komen weer 2 blaadjes bij zie ik. En waneer is het eigenlijk tijd om ze te kunnen verspenen?

Geplaatst:

Verspenen kan en mag van zodra ze echte blaadjes hebben.

Vroeger kan ook maar da's iets moeilijker, plantjes zijn dan fragieler + hoe vroeger je verspeend hoe meer plaats ze allemaal innemen.

Enkel aan de blaadjes, niet de stengels, vastnemen!

Ja tomaten zijn snelle jongens

Is meteen ook de reden waarom velen onder ons pas vanaf eind maart/begin - half april zaaien (me ook niet kunnen inhouden hoor, gisteren mijn eerste 5 soortjes gezaaid).

Eens ze na +/- een week kiemen en hun kopje laten zien gaat het vlug

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...