wouttie75 Geplaatst: 21 februari 2012 Geplaatst: 21 februari 2012 dis is ook mijn belangrijkste reden, een beetje een planning in mijn drukke agenda geeft ook weer rust, zonder dat je wat vergeet. Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
Lenepeen Geplaatst: 25 februari 2012 Geplaatst: 25 februari 2012 Wat is het vandaag en morgen? Wil graag het één en ander in een kweekbakje voor gaan zaaien, maar heb alleen vandaag en morgen tijd. Zou leuk zijn als het een gunstige dag is. Quote Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
annemiek123 Geplaatst: 25 februari 2012 Geplaatst: 25 februari 2012 eigenlijk nu 2 slechte dagen voor alles.....helaas, volgens de duitse meine schone garten maankalender zijn het bladdagen.... Quote Groetjes Annemiek http://moestuintjeaandedommel.blogspot.com
wouttie75 Geplaatst: 25 februari 2012 Geplaatst: 25 februari 2012 Bladdagen; website VTV kluisbergen Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
Lenepeen Geplaatst: 25 februari 2012 Geplaatst: 25 februari 2012 Dus als ik het goed zie is het een gunstige zaaidag, maar voor wat voor een gewas? Waar staat het klavertje voor? Quote Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
annemiek123 Geplaatst: 25 februari 2012 Geplaatst: 25 februari 2012 raar eigenlijk dat al die maankalenders verschillen, hoe weet je nu welke de juiste is...... Quote Groetjes Annemiek http://moestuintjeaandedommel.blogspot.com
helena Geplaatst: 25 februari 2012 Auteur Geplaatst: 25 februari 2012 Dat kun je zelf bekijken wanneer je een site kunt vinden waarop te vinden is in welk sterrenbeeld de maan staat op welk tijdstip. Dan kun je zelf bepalen wat voor een dag het is. Ik heb hem nog niet gevonden. Volgens het maankalenderboek staat maan vandaag in ram ( komt na vissen = blad, dat kan dus kloppen ). Ram is vrucht. Helaas staan er geen tijden bij genoemd. Dat moet toch ergens te vinden zijn op het net? Quote
Rantje Geplaatst: 25 februari 2012 Geplaatst: 25 februari 2012 Volgens mijn kalenders was het vanochtend bladdag en vanmiddag tot en met morgen slechte omstandigheden. Maandagochtend vruchtdag met steigende maan, 's middag ongunstig en 's avonds weer vrucht met steigende maan. De andere geeft aan maandag avond alleen vrucht. Maar die begrijp ik nog niet zo goed, die kalender dan... Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
helena Geplaatst: 25 februari 2012 Auteur Geplaatst: 25 februari 2012 raar eigenlijk dat al die maankalenders verschillen, hoe weet je nu welke de juiste is...... Het verschil zit um in het volgen van de siderische of astrologische maankalender. Reeds eerder in dit topic uitgelegd, blz 2 Quote
annemiek123 Geplaatst: 25 februari 2012 Geplaatst: 25 februari 2012 oke thx, ga ff teruglezen dan....zover was ik nog niet:) Quote Groetjes Annemiek http://moestuintjeaandedommel.blogspot.com
greetje11 Geplaatst: 26 februari 2012 Geplaatst: 26 februari 2012 http://www.wyssgarten.ch/Resources/PDF/mondkalender.pdf Met de tijden al eerder hiet geplaatst Quote
helena Geplaatst: 1 maart 2012 Auteur Geplaatst: 1 maart 2012 Wilde gister houtas bij bessenstruiken doen. Heb eerst gekeken wanneer het best te bemesten. Een heel verhaal, uiteindelijk het best te onthouden: met volle maan. Of je kiest de passende, bijv. vruchtdag maar dan alleen bij afnemende maan, na de volle maan dus.NIET bij het vrucht/vuurteken Leeuw = verbranding!In agenda gezet: Volle maan is het op:8 maart, 6 april, 6 mei, 4 juni 3 juli, 2 en 31 aug. Geen van deze volle manen vallen in teken leeuw, veilig dus. Quote
Lenepeen Geplaatst: 2 maart 2012 Geplaatst: 2 maart 2012 Het lijkt haast wel of ik kan aflezen wat de kalender wil zeggen... Die duitse is wel heel overzichtelijk zeg. Morgenochtend nog snel even wat bloemenzaadjes de grond in en de rest van de dag is dan geschikt voor het zaaien van vruchtgewassen...Toch? Zeg ajb dat het zo is.... Quote Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
