Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Kind in de tuin

Featured Replies

Geplaatst:

Ik ben zoals eerder gezegd met mij zoon van 5 Jr. Bijna 6 de tuin van mijn vader aan het bijhouden,

aangezien hij binnenkort geopereerd moet worden en dan voorlopig niet in de tuin kan werken ,

nu ben ik al enkele keren met mijn zoontje op het land geweest en hij heeft daar goed geholpen en heeft ook wel interesse erin,

Ik ben een leek op het gebied van de moestuin ,maar vind het wel leuk om dit samen zo te doen,

Nu vraag ik me af of er meer zijn met kinderen van deze leeftijd die helpen ,

En of iemand tips heeft om het leuk en interessant te houden voor een kind van 5

Geplaatst:

Mijn dochter is 2 en wil nu ook al vaker helpen in de tuin. Al betekent helpen vaak wel dat het uiteindelijk meer tijd kost, maar dat is niet erg.

Maar dat is natuurlijk wel anders met helpen dan een 5 jarige

Geplaatst:

Gezellig topic!

Hier helpt ons zoontje van inmiddels nu 3, maar vanaf het begin mee. Maar wegens omstandigheden waren de eerste jaren opletten en oppassen en was er geen tuinieren bij.

Met 3 kon ik tuinieren en doet hij zijn ding en helpt waar hij kan. Natuurlijk is het veel leuker achter de loopeenden aan te gaan en de kips te bekijken.

De opzet van de tuin is zo, dat er ook tuinieren voor kindergarten en school is.

Geplaatst:

Hallo,

Mijn nichtje van 4 helpt hier in de tuin.

Ze heeft een eigen gieter, schep en hark.

Ze helpt met water geven en ze heeft haar eigen moestuinpot waar een aardbei instaat en een aantal bloemen. Ze is er verzot op.

Geplaatst:

Ik tuinier vaak met mijn kleinzoon van 4. Hij heeft een eigen hoekje waar wat plantjes staan.

En iedere tegel en plank wordt omgedraaid op zoek naar beestjes.

Allles wat leeft en beweegt is mooi op die leeftijd.

He blijft wel zaak om steeds een oogje in het zeil te houden.

Onze tuin heeft aan 3 zijden een sloot. En wat is nu mooier dan met een stok in het water rommelen?

Als opa ben je dan verantwoordelijk dat ie aan het eind van de middag weer droog thuis afgeleverd wordt.

Geplaatst:

Prachtig dat de volgende generatie tuinders in hun ontwikkeling is.

Eigen gereedschap of aangepast kwa grootte is wel zo handig, hoe trots ze dan met hun kruiwagentje lopen

Een eigen stukje tuin is natuurlijk helemaal mooi, hun eigen zaadjes zaaien, plantjes planten en zelf geoogste groenten en fruit bereiden en smikkelen.

Geplaatst:

Hier een zoon van bijna 4.

Eerst jaar was drama. Zodra ik stil stond met de wagen op de tuin was het klaar.

Toen hij 1 was keek hij toe vanuit de wagen of bleef bij papa.

Toen hij twee was meegenomen naar de tuin, alleen toen de aardbeien er stonden was het interessant.

Toen hij 3 was veel meegeholpen met zaaien.

En oogsten ging ook prima, vooral bij de buren... de tuin van mama was stom.

Dit jaar toen de zaden van vd wal binnen kwamen wilde hij gelijk weer zaaien.

En ook met de tuinbonen wilde hij al goed helpen .

Over twee weken wordt hij 4.

Geplaatst:
  • Auteur

Leuke reacties! Hij krijgt een eigen stukje tuin ,

Een appelboom (sterappel) hebben we zaterdag al geplant , ik wil ook wat groenteplantjes erin zetten, maar wat zijn makkelijke soorten waarbij succes bijna gegarandeerd is ?

Geplaatst:

Aardbeien en frambozen vindt ze hier geweldig. En is beide iets waar ze langere tijd van kunnen oogsten en vaak lekker vinden. Elke keer een beetje oogst is voor kinderen leuker dan 1 keer veel oogst.

Geplaatst:

Op mijn werk hebben wij de dak kas op de gymzaal van de school Waar wij met de kinderen tuinier.

Geplaatst:

Net weer ruim uur in de tuin geweest, de eerste meters rij langs het hek aangelegd en de eerste rij van de eerste block.

Langs het hek voor de klimmers, erwten, bonen en zo. En de rijen blocks, voor de groente en bloemen en zo.

Na Kindergarden direct uur in de tuin uitleven, zodat hij lekker moe is en na het eten lekker kan slapen.

Geplaatst:

Ik tuinier (noodgedwongen) ook met mijn kinderen. Want sja, waar laat je ze anders?!

