Vinky Geplaatst: 11 februari 2021 Geplaatst: 11 februari 2021 Sinds 6 februari wemelt het hier weer van de rouwvarenmugjes. Ik let nu wat beter op hun gedrag. Een jaar na de vraag van @oscardevos: “Ze zullen toch ook wel bovengronds paren voordat ze eitjes leggen?” en het antwoord van @Grork : “Zal in het donker ook wel lukken” moet ik zeggen dat ik vooral laat in de ochtend op de zonnige zuidelijke vensterbanken de paartjes bezig vind. Niet eerder en later op de dag of als het daar duister is, en ook niet op de vensterbanken noord. Het lijkt me echter logisch te veronderstellen dat deze koudbloedige beestjes volop warmte nodig hebben voor hun finale klus: zorgen voor nageslacht. Dus ik zeg eerder ja tegen oscardevos: bovengronds paren, en nee tegen Grork: niet in het donker. Het beste moment om ze te pletten is als de zon schijnt – de stelletjes zijn slomer dan de losvliegende muggen. Verder valt me op dat ze vanaf november vooral te vinden zijn bij de stekken van de geraniums en niet of nauwelijks bij kamerplanten in huis. In februari, als weer groenteplanten in de vensterbanken staan, slaan ze ook daar toe. Dan krijg je peper- en koolplantjes die zich niet ontwikkelen omdat aan de wortels gevroten wordt. Sinds november heb ik gele vangplaten naast de geraniums staan en daarmee zijn sindsdien tientallen vliegjes per week weggevangen. In december is er nauwelijks activiteit van de muggen. Nu het in februari weer een plaag is, heb ik er schone vangplaten naast gezet, en die vangen meer dan honderd vliegjes per een week. Echt enorm veel – smerig veel. Wat ik niet kan zien, is of de gevangen vliegjes nog op gang moesten komen, of reeds hun eitjes hebben gelegd. De rouwvarenmug is hier een persistent probleem en ik leg me er bij neer. Voor de groenteplanten die binnenkort in de zuidelijke vensterbank gekweekt gaan worden, maak ik, zoals je ziet, dankbaar gebruik van de adviezen van @Jorieke123 en @oscardevos om lijmplaten te gebruiken, en van @Flup z'n advies om zaaigrond af te dekken met onvruchtbaar dor zand. Verder blijf ik doorhannesen met vlies over het zaaigoed. Hebben jullie nog nieuwe ideeën of ervaringen? 🙄 1 Quote
acpronk Geplaatst: 11 februari 2021 Geplaatst: 11 februari 2021 Wel eens een stofzuiger geprobeerd? Dat werkt makkelijker dan pletten. Wel oppassen dat je geen planten opzuigt.Wij hebben 2 stofzuigers, een redelijk nieuwe, zakloze, met maar 1 stand. En een oude met regelbare zuigkracht. Die zet ik dan op de laagste stand, maar ruim voldoende om vliegjes bij de planten weg te vangen. 3 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Vinky Geplaatst: 11 februari 2021 Geplaatst: 11 februari 2021 (aangepast) Ja @acpronk, je moest eens weten met welke modellen stofzuiger ik al rondom de planten ben gegaan. Ik denk nog steeds dat ik met vangplaten meer muggen vang dan met een zuiger. Maar dank je voor de tip 👍 11 februari 2021 aangepast door Vinky Quote
mdubbelm Geplaatst: 11 februari 2021 Geplaatst: 11 februari 2021 Ik heb ze succesvol weten te verwijderen met aaltjes van Ecostyle: https://www.ecostyle.nl/tuin/bestrijding-insect-onkruid/natuurlijke-bestrijding-van/varenrouwmug/aaltjes-tegen-larven-varenrouwmug-rouwvliegjes 1 Quote