helena Geplaatst: 2 maart 2012 Auteur Geplaatst: 2 maart 2012 Ja Lenepeen, zo doe ik het ook. Vanavond afrikaantjes gezaaid en lathyrus in de week gezet. Morgenochtend de wekker zetten om deze in de grond te stoppen. Daarna frambozen planten en wieden, veel wieden op onze tuin. Het onkruid moet dood zijn voor as dinsdag. Dan staat de maan in leeuw. Alles wat je dan wiedt zal zich juist vermenigvuldigen. Quote
EstherJ Geplaatst: 4 maart 2012 Geplaatst: 4 maart 2012 Wanneer is de volgende 'wied-periode'?? Ik lees net je post en ben nu natuurlijk te laat (moet morgen werken). Er komt aardig wat ongewenst gras boven piepen op onze tuin.. Quote http://www.jansennatuurlijk.nl
helena Geplaatst: 4 maart 2012 Auteur Geplaatst: 4 maart 2012 Vanaf dinsdag t/m donderdag is het zeer ongunstig om te wieden ( lleeuw ).Dit kun je ook tot je voordeel maken door juist op die dagen te wieden ( doe dat zelf nu ook op gedeelten die nog even braak blijven ) . Alles wat je dan aanraakt zal kiemen en schieten. Wanneer je dit wiedt op zaterdag 17 t/m 19 maart ( steenbok ) zal het voor lange tijd onkruidvrij blijven. Ik geef geen garantie maar probeer het wel uit, ben te lui om het niet te doen. . Bedden die nu klaar zijn om in te zaaien, laat ik di.t/m do. even met rust. Quote
Lenepeen Geplaatst: 5 maart 2012 Geplaatst: 5 maart 2012 Ja, zo kun je het natuurlijk ook bekijken! Haha, grappig. Maar wel een goed idee. De boel een beetje foppen eigenlijk. Quote Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
wouttie75 Geplaatst: 6 maart 2012 Geplaatst: 6 maart 2012 @ helena, misschien handig om op je eerste pagina van dit topic wat diverse linkjes te zetten van de diverse kalenders ! Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
wouttie75 Geplaatst: 10 maart 2012 Geplaatst: 10 maart 2012 4 en 5 april voor de piepers ? Klopt dit ? Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
helena Geplaatst: 10 maart 2012 Auteur Geplaatst: 10 maart 2012 Zal dat nazoeken, zometeen eerst werken .Vandaag maan in wortel=aarde=maagd teken. Maagd is een goede tijd om te bemesten, composthoop aan te leggen en palen in de grond te slaan.... Kortom aarde werkzaamheden. Zojuist gedaan en het miezert heerlijk voor de koemest korrels en houtas Quote
Erny Geplaatst: 10 maart 2012 Geplaatst: 10 maart 2012 Haha, komt dat even goed uit! Op de planning voor vandaag stonden al paaltjes in de grond duwen en compost verplaatsen... Met de kosmos "on my side" moet dat wel goed gaan. Quote
renate Geplaatst: 10 maart 2012 Geplaatst: 10 maart 2012 Dat komt idd goed uit. Vandaag een composthoop gemaakt. De bonenklimrekken geplaatst en bemest en los gespit. Die 4 en 5 april voor de aardappels, is dat voor alle rassen? Ik ben nog een beginner in de moestuin en met de maankalender. Quote
Lenepeen Geplaatst: 11 maart 2012 Geplaatst: 11 maart 2012 Ik heb gisteren een flinke emmer stront door de compostton geroerd. Geheel op gevoel gepland, haha. Dat het maar een vruchtbaar mengseltje mag worden. Quote Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
helena Geplaatst: 12 maart 2012 Auteur Geplaatst: 12 maart 2012 @ helena, misschien handig om op je eerste pagina van dit topic wat diverse linkjes te zetten van de diverse kalenders ! Ja we kunnen beter besluiten welke kalender het handigst is. Voor mij is dat ttp://www.wyssgarten.ch/Resources/PDF/mondkalender.pdf.Welke gebruik jij? Quote
helena Geplaatst: 12 maart 2012 Auteur Geplaatst: 12 maart 2012 4 en 5 april voor de piepers ? Klopt dit ? 4 en 5 april zijn( gedeeltelijk ) vruchtdagen? Voor alle planten die ondergronds groeien is afnemende maan de juiste tijd. Echter voor aardappelen geldt dat het tijdstip niet te dicht bij nieuwe maan mag liggen. Even na volle maan 6 april is de beste tijd. 7 april staat de maan in maagd, is wortel, aarde dag. Hoewel volgens de ttp://www.wyssgarten.ch/Resources/PDF/mondkalender.pdf doe je dan beter geen activiteiten maar op http://www.astrologie-info.com/mocal.cgi staan geen knopen of zo. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.