Het enige wat ik er soms echt heel vervelend aan vind, is dat er een ander tempo wordt aangehouden dan ik wil en je natuurlijk niet alle zaken aan een kind kunt overlaten (hier is de heggenschaar, doe je ding, dat zit er niet in vrees ik!)

Ik heb 3 kinderen met wie ik samen tuinier. Mijn jongste is net 2 geworden. Die ziet echt niet of hij op een zaailing staat, op onkruid of in de vogelpoep. Maar hij wil overal waar je bent, bij zijn. Schattig en lastig tegelijk. Mijn oudste is net 5 en die ziet direct waar de pepermunt groeit, of dat een komkommer of tomatenzaailing is en de citroenmelisse trekt ze ook zo eruit om bij de moederplant te poten. Die heeft dat sinds haar 2,5 jaar al heel goed door. Je kunt beter aan haar vragen of ze thijm wil snoeien dan aan papa

De middelste van net 4 jaar (jaja, in jan en feb zijn alle jarigen in ons gezin) ziet dat ook niet echt. Hij onthoudt vooral wat waar staat, wat ook al heel knap is natuurlijk.

We hebben vorig jaar maart een hoge moestuinbak gemaakt voor de kinderen (op hun verzoek) en daar mogen ze zelf in zaaien. Dat is helemaal eigen keuze, maar het moet natuurlijk wel passen, dat is het enige waarin ik bijstuur.

Dat eten ze ook zelf op. Wij mogen natuurlijk ook, maar het is hun bak. Sla is bv nog te lastig om te eten voor ze, vaak blijft dat in de keeltjes plakken als ze nog zo klein zijn. Maar hun eigen sla eten ze wel altijd een paar blaadjes van. Hun eigen bietjes net zo. Zijn ze niet zo'n fan van, maar uit eigen bak wel. Klein fruit doet het ook super met kinderen en ik vind de ontwikkeling die ze doormaken, heel mooi om te zien. Daar waar voorheen alles wat er als een aardbei uit zag in de monden werd gepropt, is er nu rust en ruimte (en kennis!) om alles te laten rijpen totdat ze rood zijn. Behalve bij die 2-jarige dan, maar dat komt ook nog wel goed!

Soms zet ik de kinderen ook gewoon uit de moestuin trouwens. Jammer dan, maar in kan niet met elk klusje 3 kinderen er omheen hebben. Ze mogen sowieso niet in de moestuinen zonder mij, tenzij het hun eigen bak is. Duidelijke regels in de tuin helpen je. Niet met snoeischaren spelen, de elektrische apparaten mogen ze natuurlijk ook niet aan zitten en zo zullen er vast wel meer do's en don'ts in de (moes)tuin met kleine kinderen zijn.

Ik vind het overigens hartstikke leuk dat een nare operatie van je vader voor zo veel plezier bij jou en je zoontje zorgt. Nog veel meer plezier gewenst in de tuin en groene groetjes!

Geplaatst:
  • Auteur

Ik vind het overigens hartstikke leuk dat een nare operatie van je vader voor zo veel plezier bij jou en je zoontje zorgt. Nog veel meer plezier gewenst in de tuin en groene groetjes!

Dank je !

Geplaatst:

Leuk om zo te lezen hoe de anderen kindjes zich zo vermaken in de tuin en helpen of ophouden

Als de anderen kindjes moe zijn van Kindergarten, is ons zoontje nog een energiebundel. En moet minimaal nog uurtje in de tuin rennen en doen. De eenden zoeken en drijven, de kips bekijken, zandhopen klimmel en afrollen. Natuurlijk regelmatig even kijken wat mama aan het doen is en dan oo zijn manier helpen.

Het eerste block van 5 x 5 meter is aangelegd en klaar voor zaaien en planten, hopelijk begrijpt zoneman dan dat de paden er zijn om over heen te lopen

Geplaatst:
  • Auteur

Morgen weer met m'n zoontje naar de tuin , hij is dol om te zaaien ,poten en te planten,

Dus eerst maar even langs de tuin centra om te kijken wat er te koop is ,

Sowieso wil ik een vliesdoektunnel kopen voor de zekerheid

#zinin

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb inmiddels, tot grote vreugde van mijn zoontje, 2 fleecegrow tunnels gekocht ,

Hij wil zo graag planten en zaaien dat me dit de beste oplossing leek,

Hopen dat het zaterdag droog weer isScreenshot2019-02-27-20-12-16-158841551299288.png

Geplaatst:

Jaaaaa, superleuk joh! Heel goed om zo veel buiten te zijn en te wroeten in de aarde.

Mijn kleine tuinopzichter vond ook dat hij midden in de moestuin kon staan... de boef!

06119f570d1089260bd1dbda32e4713d.jpg

Geplaatst:

Kleine kindjes worden groot

Zoonlief heeft begrepen dat hij niet door de bedden mag lopen, babyplantjes en op graspaden blijven zei hij de hele tijd.