rorror Geplaatst: 11 februari 2021 Geplaatst: 11 februari 2021 Heb je wel eens gezien of die vliegjes aan de onderkant van de pot er uit komen? Bij mij in het verleden wel. Met die reden heb ik onderin bij de gaten en horretje. Voor de rest geef ik alles water via de onderkant, nooit meer van boven af. Voornamelijk komen er veel als de grond te nat blijft. Ik had al een tijdje geen rouwvargenmugjes meer gezien, totdat ik wat potgrond vers uit de zak pakte voor een nieuwe stek. En met een paardagen zaten daar de rouwvarenvliegjes bij. Heb ik wel vaker meegemaakt dat ze via de potgrond het huis in komen. B.v. in de zakken van de ALDI lijken ze vaak in te zitten. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Arja Geplaatst: 11 februari 2021 Geplaatst: 11 februari 2021 Ik word ook gek van die beesten. Waar ik ook potgrond koop, het is de laatste jaren altijd bingo. Hier vliegenstrips tussen de planten. Het helpt, er zijn er inmiddels veel minder. Tot ik weer nieuwe potjes in huis haal ivm zaaien of stekjes. 1 Quote
Vinky Geplaatst: 11 februari 2021 Geplaatst: 11 februari 2021 39 minuten geleden, mdubbelm zei: Ik heb ze succesvol weten te verwijderen met aaltjes van Ecostyle: https://www.ecostyle.nl/tuin/bestrijding-insect-onkruid/natuurlijke-bestrijding-van/varenrouwmug/aaltjes-tegen-larven-varenrouwmug-rouwvliegjes Dank voor je advies @mdubbelm. Deze oplossing vind ik nogal prijzig, maar het wordt goedkoop als je er jaren profijt van hebt. Is dat zo? Heb je er jarenlang profijt van? 🥰 Quote
Vinky Geplaatst: 11 februari 2021 Geplaatst: 11 februari 2021 Hey @Arja, kan het niet zo zijn dat je de kwaal al in huis hebt. En dat de RVM die je al in huis hebt, in je verse potgrond met stekkies en zaailingen verder gaat met de voortplanting? Doffe ellende hoor! Quote
Arja Geplaatst: 11 februari 2021 Geplaatst: 11 februari 2021 Kan, maar ik heb ook even helemaal geen planten gehad en daarna begonnen ze gezellig weer. 😬 Quote
Vinky Geplaatst: 11 februari 2021 Geplaatst: 11 februari 2021 Tsja, als je een tijd geen planten in potten had, vanuit welke grond begonnen de RVM dan weer opnieuw? gekochte potgrond? Plantjes in gekochte potgrond? Ik neig er nu naar om eigen groenten alleen nog maar op te kweken op een mengsel van tuingrond en compost - niet op gekochte potgrond. De manier zoals @weknow bedoelt. Quote
speets Geplaatst: 12 februari 2021 Geplaatst: 12 februari 2021 Een veelzijdig, natuurlijk, niet giftig middeltje tegen allerlei (kruipend) ongedierte is diatomeeënaarde. De kippenhouders onder ons hebben het vaak al in huis. Je kunt het o.a. gebruiken tegen (bloed)luis, wormen en als voedingssupplement voor allerlei (zoog)dieren. Je strooit/giet het (in plaats van zand) over de potgrond. Als voedingssupplement is het voordeliger dan als middel tegen bloedluis. Het helpt goed, maar je moet wel consequent zijn. En je moet het niet inademen; niet goed voor je slijmvliezen. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
DirkDW Geplaatst: 12 februari 2021 Geplaatst: 12 februari 2021 (aangepast) "Diatomeeënaarde werd ook gebruikt als ingrediënt om dynamiet te maken" Jah zo kan het ook natuurlijk 😆 12 februari 2021 aangepast door DirkDW Quote
Old Rose Geplaatst: 12 februari 2021 Geplaatst: 12 februari 2021 Ook wij hadden daar ongelofelijk veel last van. Wit zand op de aarde gedaan, hielp niet. Snachts hadden we een tijd lang een UV lamp aan, dat hielp goed, smorgen lagen er veel dode mugjes Ze kwamen uit de avocado plant aarde. We hebben uiteindelijk de plant verhuist naar de garage..en zie daar, probleem is weg. Gelukkig Quote ~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~
Flup Geplaatst: 12 februari 2021 Geplaatst: 12 februari 2021 Ik heb er nu ook weer last van, ondanks zand op de aarde. Ga straks de gaten onder in de pot dichtmaken en gele plakdingen ophangen. UV lamp heb ik ook, kan ik ook proberen. Irritante beestjes. Quote
acpronk Geplaatst: 12 februari 2021 Geplaatst: 12 februari 2021 Bij mij komen ze niet van de potgrond, maar vermoedelijk van de gekochte kerstster (poinsettia), dat is de enige plant die ik vorig jaar gekocht heb (die binnen staat).Maar ik heb meer last van bladluizen die planten leeg zuigen en alles onder plassen. Die vliegen niet, dus die moet je echt zoeken. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
mdubbelm Geplaatst: 12 februari 2021 Geplaatst: 12 februari 2021 22 hours ago, Vinky said: Dank voor je advies @mdubbelm. Deze oplossing vind ik nogal prijzig, maar het wordt goedkoop als je er jaren profijt van hebt. Is dat zo? Heb je er jarenlang profijt van? 🥰 Ik heb er zeker een jaar geen last van gehad, maar nu zie ik ze hier en daar wel weer, en ik vermoed binnengekomen met een nieuw gekochte plant. Zolang je dat niet doet, zal het goed gaan, lijkt me. Maar daar heb ik geen bewijs van. En prijzig...het is maar net hoe irritant je het vindt. Ik had het er wel voor over. Quote
mdubbelm Geplaatst: 12 februari 2021 Geplaatst: 12 februari 2021 13 hours ago, speets said: En je moet het niet inademen; niet goed voor je slijmvliezen. Uhmm het is dan niet giftig, maar is het wel slim om dit 24/7 in je huis te hebben dan? Ik heb er overigens nooit van gehoord, zal eens op onderzoek uitgaan. Quote
acpronk Geplaatst: 12 februari 2021 Geplaatst: 12 februari 2021 Diatomeeën aarde heeft een schurende werking en zorgt ervoor dat de larven kapot gaan.Lavameel heeft ook een schurende werking heb ik gelezen.Maar de werking is (bij beide) alleen als het droog gebruikt wordt, dus een laagje diatomeeën aarde of lavameel op de potgrond, en water geven via de onderkant.Maar als je alleen water geeft via de onderkant, dan is de bovenlaag nooit nat, en heb je dus sowieso minder last van de rvm. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Arja Geplaatst: 12 februari 2021 Geplaatst: 12 februari 2021 En gaan de mugjes dan niet via de onderkant? Quote
acpronk Geplaatst: 12 februari 2021 Geplaatst: 12 februari 2021 Dat zou zomaar kunnen, daarom gebruikt Rorror horretjes. Ik blijf stug via de bovenkant water geven... Tenminste, ik heb nu dichte bakjes dus kan nu niet anders. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
speets Geplaatst: 13 februari 2021 Geplaatst: 13 februari 2021 (aangepast) 12 uren geleden, mdubbelm zei: is het wel slim om dit 24/7 in je huis te hebben dan? Het is een fijn poeder dat flink kan stuiven. Je kunt het bv in het kippenhok verstuiven zodat het in alle kieren en gaten terecht komt. Daar zitten de luizen(larven). Als je daarmee bezig bent, moet je dus even opletten dat je het niet inademt. Net als met gewoon stof eigenlijk. Zolang het gewoon in de zak/pot zit en je er niet mee aan het werk bent, is er niets aan de hand. 13 februari 2021 aangepast door speets Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Arja Geplaatst: 13 februari 2021 Geplaatst: 13 februari 2021 12 hours ago, acpronk said: Dat zou zomaar kunnen, daarom gebruikt Rorror horretjes. Ha, nu snap ik ineens de horretjes! Quote
Arja Geplaatst: 18 februari 2021 Geplaatst: 18 februari 2021 Zou je ook zelf plakstrips kunnen maken? Vraag ik me ineens af. Iemand ervaring of ideeën? Quote
Flup Geplaatst: 18 februari 2021 Geplaatst: 18 februari 2021 (aangepast) Kan wel, door plakband of stickers dubbelzijdig te vouwen. Ik vind het een gedoe, dus ik heb gele plakvallen. Heb dit jaar meer last van de rouwvarenvlieg dan normaal. Hoop dat ik het onder controle kan krijgen voordat de tomaten binnengezaaid gaan worden. Rouwvarenvliegen komen ook uit de bodem van de potten (waar afwateringsgaten zitten), dus die heb ik ook dichtgeplakt. Wat ik nu ook ga doen is de nieuwe potgrond een halve minuut in de magnetron, dat doodt de larven / eitjes van die vlieg ook. Voordat er iets in gezaaid wordt dus. 18 februari 2021 aangepast door Flup Quote
rorror Geplaatst: 18 februari 2021 Geplaatst: 18 februari 2021 Misschien geel karton met vasaline er op? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.