De loopeenden laat hij nu ook in de tuin met rust, gaat even kijken en laat ze dan scharrelen.

Met aardappel poten kan hij mooi helpen, helpt al met aangeven bij schillen al een hele verbetering dan als bal mee te spelen. Denk in gat stoppen en dicht maken hem ook wel wat lijkt.

Geplaatst:

Onze zoon is 5 en ik kan wel zeggen dat hij deels opgegroeid is op de volkstuin

Voor kinderen kan je allerlei leuke dingen bedenken. Enkele tips;

* Indien je een geduldige bui hebt, meehelpen met wat jij doet zolang je alles op een simpele speelse manier uitlegt en interessant maakt. Niet boos worden als dingen 2 keer zo lang duren en eerst een beetje mis gaan.

* met een emmertje op zoek naar beestjes; wormen, lieveheersbeestjes, salamanders, pissebedden etc. Mijn zoon zoekt dan vaak weer een mooi plekje voor ze in de tuin. Lieveheersbeestjes kunnen mooi een plek krijgen waar je last hebt van bladluis.

* 'losgaan' op een stuk aarde waar alles mag; graven, woelen, scheppen, gooien, rollen; lekker vies worden en loslaten..

* van wilgentakken een hut bouwen of een soort poort of iets vlechten

* groot succes hier vorig jaar was de groente tipi. We hebben de bonen stokken in een soort tipi vorm neergezet, met bij de ingang meer ruimte, binnen plek voor een kind om te zitten. Tussen de stokken heb ik ook horizontaal wat touwtjes gespannen. Tegen de stokken groeiden de stoksnijbonen en daar tussenin groeide ook komkommer omhoog en oost-indische kers met bloemen. Het werd een hele mooie groene tipi met bloemen, bonen en komkommers van binnenuit te plukken.

* samen met een schepnetje slootdiertjes bekijken indien er een sloot aanwezig is

* aardappels rooien vind mijn zoon een feestje. Met de riek gaat sneller maar een kind met blote handen laten graven vinden ze vaak geweldig; soort paaseieren zoeken

* In contact brengen met andere kinderen allicht van andere volkstuintjes; heb je even tijd voor jezelf

* Indien er ruimte is; trampoline plaatsen

succes!

2018072115565667181551961896.jpg[img-rotate=]2018072115513624561551961961.jpg[/img-rotate]2018072116080496341551962026.jpg

Geplaatst:

Prachtig, die stokbonentent!

Succesnummers hier waren:

Fikkie stoken en groenten BBQ-en. Hele prei, schijven courgette, aardappeltjes bakken, etc. Je kan ze niet jong genoeg vuurvast maken.

De grondboor: Jongens ga maar grondwater zoeken.

Bij mooi weer de zwengelpomp met wat gieters en metselkuipen, lekker prut maken.

Eigen tuintje ( dat ging hier maar een korte periode)

Hutten bouwen met wat palen, lappen en latten of onder de struiken een hut maken.

Zelf had ik toen ik jong was een eigen hut en schommel op de tuin, alle buurtkinderen zaten altijd bij ons.

Geplaatst:

Hier een dochter van 3 en een zoontje van 5.

Ik trek ze iig (zolang t nog niet heet is) een overall aan, super handig, scheelt nogal in het wassen:)

Verder zijn modder papjes maken, water geven, en spelen met de in de tweedehandswinkel gekochte landbouwvoertuigen hier favoriet.

En wat ze vorig jaar aan groente erg leuk vonden waren de wortels, steeds een verrassing hoe ze er uit zouden zien.

Super leuk idee van die tent!!!

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Heerlijk dagje weer geweest ,

en dan vooral het fikkie stoken

Linked Image

Linked Image

Geplaatst:
  • Auteur

Heerlijk dagje weer geweest ,

en dan vooral het fikkie stoken

Zie foto's hierboven

Geplaatst:

Leuk bezig geweest zo te zien.

Hier voetballen, tuin doorrennen, zandhoop op en af rennen, kippen kijken en loopeenden zoeken, Sultan knuffelen en op de varanda spelen.

Geplaatst:

Gister aardbeiën geplant en vandaag viooltjes geplant, met zijn gietertjes water gegeven.

Hij helpt met de kips voeren, los laten en eieren rapen. Eenden de tuin in drijven en de hanen voeren. Eieren de in broedmachine controleren en Sultan uitlaten.

Manlief heeft zijn fietsje in elkaar gezet, de trappers en ketting demonteren en dan kan hij met zijn loopfiets door de tuin. Als hij dat dan onder de knie heeft, kan alles er weer op met zijwieltjes en dan fietsen.

Wordt tijd zijn speelgoed uit te zoeken en anderen net zo veel speelplezier te geven. Dan kan hij met zijn speelgoed verder spelen. En is de rest mooi opgeruimd en goed terecht gekomen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.